«Διότι οι δημότες πρέπει να γνωρίζουν: Τέλη Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού»

Τα τέλη Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού ή αλλιώς Ανταποδοτικά Τέλη μαζί με το φόρο Ηλεκτροδοτούμενων χώρων είναι τα μοναδικά τέλη, το ύψος των οποίων καθορίζεται από το Δήμο. Είναι υποχρεωτικά για όλους τους Δημότες και εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Το ύψος του Τέλους υπολογίζεται με βάση τα δηλωμένα τετραγωνικά μέτρα (τ.μ.) όλων των ηλεκτροδοτούμενων χώρων. Τα χρήματα αυτά αφορούν αποκλειστικά στην κάλυψη του κόστους καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού του Δήμου και δεν μπορούν να διατεθούν πουθενά αλλού.  

Μολονότι ξεκάθαρος στόχος της Δημοτικής Αρχής ήταν και παραμένει η κοινωνική δικαιοσύνη μεταξύ όλων των Δημοτών, ήταν εμφανές ότι υπήρχαν πολλά αδήλωτα τ.μ., με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος της καθαριότητας να μην κατανέμεται δίκαια «στις πλάτες» των Δημοτών.  Για να αντιμετωπιστεί η σημαντική αυτή αδικία και μετά από αλλεπάλληλες έγγραφες προσκλήσεις προς τους δημότες – ιδιοκτήτες μεγάλων επιφανειών από το 2011 και οχλήσεις από το 2014 προς τις αρμόδιες αρχές, ο Δήμος μπόρεσε να διασταυρώσει στοιχεία από τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των δημοτών μέσω της Γ.Γ.Π.Σ. για όλες τις μεγάλες ιδιοκτησίες άνω των 500 τ.μ. Η επίπονη και χρονοβόρα προσπάθεια αυτή άρχισε αμέσως να αποδίδει καρπούς. Ως αποτέλεσμα των πρώτων ελέγχων ήρθε η προσθήκη 100.107 τ.μ., αδήλωτων ως τότε.

Παρά τη διαφαινόμενη αύξηση των ανταποδοτικών εσόδων περιμέναμε να κλείσει απολογιστικά το έτος 2016, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι η προσπάθεια αυτή αποκτά μια σταθερή βάση, προκειμένου να προχωρήσουμε με ασφάλεια στο επόμενο βήμα του στόχου μας, που ήταν η μείωση των ανταποδοτικών τελών. Έτσι και έγινε.

• Το 2017 εισηγηθήκαμε προς το Δημοτικό Συμβούλιο την οριζόντια μείωση όλων των συντελεστών υπολογισμού των ανταποδοτικών Τελών κατά 15% (ίσως ο μοναδικός Δήμος στην Ελλάδα με τέτοιο ποσοστό μείωσης) για το έτος 2018. Το οποίο και επέτρεψε στους δημότες να πληρώσουν περίπου 920.000 € λιγότερα.

• Επίσης το ίδιο έτος εισηγηθήκαμε επιπλέον μείωση 15% (συνολικά 30%) στην πρώτη κατοικία πολύτεκνων και τρίτεκνων οικογενειών.

Η ρύθμιση οφειλών που προέβλεπε ο Ν.4483/2017 έδωσε τη δυνατότητα σε εκατοντάδες δημότες να έρθουν στην Οικονομική Υπηρεσία και να δηλώσουν τις αποκλίσεις στα τ.μ. των ιδιοκτησιών τους. Παράλληλα οι έλεγχοι το 2018 συνεχίστηκαν  με εξίσου σημαντικά αποτελέσματα. Έτσι μέχρι το Σεπτέμβριο του 2018 προστέθηκαν συνολικά 340.143 τ.μ.  Έχοντας πια μια ακόμα πιο ξεκάθαρη εικόνα:

• Το 2018 εισηγηθήκαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο και νέα μείωση των συντελεστών υπολογισμού των ανταποδοτικών Τελών, για το έτος 2019, αλλά αυτή τη φορά στοχευμένη: στους χώρους ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων, κατά 45% και στους χώρους στέγασης ελεύθερων επαγγελματιών με δραστηριότητα αμιγώς παροχής υπηρεσιών, κατά 20%.

• Επιπροσθέτως διευρύναμε το δικαίωμα μείωσης για ΑΜΕΑ, παρέχοντας έκπτωση 30% για τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας από 67% έως 79% (από 80% που ήταν μέχρι τότε.

Παράλληλα με τις μειώσεις, προχωρήσαμε και στην αγορά πάγιου εξοπλισμού. Το 2017 προμηθευτήκαμε δύο καινούργια απορριμματοφόρα συνολικής αξίας 360.000 €. Το 2018 πραγματοποιήθηκε νέος διαγωνισμός και περιμένουμε να παραλάβουμε τις επόμενες ημέρες ακόμα δύο καινούργια απορριμματοφόρα καθώς και ένα τράκτορα ανακύκλωσης, μία πρέσα επικαθίμενη σε απορριμματοφόρο και ένα τριαξονικό γερανό συλλογής απορριμμάτων, επένδυση συνολικής αξίας 771.000 €. Αξίζει να αναφερθεί ότι η τελευταία φορά που έγινε επένδυση σε πάγιο εξοπλισμό της υπηρεσίας καθαριότητας στο Δήμο Ρεθύμνης ήταν το έτος 2008.

Συνεχίζουμε…

Στέλιος Σπανουδάκης
Αντιδήμαρχος Οικονομικών
Δήμου Ρεθύμνης