ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Αίτημα για να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρεθύμνου το θέμα του σχεδιαζόμενου δικτύου υψηλής τάσης

Αίτημα να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρεθύμνου – και να τοποθετηθεί το σώμα επ’ αυτού – το θέμα της νέας γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης Χανιά – Δαμάστα το οποίο μάλιστα διασχίζει όλο το μήκος του δήμου, κατέθεσαν τα μέλη και οι φίλοι του Συντονιστικού Ρεθύμνου κατά των ΒΑΠΕ, του Ορειβατικού Συλλόγου Ρεθύμνου και της Παγκρήτιας Δικτύωσης για το Περιβάλλον.

Η σχετική ανακοίνωση:

«Ζητούμε από το Δημοτικό Συμβούλιο να συζητήσει και να τοποθετηθεί για τις επιπτώσεις που θα έχει στο Δήμο μας το σχεδιαζόμενο δίκτυο υψηλής τάσης, το οποίο μάλιστα διασχίζει όλο το μήκος του δήμου μας.

Τα μέλη και οι φίλοι του Συντονιστικού Ρεθύμνου κατά των ΒΑΠΕ, του Ορειβατικού Συλλόγου Ρεθύμνου και της Παγκρήτιας Δικτύωσης για το Περιβάλλον,

ζητάμε να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο Ρεθύμνου το θέμα της σχεδιαζόμενης Νέας γραμμής μεταφοράς Υψηλής Τάσης Χανιά – Δαμάστα που περιλαμβάνει συνολικά 269 πυλώνες βαρέως τύπου (με μέσο ύψος 33 μ, σε αποστάσεις μεταξύ τους περίπου 350 μ) από τους οποίους οι 150 τοποθετούνται στην περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου.

Το έργο αυτό, που κυριολεκτικά διχοτομεί κατά μήκος τον Νομό μας, δεν συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο Ρεθύμνου ούτε πριν ούτε μετά την συζήτηση της ΜΠΕ στο Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, και ενώ στον γειτονικό Αποκόρωνα, Δήμος και λαός, έχουν ξεσηκωθεί εδώ και μήνες κατά της γραμμής με τους πυλώνες που εξ ίσου πλήττει και το Ρέθυμνο.

Η γραμμή μεταφοράς Υψηλής Τάσης χωροθετείται εντός των ορίων των Δημοτικών Ενοτήτων Λαππαίων, Ν.Φωκά, Ρεθύμνης, Αρκαδίου, Συβρίτου, Γεροποτάμου, Κουλούκωνα, Μυλοποτάμου. Διέρχεται από τις Τοπικές Κοινότητες Επισκοπής, Αρχοντικής, Αργυρουπόλεως, Ζουριδίου, Αγ. Κωνσταντίνου, Ρουστίκων, Καλονύκτη, Αγ, Ανδρέα, Γωνιάς, Άνω Βαλσαμόνερου, Καστέλλου, Αρμένων, Καρέ, Όρους, Σελλίου, Ρουσσοσπιτίου, Χρωμοναστηρίου, Πρασσών, Χαρκίων, Αμνάτου, Ελεύθερνας, Αρχαίας Ελεύθερνας, Μαργαριτών, Βιράν Επισκοπής, Γαράζου, Αβδελλά, Αγ. Μάμα, Καλύβου, Χώνου, Αλοιδών, Αϊμονα, Θεοδώρας, Κρυονερίου, Δοξαρού, Απλαδιανών, Αγ. Ιωάννου, Βενίου, Χουμερίου, Ορθέ, Μελισσουργακίου, Καλανδαρέ, Βωλεώνων, Αποστόλων και θα επηρεάσει δραματικά το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής σε μεγάλο τμήμα του Ρεθύμνου

Σύμφωνα με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) συνολικά στην φάση κατασκευής του έργου για την θεμελίωση των πυλώνων και των ζωνών πρόσβασης θα θιγούν περίπου 431 στρέμματα δασικών εκτάσεων, εκ των οποίων τα 145,4 στρέμματα σε προστατευόμενες περιοχές ( ΕΖΔ και ΖΕΠ ). Για την εγκατάσταση κάθε πυλώνα θα απαιτηθεί η διαμόρφωση χώρου, ενδεικτικής έκτασης 400 m2 εντός του οποίου θα κατασκευαστούν οι θεμελιώσεις των 4 σκελών του πυλώνα. Οι ζώνες πρόσβασης θα καταλαμβάνουν συνολικά έκταση 378 στρεμμάτων (μήκος 69,5 km). Όσο για την Ζώνη Δουλείας, θα εκτείνεται 20 m εκατέρωθεν της εναέριας γραμμής μεταφοράς (συνολικό πλάτος της ζώνης δουλείας: 40 m).

Οι επιστήμονες που μίλησαν στην ενημερωτική εκδήλωση της 24ης Ιουλίου, με αφετηρία την ΜΠΕ του έργου, τα στοιχεία από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ ) και τον ΑΔΜΗΕ και επιστημονικά δεδομένα της ειδικότητας τους, έδωσαν μια τεκμηριωμένη εικόνα των δυσμενών επιπτώσεων του έργου σε μια μεγάλη περιοχή της ενδοχώρας.

Δεδομένου, επίσης, ότι οι ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης δεν ξεπερνούν τα 700-750 ΜW, αναπόφευκτα είναι τα ερωτήματα σχετικά την υπερβολική εμμονή των αρχών ότι η Νέα Γραμμή Υψηλής Τάσης είναι απαραίτητη για την “ενεργειακή ασφάλεια” του νησιού ενώ είναι φανερό ότι η γραμμή είναι απαραίτητη στις αιολικές εταιρείες για την μεταφορά και εξαγωγή των 2.500 ΜW από τα “αιολικά πάρκα” που σχεδιάζεται να εγκατασταθούν στην Κρήτη.

Άλλωστε η ΜΠΕ του έργου σε αρκετά σημεία της κάνει σχετικές αναφορές, όπως πχ ότι “η προβλεπόμενη μεγάλη ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ στην Κρήτη, απαιτεί την πλήρη αξιοποίηση της εξαγωγικής ικανότητας μεταφοράς” (σελ 55).

Με λίγα λόγια, τα αιολικά πάρκα που βλέπουμε στον χάρτη της ΡΑΕ ότι έχουν πάρει άδεια παραγωγής και όσα περιμένουν να αδειοδοτηθούν, δεν μπορούν ακόμα να εγκατασταθούν εφόσον η υπάρχουσα γραμμή μεταφοράς δεν μπορεί να σηκώσει το ρεύμα που θα παράγουν.

Η Νέα γραμμή Υψηλής Τάσης Χανιά – Δαμάστα, αποτελεί το προαπαιτούμενο για την λειτουργία και άλλων αιολικών πάρκων, δηλαδή να γεμίσει η ενδοχώρα ανεμογεννήτριες (προφανώς για εξαγωγή εκτός Κρήτης μέσω της υποθαλάσσιας διασύνδεσης).

Οι δημότες έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν πώς τοποθετούνται οι δημοτικοί σύμβουλοι απέναντι σε αυτό το τόσο σοβαρό θέμα.

Η απόφαση πριν χρόνια του Δημοτικού συμβουλίου ότι δεν συμφωνεί με την εγκατάσταση αιολικών στον Δήμο Ρεθύμνου κινδυνεύει να αποδειχθεί κενό γράμμα, όταν τίποτα πλέον δεν θα εμποδίζει την σύνδεση συνεχώς περισσότερων αιολικών “πάρκων” στην Νέα Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης που, εφόσον υπάρξει συναίνεση από πλευράς Δήμου, θα αποτελεί έμπρακτη απόδειξη αποδοχής της εγκατάστασης αιολικών.

Ως δημότες πιστεύουμε ότι το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και έχουμε δικαίωμα να γνωρίζουμε τις πραγματικές προθέσεις του Δήμου μέσα από την συζήτηση στο Δημοτικό συμβούλιο.
Δεδομένου δε ότι ανακοινώθηκε για τις 18 Οκτωβρίου η νέα και τελική συζήτηση της ΜΠΕ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, θεωρούμε ότι δεν υπάρχει πλέον περιθώριο αναβολής από τον Δήμο αυτής της συζήτησης που θα έπρεπε να είχε ήδη γίνει.

Συντονιστικό Ρεθύμνου κατά των ΒΑΠΕ
Ορειβατικός Σύλλογος Ρεθύμνου
Παγκρήτια Δικτύωση για το Περιβάλλον».