Τον τελευταίο χρόνο, η εγκατάσταση προσφύγων στην Ελλάδα έχει οδηγήσει σε καταιγισμό απειλών και συμφορών που υποτίθεται ότι προέρχονται από τους πρόσφυγες. Οι υποτιθέμενοι κίνδυνοι που φέρνουν οι πρόσφυγες μεγεθύνονται και αναπαράγονται ταχύτατα χωρίς να ελέγχεται αν έχουν το παραμικρό ψήγμα αλήθειας. Αντίθετα όσο πιο τρομαχτικό και πιο μεγάλο το ψέμα τόσο πιο εύκολα γίνεται πιστευτό.
Μια από τις απειλές που ακούγεται συχνά είναι πως οι πρόσφυγες απειλούν τον χριστιανισμό και σκοπός τους είναι η διάδοση του Ισλάμ.
Βέβαια, αν ακούσει κανείς τις ιστορίες προσφύγων, θα καταλάβει πως σκοπός τους είναι απλώς η επιβίωση και έχουν πολύ σημαντικότερα πράγματα να τους απασχολούν, για να ασχοληθούν με τη θρησκεία καθενός από εμάς.
«Γνώρισα έναν άνθρωπο ο όποιος ήταν στην Ελλάδα και δούλευε κανονικά. Και έφυγε για να γυρίσει στη Συρία. Πριν γίνουν όλα όσα έγιναν εκεί. Κάθισε 2 χρόνια και αποφάσισε να ξαναγυρίσει. Δύο μέρες πριν φύγει, καθόταν σε ένα καφενείο στο Χαλέπι. Χαιρέτησε μια παρέα και εκεί που καθόταν και έπινε το τσάι του, σκάει μια οβίδα. Το θραύσμα της οβίδας αποκεφάλισε τους γνωστούς τους. Γυρνάει και βλέπει τον άνθρωπο να κάθεται στην καρέκλα χωρίς κεφάλι. Πέρναγε πάνω από πτώματα διαμελισμένα για να φύγει. Και όταν σε μια συζήτηση του ζήτησα συγνώμη για την κατάσταση που επικρατεί εδώ, μου λέει «μην ζητάς συγνώμη. Έχω ζήσει χειρότερα».
“Το τελευταίο πράγμα που θέλαμε ήταν να φύγουμε. Η ζωή μας ήταν πολύ καλή πριν. Αλλά τώρα είχαμε πολλά προβλήματα, δεν υπήρχαν πια τρόφιμα στην πόλη, καθόλου ψωμί, καθόλου ηλεκτρισμός, καθόλου υγραέριο. Και οι βόμβες πλησίαζαν στο σπίτι μας. Φύγαμε λοιπόν γιατί φοβόμασταν πολύ. Χάσαμε όλα τα λεφτά μας στη θάλασσα, και τα διαβατήριά μας. Θέλουμε ένα μέρος να μείνουμε. Πρέπει να βρεθεί μία λύση για όλους αυτούς τους ανθρώπους που περνούν τα θαλάσσια σύνορα μέσα σε βάρκες. Αυτά που είδαμε και ζήσαμε, δεν θέλουμε να τα ζήσει άλλος άνθρωπος.” Νασρίν από Συρία
Η απειλή για το δήθεν σχέδιο “εξισλαμισμού” συνοδεύεται από διάφορες τρομαχτικές “ειδήσεις” για δήθεν επιθέσεις προσφύγων εναντίον χριστιανικών συμβόλων και πρακτικών. Αυτές οι “ειδήσεις” διαψεύδονται η μια μετά την άλλη και μάλιστα από ανθρώπους της Εκκλησίας.
Ενδεικτικά:
-Το Μάρτιο κυκλοφόρησε η “είδηση” πως “πρόσφυγες στην Ελευθερούπολη απαίτησαν από τον ιερέα του Μητροπολιτικού Ναού του Αγίου Νικολάου να μην χτυπά τις καμπάνες και ποδοπάτησαν τις προσφορές που εστάλησαν από την Μητρόπολη Ελευθερούπολης.” Την “είδηση” διέψευσαν κατηγορηματικά οι υπάλληλοι του Δήμου, οι ιερείς των ναών και ο Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητρόπολης: Διαψεύδω, ρητώς και κατηγορηματικώς, ως Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως καθώς και ως προϊστάμενος του Μητροπολιτικού Ναού την ως άνω «είδηση»!
-Το Σεπτέμβρη, κυκλοφόρησε παρόμοια, ψευδής “είδηση”:
“Πρόσφυγες ξήλωσαν κεραμίδια της Ιεράς Μονής Πέτρας Ολύμπου για να ζεσταθούν!”
Την είδηση αμέσως διέψευσε ο Μητροπολίτης Κιτρούς Κατερίνης και Πλαταμώνος Γεώργιος, εξηγώντας πως πρόκειται για εργασίες ανακεράμωσης σε παλαιό κτίριο. Παρά τη διάψευση πολλά ΜΜΕ συνέχισαν να αναπαράγουν το ψέμα.
Αν η απειλή προς τη θρησκεία είχε την παραμικρή υπόσταση, θα συνοδευόταν από πραγματικές ειδήσεις. Δεν θα χρειαζόταν να στηριχθεί σε τέτοια τερατώδη ψέματα που πλασάρονται για γεγονότα.
Συχνότατα, η απειλή για τη θρησκεία συνοδεύεται από τη απειλή για το τρόπο ένδυσης. Κυκλοφορεί, δηλαδή, ο φόβος πως οι πρόσφυγες θα αλλάξουν τον τρόπο που ντυνόμαστε. Θα επιβάλουν μαντίλες και μπούργκες.
Η εμπειρία βέβαια έχει δείξει ότι όπου συνεργάστηκαν ή και έζησαν μαζί πρόσφυγες και ντόπιοι κανένας δεν είχε πρόβλημα με τον τρόπο που ντύνεται ο άλλος.
Aν πρέπει να ανησυχούμε (και να εξοργιζόμαστε) με την εμφάνιση κάποιου, ας ανησυχούμε και κυρίως ας εξοργιζόμαστε με αυτούς που δηλώνουν “πατριώτες” και έχουν τατουάζ σύμβολα θανάτου και φρικτών εγκλημάτων, όπως τη σβάστικα ή το Άουσβιτς. Για παράδειγμα, οργανωμένος Νεοναζί που πρωτοστατεί στις διαμαρτυρίες εναντίον των προσφύγων στη Λέσβο, έχει τατουάζ με το Άουσβιτς, το ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στο οποίο εξοντώθηκαν τουλάχιστον 1,1 εκατομμύρια άνθρωποι, μεταξύ αυτών και μερικές χιλιάδες Έλληνες. Και είναι τόσο περήφανος για το τατουάζ του αναρτά τις φωτογραφίες του στο facebook.
Στην ιστορία της προσφυγιάς πάντα υπάρχουν και αυτοί που θα δουν στο πρόσωπο του κατατρεγμένου την απειλή και θα βρουν μια δικαιολογία για το μίσος τους. Αν δεν είναι η διαφορετική θρησκεία, θα είναι κάτι άλλο. Εξάλλου, ακόμα και οι ομόθρησκοι, Μικρασιάτες πρόσφυγες αντιμετωπίστηκαν πολύ συχνά με μίσος. Ευτυχώς, στην ιστορία της προσφυγιάς υπάρχουν πάντα και αυτοί που νοιάζονται για τον κατατρεγμένο και ξέρουν ότι θα μπορούσαν να είναι η στη θέση του.
Πρωτοβουλία Έμπρακτης Αλληλεγγύης στους Πρόσφυγες-Ρέθυμνο