Οι νεκροί αυξάνονται στο μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας και ορισμένοι προσπαθούν να αποφύγουν το αλκοτέστ.
Όταν οδηγείς αυτοκίνητο στην Κρήτη, υπάρχουν μυστικά. Πρώτο μυστικό: μαζεύεις όλη σου τη συγκέντρωση και την πολλαπλασιάζεις επί τα χιλιόμετρα που θα οδηγήσεις. Δεύτερο μυστικό: Όταν είσαι σε έναν στενό δρόμο, σε έναν από τους πολλούς στενούς δρόμους του νησιού και διασταυρωθείς με ένα άλλο αυτοκίνητο, θα σταματήσεις. Ακόμη και αν έχεις προτεραιότητα, θα σταματήσεις. Δεν χρειάζεται να τραυματιστείς, για να γίνεις μάγκας. Τρίτο μυστικό: από το μεσημέρι και μετά, η πιθανότητα να συναντηθείς με κάποιον που έχει καταναλώσει ορισμένη τσικουδιά παραπάνω, μεγαλώνει. Το ίδιο και η προσοχή σου.
Και μετά τις συμβουλές, ας ακολουθήσουν οι αριθμοί:
Από την αρχή του χρόνου, στην Κρήτη, έχουν χάσει τη ζωή τους 34 άτομα σε τροχαία δυστυχήματα. Το 2011 καταγράφηκαν 54 νεκροί, το 2012 έχασαν τη ζωή τους 57 άτομα στους δρόμους του νησιού και το 2013 τα θύματα δυστυχημάτων ανήλθαν στα 66. Το 2016, χρονιά που η χώρα κατέγραψε για πρώτη φορά αύξηση στους σχετικούς δείκτες ύστερα από αρκετά χρόνια, ακολούθησε την ίδια πορεία και η Κρήτη, η οποία φαίνεται ότι αδυνατεί να περιορίσει τους θανάτους από τροχαία.
Αναλυτικά, το 2016 σημειώθηκαν στους δρόμους της Κρήτης 59 δυστυχήματα, έναντι 58 το προηγούμενο έτος (αύξηση 1,7%). Στα δυστυχήματα αυτά, το 2016 έχασαν τη ζωή τους 65 άτομα έναντι 62 το 2015, αυξάνοντας κατά 4,8% τους τραγικούς θανάτους. Οι θάνατοι στα Χανιά το 1999 αντιστοιχούσαν στο 1,7% των θανάτων στη χώρα, ενώ το 2014 αντιστοιχούσαν στο 2,5%. Οι σοβαρά τραυματίες στα Χανιά το 1999 αντιστοιχούσαν στο 0,8% των τραυματιών στη χώρα, ενώ το 2014 αντιστοιχούσαν στο 2,8%.
Οι λόγοι πολλοί. Κάποιοι έχουν να κάνουν με την ελλιπή υποδομή. Κάποιοι άλλοι με την αντίληψη της μαγκιάς ως προβλεπόμενης συμπεριφοράς. Επίσης, ένας βασικός παράγοντας είναι το αλκοόλ, το οποίο δεν περιορίζεται ούτε με τους ελέγχους της Τροχαίας. Σύμφωνα με ρεπορτάζ τοπικής ιστοσελίδας, μέσα στο καλοκαίρι εμφανίστηκε μια σελίδα με το όνομα «Αλκοτέστ/Μπλόκα Αστυνομίας στον Νομό Χανίων». Η σελίδα ενημέρωνε ακριβώς για αυτό που υποδηλώνει το όνομά της, ώστε οι θέσεις και τα μπλόκα της Τροχαίας να γίνονται γνωστά στους οδηγούς, οι οποίοι μάλλον έχουν πολλούς λόγους να τους αποφύγουν. Μετά την καταγγελία η σελίδα κατέβηκε (ή μετονομάστηκε και ενδεχομένως έγινε κλειστή), αλλά η λογική παραμένει: Μαγκιά, αποφυγή αλκοτέστ και θάνατος. Για να είμαστε δίκαιοι, παρόμοιες σελίδες υπάρχουν και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, αλλά η Κρήτη και η οδήγηση έχουν την τιμητική τους φέτος.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook πριν από λίγες ημέρες, είχε επισημάνει την ανάγκη να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση των τροχαίων στην Κρήτη. Σήμερα, θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη για την οδική συμπεριφορά στην Κρήτη και τις υποδομές, με έμφαση στον Βόρειο Οδικό Άξονα του νησιού (ΒΟΑΚ). Στη σύσκεψη θα πάρουν μέρος εκπρόσωποι των τοπικών φορέων, της Αστυνομίας, του ΕΚΑΒ, εθελοντικών ομάδων διάσωσης και πρόληψης, αθλητικών συλλόγων, της ακαδημαϊκής κοινότητας, καθώς και εργαζόμενοι και επιχειρηματίες του νησιού.
Πριν από λίγους μήνες, κάπου στην Κρήτη, ένας αγανακτισμένος οδηγός αποφάσισε να ανεβάσει ένα βίντεο στο Διαδίκτυο, με σκοπό να δείξει στον μέσο Έλληνα οδηγό πώς χρησιμοποιείται αυτό το πράγμα που έχει στα αριστερά του τιμονιού του και λέγεται φλας. Το αποτέλεσμα είναι άκρως διδακτικό και συγχρόνως διασκεδαστικό. Όσο περνούν τα δευτερόλεπτα, ο τύπος τσαντίζεται ακόμη περισσότερο και αυτό κάνει το βίντεο ακόμη πιο αστείο. Αν κοιτάξει κανείς τους αριθμούς των νεκρών, βέβαια, το αστείο τελειώνει απότομα, όπως και μια ζωή.