ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗ

Κοινή ανακοίνωση των Nομαρχιακών Eπιτροπών του ΣΥΡΙΖΑ στην Κρήτη για τον ΒΟΑΚ

Με δικαιολογημένη ανησυχία πληροφορήθηκαν οι πολίτες της Κρήτης την πρόθεση της Κυβέρνησης της ΝΔ να ακυρώσει τις μέχρι σήμερα διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ.

Ξεπερνώντας τα όσα είπε στις προγραμματικές ο Υπουργός Υποδομών,  αλλά και όσα δήλωσε πρόσφατα το στέλεχος της παράταξής του η κ. Μπακογιάννη, που έκανε λόγο απλώς για «αναζήτηση λύσεων επιτάχυνσης», ο κ. Μητσοτάκης αυτοπροσώπως εξήγγειλε από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ότι η Κυβέρνηση «θα…. μελετήσει το όλο θέμα» και ότι «θα αναζητήσει δυνατότητες χρηματοδότησης με τα έσοδα από επεκτάσεις άλλων συμβάσεων παραχώρησης».

Πρακτικά αυτό δεν μπορεί παρά να σημαίνει ανατροπή των αποφάσεων  της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που αφορούσαν στη χάραξη και στον τρόπο χρηματοδότησης του έργου. Σημαίνει ακόμη ακύρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών που έχουν ξεκινήσει και ολοκλήρωσαν την πρώτη φάση τους με την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κοινοπρακτικά σχήματα . Το κυριότερο όμως, σημαίνει αλλαγή στην φιλοσοφία κατασκευής, με επιστροφή στην εμμονική όσο και ανεδαφική επιλογή της ενιαίας κατασκευής, που με σιγουριά παραπέμπει σε χρονοβόρες και σε αδιαφανείς διαδικασίες. Ο καθένας καταλαβαίνει επίσης, ότι τα «έσοδα από τις επεκτάσεις υφισταμένων παραχωρήσεων», στα οποία αποβλέπει ο κ. Μητσοτάκης, προϋποθέτουν περαιτέρω ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας και αγαθών, που όμως -σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια- δεν θα αποτελούν καταναγκασμό των δανειστών αλλά ελεύθερη επιλογή της Κυβέρνησης. Καταλαβαίνουμε επίσης πόσο μεγάλη χρονική καθυστέρηση συνεπάγεται αυτή η επιλογή, ότι δηλαδή ουσιαστικά ξαναγυρίζουμε πίσω στα χρόνια της μακαριότητας των Κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, που είχαν παρουσιάσει, κυριολεκτικά, μηδενικό έργο για το τόσο σοβαρό αυτό πρόβλημα του νησιού.

Σε πλήρη αντίθεση με τους προκατόχους της η Κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα κινήθηκε δραστήρια και αποφασιστικά και έχει παραδώσει το θέμα του ΒΟΑΚ σε ασύγκριτα καλύτερη θέση σε σχέση με το σημείο που το παρέλαβε:

  • Έλυσε τις διχογνωμίες σχετικά με τη χάραξη και τη μελλοντική φυσιογνωμία του ΒΟΑΚ .Οι επιλογές της συντέλεσαν ώστε η χρηματοδότηση να καθίσταται εφικτή και εθνικά επωφελής, καθώς με την κατασκευή ανά τμήματα παρακάμπτεται η απαίτηση της Eurostat για εγγραφή του κόστους των συμβάσεων παραχώρησης στο δημόσιο χρέος και στο έλλειμμα. Συντέλεσε στο να είναι εφικτή η δέσμευση μας για ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, χωρίς διόδια για τους κατοίκους της Κρήτης.
  • Προχώρησε δραστικά και επικαιροποίησε τις μελέτες βιωσιμότητας και κυκλοφοριακού φόρτου, που με τη σειρά τους οδήγησαν σε ασφαλέστερη επιλογή μοντέλου χρηματοδότησης.
  • Οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών κινήθηκαν με εντατικούς ρυθμούς και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα προκήρυξαν και ανέθεσαν τις μελέτες Γεωμετρικών Σχεδιασμών για τη σύνταξη της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης τέθηκε ο Οκτώβριος του 2019.
  • Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκήρυξε τον Ιούνιο 2016 διεθνή διαγωνισμό «Μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-λειτουργία-συντήρηση και εκμετάλλευση ΒΟΑΚ» για το τμήμα Χανιά -Ηράκλειο.
  • Τον Οκτώβριο 2018 ολοκληρώθηκε η φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από εταιρίες και κοινοπραξίες με ικανοποιητικό αριθμό συμμετοχών.
  • Μόλις τρεις μήνες μετά, το Φεβρουάριο 2019, η Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού ολοκλήρωσε την αξιολόγηση των προσφορών. Η αξιολόγηση εγκρίθηκε από τον Υπουργό στις 22-3-2019.
  • Κατά της απόφασης του Υπουργού για την αξιολόγηση των προσφορών ασκήθηκαν, ως συνήθως, προσφυγές και αιτήσεις αναστολής, που έχουν ήδη απορριφθεί . Συνεπώς, σήμερα ο κατάλογος των προεπιλεγέντων είναι οριστικός και δεν υπάρχει νομικό κώλυμα για την έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού.
  • Σ’ αυτό το χρονικό σημείο ανακοίνωσε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ότι θα κάνει χρήση του δικαιώματος προαίρεσης και ότι, έτσι, θα συμπεριληφθεί δεσμευτικά στο διαγωνισμό και το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος .
  • Προκηρύχθηκε παράλληλα και δεύτερος διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση του τμήματος Χερσόνησος- Νεάπολη με ΣΔΙΤ. Και για τον διαγωνισμό αυτόν ισχύουν όλα τα παραπάνω, συνεπώς δεν υπάρχει ούτε εδώ νομικό κώλυμα για την έναρξη της β΄ φάσης του διαγωνισμού.
  • Προχώρησαν μέχρι την τελική φάση οι διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων τεχνικού, χρηματοοικονομικού και νομικού συμβούλων.
  • Προχώρησαν οι διαδικασίες μελετητικής ωρίμανσης (απαλλοτριώσεις, κλπ) για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.

Από τα παραπάνω γίνεται ολοφάνερο ότι κατά το χρόνο διακυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ ο ΒΟΑΚ προχώρησε όσο δεν είχε προχωρήσει επί 40 χρόνια.

Σήμερα η πρόθεση του κ. Μητσοτάκη ν’ αρχίσει τα πάντα από την αρχή ηχεί σαν πραγματική απειλή!

Χωρίς πρόγραμμα, χωρίς σχεδιασμό, μόνο με τη έκδηλη αγωνία της να ισοπεδώσει ό,τι θετικό δημιουργήθηκε τα προηγούμενα χρόνια , η ΝΔ και ο Αρχηγός της αποδεικνύονται πολύ κατώτεροι των περιστάσεων.

Ο κίνδυνος να μη ξεκινήσει ούτε τα επόμενα δέκα χρόνια ο ΒΟΑΚ είναι ορατός. Οι φορείς του νησιού πρέπει να εναντιωθούν σ’ αυτήν την πρόθεση, που αποκαλύπτει ερασιτεχνισμό και προχειρότητα.

Ο ρεβανσισμός της δεξιάς στρέφεται ευθέως εναντίον του Κρητικού Λαού και του μέλλοντος του νησιού.

Να μην περάσει!