Ποιοι κανόνες ισχύουν για παιδιά, γονείς – κηδεμόνες και δάσκαλους – Πώς θα λειτουργούν τα τμήματα
Το κουδούνι θα χτυπήσει ξανά μετά από δύομισι μήνες στα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία της χώρας την Δευτέρα 1η Ιουνίου. Την ίδια μέρα θα ανοίξουν οι βρεφικοί και παιδικοί σταθμοί, καθώς και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης και τα Φροντιστήρια Ξένων Γλωσσών.
Οι μαθητές Δημοτικού θα επιστρέψουν στα θρανία με τον ίδιο τρόπο με τους μεγαλύτερους συμμαθητές τους: με αποστάσεις, τμήματα των 15 ατόμων, εκ περιτροπής διδασκαλία σε μεγαλύτερα τμήματα, διαφορετικά διαλείμματα και αντισηπτικά. Το σχολικό έτος θα παραταθεί για τα δημοτικά μέχρι τις 26 Ιουνίου. Ως 31 Ιουλίου θα λειτουργήσουν οι δημόσιοι και ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί.
Τα τμήματα σχολείων και νηπιαγωγείων θα λειτουργούν με έως 15 μαθητές τη φορά και με 1,5 μέτρο απόσταση στα θρανία, τα οποία θα πρέπει να έχουν τον ίδιο προσανατολισμό. Αν οι μαθητές υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα διαιρείται σε 2 υποτμήματα, τα οποία θα λειτουργούν εκ περιτροπής, Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή το ένα, Τρίτη-Πέμπτη το άλλο, και την επόμενη εβδομάδα το αντίθετο.
Αν οι μαθητές δεν υπερβαίνουν τους 15, τότε το τμήμα θα λειτουργεί καθημερινά.
Στις σχολικές αίθουσες θα υπάρχουν αντισηπτικά και προβλέπεται καθαρισμός δύο φορές την ημέρα (κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου και μετά το πέρας αυτού).
Προβλέπονται διαλείμματα σε διαφορετικές ώρες για τη μείωση του συγχρωτισμού, και προβλέπεται απαγόρευση λειτουργίας των κυλικείων. Επίσης οι αίθουσες θα αερίζονται φυσικά.
Η χρήση της μάσκας είναι προαιρετική για εκπαιδευτικούς και μαθητές (και στο σχολείο και στα σχολικά λεωφορεία).
Και στα δημοτικά σχολεία, υπάρχει η δυνατότητα απουσίας μαθητή, στη βάση απλής υπεύθυνης δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου στο σπίτι που ανήκει σε ομάδα αυξημένου κινδύνου ή που νοσεί. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα για σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία από εκπαιδευτικούς για όσους μαθητές εμπίπτουν σε κατηγορίες που δικαιολογούν την απουσία τους.Τα ειδικά σχολεία θα επαναλειτουργήσουν από την 1η Ιουνίου μέχρι τις 12 Ιουνίου για την δευτεροβάθμια και μέχρι την 26η Ιουνίου για τα πρωτοβάθμια, με ειδικές οδηγίες και αυστηρά μέτρα προστασίας.
Με ΚΥΑ της υφυπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη και του υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια καθορίζεται ο τρόπος επαναλειτουργίας των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης μετά τη λήξη της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας τους.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ΚΥΑ , η υλοποίηση της σίτισης, όπου αυτή προβλέπεται, γίνεται σύμφωνα με τους υγειονομικούς όρους και τις συστάσεις της εισήγησης της Εθνικής Επιτροπής Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, και συγκεκριμένα: α) με παράδοση των γευμάτων σε πακέτα, τηρουμένων υψηλών προδιαγραφών υγιεινής, β) με χρήση του χώρου της τραπεζαρίας (τηρουμένων των αποστάσεων και σε μικρές ομάδες μα-θητών).
Σε περίπτωση δε μη επάρκειας του χώρου της τραπεζαρίας, γίνεται χρήση άλλων χώρων του σχολείου, όπως του προαυλίου και των σχολικών αιθουσών και γ) με τη λήψη πρόνοιας για την επιμελή καθαριότητα και απολύμανση των χώρων σίτισης.
Επιπρόσθετα και «προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών/τριών των τμημάτων, υιοθετούνται πρακτικές συστηματικού διαχωρισμού των μαθητών κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός των μαθητών/τριών και να διασφαλίζεται η τήρηση των απαιτούμενων αποστάσεων των μαθητών/τριών σε κάθε χώρο του σχολείου. Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διαλειμμάτων και το πρόγραμμα εφημεριών δύναται να αναπροσαρμόζονται κατά παρέκκλιση του π.δ. 79/2017, με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων με τη σύνταξη σχετικού πρακτικού και την κοινοποίησή του στην οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης».
Οπως αναφέρεται, δεν θα πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία θα γίνεται εντός των αιθουσών ενώ οι απαραίτητες ενέργειες σχετικές με τη λήξη του διδακτικού έτους, η αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και η καταγραφή προτάσεων για βελτίωσή του το επόμενο έτος, λαμβάνουν χώρα πριν τη λήξη του διδακτικού έτους.Με τον ίδιο τρόπο θα πραγματοποιηθεί και η επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως επίσης και η υλοποίηση της σίτισης, όπου αυτή προβλέπεται.
Παιδικοί σταθμοί
Χωρίς τα παιχνίδια από το σπίτι θα επιστρέψουν από τη Δευτέρα στους παιδικούς σταθμούς τα μικρά παιδιά βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για την επαναλειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών. Παράλληλα οι γονείς δεν θα επιτρέπεται να μπαίνουν μέσα στους παιδικούς σταθμούς, αλλά αντίθετα θα πρέπει να παραδίδουν τα παιδιά στην είσοδο.
Οι ειδικοί συστήνουν επίσης στους γονείς να θερμομετρούν τα παιδιά πριν την αναχώρησή τους από το σπίτι, ενώ απαγορεύεται σε παιδιά και τα μέλη του προσωπικού που εμφανίζουν πυρετό ή/και άλλα συμπτώματα συμβατά με λοίμωξη COVID-19 να προσέρχονται στο νηπιαγωγείο, τον παιδικό ή τον βρεφονηπιακό σταθμό. Αντίστοιχα, όταν γονείς ή κηδεμόνες έχουν συμπτώματα λοίμωξης του αναπνευστικού ή/και πυρετό δεν θα επιτρέπεται να συνοδεύουν τα παιδιά.
Μέσα στον παιδικό σταθμό τα παιδιά θα πρέπει να χωρίζονται σε μικρές ομάδες που αποτελούνται σταθερά από τα ίδια παιδιά και δεν αναμιγνύονται μεταξύ τους. Συστήνεται, επίσης, οι δραστηριότητες των τμημάτων να πραγματοποιούνται σε μία συγκεκριμένη αίθουσα για κάθε ομάδα παιδιών και με το ίδιο προσωπικό. Προτείνεται, η αποφυγή ή η τροποποίηση της χρήσης κοινόχρηστων χώρων όπως η τραπεζαρία. Τα γεύματα μπορούν να προσφέρονται στις αίθουσες ή, εάν δεν μπορούν να γίνουν οι απαιτούμενες χωροταξικές ρυθμίσεις, η τραπεζαρία να χρησιμοποιείται σε διαφορετικούς χρόνους για κάθε ομάδα παιδιών, ώστε να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός ή/και η ανάμιξη παιδιών από διαφορετικές ομάδες.
Για όσους παιδικούς σταθμούς κοιμίζουν παιδιά ο ΕΟΔΥ ζητά:
– οργάνωση των χώρων ύπνου και ξεκούρασης των παιδιών κατά μικρές ομάδες σε διαφορετικές αίθουσες ή σε σαφώς διακριτούς χώρους μεγάλης αίθουσας με διαχωριστικό και απόσταση 1,5 μέτρο μεταξύ των διακριτών χώρων.
– χρήση ατομικών κλινοσκεπασμάτων για κάθε παιδί
– τα κρεβάτια μπορούν να τοποθετούνται με διάταξη πόδια-κεφάλι, ώστε να απέχουν περισσότερο τα πρόσωπα των παιδιών.
– όσο είναι δυνατόν, το ίδιο μέλος του προσωπικού να φροντίζει την ίδια ομάδα παιδιών.