ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Ακρίβεια: Η μείωση πωλήσεων πυροδοτεί τον ανταγωνισμό

Μειωμένος είναι ο όγκος των πωλήσεων σε βασικά αγαθά εξαιτίας της ακρίβειας και, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, αυτό μπορεί να φέρει ταχύτερα την αποκλιμάκωση των τιμών

Η μείωση στους όγκους των πωλήσεων σε προϊόντα που όλο το προηγούμενο διάστημα παρουσίασαν σημαντική αύξηση στις τιμές, όπως για παράδειγμα τα γαλακτοκομικά, αναμένεται αφενός να οδηγήσει στην ένταση του ανταγωνισμού και αφετέρου να επισπεύσει τις μειώσεις στις τιμές, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Στην βιομηχανία έχει σημάνει κόκκινος συναγερμός, αφού βλέπει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια μείωση στον όγκο των πωλήσεων. Και μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονα αύξηση του τζίρου, αλλά λειτουργεί σε ένα βαθμό υπονομευτικά στην πορεία ανάπτυξης των επιχειρήσεων, αφού είναι πολύ πιθανό σε κάποιες περιπτώσεις, αυτό να σημαίνει μείωση των περιθωρίων κέρδους και κατά συνέπεια λιγότερα κέρδη ή ακόμη και ζημιές -σε ακραίες βέβαια περιπτώσεις.

Μείωση του όγκου πωλήσεων

Οπως προκύπτει από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, το 2022 έκλεισε με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,9% για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Ο τζίρος βέβαια παρουσίασε αύξηση 5,8%.

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε και στις τρεις βασικές ομάδες προϊόντων σούπερ μάρκετ, με τη μεγαλύτερη να παρατηρείται το 2022 σε σύγκριση με το 2021 στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά, χαρτικά κ.λπ.), αγγίζοντας το 5%. Στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 3,8%, ενώ η μείωση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα ήταν οριακή, της τάξης του 0,3%.

Ανοδικά κινήθηκε η αξία των πωλήσεων

Η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 6,5% στα τρόφιμα, κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, και κατά 3,1% στα είδη νοικοκυριού. Σε σύνολο 11 βασικών κατηγοριών ειδών σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων στις 8.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI οι πωλήσεις λευκού γάλακτος, συμπεριλαμβανομένων και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, διαμορφώθηκαν το 2022 σε 313,34 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 5,5% με τον όγκο πωλήσεων, όμως την ίδια ώρα να υποχωρεί κατά 6,4%, καθώς η μέση τιμή ανά λίτρο αυξήθηκε κατά 12,8%, σε 1,57 ευρώ από 1,39 ευρώ το 2021.

Ανάλογη είναι η εικόνα που επικράτησε και στην κατηγορία του γιαουρτιού, καθώς ο τζίρος διαμορφώθηκε σε περίπου 263 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 5,2% σε σύγκριση με το 2021, όμως ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 6%. Αξίζει να σημειωθεί ότι μεσοσταθμικά οι τιμές στο γιαούρτι αυξήθηκαν κατά 11,8% με την τιμή ανά κιλό να διαμορφώνεται το 2022 σε 4,46 ευρώ από 3,99 ευρώ το 2021.

Τα μάτια στραμμένα στο Πάσχα

Πλέον τα μάτια όλων στρέφονται στον χρόνο που θα συμβούν μειώσεις στα βασικά αγαθά. Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας αναφέρουν ότι ενδεχομένως αυτές θα καθυστερήσουν και αυτό διότι οι πρώτες ύλες ακόμη κρατούν τις τιμές. Ωστόσο, αναφέρουν ότι είναι θέμα χρόνου, εφόσον παραμείνουν οι τιμές στην ενέργεια στα σημερινά ή ακόμη και σε χαμηλότερα επίπεδα.

Αναλυτές αναφέρουν ότι η όλη διαδικασία μπορεί να κρατήσει λίγο χρόνο, αλλά θεωρούν ότι από το Πάσχα και μετά θα πρέπει να ξεκινήσουν να εμφανίζονται στην αγορά μειώσεις τιμών σε μία μεγάλη γκάμα αγαθών.