ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Ρέθυμνο Αλληλεγγύη Ανατροπή: “Προϋπολογισμός 2015, γιατί τον καταψηφίσαμε”

Ρέθυμνο-Αλληλεγγύη-Ανατροπή

Επιστολή προς τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών του Δήμου Ρεθύμνου με θέμα την καταψήφιση του προϋπολογισμού του Δήμου για το 2015, απέστειλε η Δημοτική Κίνηση “Ρέθυμνο Αλληλεγγύη Ανατροπή”.

Αναλυτικά η επιστολή των δημοτικών συμβούλων της κίνησης “Ρέθυμνο Αλληλεγγύη Ανατροπή”:

“Κύριε Αντιδήμαρχε,

Ο προϋπολογισμός αποτυπώνει την πολιτική κατεύθυνση και την ακρίβεια με την οποία θα αντιμετωπίσει η Δημοτική Αρχή την επίλυση των προβλημάτων του Δήμου.

Ειλικρινά δεν είμαστε σίγουροι αν ο προϋπολογισμός που εσείς συντάξατε και η μείζονα αντιπολίτευση εψήφισε, είναι προϊόν δικών σας πρωτογενών σκέψεων, ιδεών και αποφάσεων η αν συντάχτηκε με γνώμονα τις οδηγίες που απορρέουν από τα « Μνημόνια » ……. μάλλον το δεύτερο επικράτησε κατά την σύνταξή του.

Η εφαρμογή των πολιτικών των « Μνημονίων » έχει οδηγήσει και θα συνεχίσει να οδηγεί την τοπική αυτοδιοίκηση στην εισαγωγή μηχανισμών επιτήρησης και στη σταδιακή μετάθεση των οικονομικών βαρών μόνο στους πολίτες του Δήμου.

Η τοπική αυτοδιοίκηση στο Ρέθυμνο ( φαίνεται από τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό ) οδηγείται:

  • Στη σταδιακή αποδυνάμωση και κατάργηση βασικών κοινωνικών υπηρεσιών όπως: υποστήριξη ατόμων που πάσχουν από βαριές αναπηρίες, «Βοήθεια στο σπίτι», σχολικές υποδομές, μετακίνηση μαθητών, ΚΑΠΗ, προνοιακά επιδόματα, δομές πολιτισμού κλπ.
  • Στην απόλυση των συμβασιούχων και την εδραίωση νέων μορφών «ελαστικής» εργασίας, με «δανεικούς» εργαζόμενους πέντε μηνών το έτος ή και πέντε ημερών το μήνα.

Οι πολιτικές που υιοθετούνται σήμερα τόσον από την νεοεκλεγείσα Δημοτική αρχή όσο και από την Μείζονα αντιπολίτευση αποτυπώνονται στον ψηφισθέντα προϋπολογισμό 2015 του Δήμου μας.

Ένας καλοπροαίρετος αναλυτής θα διαπιστώσει τα παρακάτω βασικά ζητήματα:

  • Τα συνολικά προϋπολογισθέντα έξοδα ανέρχονται στα 77.850.000 ευρώ έναντι 66.160.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ΑΥΞΗΣΗ 11.690.000 ευρώ, ποσοστό αύξησης 18% .
  • Η παραπάνω αύξηση θα μπορούσε να έχει θετικές συνέπειες στη διαμόρφωση μιας κοινωνικής, και όχι μόνο, πολιτικής από τον Δήμο με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα πραγματοποιηθεί το μέρος των ΕΣΟΔΩΝ του ισοσκελισμένου Προϋπολογισμού
  • Το παραπάνω ποσοστό αύξησης 18% διατίθεται σε Δαπάνες γενικής φύσεως, ήτοι (κατασκευές, αναπλάσεις, τουριστική προβολή, οδοποιία κ λ π ) για προμήθεια υγειονομικού υλικού, για χρηματοοικονομικά, για ασφαλιστικά Ταμεία κ λ π , ενώ εμείς πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να διατεθούν για Κοινωνικές Υπηρεσίες, για αμοιβή της εργασίας ,που παράδοξα το 2015 προβλέπεται να ΜΕΙΩΘΟΥΝ κατά 7% και 12% αντίστοιχα.

Τα δεδομένα που εκθέσαμε παραπάνω δεν μπορούν να συρρικνωθούν και να εξηγηθούν μόνο στο πλαίσιο της λογιστικής διαχείρισης του Δήμου. Απαιτείται μια σαφώς πολιτική τοποθέτηση ικανή, να ερμηνεύσει τις αρχές που σας καθοδήγησαν αφενός στην αύξηση των συνολικών εξόδων και αφετέρου στη μείωση της χρηματοδότησης των προσφερομένων κοινωνικών υπηρεσιών και των αμοιβών των εργαζομένων.

Τούτη η δυσαναλογία δεν μπορεί να μείνει δίχως εξήγηση από τις παρατάξεις που ψήφησαν τον προϋπολογισμό.

Τα συνολικά έξοδα του προϋπολογισμού ομαδοποιούνται στις πέντε παρακάτω κατηγορίες:

  1. ΠΑΣΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
  2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  3. ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
  4. ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ
  5. ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΦΥΣΕΩΣ
  1. ΠΑΣΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, δηλαδή τακτικές αποδοχές (περιλαμβάνονται βασικός μισθός, δώρα εορτών, γενικά και ειδικά τακτικά επιδόματα), εργοδοτικές εισφορές προσωπικού με σύμβαση, διάφορες αμοιβές, ανέρχεται στο 9% του συνόλου των προϋπολογισθέντων ήτοι 7.370.000 ευρώ έναντι 8.330.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ΜΕΙΩΣΗ -960.000 ευρώ, ποσοστό μείωσης -12%.

Με βάση τα παραπάνω, υφίστανται δυο ενδεχόμενα.

Λόγω της μείωσης των δαπανών για τις αμοιβές των εργαζομένων κατά 12% συγκριτικά με το περσινό έτος ο Δήμος είτε σχεδιάζει να μειώσει τις αμοιβές των εργαζομένων είτε να προχωρήσει σε απολύσεις.

Σύμφωνα με όλα αυτά ο προϋπολογισμός κινείται σε αντιαναπτυξιακή κατεύθυνση.

Θα παρακαλούσαμε να έχουμε απάντηση στο τι θα ισχύσει το επόμενο έτος.

  1. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, δηλαδή σε προμήθεια υγειονομικού και φαρμακευτικού υλικού, παροχές, χρηματοδοτήσεις (αυξάνονται) , επιχορηγήσεις επιτροπών & νομικών προσώπων, επιδόματα (ανασφάλιστων, παραπληγικών, τυφλών, κωφαλάλων, χανσενικών, προσφύγων) ανέρχεται στο 9% του συνόλου των προϋπολογισθέντων ήτοι 7.000.000 ευρώ έναντι 7.500.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ΜΕΙΩΣΗ -500.000 ευρώ, ποσοστό μείωσης -7%.

Τα έξοδα του Δήμου και επομένως οι υπηρεσίες που παρέχονται σε βαριά πάσχοντας μειώνονται σε ποσοστό 7% συγκριτικά με την περσινή οικονομική χρήση, καθώς όλοι γνωρίζουμε ότι η επιδεινούμενη οικονομική κρίση επιβαρύνει δυσανάλογα τους πιο αδύναμους, οφείλετε μια σαφή εξήγηση για την απόφαση σας να μειώσετε τις δαπάνες στο σκέλος αυτό, κυρίως όμως οφείλετε να απαντήσετε στους αποδέκτες αυτών των βοηθημάτων γιατί επιλέξατε να τους <<τιμωρήσετε>> με τη μείωση των δαπανών που τους αφορούν.

Υπό αυτήν την έννοια ο προϋπολογισμός που ψηφήσατε δεν μπορεί παρά να χαρακτηριστεί ως Αντικοινωνικός.

  1. ΧΡΗΜΑΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ, δηλαδή φόροι, τόκοι, τέλη, χαρτόσημα, παρακρατήσεις, τοκοχρεολύσια, προσαυξήσεις, εισφορές κλπ. ανέρχεται στο 3% του συνόλου των προϋπολογισθέντων ήτοι 2.572.000 ευρώ έναντι 2.288.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ΑΥΞΗΣΗ +284.000 ευρώ, ποσοστό αύξησης +12%
  1. ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ, δηλαδή Ι.Κ.Α, Τ.Υ.Δ.Κ.Υ, Τ.Υ.Δ.Υ, Τ.Ε.Α.Δ.Υ. κλπ. ανέρχεται στο 5% του συνόλου των προϋπολογισθέντων ήτοι 3.950.000 ευρώ έναντι 3.590.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ΑΥΞΗΣΗ +360.000 ευρώ, ποσοστό αύξησης +10%.

Οι παραπάνω 3η και 4η κατηγορίες εκφράζουν την πολιτική της συγκυβέρνησης που θα ακολουθήσει ο Δήμος το 2015 και που η πλειοψηφία την υιοθετεί. Ο προϋπολογισμός εύκολα χαρακτηρίζεται «Μνημονιακός».

  1. ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΦΥΣΕΩΣ, δηλαδή : κατασκευές, ανεγέρσεις, αναπλάσεις, προμήθεια συστημάτων, αντιμισθίες, δημοτική οδοποιία, τουριστική προβολή, ασφαλών διαβάσεων (πεζοδρόμια), βιοκλιματικές αναβαθμίσεις κλπ. Ανέρχονται στο 73% του συνόλου των προϋπολογισθέντων ήτοι 56.950.000 ευρώ έναντι 44.450.000 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, ΑΥΞΗΣΗ +12.500.000 ευρώ, ποσοστό Αύξησης +28%.

Η παραπάνω 5η Κατηγορία εξόδων εκφράζει τις αποκλειστικά δικές σας πολιτικές και θα θέλαμε να μάθουμε τι “ δήμο θέλουμε ” ποί είναι οι μακροχρόνιοι στόχοι σας.

Συμπερασματικά πρέπει να σημειώσουμε ότι από το σύνολο των εσόδων του προϋπολογισμού τα 8.000.000 ευρώ περίπου προέρχονται απευθείας από την εφόρμηση του Δήμου στην τσέπη των κατοίκων.

Μιλάμε για τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας – φωτισμού, τον φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων, τον ΤΑΠ, τα έσοδα από λοιπά τέλη – δικαιώματα – παροχή υπηρεσιών, τα έσοδα από την εκμετάλλευση των παρκινγκ κλπ.

Τα τέλη αυτά ναι μεν δεν άλλαξαν για το 2015 όμως βαρύνουν περισσότερο τα νοικοκυριά και τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ενώ θα έπρεπε να επιβαρύνουν αναλογικά περισσότερο τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του Δήμου. Θα έπρεπε να υπολογίζονται με βάση το εμβαδόν των επιχειρήσεων.

Μέσα στη κρίση οι κάτοικοι του Δήμου καλούνται να πληρώνουν φόρους και τέλη τόσο στο Κράτος όσο και στον Δήμο για τη λειτουργία των υπηρεσιών οι οποίες όλο και αποδυναμώνονται και συρρικνώνονται.

Επίσης, στον προϋπολογισμό του 2015 υπάρχει και ένα ποσό ύψους 8.000.000 ευρώ περίπου, που αφορά τα εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά το παρελθόν. Το ποσό αυτό προέρχεται από τα ποσά που έχουν βεβαιωθεί και δεν έχουν εισπραχθεί κατά τα Προηγούμενα Οικονομικά Έτη (ΠΟΕ) όπως τέλη καθαριότητας, ΤΑΠ, τέλη παρεπιδημούντων, πρόστιμα κλπ.

Και ναι μεν η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των δημοτών είναι στην σωστή κατεύθυνση όμως η γενική οικονομική συγκυρία δεν είναι ευνοϊκή για την είσπραξη χρημάτων από τον Δήμο.

Έτσι η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν οδηγεί ουσιαστικά στην μη επίτευξη του προσδοκόμενου οικονομικού αποτελέσματος, καθιστώντας τον προϋπολογισμό ελλειμματικό.

Για όλους τους παραπάνω λόγους απευθύνουμε έκκληση για τροποποίηση – αναμόρφωση του προϋπολογισμού 2015 μετά από σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Διαβούλευσης αλλά και με τα τοπικά Συμβούλια

Η πολιτική είναι προσφορά προς τους πολίτες και στόχος είναι η ικανοποίηση των βασικών αναγκών των πολιτών.

Ο προϋπολογισμός που εσείς συντάξατε και ψηφίσατε, όπως και η μείζονα αντιπολίτευση εψήφισε, την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014, δεν εξασφαλίζει αυτό τον στόχο.

Για ενημέρωση τόσο την δική μας όσο και των πολιτών του Δήμου μας που είμαστε υποχρεωμένοι να τους ενημερώνουμε, ζητούμε :

  • Να μας ενημερώσετε για την συνολική δημοτική πολιτική σε όλους τους τομείς καθώς και την εφαρμογή του επιχειρησιακού σχεδίου του Δήμου, του μεσοχρόνιου, ετήσιου και πενταετούς προγράμματος δράσης σύμφωνα

με το άρθρο 62 του Νόμου 3852/2010, όπου προβλέπεται.

  • Να μας ενημερώσετε για τους προϋπολογισμούς των συμβουλίων των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων για την κατάρτιση του επιχειρησιακού και τεχνικού προγράμματος του Δήμου, αν έχουν συνταχθεί, Άρθρο 86 παράγραφοι 1, 2, 3, 4, 5 Νόμος 3852 / 2010

Τα παραπάνω ζητούμε σύμφωνα με το Άρθρο 61 παράγραφος 3 Νόμος 3852/2010.

Είμαστε στην διάθεσή σας για διευκρίνιση και αιτιολόγηση των παραπάνω διαπιστώσεων και συμπερασμάτων

Ευχαριστούμε

Οι Δημοτικοί σύμβουλοι:

Ανδρουλάκης Μιχάλης
Βουρβαχάκης Σταύρος
Πολοπετράκης Κώστας
Σταράκης Γεώργιος