ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Ανακοίνωση της ΚΤΕΛ ΧΑΝΙΩΝ – ΡΕΘΥΜΝΟΥ για τα προβλήματα προσβασιμότητας στη σχολική μονάδα του Γυμνασίου – Λυκείου Ατσιποπούλου

Με αφορμή την δημοσιοποίηση στα τοπικά Μ.Μ.Ε. των θεμάτων που θα απασχολήσουν την συνεδρίαση του Τοπικού Συμβουλίου Ατσιποπούλου στις 10/3/2023 (και ώρα 19.00 μ.μ.) κατά την οποία έχει προγραμματιστεί η συζήτηση και η λήψη απόφασης επί της πρότασης του Τμήματος Τροχαίας Ρεθύμνου για την εκπόνηση συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης που θα επιλύσει όλα τα προβλήματα προσβασιμότητας στην σχολική μονάδα του Γυμνασίου και Λυκείου Ατσιποπούλου (πεζοί, επιβατικά οχήματα, λεωφορείο), η εταιρία «ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου», σημειώνει τα εξής:

Α) Βάσει του εγγράφου που συνέταξε το Τμήμα Τροχαίας Ρεθύμνου στις 7/2/2023 – έπειτα από την εκτεταμένη αυτοψία που έγινε στο επίμαχο σημείο στις 31/1/2023 – και το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στην Εταιρία μας, προκύπτει πέρα από κάθε αμφιβολία ότι δικαιώνεται η πάγια θέση του ΚΤΕΛ, καθώς καταρρίπτονται στο σύνολό τους οι ισχυρισμοί που διαχρονικά προβάλει ο Δήμος Ρεθύμνου μέσω Αντιδημάρχων κατοίκων της περιοχής, και το Τοπικό Συμβούλιο περί ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών (από την στάση Ατσιποπούλου έως και την είσοδο του Γυμνασίου – Λυκείου) με τα λεωφορεία της Εταιρίας μας που εκτελούν το συγκεκριμένο μεταφορικό έργο.

Β) Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι από το πρώτο κιόλας έτος λειτουργίας της εν λόγω σχολικής μονάδας, το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου κατέστησε σαφές σε κάθε τόνο -πέρα από την λασπολογία, τα προσβλητικά σχόλια και τους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς που δέχεται όλα αυτά τα χρόνια- ότι ήταν αδύνατον να καταπατήσει στο όνομα μικροπολιτικών συμφερόντων τους ισχύοντες Νόμους και τον Κώδικα Οδική Κυκλοφορίας, μεταφέροντας στην ουσία παράνομα και χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις ασφάλειας τους εκατοντάδες μαθητές έως την είσοδο του σχολείου τους.

Η πρόσφατη τραγωδία στα Τέμπη για την οποία ολόκληρη η χώρα θρηνεί αθώα θύματα, δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο σε κανέναν που εμπλέκεται στο θέμα των δημόσιων μεταφορών να «παίζει» με ανθρώπινες ζωές, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι τα μέτρα ασφαλείας κατά την μεταφορά των επιβατών, θα είναι ελλιπή.

Γ) Το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου εξαρχής ζητούσε από τους αρμόδιους την κατασκευή των κατάλληλων υποδομών (που δυστυχώς ακόμα και σήμερα δεν έχουν γίνει, όπως σημειώνει και ο ίδιος ο Διοικητής του Τμήματος Τροχαίας) ώστε να παρέχεται ασφάλεια στους χρήστες του επίμαχου δρόμου και κατ’ επέκταση και στα ίδια τα λεωφορεία και τους εργαζόμενους της Εταιρίας μας.

Για την πληρέστερη ενημέρωση των πολιτών και δη των άμεσα ενδιαφερόμενων, σας γνωστοποιούμε ότι κατά την αυτοψία που έγινε στο σημείο, στο κλιμάκιο ελέγχου συμμετείχαν: εκπρόσωποι της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ρεθύμνου με επικεφαλής τον Διοικητή του τμήματος Τροχαίας, κ. Γιάννη Σταμίρη, οι αντιδήμαρχοι κ.κ. Δημήτρης Λελεδάκης και Γιώργος Γεωργαλής, ο πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Ατσιποπούλου, κ.
Αλέξανδρος Παπαλεξάκης, η πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων των μαθητών του Λυκείου Ατσιποπούλου, κα Δέσποινα Βιτωράκη, καθώς και ο Προϊστάμενος του Γραφείου Κίνησης του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου, κ. Ηλίας Μοσχάκης.

Κατά την διάρκεια της αυτοψίας λεωφορείο του ΚΤΕΛ (52 θέσεων) που εκτελεί καθημερινά το μεταφορικό έργο των μαθητών στο Ατσιπόπουλο, μετέφερε τα μέλη του κλιμακίου στην «επίμαχη» διαδρομή και στην εναλλακτική που προτείνεται, διαπιστώνοντας άπαντες την δυσκολία που αντιμετωπίζει το «βαρύ» όχημα της Εταιρίας μας για να εκτελέσει με ασφάλεια το μεταφορικό του έργο.

Σημειώνεται δε ότι ο αντιδήμαρχος Παιδείας, κ. Γιώργος Γεωργαλής επικαλούμενος ανειλημμένες υποχρεώσεις, δεν επιβιβάστηκε τελικά στο λεωφορείο κατά την διάρκεια της αυτοψίας. Το δρομολόγιο που εκτελέστηκε ήταν κατά μήκος της διαδρομής: Είσοδος από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης, κίνηση σε όλο το μήκος της διαδρομής με διέλευση από το Γυμνάσιο – Λύκειο Ατσιποπούλου και εν συνεχεία έως την συμβολή της εκ νέου με την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων, λίγα μέτρα πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ καθώς και αμφίδρομα (σχέδιο 1).

σχέδιο 1

Η έκθεση που συνέταξε το Τμήμα Τροχαίας Ρεθύμνου και την οποία παραθέτουμε αυτούσια στην συνέχεια, απεστάλη: α) στην Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρεθύμνου, β) στην Διεύθυνση Τεχνικών Έργων του τμήματος Συγκοινωνιακών Έργων της Π.Ε. Ρεθύμνου και κοινοποιήθηκε στην «ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου ΑΕ» και στο Γραφείο Αστυνόμευσης Ασφάλειας της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ρεθύμνου.

Η έκθεση του τμήματος Τροχαίας Ρεθύμνου

Αναλυτικά παραθέτουμε την έκθεση του Τμήματος Τροχαίας Ρεθύμνου, που υπογράφει ο Διοικητής της υπηρεσίας, κ. Γιάννης Σταμίρης και η οποία κοινοποιήθηκε στην εταιρία «ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου ΑΕ» στις 7-2-2023.

«Σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών σας γνωρίζουμε, ότι την 31/01/2023 και περί ώρα 11.00’ διενεργήθηκε (κοινή) αυτοψία στην Τ.Κ. Ατσιποπούλου σε οδούς πλησίον του Γυμνασίου – Λυκείου Ατσιποπούλου από την Υπηρεσία μας, μετά εκπροσώπου του Δήμου Ρεθύμνου, εκπροσώπου του ΚΤΕΛ Ρεθύμνου και του Προέδρου της Τ.Κ. Ατσιποπούλου με σκοπό την εξεύρεση εναλλακτικής διαδρομής για την κίνηση λεωφορείου, ως μεσοπρόθεσμη λύση για την εφαρμογή της ανωτέρω (α) σχετικής Απόφασης.

Κατά την διενέργεια της αυτοψίας και για την καλύτερη διαπίστωση – καταγραφή όλων των κατωτέρω αναγραφόμενων (στοιχείων – πληροφοριών), χρησιμοποιήθηκε κατάλληλο λεωφορείο (52) θέσεων του ΚΤΕΛ Ρεθύμνου το οποίο εκτέλεσε όλο το δρομολόγιο κατά μήκος της διαδρομής ήτοι: Είσοδος από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης, κίνηση σε όλο το μήκος της διαδρομής με διέλευση από το Γυμνάσιο – Λύκειο Ατσιποπούλου και εν συνεχεία έως την συμβολή της εκ νέου με την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων, λίγα μέτρα πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ καθώς και αμφίδρομα (βλ. ΣΧΕΔΙΟ 1).

Η αναφερόμενη διαδρομή στο ανωτέρω (β) σχετικό μας δεν εκτελέστηκε, καθώς ήταν αδύνατη η διέλευση του συγκεκριμένου λεωφορείου επ΄αυτής.

· Σε όλο το μήκος της ανωτέρω αναγραφόμενης διαδρομής δεν υπάρχουν πεζοδρόμια και οι πεζοί αναγκάζονται να κινούνται επί του οδοστρώματος.
· Επί του οδοστρώματος υφίσταται οριζόντια σήμανση:

  1. Οριογραμμές στην άκρη του οδοστρώματος, σε όλο το μήκος της διαδρομής, με το μεγαλύτερο μήκος αυτού (οδοστρώματος) χωρίς έρεισμα.
  2. Διπλής διαχωριστικής για των διαχωρισμό των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας (350) μ. μετά την συμβολή της Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο. έως το Γυμνάσιο Λύκειο Ατσιποπούλου
  3. Υπάρχει διάβαση πεζών στο ύψος της σχολής μονάδας Σε αρκετά σημείο η ανωτέρω αναγραφόμενη σήμανση είναι δυσδιάκριτη λόγω παλαιότητας.

· Το πλάτος της οδού κυμαίνεται από 6 μ. έως 7,2 μ. από την συμβολή της Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο. έως και την σχολική μονάδα, ενώ το πλάτος της οδού (σε αρκετά σημεία) μετά την σχολική μονάδα είναι μικρότερο των 5μ. έως 6μ.
· Κατά την είσοδο του λεωφορείου από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης, υπήρχαν σταθμευμένα οχήματα τα οποία παρεμπόδιζαν ελαφρώς την κίνηση του λεωφορείου, δηλαδή, εμπόδιζαν – καθυστέρησαν την ομαλή είσοδο του οχήματος επί της Αγίας Ζώνης, με αποτέλεσμα να παραμείνει περισσότερο χρόνο επί της συμβολής.
· Κατά την κίνηση του οχήματος σε όλο το μήκος της διαδρομής υπήρχαν κλαδιά από παρακείμενα δέντρα τα οποία υποχρέωναν τον οδηγό να κινείται επί του αντιθέτου ρεύματος κυκλοφορίας
· Η διαδρομή είναι ελικοειδές και σε μεγάλο μήκος με στροφές με αποτέλεσμα ο οδηγός του λεωφορείου να μην έχει επαρκή ορατότητα και λόγου του όγκου του οχήματος, εισερχόταν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας επί των προβληματικών σημείων (βλ. ΣΧΕΔΙΟ 2)
· Κατά την εκτέλεση της διαδρομής με το λεωφορείο για άνοδο προς Πρινέ, τέσσερα (4) τυχαία διερχόμενα οχήματα κινούμενα στην αντίθετη κατεύθυνση με το λεωφορείο, διέκοψαν την πορεία τους και κινήθηκαν στο άκρο δεξιό του οδοστρώματος για την πραγματοποίηση της διέλευσης του λεωφορείου.
· Στη συμβολή της διαδρομής με την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου-Χανίων στο ύψος των ορίων πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:

  1. Η κίνηση αριστερά προς Πρινέ απαγορεύεται, λόγω διπλής διαχωριστικής γραμμής επί της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου-Χανίων.
  2. Το πλάτος της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου-Χανίων δεν επαρκεί για την κίνηση του λεωφορείου δεξιά.
  3. 25 μέτρα πριν τη διασταύρωση υπάρχει αριστερή στροφή, η οποία έχει σημανθεί με πινακίδα (Κ-1ο), με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην έχει κατάλληλη και επαρκή ορατότητα για την κίνηση του οχήματος.
  4. 25 μέτρα μετά τη διασταύρωση, υπάρχει δεξιά στροφή μεγάλου μήκους (πέταλο), με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην έχει κατάλληλη και επαρκή ορατότητα για την κίνηση του οχήματος.
    · Κατά μήκος της διαδρομής μας υποδέχθηκαν σημεία, όπου κατά τις βροχερές μέρες υπάρχει ροή μεγάλου όγκου ομβρίων υδάτων επί του οδοστρώματος.
σχέδιο 2

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΜΑΣ

  1. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να κατασκευαστεί πεζοδρόμιο, με επαρκή πλάτος, για την κίνηση των πεζών μαθητών, που δεν δικαιούνται μεταφοράς ή που να επιθυμούν να μεταβαίνουν πεζοί στην σχολική μονάδα.
  2. Να τοποθετηθούν κολωνάκια (πλαστικά) στην συμβολή της Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο Ρεθύμνου Χανίων, ώστε να καθιστούν ανέφικτη την στάθμευση οχήματος – οχημάτων η οποία παρεμποδίζει την κίνηση του λεωφορείου.
  3. Να κλαδεύουν τα παρακείμενα δέντρα προκειμένου ο οδηγός του λεωφορείου να μπορεί να εκμεταλλεύεται όλο το πλάτος του οδοστρώματος κατά την κίνηση του.
  4. Θα πρέπει να διαπλατυνθεί το οδόστρωμα, προκειμένου να κυμαίνεται από 7 έως 8 μέτρα (χωρίς να προσμετράται το πεζοδρόμιο) και να γίνει ειδικότερη μέριμνα στα σημεία του (ΣΧΕΔΙΟΥ 2) προκειμένου να έχει ορατότητα ο οδηγός των αντιθέτως κινούμενων οχημάτων ή να μην υποχρεώνεται να εισέρχεται στο αντίθετο ρεύμα.
  5. Για την επανείσοδο του λεωφορείου στην Π.Ε.Ο Ρεθύμνου- Χανίων πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου – Πρινέ, θα πρέπει να ανακατασκευαστεί συμβολή, ώστε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της να επιτρέπουν την ασφαλή είσοδο του λεωφορείου, παρέχοντας επαρκή ορατότητα στον οδηγό προς αποφυγή τροχαίου ατυχήματος ή να τοποθετηθούν φωτεινοί σηματοδότες.
  6. Για την επανείσοδο του λεωφορείου στην Π.Ε.Ο Ρεθύμνου-Χανίων από την οδό Αγίας ζώνης κατά την επιστροφή του, θα πρέπει να ανακατασκευαστεί συμβολή ώστε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της να επιτρέπουν την ασφαλή είσοδο του λεωφορείου, παρέχοντας επαρκή ορατότητα στον οδηγό προς αποφυγή τροχαίου ατυχήματος ή να τοποθετηθούν φωτεινοί σηματοδότες.
  7. Θα πρέπει να γίνει ειδική μελέτη για τη διαχείριση των ομβρίων υδάτων.
  8. Η εναλλακτική προτεινόμενη διαδρομή του ανώτερου (β) σχετικού μας απορρίπτεται λόγω αδυναμίας διέλευσης του συγκεκριμένου τύπου λεωφορείου.

Γίνεται ιδιαίτερη μνεία ότι το παρόν έγγραφο, είναι απλή γνωμοδότηση της Υπηρεσίας μας και δεν δύναται να επέχει θέση τεχνικής μελέτης για την υλοποίηση οποιασδήποτε παρέμβασης επί της οδού.

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΙΕΛΘΕΙ ΥΠ’ ΟΨΙΝ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΜΑΣ

Μέχρι και σήμερα οι μαθητές που δικαιούνται μεταφοράς με την αστική συγκοινωνία, αποβιβάζονται επί της πλατείας Ατσιποπούλου και στην συνέχεια κινούνται πεζοί επί της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων, εισέρχονται στην οδό Αγίας Ζώνης και συνεχίζουν πεζοί έως την σχολική μονάδα. Στην διαδρομή που κινούνται από την Αγία Ζώνης και έπειτα, δεν υπάρχουν πεζοδρόμια και το πλάτος της οδού, δεν επαρκεί προκειμένου να
θεωρηθεί η ασφαλής η κίνηση τους στο άκρο της οδού, έλλειψη του και βατού ερείσματος.

Το ίδιο ισχύει για τους λοιπούς μαθητές που δεν δικαιούνται αστικής μεταφοράς μετά συγκοινωνιακά μέσα, επομένως υφίσταται κίνδυνος πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.

Στην Υπηρεσία μας έχει τεθεί, ως ζήτημα ασφαλείας, η ύπαρξη κινδύνου κατά την είσοδο του λεωφορείου από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης προκειμένου να φτάσει στην σχολική μονάδα και να αποβιβάσει τους μαθητές από το Δεκέμβριο του 2018, όπου επισταμένως ζητούσαμε την έκδοση Τεχνικής Μελέτης για την προαναφερόμενη διασταύρωση. Με την υπ’ αριθμόν 98/20 από 09-09-2020 απόψεις της για την μελέτη της οριζόντιας και κάθετης σήμανσης επί της προαναφερόμενης διασταύρωσης της Περιφέρειας Κρήτης, επιλύθηκε το ζήτημα της εισόδου λεωφορείου από την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων στην οδό Αγίας Ζώνης, αλλά τέθηκε ζήτημα ασφάλειας για την είσοδο του λεωφορείου από την οδό Αγίας Ζώνης στην Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Ηρακλείου και ως μεσοπρόθεσμη λύση ανέγραφε την εύρεση εναλλακτικής διαδρομής. Η υπ’ αριθμόν 1591 από 03-06-2022 Απόφαση για της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης για την έγκριση κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην συμβολή των οδών Αγίας Ζώνης με την Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων δεν προβλέπει ποια θα είναι η εναλλακτική κίνηση του λεωφορείου για την επανείσοδο του στην Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων.

Ως νέο δεδομένο που τέθηκε στην υπηρεσία μας (το οποίο δεν έχει ληφθεί υπόψη μας) είναι ότι η απόσταση τη στάση του λεωφορείου από την σχολική μονάδα, δεν επιτρέπει την μίσθωση δρομολογίου από την Περιφέρεια και την εξυπηρέτηση των μαθητών (που δικαιούνται μεταφοράς), προκειμένου να αποβιβάζονται στην σχολική μονάδα.

Για το λόγο αυτό, προτάθηκε η εκτροπή του δρομολογίου της συνήθης συγκοινωνίας (από την ανωτέρω αναγραφόμενη διαδρομή), προκειμένου να διέρχεται από την σχολική μονάδα για την καλύτερη και ασφαλέστερη πρόσβαση των μαθητών που δικαιούνται μεταφορά. Με την πρόταση αυτή εξετάζεται αποκλειστικά η κίνηση μεγάλων λεωφορείων αμφίδρομα που εξυπηρετούν το σύνολο της συγκοινωνίας και όχι την μίσθωση μικρότερου μεγέθους λεωφορείου.

Επίσης, τίθεται επιπλέον το ζήτημα ασφαλείας για την είσοδο του λεωφορείου από την προαναφερόμενη διαδρομή στην Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων πριν τα όρια των οικισμών Ατσιποπούλου –Πρινέ, όπου οι αποστάσεις από τις στροφές πριν και μετά είναι κατά πολύ μικρότερες σε σύγκριση με την συμβολή της Π.Ε.Ο. Ρεθύμνου – Χανίων με την Αγίας Ζώνης.

Τελική άποψη της υπηρεσίας μας (τμήμα Τροχαίας) είναι ότι θα πρέπει να εκπονηθεί μία συνολική κυκλοφοριακή μελέτη για την επίλυση όλων των προβλημάτων προσβασιμότητας της σχολικής μονάδας (πεζοί- επιβατικά οχήματα – λεωφορείο)»