Η δυνατότητα άρθρωσης επιχειρηματολογίας συνιστά απαραίτητο εφόδιο κάθε πολίτη, καθώς καλλιεργεί την κριτική σκέψη και την πολύπλευρη ανάλυση σύνθετων ζητημάτων. Παράλληλα, η ρητορική εκπαίδευση αποτελεί συνάσκηση σημαντικών γνωσιακών και εκφραστικών δεξιοτήτων, όπως η σαφήνεια και η καλλιέπεια, ενώ ενισχύει την αυτοπεποίθηση των μαθητών μέσω της έκθεσής τους σε μεγάλα ακροατήρια.
Η ρητορική κατείχε εξέχουσα θέση στην εκπαίδευση της αρχαιότητας και εξακολουθεί να αποτελεί θεμέλιο λίθο της εκπαίδευσης σε μεγάλο μέρος του σύγχρονου κόσμου.
Φέτος, διοργανώνονται οι 2οι Παγκρήτιοι Μαθητικοί Αγώνες Ρητορικής Τέχνης. Η προκριματική φάση των ατομικών αγωνισμάτων Γυμνασίου και Λυκείου θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα της Πέμπτης, 26 Απριλίου, στο 3ο Λύκειο Ρεθύμνου. Την επόμενη μέρα Παρασκευή 27η Απριλίου, στα Διδακτήρια της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης στου Γάλλου, θα συνεχιστούν οι ημιτελικοί γύροι των ατομικών αγωνισμάτων Λυκείου και Γυμνασίου και ο 1ος προκριματικός γύρος Διττών Λόγων Γυμνασίων-Λυκείων. Το Σάββατο 28 Απριλίου θα ακολουθήσουν το πρωί ο Β’ προκριματικός και ημιτελικός γύρος Διττών Λόγων Λυκείου και Γυμνασίου και το απόγευμα οι τελικοί γύροι όλων των αγωνισμάτων και οι βραβεύσεις των νικητών από τις αρχές.
Τους αγώνες συνδιοργανώνουν τα Τμήματα Φιλολογίας και Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, η Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας και Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Κρήτης, η Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, οι Σχολικοί Σύμβουλοι Φιλολόγων Κρήτης, η Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ρεθύμνου και το Δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων και σχολείων «Η Ρητορική στο σχολείο». Τη διοργάνωση των αγώνων υποστηρίζει ο Δήμος Ρεθύμνου και τα ΚΤΕΛ Χανίων Ρεθύμνου ΑΕ και τα ΚΤΕΛ Ηρακλείου –Λασιθίου ΑΕ.
Στους αγώνες λαμβάνουν μέρος 31 σχολεία από τους τέσσερις Νομούς της Κρήτης με 60 φιλολόγους και 181 μαθητές.
Οι μαθητές θα διαγωνιστούν στα Ρητορικά αγωνίσματα:
Εκφραστική-νοηματική Ανάγνωση: Η νοηματική ανάγνωση αναδεικνύει την ικανότητα του ομιλητή να αποδώσει το περιεχόμενο / νόημα πεζού λογοτεχνικού ή δοκιμιακού κειμένου της επιλογής του με τη χρήση της φωνής, την έκφραση του προσώπου και τις κινήσεις του σώματος, την καθαρή άρθρωση και την επαφή με το κοινό.
Αυθόρμητος Λόγος: Σύντομος, αυτοσχέδιος λόγος, πάνω σε ένα θέμα άγνωστο στον διαγωνιζόμενο. Στόχος είναι η τέρψη του ακροατηρίου και όχι η πειθώ. Ο αυθόρμητος λόγος δοκιμάζει τη δημιουργική και συνειρμική σκέψη του ομιλητή, γιατί καλείται μέσα σε πολύ περιορισμένο χρόνο να προετοιμάσει και να εκφωνήσει μια ομιλία με αλληλουχία, πρωτοτυπία και ζωντάνια.
Προτρεπτικός λόγος: Προσχεδιασμένη ομιλία πάνω σε ένα θέμα κοινού ή/και προσωπικού ενδιαφέροντος. Ο ομιλητής επιδιώκει με ορθά δομημένο λόγο και επιχειρηματολογία όχι απλώς να ενημερώσει, αλλά και να πείσει το κοινό για τη θέση που υποστηρίζει, οριοθετώντας το θέμα, αναδεικνύοντας τις σημαντικότερες πτυχές του και κυρίως αναπτύσσοντας πρωτότυπες ιδέες και προτάσεις.
Διττοί Λόγοι: Ομαδικό αγώνισμα στο οποίο δύο τριμελείς ομάδες μαθητών διαφορετικών σχολείων (ίδιας βαθμίδας) αντιπαρατίθενται δημόσια υπέρ ή κατά μιας δεδομένης θέσης, μέσα σε ένα καθορισμένο πλαίσιο κανόνων. Οι διττοί λόγοι υπηρετούν τον εποικοδομητικό διάλογο και απαιτούν καλούς ομιλητές αλλά και καλούς ακροατές.