Φόρτωση Εκδηλώσεις

« Όλες οι Εκδηλώσεις

  • Αυτή η εκδήλωση έχει τελειώσει.

Η τραγωδία Φιλοκτήτης από το θίασο Elephas Tiliensis στο Φεστιβάλ Αντίβαρο

20 Απριλίου στις 21:00

|Επαναλαμβανόμενη Εκδήλωση (Προβολή όλων)

One event on 21 Απρ 2019 at 9:00pm

10€

Μετά από ένα μήνα γεμάτο παραστάσεις, πλησιάζει η στιγμή που το τέταρτο Φεστιβάλ Αντίβαρο θα ρίξει την αυλαία του για φέτος. Με τη λήξη του όμως, ανοίγει τα φτερά της εδώ, στο θεατράκι της οδού Κριτοβουλίδου, μια παράσταση που πρόκειται για το επόμενο διάστημα να παίζεται στην Αθήνα.  Η μεγαλύτερη διάκριση για το φετινό 4ο Φεστιβάλ Αντίβαρο είναι ακριβώς αυτό το γεγονός: στις 20 και 21 Απριλίου, η ομάδα Elephas Tiliensis που δραστηριοποιείται στο κέντρο, επέλεξε το Ρέθυμνο και το Φεστιβάλ Αντίβαρο για να δώσει την πρεμιέρα της εδώ. Ο Δημήτρης Αγαρτζίδης και η Δέσποινα Αναστάσογλου δύο χρόνια μετά την Περσόνα του Ίγγμαρ Μπέργκμαν έρχονται ξανά στο Αντίβαρο με μία παράσταση βασισμένη στο σπουδαίο έργο του Σοφοκλή, το Φιλοκτήτη.

Ο Φιλοκτήτης αποτελεί́ την πρώτη περιγραφή́ ψυχοθεραπευτικής διαδικασίας στην ανθρώπινη ιστορία. Ο Φιλοκτήτης είναι όχι μόνο ο πιο μοναχικός από τους ήρωες του Σοφοκλή αλλά και ο πιο αποτρόπαια αδικημένος. Στην Ιλιάδα ο Φιλοκτήτης αναφέρεται για την Απουσία του από τον Τρωικό Πόλεμο -η εξορία τον απέκλεισε από τις ηρωικές αφηγήσεις, τον εξαίρεσε από τον ηρωικό κόσμο-. Αναφέρεται να έχει εκστρατεύσει μαζί με τους Έλληνες στην Τροία με επτά πλοία. Όμως δεν φτάνει ποτέ στην Τροία, καθώς τον δαγκώνει ένα ιερό υδρόβιο φίδι, στο νησί Χρύσα. Οι Ατρείδες (Αγαμέμνων και Μενέλαος) εξορίζουν τον Φιλοκτήτη στη Λήμνο, γιατί δεν αντέχουν τη δυσοσμία της πληγής του και τις φωνές του από τους πόνους, που διαταράσσουν όλο το στρατόπεδο. Ζει, εδώ και δέκα χρόνια, σε μια σπηλιά ολομόναχος, άρρωστος, με μόνο εφόδιο τα περίφημα τόξα του Ηρακλή, τα οποία του χάρισε ο ίδιος ο ήρωας όταν ο Φιλοκτήτης τον έσωσε. Στη Λήμνο φτάνουν ο Οδυσσέας και ο Νεοπτόλεμος, από την Τροία, για να πείσει ο Νεοπτόλεμος τον Φιλοκτήτη να τους ακολουθήσει στην Τροία, μια και ο χρησμός του μάντη Έλενου λέει πως οι Έλληνες θα κερδίσουν τον πόλεμο μόνο με τα ανίκητα βέλη του Ηρακλή, τα οποία κατέχει ο Φιλοκτήτης. Ο Οδυσσέας προτρέπει τον Νεοπτόλεμο να ξεγελάσει τον Φιλοκτήτη και να τον πάρει μαζί του στην Τροία. Τον προτρέπει να θυσιάσει για μια φορά τη συνείδηση του, προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του. «Φύση ή εκπαίδευση, τι από τα δύο υπερέχει;». Εδώ, η διαλεκτική́ τίθεται σε διάζευξη με τη βία και τον δόλο. Το έργο επικεντρώνεται στον άνθρωπο και στον αγώνα του. Το κάθε πρόσωπο διακρίνεται από́ τη σπουδαιότητα που δίνει στη μια ή στην άλλη αξία (την ηθική́ του), αλλά́ και από́ την έμφαση που τη χρησιμοποιεί́, καθρεφτίζοντας, έτσι, τον χαρακτήρα του (ψυχολογία). Ο καθένας δεν αντιπροσωπεύει παρά μόνο τη δική́ του επιλογή́, τη δική́ του θέληση, την ανθρώπινη κρίση του. Με άλλα λογία η ψυχολογία αρχίζει με την ηθική́. Η ηθική́ είναι αυτή́ που ανοίγει πρώτη τους δρόμους της εσωτερικότητας. Αναδεικνύονται, έτσι, πολιτικά́ ζητήματα, τίθενται ζητήματα αξιών (φιλία, συνεργασία, συμπόνια, δικαιοσύνη) και συνδέονται με την αρρώστια και την οδύνη αλλά́ και με τη θεραπεία. Μια θεραπεία πολυδιάστατη σε κυριολεκτικό́ και μεταφορικό́ επίπεδο. Ένα εκπληκτικό́ μάθημα εκπαίδευσης στην ενσυναίσθηση. Η ιστορία του Φιλοκτήτη αναδεικνύει την δυσκολία του αγώνα για επιβίωση έξω από την ανθρώπινη κοινωνία, αφού η μνήμη των άλλων είναι η απόδειξη ότι υπήρξαμε. Η θεραπεία συμβαίνει, και οι αλλαγές συντελούνται ασυνείδητα και βοηθούν στην ανάληψη ευθύνης του θεραπευόμενου και στην αύξηση των επιλογών του. Εδώ, ο Σοφοκλής πλησιάζει περισσότερο, κατά παράδοξο τρόπο, στην ψυχολογία του ασυνειδήτου, είναι πιο κοντά στον Φρόιντ απ’ όσο ο Ευριπίδης. Η «σχέση» των δύο ηρώων του δράματος που αναπτύσσεται σταδιακά, είναι αυτή που βοηθά τους δύο ήρωες να θεραπευτούν, έστω κι αν ξεκινά από τη μια πλευρά με δόλιο σκοπό. Όμως η σχέση αυτή είναι θεραπευτική διότι, εντέλει, χτίζεται πάνω στη βαθιά πίστη και εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του ανθρώπου να αντισταθεί και να μετατρέψει τη δυσλειτουργία σε υγεία, ψυχική και σωματική. Η ομάδα Elephas tiliensis με βάση την εξαιρετική́ μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα εστιάζει στην σκιαγράφηση της θεραπευτικής λειτουργίας των ηρώων και ερευνά́ τους εσωτερικούς μηχανισμούς που οδηγούν στη συνεξέλιξή τους.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Δραματουργική επεξεργασία, Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου
Μουσική: Παύλος Παυλίδης
Σκηνικά, Κοστούμια: Ιωάννα Πλέσσα
Φωτισμοί: Βασίλης Κλωτσοτήρας

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Γιούλα Μπούνταλη, Ειρήνη Μπούνταλη, Δημήτρης Αγαρτζίδης

Οι παραστάσεις θα γίνουν στο Κέντρο Κρητικής Λαϊκής Τέχνης της οδού Κριτοβουλίδου 15-17 με ώρα έναρξης τις 9μμ.

Η ομάδα Αντίβαρο προσπαθώντας να βελτιώσεις τη διαδικασία κράτησης εγκαινίασε και την ιστοσελίδα της ( www.antivaro.com ) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το σκοπό αυτό, συμπληρωματικά πάντα με το τηλέφωνο κράτησης (6988399325 ώρες 10.00 – 14.00 και 18.00 – 21.00) και τη σελίδα του Φεστιβάλ στο FB (Festival Antivaro). Για τέταρτη χρονιά τα εισιτήρια παραμένουν στα ίδια χαμηλά επίπεδα (10 Ευρώ, 8 Ευρώ μειωμένο).

Λεπτομέρειες

Ημερομηνία:
20 Απριλίου
Ώρα:
21:00
Κόστος:
10€
Κατηγορία Εκδήλωση:
Ετικέτες Εκδήλωση
, , , ,

Διοργανωτής

Φεστιβάλ Αντίβαρο
Τηλέφωνο:
6988399325

Χώρος Διεξαγωγής

Κέντρο Κρητικής Λαϊκής Τέχνης
Κριτοβουλίδου 15
Ρέθυμνο, Ρεθύμνου 74100 Ελλάδα
+ Χάρτης Google
Τηλέφωνο:
2831051501