ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

«χειρομυλογυρίσματα & χοντρομαγερέματα» στο Μέρωνα Αμαρίου

 

«χειρομυλογυρίσματα & χοντρομαγερέματα» και η ομιλία του Κ. Καζαμιάκη: «Το Στάρι της Μητέρας Γης», την Κυριακή 2 Αυγούστου 2015 στο Μέρωνα Αμαρίου.

χειρόμυλος

Άλεσμα & Μαγερέματα χόντρου  με τσι νοικοκυρές του χωριού στο παλιό Σχολειό Μέρωνα – 17:00

χοντροζούμι, χοχλιοί με το χόντρο,  πατάτες – μελτζάνες με το χόντρο,
ξυνόχοντρος, γαλόχοντρος, χόντρος συγκεραστός.

<><:><><:><><:><><:><>

«Το Στάρι της Μητέρας Γης» στο Παλιό Σχολειό Μέρωνα – 20:00
Γη- μήτηρ> Δη-μήτηρ> Δήμητρα και το ακριβό της βλαστάρι -Περσεφόνη στην ελληνική αρχαιότητα.

Ομιλητής: ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΜΙΑΚΗΣ, Αρχιτέκτων, Ιστορικός Αρχιτεκτονικής, Ιστορικός Τέχνης

-Πόσο σπουδαίος εθεωρείτο στην αρχαιότητα ο ετήσιος κύκλος των εργασιών του σταριού: σπορά, θερισμός, άλεσμα, ζύμωμα και πάλι σπορά;
– Τι συμβολικό, φιλοσοφικό και μυθολογικό νόημα είχε αυτός ο ετήσιος κύκλος του Σταριού;
-Τι ρόλο είχε το ιερό στάχυ στη μυσταγωγία και γιατί εθεωρείτο το πιο σημαντικό σύμβολο στα Ελευσίνια Μυστήρια;
-Ποια ήταν η αρχή, το νόημα και ο σκοπός των Ελευσινίων Μυστηρίων;
-Πότε εξαπλώθηκαν σ` όλη την Ελλάδα;
-Πως και γιατί ο μύθος της Δήμητρας( Γης Μητέρας) και της Κόρης- Περσεφόνης( Στάρι) απετέλεσαν τον κορμό της μεγίστης θρησκευτικής γιορτής των Ελευσινίων Μυστηρίων;
-Ποια πορεία ακολουθούσε η ιερή πομπή από την Αθήνα στην Ελευσίνα;
-Ποια η συμβολή του Μυσταγωγού;
-Ποιο ρόλο είχε ο Ιεροφάντης;
-Υπήρχε οικογενειοκρατία στα κυριότερα ιερατικά αξιώματα στην Ελευσίνα;
-Ποιοι είχαν τη δυνατότητα να μυηθούν στα μυστήρια και τι υποχρεώσεις είχαν;
-Τι ρόλο έπαιζε η ελληνική γλώσσα στα Ελευσίνια μυστήρια;
-Πώς επήρχετο ο εξαγνισμός και η κάθαρσις των υποψήφιων μυστών;
-Τι ήταν το ποτό κυκεών που έπιναν οι υποψήφιοι μύστες;
-Πού φυλάσσονταν τα ιερά των ιερών;
-Τ ι γνωρίζουμε για τα ”Λεγόμενα”, ”Δρώμενα”, ”Δεικνύμενα” κατά τη διάρκεια της μύησης;
-Ήταν τα ”Δρώμενα” άσεμνα;
-Τι σχέση είχαν τα Ελευσίνια Μυστήρια με τη μεταθανάτια ζωή, το επέκεινα;
-Ελευσίνια Μυστήρια και αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική, αγγειογραφεία, ψηφιδωτό, ποίηση, θέατρο, θρησκεία, κοινωνία, πολιτική, φιλοσοφία, ιστορία, χριστιανισμός,..

Δήμητερ αγνών οργίων
Άνασσα συμπαραστάτει,
Καί σώζε τον σαυτής χορόν,
Και μ’ ασφαλώς πανήμερον
Παισαί τε και χορεύσαι

Αριστοφάνης, Βάτραχοι 386-390

εικότως, επεί χλιδώσαν αγλαώς έθρεψε με,
επτά μεν έτη γεγώσ` ευθύς ηρρυφόρουν
είτ` αλετρίς η δεκέτις ούσα ταρχηγέτι
κατ` έχουσα τον κροκωτόν άρκτος η Βραυρωνίοις
κακανηφόρουνποτ` ούσα παις καλή χουσ`
ισχάδων ορμαθόν
άρα προυφείλω τι χρηστόν τη πόλει παραινέσαι

Αριστοφάνης, Λυσιστράτη 640 κ.ε.

Ης (τελετής) οι μετασχόντες περί τε της του βίου τελετής
και σύμπαντος αιώνος ηδίους τας ελπίδας έχουσιν

Ισοκράτης, Πανηγυρικός κεφ.6 (28)

Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι Μύστες ευλαβικά πριν μπουν στο θυσιαστήριο
τώρα πετάνε τ` αποτσίγαρα οι τουρίστες και το καινούργιο παν να δουν διυλιστήριο.

Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της Γης
στου κόσμου το μπαλκόνι ποτέ μην ξαναβγείς.

Νίκος Γκάτσος, Ο εφιάλτης της Περσεφόνης (αποσπ.)

Πολιτιστικός Σύλλογος Μέρωνα Αμαρίου

Ελλάδα