ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Έρχεται νομοσχέδιο με σκοπό να καταργήσει τις «ουρές» στο Δημόσιο

Τεράστια εξοικονόμηση σε εργατοώρες και δισεκατομμύρια ευρώ που χάνουν κάθε χρόνο νοικοκυριά, επιχειρήσεις αλλά και το ίδιο το δημόσιο, εξαιτίας της άχρηστης γραφειοκρατίας, φέρνει η ψηφιακή Επανάσταση για τον ηλεκτρονικό μετασχηματισμό του Κράτους.

Με νομοσχέδιο που έρχεται την Δευτέρα στη Βουλή με στόχο να ψηφιστεί έως τις 8 Αυγούστου –στο οποίο περιλαμβάνεται επίσης η κατάργηση του ασύλου και η αύξηση των αρμοδιοτήτων των δημάρχων για εύρυθμη λειτουργία των ΟΤΑ- αλλάζει όλη η οργάνωση του πρώην υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής. Με βάση τις νέες αρμοδιότητες, από υπουργείο κρατικών προμηθειών ηλεκτρονικών συστημάτων -όπως είχε εξελιχθεί ως τώρα- η νέα δομή -που συγκροτείται ως υπουργείο Επικρατείας- στόχο έχει να εξαλείψει τις «ουρές» στο Δημόσιο, με διασύνδεση όλων των βάσεων δεδομένων και κατάργηση περιττών διαδικασιών.

Τα πρώτα αποτελέσματα θα φανούν σε ελάχιστους μήνες, στα τέλη του 2019 ή αρχές του 2020, με στόχο από το 2021 το σύστημα να βρίσκεται πλέον σε παραγωγική διαδικασία, απαλλάσσοντας τους πολίτες από γραφειοκρατικό βάρος το οποίο συνοδεύει την κάθε καμπής της οικογενειακής, εκπαιδευτικής, επαγγελματικής ή βιολογικής τους πορείας.

Χάνουμε 3% του ΑΕΠ κάθε χρόνο στις “ουρές”!

Πριν πέντε χρόνια ακριβώς (Μάιο του 2014) όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, παρελάμβανε ειδική έκθεση από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία, η οποία μετρούσε το διοικητικό κόστος για την οικονομία εξαιτίας της γραφειοκρατίας, στα έξι δισ. ευρώ το χρόνο! Ωστόσο η  αποτίμηση αυτή (3% του ΑΕΠ) είναι ίσως και μικρότερη από την πραγματική, καθώς περιορίζεται μόνον σε 13 επιλεγμένους τομείς της Οικονομίας και δεν περιλαμβάνει τις καθημερινές συναλλαγές εκατομμυρίων πολιτών.

Άλλες έρευνες ανέβαζαν ακόμα και σε 6,8% του ΑΕΠ το διοικητικό κόστος ετησίως. Αυτό το βάρος πλέον δεν θα πέφτει στον πολίτη, αλλά την αναλαμβάνει το Κράτος. Όταν υποβάλλει ο πολίτης ένα αίτημα, η υποχρέωση των υπηρεσιών θα είναι να αλληλο-ενημερώνονται εσωτερικά, χωρίς να τον ενοχλούν..

Ψηφιακό «κλειδί» χωρίς ουρές και ταλαιπωρία

Στόχος της κυβέρνησης Μητσοτάκη σήμερα είναι το ελληνικό δημόσιο να λειτουργεί στα πρότυπα των θεσμικά ανεπτυγμένων κρατών της ΕΕ,  ενόψει και του 2021 –με την συμπλήρωση 200 ετών ανεξάρτητου εθνικού βίου. Το Δημόσιο για πρώτη φορά αναλαμβάνει την ευθύνη της επικοινωνίας ανάμεσα στις υπηρεσίες αντί να φορτώνει στον πολίτη την περιττή υποχρέωση να στέκεται σε ουρές για να συγκεντρώνει πιστοποιητικά με σφραγίδες και υπογραφές.

Ο νέος υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, αναλαμβάνει σαν βασική αρμοδιότητα να επιδιώξει την πλήρη διαλειτουργικότητα στο Κράτος. Παίρνει την εξουσιοδότηση να ξεκινά διαδικασίες απλοποίησης σε όλα τα υπουργεία, με τα οποία θα συνεργάζεται.

 Εξετάζοντας ένα προς ένα όλα τα πεδία αυτά και τις γραφειοκρατικές ενέργειες που απαιτούν  -το καθένα ξεχωριστά και όλα μαζί-  θα αποκαλυφθούν οι περιττές διαδικασίες που μπορούν να απαλειφθούν, εφόσον το δημόσιο μπορέσει να διασυνδεθεί με όλες τις βάσεις δεδομένων και τα Μητρώα που, αν και σχετίζονται το ένα με το άλλο, παραμένουν λειτουργικά αποκομμένα, επιβάλλοντας ξεχωριστή αναζήτηση και «ουρές» στους πολίτες για την συγκέντρωση των στοιχείων που απαιτούνται ξανά και ξανά, σε κάθε περίπτωση συναλλαγών με το Κράτος.

Η αρχή θα γίνει με διασύνδεση όλων των Μητρώων που βρίσκονται διάσπαρτα στο ελληνικό Κράτος, σε ένα ενιαίο Μητρώο για κάθε έναν πολίτη και για όλους μαζί. Το σχέδιο θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως το 2023.

«Γεγονότα ζωής»

Οι ενέργειες απλούστευσης με διασύνδεση των σχετικών διαδικασιών θα ξεκινήσουν από την πρώτη κιόλας ημέρα λειτουργίας του νέου συστήματος.  Οι πρώτες κινήσεις θα αφορούν στα «γεγονότα ζωής» που είναι κοινά για κάθε πολίτη στη χώρα μας. Ήδη έχουν χαρτογραφηθεί 120 πεδία επαφής του κάθε πολίτη με το δημόσιο, για τις οποίες υποβάλλονται συχνά σε πολλαπλές διαδικασίες (αναζήτηση εγγράφων κλπ) με συνέπεια να μπαίνει σε χιλιάδες “ουρές” στη διάρκεια της ζωής του.

Αντί ο πολίτες να σχηματίζουν ουρές από υπηρεσία σε υπηρεσία όπου έχουν και από έναν αριθμό Μητρώου, πλέον όλα τα Αρχεία που τους αφορούν θα επικοινωνούν κεντρικά μεταξύ τους, χωρίς να χρειάζεται να μεταβαίνουν από την μία στην άλλη, για να αιτηθούν πιστοποιητικά, βεβαιώσεις ή άλλα προσωπικά στοιχεία .

Στην κατεύθυνση αυτή, το σχέδιο προβλέπει και τα εξής βήματα:

  • «Ψηφιακό κλειδί» στο Δημόσιο: ακυρώνεται  και επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός για τις νέες ταυτότητες. Οι ταυτότητες θα λειτουργούν σαν ένα «ψηφιακό κλειδί», το οποίο θα δίνει στον πολίτη τη δυνατότητα να αποκτά πρόσβαση σε υπηρεσίες, όπου αυτός και αν βρίσκεται.
  • Ηλεκτρονικές αιτήσεις: με το «ψηφιακό κλειδί» πολλές υπηρεσίες των ΚΕΠ, θα είναι προσβάσιμες μέσω υπολογιστή ή κινητού, ακόμα και εκτός ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών (βράδυ, αργίες ή και εν κινήσει από το δρόμο).  Έτσι καταργούνται ουρές και ωράρια, γίνονται πιο εύκολες οι συναλλαγές με το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και δεν θα απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία όπως πχ για ανανέωση ενός διαβατηρίου ή μιας ταυτότητας, αλλά ακόμη και για την έκδοση μιας σύνταξης χηρείας!
  • Το κράτος αλλάζει για να υπηρετεί τον πολίτη: από το 2020 κάθε γέννηση θα δηλώνεται μόνο μία φορά στη Δημόσια Διοίκηση. Τα παιδιά θα αποκτούν αμέσως ασφάλιση και θα εγγράφονται μόνο την πρώτη φορά στην εκπαίδευση. Έκτοτε, θα προχωρούν αυτόματα στην επόμενη βαθμίδα. Οι γονείς θα έχουν πρόσβαση στις επιδόσεις του και δεν θα χρειάζεται να εξεταστεί η γνησιότητα των τίτλων σπουδών του.

 Στο νέο περιβάλλον που θα οικοδομηθεί με πολύ δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα, απλοποιούνται εκατοντάδες συνήθεις γραφειοκρατικές διαδικασίες που ακολουθούνται στη ζωή κάθε πολίτη:  δήλωση γεννήσεως, βάπτιση, εγγραφή ή αποφοίτησή από σχολεία και πανεπιστήμια, έκδοση και επανέκδοση ταυτότητος ή διπλώματος οδήγησης κλπ εγγραφή σε εκλογικούς καταλόγους, έκδοση ΑΦΜ, έναρξη επαγγέλματος, ασφάλιση ή την συνταξιοδότηση, έως και το τέλος του κύκλου ζωής του.

Το ίδιο θα ισχύει και για τις τράπεζες, τις τηλεφωνικές εταιρείες και τους ιδιωτικούς φορείς, για τα θέματα στα οποία νομίμως μπορούν να υποβάλλουν αιτήματα στοιχείων πελατών τους.