ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Ενημερωτικό υπόμνημα επέδωσε στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης η Αντιπεριφερειάρχης για τα αναπτυξιακά θέματα της Π.Ε. Ρεθύμνης

Μαίρη ΛιονήΣτο πλαίσιο της συνάντησης του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και Προέδρου του ΠΑΣΟΚ, κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, με  εκπροσώπους θεσμικών και παραγωγικών φορέων της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, που πραγματοποιήθηκε  σήμερα στο Επιμελητήριο Ρεθύμνης, η Αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνης, κα Μαρία Λιονή, του επέδωσε ενημερωτικό υπόμνημα για τα αναπτυξιακά ζητήματα του Νομού.

Το υπόμνημα έχει ως εξής: 

«Κύριε Πρόεδρε,

Με αφορμή την επίσκεψή σας στο Ρέθυμνο και τη συνάντησή σας με θεσμικούς φορείς και εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων του τόπου μας, θα θέλαμε να σας θέσουμε μια σειρά σημαντικών ζητημάτων, που άπτονται της τοπικής ανάπτυξης.

1.

Περιφερειακός Χωροταξικός Σχεδιασμός – Άμβλυνση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων και ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ αγροτικών και αστικών περιοχών.
Βάσει του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού & Αειφόρου Ανάπτυξης (ΦΕΚ128Α/03.07.08) για την Κρήτη υιοθετείται η έννοια του διπόλου «Ηράκλειο-Χανιά», που χαρακτηρίζεται ως  φορέας αρνητικής ανάπτυξης, καθώς ορίζει ως πύλες εισόδου και πόλους ανάπτυξης (τομείς της ανώτατης εκπαίδευσης, της έρευνας-τεχνολογίας και της υγείας και της οικονομίας-επιχειρηματικότητας) μόνο τα δύο αστικά κέντρα της Κρήτης. Ως Νομός Ρεθύμνης είμαστε κάθετα αντίθετοι με την έννοια «δίπολο» διότι θεωρούμε ότι καταστρατηγείται κάθε έννοια ισόρροπης, βιώσιμης και ολοκληρωμένης ανάπτυξης της Κρήτης ενώ αντιθέτως διαιωνίζεται το άναρχο και μη ακτινωτό μοντέλο ανάπτυξης. Ουσιαστικά καθιερώνεται ένα δίπολο ανάπτυξης μεταξύ των Νομών του Ηρακλείου και των Χανίων, αφήνοντας εκτός το Ρέθυμνο, ενώ υποβαθμίζεται κάθε προσπάθεια για «Περιφερειακή Αντίληψη» με ενιαίο όραμα για την Κρήτη.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν  τα δυσχερή οικονομικά δεδομένα του Νομού, θα πρέπει να στοχεύσουμε σε συγκεκριμένα μέτρα τόνωσης της οικονομίας, ενδυνάμωσης των υφιστάμενων αναπτυξιακών δομών, και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και αξιοποίησης των πλουτοπαραγωγικών πόρων και των σημαντικών πλεονεκτημάτων που έχει ο Νομός Ρεθύμνης, όπως η σπάνια φυσικού κάλλους ακτογραμμή, η ενδοχώρα, ο μνημειακός πλούτος, η γεωργία, η κτηνοτροφία, ο τουρισμός και ο πολιτισμός. Ο Νομός Ρεθύμνης τα τελευταία χρόνια έχει πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα προς την «ποιότητα» και σίγουρα μπορεί να αποτελέσει με τη σειρά του έναν «Πόλο Ποιότητας» στο ακτινωτό μοντέλο ισόρροπης ανάπτυξης που πρέπει να οραματιζόμαστε και να έχουμε σαν κοινό στόχο.

Ενόψει της αξιολόγησης αναθεώρησης και εξειδίκευσης του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου  Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης (Α’ φάση, στάδιο Α1-αξιολόγηση της εφαρμογής του θεσμοθετημένου περιφερειακού πλαισίου) το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης ομόφωνα τάχθηκε εναντίον κάθε μορφής διπόλου, που παρεμποδίζει την ισόρροπη και ακτινωτή ανάπτυξη της Κρήτης και ζήτησε από την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να προχωρήσει στη διαδικασία αναθεώρησης του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου  Ανάπτυξης της Περιφέρειας Κρήτης, έχοντας λάβει υπόψη την απόφαση – γνωμοδότηση αυτή του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης.

2.

Πύλες Εισόδου

Δεδομένου ότι δεν υπάρχει Πύλη Εισόδου από Νότο ή Βορρά, το Ρέθυμνο είναι αποκλεισμένο.

Α. Λιμάνι Ρεθύμνου

Αφ’ ενός, το λιμάνι του Ρεθύμνου (ενώ είναι το 2ο εμπορικό λιμάνι της Κρήτης) βρίσκεται χαμηλά στην ιεράρχηση των λιμένων του νησιού  (Διαπεριφερειακής εμβέλειας και όχι διεθνούς ενδιαφέροντος) και με μη διακριτό ρόλο (επιβατικό ή/και εμπορευματικό) με αποτέλεσμα την αδυναμία προσέλκυσης Ευρωπαϊκών Κονδυλίων ή ακόμα και ιδιωτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Για δική σας ενημέρωση σας γνωστοποιούμε την πολύ σημαντική εξέλιξη της ψήφισης από το Περιφερειακό Συμβούλιο (28/01/2013) της Σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Περιφέρειας Κρήτης, Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ρεθύμνης και του Δήμου Ρεθύμνης για την εκπόνηση μελετών, προϋπολογισμού 871.000 Ευρώ.

Η ψήφιση/έγκριση από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης της εν λόγω μελέτης σηματοδοτεί το διακριτό Επιβατικό και Εμπορευματικό ρόλο που αποφασίστηκε να έχει το λιμάνι του Ρεθύμνου.

Β. Λιμάνι στο Νότο

Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για πύλη εισόδου (ήπιας εμπορευματικής και επιβατική δραστηριότητας) από το Νότο. Αντιθέτως, μελλοντικός λιμένας του Νότου οριοθετείται ανάμεσα σε Τυμπάκι και Ιεράπετρα χωρίς να έχει υπάρξει διαβούλευση για σχετική απόφαση.

 

Γ. Αεροδρόμια

Ενίσχυση των δύο κύριων και υφιστάμενων αεροδρομίων του νησιού, δηλαδή του Ηρακλείου και των Χανίων. Θεωρούμε όμως επιβεβλημένη ανάγκη την σύνδεση της αναβάθμισης των αεροδρομίων με την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ και κυρίως του οδικού τμήματος Σούδα-Αεροδρόμιο. Πρέπει να γίνει σαφές ότι τα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων εξυπηρετούν όλους τους Κρητικούς και αυτή η ανάγκη ικανοποιείται μόνο εάν συνδεθεί η αναβάθμιση των αεροδρομίων και του οδικού δικτύου.

3. ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης)

Παρ’ ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί τη σημαντικότερη οδική υποδομή του νησιού, η πρόοδος των μελετών είναι αρκετά αποσπασματική ενώ δεν εντοπίζεται καμία εξέλιξη στο οδικό τμήμα Σούδα- Α/Δ Χανίων, με αποτέλεσμα να ενισχύεται για ακόμα μία φορά η απομόνωση του Νομού μας.

  • Εκκρεμεί η δημοπράτηση του ήδη ενταγμένου στο ΕΣΠΑ έργο του τμήματος του ΒΟΑΚ ‘Πάνορμο-Εξάνδη’ από ΥΠΟΜΕΔΙ)
  • Εκκρεμεί η ολοκλήρωση της κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου Αμαρίου (ΥΠΟΜΕΔΙ)
4.

ΝΟΑΚ & Κάθετες Συνδέσεις

  • Χρηματοδότηση Μελετών Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ) στα τμήματα της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου.

Από τους χάρτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν φαίνεται να έχει ορισθεί τμήμα ΝΟΑΚ του Ρεθύμνου αλλά ούτε και κάθετοι συνδετήριοι άξονες (πχ με ιεράρχηση: οδικός άξονας Ρέθυμνο-Αρμένοι-Αγία Γαλήνη, Πέραμα-Αξός-Ανώγεια, «Αμαριώτικος») που να έχουν συμπεριληφθεί σε διευρωπαϊκό δίκτυο με αποτέλεσμα να αποκλείονται από οποιοδήποτε Ευρωπαϊκό κονδύλι πέραν του ΠΕΠ Κρήτης και Εθνικών Πόρων.

Τέλος λόγω των περιοριστικών ευαίσθητων γεωφυσικών  χαρακτηριστικών του Νότιου παραλιακού μετώπου προτείνεται η αναβάθμιση και επέκταση του υποστηρικτικού δικτύου του οδικού άξονα Ρέθυμνο-Αρμένοι-Αγιά Γαλήνη κατά μήκος της ακτογραμμής στα νότια του Νομού.

5.

Εκπαίδευση – Έδρα Πανεπιστημίου – Ανώτατο Τεχνολογικό Ίδρυμα

Η έδρα του Πανεπιστημίου Κρήτης είναι στο Ρέθυμνο ενώ η πόλη έχει το μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών (ξεπερνούν τις 7.000). Επίσης, το Ρέθυμνο έχει και αυτό όλα τα κριτήρια αλλά και υποδομές για να αποτελέσει τον «τρίτο συνεδριακό πόλο».

Επίσης, θα πρέπει να γίνεται αναφορά και στο παράρτημα του ΤΕΙ Κρήτης που υπάρχει στο Ρέθυμνο. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο «Αθηνά» για την αναδιάρθρωση των ΑΕΙ ολοκληρώθηκε χωρίς «απώλειες» για το Ρέθυμνο.

6.

Σχολή Ασωμάτων

Η Σχολή Ασωμάτων, έπειτα από την ευχάριστη εξέλιξη για την απόφαση επαναλειτουργίας της και τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, της Περιφέρειας Κρήτης, του Δήμου Αμαρίου και της Ιεράς Μονής Ασωμάτων για την από κοινού δράση των συμβαλλόμενων φορέων με σκοπό την αξιοποίηση-αναβάθμιση του Σταθμού Γεωργικής Έρευνας Ασωμάτων και περιβάλλοντος Χώρου, αναμένεται να αποτελέσει ένα μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο για ολόκληρο το νησί. Ο Σταθμός Γεωργικής Έρευνας (ΣΓΕ) Ασωμάτων είναι η μόνη ερευνητική μονάδα για την κτηνοτροφία και την αιγοπροβατοτροφία στη νησιωτική Ελλάδα. Ο ΣΓΕ Ασωμάτων θα καλύψει της ανάγκες λειτουργίας ενός τουλάχιστον Κέντρου Εκπαίδευσης των νέων κτηνοτρόφων της περιοχής και όχι μόνο, με απώτερο σκοπό την ποιοτική βελτίωση της παρεχόμενης γεωργικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ενώ θα αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής καθώς θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών και ποιοτικών προϊόντων.

Η ύπαρξη λοιπόν μιας ερευνητικής μονάδας στην περιοχή της Κρήτης, ιδιαίτερα στον τομέα της αιγοπροβατοτροφίας κρίνεται απαραίτητη δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός ζωικού κεφαλαίου που εκτρέφεται στην Κρήτη, υπάρχουν ιδιαίτερα προϊόντα ΠΟΠ ζωικής προέλευσης της Κρήτης, και οι φυλές των αιγοπροβάτων είναι πολύ καλά προσαρμοσμένες στο ξηροθερμικό περιβάλλον του νησιού.    

7. Υγεία

Ο Νομός Ρεθύμνου με πληθυσμό που ξεπερνά τις 85.000, με Στρατόπεδο (το μοναδικό Κέντρο Εκπαίδευσης στο νησί) και την έδρα του Πανεπιστημίου, θα πρέπει να έχει αυτόνομο Νοσοκομείο για να μπορεί να εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες του Νομού. Επίσης, το γεγονός ότι ο Νομός είναι ορεινός κατά κύριο λόγο, αλλά και με δεδομένο το «κακό» οδικό δίκτυο, οπότε η μετακίνηση και πρόσβαση είναι ακόμα δυσχερέστερη και χρονοβόρα, καθιστά την ανάγκη της ύπαρξης αυτοδιοικούμενου Νοσοκομείου επιτακτική.

8. ΑΠΕ

Αναστολή όλων των αδειοδοτήσεων από τις αρμόδιες αρχές έως ότου διευθετηθούν όλες οι προϋποθέσεις και μελέτες για την σωστή χωροθέτηση των ΑΠΕ. Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το Διασυνδεδεμένο Σύστημα δεν  πρέπει να συνδέεται με τις διαδικασίες fast track για την εγκατάσταση ΑΠΕ στο νησί.

9. Μουσεία & Αρχαιολογικοί Χώροι

  • Ελεύθερνα (αρχαιολογικό πάρκο)
  • Αρχαιολογικό Μουσείο Ρεθύμνου (Στάδιο Μελέτης-Εκκρεμεί χρηματοδότηση από το Υπουργείου Πολιτισμού)
10.

ΒΙΟΠΑ

Συγκεκριμένες δράσεις για την ελκυστικότητα του ΒΙΟΠΑ όπως για παράδειγμα, ταχύτερη και ευκολότερη σύνδεση με το ΒΟΑΚ ή προσέλκυση Ευρωπαϊκών/Ερευνητικών προγραμμάτων και χρηματοδοτήσεων.

11.

Οικισμοί 800 μ.- ΓΠΣ- ΣΧΟΟΑΠ

Σημαντικά ζητήματα έχουν προκύψει σχετικά με τους στάσιμους οικισμούς των 800 μέτρων.

  • Θα πρέπει να ορίζονται με προτεραιότητα αλλά και χωροθετούνται οι χρήσεις γης έτσι ώστε να μην υπάρχει σύγκρουση των διαφόρων δραστηριοτήτων αλλά συνεργασία. (Με το ισχύον καθεστώς ενισχύεται η οικιστική ανάπτυξη ενώ περιορίζονται σημαντικά άλλες δραστηριότητες. Πρέπει να εξετασθεί κατά περίπτωση και με γνώμονα τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής).
12.

Φράγμα του Πλατύ Ποταμού

Η κατασκευή του φράγματος στον Πλατύ Ποταμό και η κατασκευή του αγωγού αποτελεί ένα αναπτυξιακής σημασίας έργο, το οποίο θα ενισχύσει τόσο το νότιο Ρέθυμνο όσο και τη Μεσσαρά. Με το έργο αυτό θα αρδεύονται πάνω από 45.000 στρέμματα εντός της υδρολογικής λεκάνης του Νομού Ρεθύμνου, ενώ πλεονάζων ετήσιος όγκος νερού που θα ξεπερνά τα 20x106m³, θα μεταφέρεται στη Δυτική Μεσσαρά με τη συμπλήρωση του φράγματος της Φανερωμένης.

  • Εκκρεμεί η ολοκλήρωση της μελέτης – Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης