Τα σχολεία ανοίγουν την ερχόμενη Δευτέρα, χωρίς να έχει παρθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών από την εξάπλωση του νέου κορωνοϊού. Το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε να αγνοήσει το πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, με ανώτατο όριο τους 15 μαθητές. Ένα αίτημα που διατυπώθηκε παλαιότερα με παιδαγωγικά κριτήρια και στόχο τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η ικανοποίηση του οποίου καθίσταται σήμερα αναγκαία και από επιδημιολογική σκοπιά. Σε αυτό, άλλωστε, συνηγορεί σχετική έρευνα του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής (EnVeLab) του ΑΠΘ η οποία εκτιμάει ότι η μείωση των μαθητών σε 15 ανά τάξη μειώνει την πιθανότητα διάδοσης του SARS COV2 κατά 50%.
Στην προσπάθειά της να υπεραμυνθεί της επιλογής να αγνοηθεί ένα από τα βασικά μέτρα προστασίας από τη διάδοση του νέου κορονοϊού, αυτό της φυσικής αποστασιοποίησης, η Υπουργός Παιδείας ισχυρίστηκε ταυτόχρονα ότι το μέγεθος των τάξεων στα ελληνικά σχολεία είναι μικρό αλλά και ότι το σπάσιμό τους θα προκαλούσε τεράστιο δημοσιονομικό κόστος! Ασφαλώς, ούτε το μέσο μέγεθος της ελληνικής τάξης είναι οι 17 μαθητές, όπως θα δείξουμε χρησιμοποιώντας στοιχεία από το νομό Ρεθύμνου, αλλά ούτε και το σπάσιμο των υπαρχόντων τμημάτων σε τμήματα των 15 μαθητών συνεπάγεται κόστος 2 δισ. ευρώ, όπως ισχυρίστηκε η κα Κεραμέως.[1]
Στον πίνακα που ακολουθεί παρατίθενται ο αριθμός των μαθητών, των τμημάτων και το μέγεθος της σχολικής τάξης στα σχολεία του νομού. Το μέσο μέγεθος της τάξης είναι 20,5 στα Γυμνάσια και 19,7 στα Λύκεια του νομού Ρεθύμνου, ενώ μόνο σε απομακρυσμένα σχολεία της ενδοχώρας συναντάμε τάξεις με λιγότερους από 15 μαθητές. Αυτό που έχει σημασία από επιδημιολογικής απόψεως είναι ότι τουλάχιστον το 94% των μαθητών των Γυμνασίων και το 90% των μαθητών των Λυκείων παρακολουθούν μαθήματα σε αίθουσες στις οποίες αντικειμενικά δεν μπορούν να τηρηθούν οι αναγκαίες αποστάσεις.
Μία πρώτη εκτίμηση αναδεικνύει ότι το σπάσιμο των υπαρχόντων τμημάτων σε τμήματα των 15 μαθητών απαιτεί τη δημιουργία περίπου 130 καινούριων τμημάτων, μία αύξηση της τάξης του 50%. Εδώ ανακύπτουν δύο ζητήματα: πού θα βρεθούν αίθουσες για να στεγαστούν τα νέα τμήματα και πόσο θα κοστίσει κάτι τέτοιο. Σε ότι αφορά την εξεύρεση αιθουσών, αυτό είναι σίγουρα κάτι δύσκολο, όχι όμως ακατόρθωτο. Ενδεικτικά:
- Σε κάποια σχολεία υπάρχουν αναξιοποίητες αίθουσες που μπορούν να στεγάσουν κάποια από τα νέα τμήματα χωρίς πρόβλημα.
- Θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αίθουσες και αμφιθέατρα του Πανεπιστημίου Κρήτης και του ΕΛΜΕΠΑ καθώς οι φοιτητές θα παρακολουθήσουν δια ζώσης μικρό μόνο μέρος των παραδόσεων.
- Να αναζητηθεί κάθε δημόσιος και ιδιωτικός χώρος που μπορεί να αξιοποιηθεί. Ενδεικτικά, στο νομό Ρεθύμνου υπάρχει πλήθος ξενοδοχειακών μονάδων που δεν λειτούργησαν κατά την τουριστική σαιζόν και διαθέτουν χώρους που θα μπορούσαν προσωρινά να στεγάσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Οι κρατικές ενισχύσεις στις πληττόμενες επιχειρήσεις θα πρέπει να λάβουν χαρακτήρα ανταποδοτικότητας προς το κοινωνικό σύνολο.
- Σε περίπτωση εξάντλησης όλων των εναλλακτικών λύσεων, προσωρινή επαναφορά της διπλοβάρδιας.
Ασφαλώς, τα παραπάνω απαιτούν τεράστια προετοιμασία η οποία έπρεπε να έχει εκκινήσει εδώ και τέσσερεις μήνες. Με ευθύνη της κυβέρνησης δεν έγινε απολύτως τίποτα.
Σε ότι αφορά το δημοσιονομικό σκέλος μίας τέτοιας επιλογής και παρά το γεγονός ότι θεωρούμε ότι η υγεία και η παιδεία, ειδικά σε μία τέτοια συγκυρία, δεν μπορούν να μπαίνουν στο ζύγι του βραχυχρόνιου κόστους, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το νούμερο που παρέθεσε η υπουργός παιδείας είναι παντελώς εκτός πραγματικότητας. Βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για την ελληνική εκπαίδευση,[2] το μέσο μέγεθος της σχολικής τάξης στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι αντίστοιχο με αυτό του νομού Ρεθύμνου, συνεπώς μπορούμε να υποθέσουμε ότι η αύξηση των τμημάτων σε πανελλαδικό επίπεδο θα είναι στα επίπεδα αυτής που εκτιμήσαμε για το νομό μας. Στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δίδασκαν 57.856 εκπαιδευτικοί και ακόμα και αν υποθέσουμε ότι απαιτείται μία αναλογική αύξηση των εκπαιδευτικών αντίστοιχη με αυτή των τμημάτων,[3] η καθαρή δημοσιονομική επίπτωση[4] από την μισθοδοσία επιπλέον 29.000 αναπληρωτών οριακά ξεπερνάει τα 250 εκατομμύρια ευρώ,[5] χωρίς μάλιστα να συνυπολογιστούν τυχών επιδόματα και παροχές που θα χάσουν οι προσληφθέντες.
Ένα ποσό της τάξης του μισού δισεκατομμυρίου για Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι σαφώς διαχειρίσιμο, ειδικά συγκρινόμενο με άλλες δαπάνες του προϋπολογισμού ή τα 32 δις που διατείνεται η κυβέρνηση ότι εξασφάλισε ως ενίσχυση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Το Υπουργείο Παιδείας ψεύδεται, βάζοντας σε πραγματικό κίνδυνο τις ζωές των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους, υπό το φόβο ότι μία έκτακτη λειτουργία των σχολείων με ανθρώπινους όρους θα πυροδοτήσει τη διεκδίκηση της μετατροπής αυτής της κατάστασης σε «κανονικότητα». Εμείς από την πλευρά μας, δηλώνουμε ότι θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας προκειμένου τα σχολεία να λειτουργήσουν με όρους ασφάλειας και σεβασμού στο δικαίωμα των μαθητών στη μόρφωση και μετά την πανδημία. Καλούμε γονείς, μαθητές και συνολικά την κοινωνία στην έναρξη ενός αγώνα διεκδίκησης των αυτονόητων για τα παιδιά μας:
- Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, με ανώτατο όριο τους 15 μαθητές
- Επίταξη διαθέσιμων ελεύθερων χώρων και λειτουργία τους ως σχολεία
- Πρόσληψη του αναγκαίου εκπαιδευτικού προσωπικού και δημιουργία περισσότερων μικρότερων αριθμητικά τμημάτων
- Πρόσληψη όλου του αναγκαίου προσωπικού καθαριότητας
- Τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς
- Δωρεάν παροχή όλου του απαραίτητου υγειονομικού υλικού
- Ενίσχυση του δημοσίου συστήματος υγείας με βάση τις θέσεις του υγειονομικού κινήματος (αύξηση ΜΕΘ/ΜΑΘ, προσλήψεις, δωρεάν μαζικά τεστ κ.λπ.)
Σε μία πρώτη κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση, σας καλούμε σε ανοιχτή συνάντηση για την οργάνωση των δράσεων μας. Σας χρειαζόμαστε δίπλα μας για να κερδίσουμε μαζί την ασφαλή φοίτηση των παιδιών μας στα σχολεία.
ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΣΚΕΨΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΓΟΝΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 14 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ, 7:00 ΜΜ, ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ 3ΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΓΥΜΝΑΣΙΑ | ||||||||||||||||||||
Α ΤΑΞΗ | Β ΤΑΞΗ | |||||||||||||||||||
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ | 15ΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ | ΑΥΞΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ | 15ΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ | ΑΥΞΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | |||||||||||
1ο | 145 | 7 | 21 | 10 | 3 | 99 | 5 | 20 | 7 | 2 | ||||||||||
2ο | 156 | 6 | 26 | 11 | 5 | 127 | 6 | 22 | 9 | 3 | ||||||||||
3ο | 101 | 5 | 20 | 7 | 2 | 120 | 5 | 24 | 9 | 4 | ||||||||||
4ο | 105 | 5 | 21 | 8 | 3 | 98 | 4 | 25 | 7 | 3 | ||||||||||
5ο | 71 | 3 | 24 | 5 | 2 | 65 | 3 | 22 | 5 | 2 | ||||||||||
ΑΝΩΓΕΙΩΝ | 38 | 2 | 19 | 3 | 1 | 40 | 2 | 20 | 3 | 1 | ||||||||||
ΑΤΣΙΠΟΠΟΥΛΟΥ | 106 | 5 | 21 | 8 | 3 | 75 | 3 | 25 | 6 | 3 | ||||||||||
ΓΑΡΑΖΟΥ | 10 | 1 | 10 | 1 | 0 | 11 | 1 | 11 | 1 | 0 | ||||||||||
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ | 57 | 3 | 19 | 4 | 1 | 44 | 2 | 22 | 3 | 1 | ||||||||||
ΚΟΞΑΡΕ | 21 | 1 | 21 | 2 | 1 | 32 | 2 | 16 | 3 | 1 | ||||||||||
ΚΡΑΝΑΣ | 10 | 1 | 10 | 1 | 0 | 10 | 1 | 10 | 1 | 0 | ||||||||||
ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ | 80 | 4 | 20 | 6 | 2 | 112 | 5 | 22 | 8 | 3 | ||||||||||
ΠΑΝΟΡΜΟΥ | 27 | 1 | 27 | 2 | 1 | 36 | 2 | 18 | 3 | 1 | ||||||||||
ΣΠΗΛΙΟΥ | 21 | 1 | 21 | 2 | 1 | 29 | 2 | 15 | 2 | 0 | ||||||||||
ΣΥΒΡΙΤΟΥ | 9 | 1 | 9 | 1 | 0 | 11 | 1 | 11 | 1 | 0 | ||||||||||
ΦΟΥΡΦΟΥΡΑ | 10 | 1 | 10 | 1 | 0 | 10 | 1 | 10 | 1 | 0 | ||||||||||
ΣΥΝΟΛΟ | 967 | 47 | 20,6 | 25 | 919 | 45 | 20,4 | 24 | ||||||||||||
ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ | ||||||||||||||||||||
Α ΤΑΞΗ | Β ΤΑΞΗ | |||||||||||||||||||
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ | 15ΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ | ΑΥΞΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ | 15ΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ | ΑΥΞΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | |||||||||||
1ο | 116 | 5 | 23 | 8 | 3 | 90 | 4 | 22 | 6 | 2 | ||||||||||
2ο | 119 | 5 | 24 | 8 | 3 | 119 | 5 | 24 | 8 | 3 | ||||||||||
3ο | 89 | 4 | 22 | 6 | 2 | 80 | 4 | 20 | 6 | 2 | ||||||||||
4ο | 42 | 2 | 21 | 3 | 1 | 45 | 2 | 22 | 3 | 1 | ||||||||||
ΑΝΩΓΕΙΩΝ | 47 | 2 | 23 | 4 | 2 | 32 | 2 | 16 | 3 | 1 | ||||||||||
ΑΤΣΙΠΟΠΟΥΛΟΥ | 55 | 3 | 18 | 4 | 1 | 47 | 2 | 23 | 4 | 2 | ||||||||||
ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ | 37 | 2 | 19 | 3 | 1 | 25 | 1 | 25 | 2 | 1 | ||||||||||
ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ | 64 | 3 | 21 | 5 | 2 | 82 | 4 | 20 | 6 | 2 | ||||||||||
ΠΑΝΟΡΜΟΥ | 29 | 2 | 14 | 2 | 0 | 22 | 1 | 22 | 2 | 1 | ||||||||||
ΣΠΗΛΙΟΥ | 24 | 2 | 12 | 2 | 0 | 16 | 1 | 16 | 2 | 1 | ||||||||||
ΦΟΥΡΦΟΥΡΑ | 14 | 1 | 14 | 1 | 0 | 13 | 1 | 13 | 1 | 0 | ||||||||||
ΣΥΝΟΛΟ | 636 | 31 | 20,5 | 15 | 571 | 27 | 21,1 | 16 | ||||||||||||
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ | ||||||||||||||||||||
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ | 15ΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ | ΑΥΞΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ | 15ΑΡΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ | ΑΥΞΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ | |||||||||||
1ο ΕΠΑΛ | 130 | 7 | 18 | 9 | 2 | 250 | 14 | 18 | 17 | 3 | ||||||||||
2ο ΕΠΑΛ | 70 | 4 | 17 | 5 | 1 | 62 | 4 | 15 | 5 | 1 | ||||||||||
ΓΑΡΑΖΟΥ | 29 | 2 | 15 | 2 | 0 | 22 | 1 | 18 | 2 | 1 | ||||||||||
ΣΥΝΟΛΟ | 229 | 13 | 17,6 | 3 | 334 | 19 | 17,6 | 5 | ||||||||||||
Σημείωση: Τα στοιχεία αφορούν τη σχολική χρονιά 2019-20 και συμπεριλήφθηκαν οι τάξεις που συνεχίζουν την φετινή χρονιά καθώς οι εγγραφές στην Α’ τάξη των Λυκείων και των Γυμνασίων συνεχίζονται και δεν υπάρχει ακόμα σαφής διαμορφωμένη εικόνα. Η συλλογή των στοιχείων έγινε μετά από άμεση επικοινωνία με τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων. | ||||||||||||||||||||
[1] Για την ακρίβεια αναφέρθηκε σε κόστος άνω των 10 εκατομμυρίων ευρώ την ημέρα χωρίς περαιτέρω διευκρινήσεις (σε ποιο διάστημα αναφέρεται, τι αφορά αυτό το κόστος, κτλ.).
[2] Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στη λήξη του σχολικού έτους 2017-18.
[3] Στην πράξη στα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια αρκετές διδακτικές ώρες αφορούν τμήματα τομέων, ειδικοτήτων και ομάδων προσανατολισμού τα οποία είναι μικρότερα και ενδέχεται να μην χρειαστεί να σπάσουν, ενώ οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί έχουν μεγαλύτερο διδακτικό ωράριο από τους μόνιμους.
[4] Ουσιαστικά αναφερόμαστε στην καθαρή μισθοδοσία του εκπαιδευτικού καθώς οι ασφαλιστικές εισφορές με τις οποίες θα επιβαρυνθεί το δημόσιο συνεπάγονται μείωση του ελλείμματος των ασφαλιστικών ταμείων και κατ’ επέκταση της ανάγκης χρηματοδότησής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
[5] Ένας αναπληρωτής στο τρίτο μισθολογικό κλιμάκιο (6 χρόνια προϋπηρεσία ή μεταπτυχιακό και δύο χρόνια προϋπηρεσία) λαμβάνει μετά τους φόρους περίπου 870 ευρώ.