29 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς

Η Παγκόσμια Ημέρα καρδιάς καθιερώθηκε το 1999 και έκτοτε διοργανώνεται κάθε χρόνο στις 29 Σεπτεμβρίου από την Διεθνή ομοσπονδία καρδιάς, με την υποστήριξη της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας.

Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού για τα καρδιαγγειακά νοσήματα, που τις τελευταίες δεκαετίες αποτελούν μάστιγα στις βιομηχανικά ανεπτυγμένες χώρες και τείνουν να μετατραπούν σε «πανδημία» για τον πλανήτη αγγίζοντας και τις αναπτυσσόμενες χώρες.

Η καρδιαγγειακή νόσος παραμένει η κύρια αιτία θνησιμότητας στον κόσμο.

Οι Έλληνες, διατρέχουμε τον υψηλότερο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα μεταξύ των χωρών της Μεσογείου, καθώς έχουμε εγκαταλείψει τον παραδοσιακό τρόπο διατροφής και ζωής:

Τι προκαλεί λοιπόν τα νοσήματα αυτά;

Οι ευρέως γνωστοί, κύριοι παράγοντες κινδύνου για την εκδήλωση των καρδιαγγειακών νοσηµάτων είναι το κάπνισμα (και το παθητικό κάπνισμα), η αυξηµένη αρτηριακή πίεση και η υψηλή χοληστερόλη του αίµατος, παράγοντες οι οποίοι σχετίζονται άµεσα µε τον ατοµικό τρόπο ζωής και τις διατροφικές συνήθειες καθώς και µε τα επίπεδα της σωµατικής δραστηριότητας. Άλλοι παράγοντες που συνδέονται µε τις καρδιαγγειακές παθήσεις περιλαµβάνουν την παχυσαρκία, το σακχαρώδη διαβήτη, την υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύµατος και την ψυχοκοινωνική πίεση. Σημαντικοί, αλλά μη αναστρέψιμοι παράγοντες αποτελούν επίσης η ηλικία, το οικογενειακό ιστορικό, το φύλο και η φυλή του ατόμου.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να κρατάμε την καρδιά μας υγιή;

Η σωστή διατροφή είναι το «α» και το «ω» για μια γερή καρδιά, στόχος να επιλέξουμε μια ισορροπημένη διατροφή. Είναι ενδεικτικό πως ο κίνδυνος εμφάνισης μιας καρδιαγγειακής νόσου μπορεί να μειωθεί κατά 20-25%, αν κάποιος ακολουθεί με συνέπεια τη μεσογειακή διατροφή.

Η σωματική άσκηση μπορεί να γίνει πολύτιμο εργαλείο στην τόνωση της καρδιάς, αποτρέποντας την αύξηση του σωματικού βάρους, αλλά και της πίεσης. Στόχος η υιοθέτηση ενός πιο δραστήριου τρόπου ζωής. Συνιστώνται τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας έντασης σωματική δραστηριότητα, 5 φορές την εβδομάδα.

Η διακοπή καπνίσματος είναι το καλύτερο που μπορεί να κάνει κάποιος για να βελτιώσει την υγεία της καρδιάς του. Σε 2 χρόνια από την διακοπή του καπνίσματος, ο κίνδυνος για στεφανιαία νόσο μειώνεται ραγδαία, σε 15 χρόνια ο κίνδυνος για τα καρδιαγγειακά εξισώνεται με αυτόν ενός μη καπνιστή.

 Μαζί με τη σωστή διατροφή, την άσκηση και τη διακοπή καπνίσματος καλό είναι να βάλουμε στη ζωή μας και τον τακτικό έλεγχο βασικών παραμέτρων που καθορίζουν την καρδιαγγειακή μας υγεία, όπως τα επίπεδα σακχάρου, η αρτηριακή πίεση, η χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια, αλλά και ο δείκτης μάζας σώματος.

Με δεδομένο ότι η πανδημία Covid –19 έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στην καθημερινότητα μας και την αλληλεπίδραση που έχει με τα καρδιαγγειακά νοσήματα η Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ (ΠΛΗΝ ΤΡΙΤΗΣ) ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΙΚΟ ΙΑΤΡΕΙΟ.

ΤΗΛ. ΓΙΑ ΡΑΝΤΕΒΟΥ 28310-36292.