Τον αποκαλούν «σύγχρονο Αϊνστάιν», διάνοια της πληροφορικής, είναι καθηγητής στο ΜΙΤ και μόλις στα 27 του έλυσε τον γρίφο του Νας η θεωρία των παιγνίων, ένα άλυτο επί δεκαετίες πρόβλημα του Νομπελίστα οικονομολόγου John Nash που η ζωή του έγινε και φιλμ πριν από μερικά χρόνια με πρωταγωνιστή τον Ράσελ Κρόου και τίτλο «Ένας υπέροχος άνθρωπος».
O Κωνσταντίνος Δασκαλάκης αφού τέλειωσε με άριστα το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, πήγε στην Αμερική για μεταπτυχιακά στο Berkley, δούλεψε μόλις 1 χρόνο στην Microsoft και έφυγε για να ακολουθήσει ακαδημαική και ερευνητική καριέρα στο διασημότερο στον τομέα της Πληροφορικής Πανεπιστήμιο, το ΜΙΤ.
Ο μόλις 31 ετών Κωσταντίνος Δασκαλάκης απάντησε στις ερωτήσεις της Ειρήνης Νικολοπούλου στο eirinika.gr, ενόψει της πολυαναμενόμενης ομιλίας του την Τετάρτη στην Αθήνα, στο The Hub Events – Science με τίτλο: Από την πληροφορία στην Πληροφορική.
– Όταν λύνεις τον γρίφο του Νας πριν κλείσεις τα 30, η ζωή γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και τι θέλεις να κάνεις μετά; Εσείς που επικεντρώσατε έκτοτε την έρευνα σας;
Η ζωή του ερευνητή είναι συναρπαστική. Όταν λύνεις ένα πρόβλημα ανοίγεις μια πόρτα που απλώνει μπροστά σου πολλά καινούρια μονοπάτια αναζήτησης. Η ζωή στο ΜΙΤ είναι έντονη, με πολλές ευθύνες αλλά και το προνόμιο αλληλεπίδρασης με τους πιο ευφυείς ανθρώπους του κόσμου. Η προηγούμενη έρευνά μου διαπίστωσε την ανεπάρκεια της οικονομικής θεωρίας για τη μελέτη του Internet. Αυτό που με καίει τώρα είναι να βρω την κατάλληλη θεωρία.
– Μετά τον Steve Jobs που “έφυγε” και τον Bill Gates που ασχολείται – λέει -λιγότερο με το internet, υπάρχουν γιa σας νέα “κεφάλια” στον χώρο της πληροφορικής και ποια είναι αυτά;
Θεωρώ τον Jobs και τον Gates πολύ σημαντικούς businessmen. Ωστόσο το Internet είναι πιο «δημοκρατικό». Η καινοτομία έρχεται από χαμηλά. Για παράδειγμα δεν ξέρουμε ποιος έφτιαξε το Bitcoin, το καινούριο Ιντερνετικό νόμισμα.
-Τι θα μας πείτε την Τετάρτη; Γνωρίζετε ότι η φωτεινή σας πορεία από μόνη της δημιουργεί αισιοδοξία και δίνει φτερά στους νέους και μεγαλύτερους; Τι θα θέλατε να τους πείτε για να τους ενθαρρύνετε εκτός από την “ειδική ομιλία”; Ξερετε ότι θα κρέμονται ολοι απο τα χείλη σας…
Την Τετάρτη θα μιλήσω για το ρόλο τον αλγορίθμων στο πολύπλοκο κόσμο που μας περιβάλλει: καταιγισμός πληροφοριών, Ίντερνετ, παγκόσμιες αγορές. Η Ελλάδα έχει ταλέντα. Δεν εννοώ εκείνα των τηλεοπτικών εκπομπών. Πρέπει να ανακαλύψουμε τον δυναμισμό μας στο παγκόσμιο περιβάλλον που στήνει γύρω μας εν μέρει και το Ίντερνετ. Ποιοι είναι όμως οι αρρωγοί μας σε αυτό; Είναι μήπως οι πολιτικοί ή οι πανεπιστημιακοί μας;
– Σαν όλους τους έρωτες , έτσι και με τον έρωτα του ίντερνετ, τώρα που πέρασε ο καιρός, όλοι μιλούν μόνο για το πως θίγονται τα προσωπικά δεδομένα σε αυτό Εσείς πως βλέπετε το μέλλον σε αυτό τον ευαίσθητο τομέα;
Αλίμονο αν μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις του προηγούμενου αιώνα δεν ενείχε κινδύνους. Πρέπει να δούμε πώς θα προφυλαχτούμε από αυτούς. Τις λύσεις θα δώσει η τεχνολογία, η παιδεία, και ο δημόσιος διάλογος. Θα προσπαθήσω να περιγράψω τεχνολογικές λύσεις στην ομιλία μου. Το μέλλον πάντως θα είναι συναρπαστικό.
– Τι σας ρωτούν για την Ελλάδα κύριε Δασκαλάκη οι ξένοι μαθητές σας;
Οι μαθητές μου με ρωτούν για την ελληνική ιστορία, τα ελληνικά ιδεώδη, τον ήλιο και τη θάλασσα.
– Όταν μιλάτε για την Κρήτη τι λέτε και τι είναι αυτό που σας λείπει από την πανέμορφη, παράξενη, ιδιαίτερη πατρίδα σας; Τι παίρνετε μαζί σας στην Αμερική από το νησί;
Παρότι μεγάλωσα στην Αθήνα, μεγάλο μέρος της ταυτότητας μου περιλαμβάνει κρητικά χαρακτηριστικά. Μου λείπουν πολλά από την Κρήτη: ο τόπος, η θάλασσα, τα βουνά, μα κυρίως οι άνθρωποι. Σας λέω μόνο μια μαντινάδα: Η λεβεντιά είναι καημός που όλο αίμα τρέχει, θέε μου και πως την νταγιαντά (=αντέχει) εκείνος που την έχει.
– Τι ονειρεύεστε κύριε Δασκαλάκη; Πως βλέπετε τον εαυτό σας σε μερικά χρόνια; Αγαπάτε την οικογένεια; Πως θα μυούσατε ένα παιδί στο ίντερνετ;
Αισθάνομαι υπηρέτης της επιστήμης και όνειρο μου είναι η πρόοδος της ανθρώπινης γνώσης. Δεν με συγκινούν τα υλικά όνειρα. Θέλω να κάνω οικογένεια. Μέχρι τότε το Ίντερνετ θα είναι συνηφασμένο με τη ζωή μας σε τέτοιο βαθμό που δεν θα χρειάζονται τα παιδιά μύηση σε αυτό. Τα ρούχα μας θα είναι στο Ίντερνετ, η κούπα του καφέ μας θα είναι στο Ίντερνετ, το αυτοκίνητο μας θα είναι στο Ίντερνετ (αν δεν είναι ήδη).
– Όταν δεν διαβάζετε μαθηματικά, δεν είστε στο κομπιούτερ σας με τι ασχολείσθε; Τι ξεκουράζει ένα τόσο σύνθετο, πολύπλοκο μυαλό σαν το δικό σας;
Η ιδανική μου ξεκούραση είναι χαλάρωση στο φως του ήλιου με ένα λογοτεχνικό βιβλίο στο χέρι ή ένα αγαπημένο τραγούδι στο αυτί, μια θεατρική παράσταση ένα σαββατόβραδο, μια ταινία, ένας περίπατος στη θάλασσα το ηλιοβασίλεμα.
– Γιατί είπατε όχι στην Microsoft; Πώς γίνεται να αρνείσθε σε ένα κολοσσό; Ήταν υπερ-αυτοπεποίθηση ή άλλο life project;
Πού θα έβρισκα καλύτερο περιβάλλον για τις επιστημονικές μου αναζητήσεις από το ακαδημαϊκό; και μάλιστα αυτό του ΜΙΤ;
– Το ερώτημα της ομιλίας: Καταιγιζόμαστε καθημερινά από ειδήσεις και δεδομένα. Αλλά πώς μπορούμε να συγκρίνουμε το πληροφοριακό περιεχόμενο των δεδομένων; Υπάρχουν ειδήσεις που περιέχουν περισσότερη «πληροφορία» από άλλες; Τι είναι πληροφορία και πώς μετριέται; Παρακαλώ μία πολύ σύντομη απάντηση.
Χωρίς να θέλω να μπω σε τεχνικά θέματα, το πληροφοριακό περιεχόμενο μιας είδησης συνδέεται με το πόσο η είδηση ήταν αναμενόμενη. Για παράδειγμα η ανακοίνωση ότι «αύριο έχει κρύο» φέρει λιγότερη πληροφορία από την ανακοίνωση ότι «ο τάδε υπουργός δωροδοκήθηκε». Θα μιλήσω για τον ρόλο των αλγορίθμων στην επεξεργασία της πληροφορίας.
– Ξέρω πως θαυμάζετε τον Καβάφη. Φέτος ολη η Ελλάδα τον λάτρεψε με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του. Εσείς με ποιο ποίημα του θα τον τιμούσατε;
Στην ιστοσελίδα μου έχω ως πυξίδα ζωής την Σατραπεία.
Το «Τhe Hub Events» και ο Νικόλας Πρωτονοτάριος συνεχίζουν για τρίτη χρονιά τη σειρά επιστημονικών διαλέξεων με τίτλο «Hub Science», με σκοπό να παρουσιάσουν με συναρπαστικό και εύληπτο τρόπο τις φυσικές και κοινωνικές επιστήμες και να μυήσουν το ακροατήριο στο μαγικό αλλά ενδεχομένως παρεξηγημένο τους κόσμο.