ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ ΘΕΑΤΡΟ

27ο Αναγεννησιακού Φεστιβάλ: Το «Τρίο Μπαστάρντι» στο Ρέθυμνο

27ο Αναγεννησιακού Φεστιβάλ: Το «Τρίο Μπαστάρντι» στο ΡέθυμνοΤο “Τρίο Μπαστάρντι”, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι κουαρτέτο (!), είναι μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα που δημιουργήθηκε στη Ρόδο το 2013 εξ αφορμής του Μεσαιωνικού Φεστιβάλ Νήσου Ρόδου, που οργανώνει ο Σύλλογος «Μεσαιωνικό Ρόδο» (www.medievalfestival.gr).

Συντελεστές-ηθοποιοί:

Πρωτότυπο Θεατρικό Κείμενο: Αντώνης Αρχοντάκης
Ηθοποιοί: Δήμητρα Κοτλίδα, Σοφία Ορφανίδη, Αντώνης Αρχοντάκης, Γιάννης Ελενίτσας
Επεξεργασία Αποσπάσματος: «Τρίο Μπαστάρντι»
Κοστούμια-Επιμέλεια: Άννα Αχιολά
Σκηνοθεσία: «Τρίο Μπαστάρντι»
Αφίσα Παράστασης Ρεθύμνου (27ου Αναγεννησιακού Φεστιβάλ): Στέλιος Καλογεράκης

Λίγα λόγια για το έργο «Τρίο Μπαστάρντι-Καυγάδες στο Καστέλο»

Πρόκειται για μια σύντομη διαδραστική κωμική θεατρική παράσταση με αναφορές στην κομέντια ντελ άρτε, το θέατρο δρόμου και τους δούλους των κωμωδιών του Αριστοφάνη και του Κρητικού Αναγεννησιακού Θεάτρου φλερτάροντας και με το μπουφόνικο γκροτέσκο ιδίωμα. Η παράσταση έχει και διαδραστική διάσταση με τους ανυποψίαστους θεατές, οι οποίοι εμβρόντητοι όχι μόνο παρακολουθούν το δρώμενο αλλά και συμμετέχουν εκών άκων σε αυτό!

Η παράστασή ανάλογα με τον τόπο που παρουσιάζεται κάθε φορά υιοθετεί κάποια στοιχεία της τοπικής κοινωνίας, ιστορίας και της επικαιρότητας, εντάσσοντάς τα στο πλαίσιο της θεματικής της: τρία νόθα παιδιά ιπποτών που αναζητούν σε κάθε πόλη που παρουσιάζουν την παράσταση τους πατεράδες τους. Προσπαθεί μάλιστα να παρακολουθήσει και την πορεία των Ιπποτών στα κάστρα της Ρόδου (Ρόδος, Λίνδος, Μονόλιθος), αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας (Λήμνος-Κρήτη κατάληψη κατά την Δ Σταυροφορία το 1204 από τους Ενετούς-Λατινοκρατία) δίνοντας παραστάσεις στα μέρη αυτά. Η Κρήτη, όμως, έχει ιδιαίτερη σημασία ειδικά για του Ιππότες του Αγίου Ιωάννου μιας και μετά την εκδίωξη τους από τη Ρόδο στα τέλη του 1522 από τους Τούρκους υπό το Σουλεϊμάν το Μεγαλοπρεπή, κατέφυγαν στην Ενετοκρατούμενη Κρήτη για περίπου τρεις μήνες (Ιανουάριος-Μάρτιος 1523) πριν καταλήξουν τελικά, μέσω Κυθήρων, Καλλίπολης και Μεσσήνης, στη Μάλτα. Ο ίδιος ο Μεγάλος Μάγιστρος κατέπλευσε στη Σητεία με τη ναυαρχίδα του «Σάντα Μαρία». Μάλιστα ζήτησαν από τους Ενετούς να τους παραχωρήσουν τη Σούδα (ή τα Κύθηρα) για τη μόνιμη εγκατάστασή τους αλλά δεν έγινε δεκτό.

Η ιδέα του έργου βασίστηκε σε μια φήμη του μεσαίωνα ότι οι Ιππότες του Τάγματος του Αγ. Ιωάννη της Ρόδου (που κατείχαν το νησί όπως και όλα τα σημερινά Δωδεκάνησα και τμήματα της Μικράς Ασίας από το 1309 έως το 1522), αν και καλόγεροι, δεν έπαυαν να διατηρούν παράνομους δεσμούς με γυναίκες, κυρίως «κοινές» και να σπέρνουν νόθα παιδιά, που αργότερα διεκδικούσαν την αναγνώριση ή ακόμα και την περιουσία των πατεράδων τους!

Στο έργο υπάρχουν αναχρονισμοί, οι οποίοι είναι εν πολλοίς σκόπιμοι, καθώς το έργο τοποθετείται στην όψιμη ιπποτική περίοδο της Ρόδου και οι χαρακτήρες του είναι άνθρωποι της κατώτερης κοινωνικής τάξης, πλύστρες και συλλέκτες/πωλητές ζωικών ακαθαρσιών στα βυρσοδεψία-που όμως σημειώνουμε ότι ήταν υπαρκτό επάγγελμα στη μεσαιωνική Ρόδο! Οι χαρακτήρες στην αγωνία τους να βρουν τον πατέρα τους και να ξεφύγουν από το καθεστώς του νόθου παιδιού ισχυρίζονται ότι είναι παιδιά σχεδόν όλων των Μεγάλων Μαγίστρων των διακοσίων χρόνων της ιπποτοκρατίας της Ρόδου (14ος – 16ος αιώνας). Και εδώ απαντάται ο ευσεβής πόθος κάθε «νόθου» παιδιού ότι οι γονείς του είναι οι βασιλιάδες και οι ισχυροί της εποχής!

Το κείμενο και οι στιχομυθίες των χαρακτήρων βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε υποσημειώσεις και «μικροϊστορίες» που αντλήθηκαν από τα ιστορικά έργα «Νήσος Ρόδος» των Εδ.Μπιλλιότι και Αβά Κοτρέ, «Ιστορία της Ρόδου» του Χρ.Παπαχριστοδούλου και την «Ιστορία του 13ου αιώνα της Ρόδου και των γύρω νησιών» του Γ.Μαρτίνη. Ο σκοπός όμως της παράστασης δεν είναι να ιστορήσει και να παιδαγωγήσει μόνο αλλά να ψυχαγωγήσει και να χαρίσει γέλιο.

Η παράσταση (διάρκεια περίπου 20 λεπτά)

Ο Μουλίνο, η Καμουζέλα και η Περέτρα είναι τρεις νόθοι που ζουν στη μεσαιωνική Ρόδο και μετέρχονται ταπεινά επαγγέλματα. Ερίζουν μεταξύ τους για το ποιος από αυτούς έχει πατέρα Ιππότη και μάλιστα τον ηγέτη των Ιπποτών του τάγματος του Αγίου Ιωάννη, το Μεγάλο Μάγιστρο. Η αναγγελία από τον Τελάλη ότι ο ίδιος ο Μεγάλος Μάγιστρος βρίσκεται «ινκόγκνιτο» μέσα στο πλήθος της πόλης προκειμένου να λάβει ιδία γνώση των ισχυρισμών των «νόθων» και η αναζήτησή του, θα δημιουργήσει απρόβλεπτες ευτράπελες καταστάσεις.

Το «Τρίο Μπαστάρντι» στο Ρέθυμνο, στο πλαίσιο του 27ου Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνης:

  • Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου και ώρα 19.00 στην πλατεία της Σοχώρας, στη πλατεία της Μικρής Παναγίας και στη Logia.
  • Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου και ώρα 12.00 επί της Εθνικής Αντιστάσεως και επί της Αρκαδίου.
  • Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου και ώρα 20.30 στον Άγιο Κωνσταντίνο.

 

Ρέθυμνο 741 00, Ελλάδα

Ρέθυμνο 741 00, Ελλάδα

Ρέθυμνο 741 00, Ελλάδα

Thessalonikis ke Foka, Ρέθυμνο 741 00, Ελλάδα

Platia Koroneou ke Periferiakos, Rethymno 74100, Ελλάδα