ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗ

Γ. Δέδες: Ανακατασκευή του ΒΟΑΚ και δέσμη αναπτυξιακών έργων για την Κρήτη

Τα αναπτυξιακά έργα και τα ελλείμματα υποδομών σε ζωτικής σημασίας τομείς της Κρήτης, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης που παραχώρησε ο Γ.Γ. του Υπουργείου Μεταφορών – Υποδομών και Δικτύων Γιώργου Δέδε στην ΕΡΤ Χανίων και στη δημοσιογράφο Σοφία Θεοδωράκη.

δεδες

Ο κ. Δέδες, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ, αλλά και στην άμεση συνεργασία του υπουργείου με την Περιφέρεια προκειμένου να διασφαλιστεί η σύμπλευση για την υλοποίηση έργων ωφέλιμων για την τοπική κοινωνία. Το νέος ΣΕΣ με τις δραστικές περικοπές σε έργα υποδομών, θα συμπληρωθεί από την αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων όπως το πακέτο Γιούνκερ και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία έχει –μετά από σειρά πρωτοβουλιών του υπουργείου- ήδη ανακοινώσει την αύξηση της χρηματοδότησης για έργα από το 20 στο 50%. Ο Γενικός Γραμματέας ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση δίνει μεγάλη έμφαση στην Κρήτη και γι αυτό, πολύ σύντομα, τη νέα δέσμη αναπτυξιακών έργων και δράσεων για το νησί, θα την ανακοινώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας.

Ακούστε τη συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΡΤ Χανίων, ο Γεν. Γραμματέας:

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/243196386″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

ΒΟΑΚ: Έργο σημαντικής περιφερειακής και εθνικής σημασίας

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας, δεν συνιστά το σημαντικότερο οδικό δίκτυο στην Κρήτη μόνο, αλλά και στη νότια νησιωτική Ελλάδα, δήλωσε στη Σοφία Θεοδωράκη ο κ. Δέδες για να συμπληρώσει, ότι το υπουργείο έχει πλήρη επίγνωση, των αναπτυξιακών ελλειμμάτων που προκαλούνται από την ανεπάρκεια του ΒΟΑΚ, αλλά και της θλιβερής στατιστικής των θανατηφόρων τροχαίων, από τη μία άκρη του νησιού μέχρι την άλλη.
«Η Κρήτη και ο ΒΟΑΚ, είναι από τα πρώτα θέματα στην ατζέντα του υπουργείου, όπως πρόσφατα εξάλλου είχε την ευκαιρία να ανακοινώσει κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στο νησί, ο ίδιος ο υπουργός, ο κ. Σπίρτζης. Είναι ένα έργο υψηλού προϋπολογισμού, στο οποίο καθυστέρησαν πάρα πολύ να εξελιχθούν παρεμβάσεις, δράσεις, μελέτες και έργα, από την πλευρά της πολιτείας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δεδες, για να συμπληρώσει: «Εμείς αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να ανατάξουμε αυτή την κακή εικόνα, αναζητώντας και δράσεις και πόρους, που θα βελτιώσουν αφενός μεν άμεσα την κατάσταση, αλλά ταυτόχρονα και έργα που θα στοχεύουν στην ανακατασκευή και αποπεράτωσή του».

«Όπως δεσμεύτηκε ο υπουργός στην Κρήτη, είναι ήδη στόχος του υπουργείου, η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ μέσα στην επόμενη προγραμματική περίοδο και θέλω να είμαι ιδιαίτερα σαφής γύρω από αυτό, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα έργο ιδιαίτερα υψηλού προϋπολογισμού, άνω του 1,5 δις ευρώ, για την υλοποίηση του οποίου αναζητάμε και πόρους πέραν του ΣΕΣ, όπως για παράδειγμα το πακέτο Γιούνκερ και στις χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να ολοκληρώσουμε μεγάλο μέρος του άξονα. Νομίζω ότι ο συνδυασμός των παρεμβάσεων που έχουμε ετοιμάσει για την Κρήτη, ο οποίος συμπεριλαμβάνει: Το αεροδρόμιο στο Καστέλι, τον Βόρειο Οδικό Άξονα, αλλά και τα έργα ύδρευσης του νησιού, μπορούν να δημιουργήσουν μια διαφορετική αναπτυξιακή προοπτική για το νησί και ταυτόχρονα να πετύχουν μεγαλύτερη ασφάλεια τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επισκέπτες του νησιού».

«Όχι» στην εγκατάσταση διοδίων – ΣΕΣ, πακέτο Γιούνκερ και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων τα εργαλεία που αξιοποιεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου

Στην υπενθύμιση της δημοσιογράφου σχετικά με τις επισημάνσεις του κ. Σπίρτζη από την Κρήτη, για την ανάγκη όχι της αποσπασματικής, αλλά ολοκληρωμένης παρέμβασης στον ΒΟΑΚ και στο μεγάλο πρόβλημα έλλειψης ώριμων μελετών και στον αποκλεισμό ενδεχόμενης εγκατάστασης διοδίων μέσω της ενδεχόμενης υλοποίησης του έργου με ΣΔΙΤ, ο κ. Δέδες τόνισε ότι: «Στον ΒΟΑΚ πρέπει να γίνουν άμεσα παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία, κάτι που θα κάνουμε σε συνεργασία με την Περιφέρεια. Αυτό είναι ένα κομμάτι που είναι ξεχωριστό με τις πρωτοβουλίες για την ενιαία αποκατάσταση του άξονα.

Μειωμένο κατά 50% το ΣΕΣ στη νέα προγραμματική περίοδο, αυξημένη η χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

Όλο το ΣΕΣ για τις υποδομές, είναι μειωμένο κατά 50% έναντι του προηγούμενου (ΕΣΠΑ). Για ΕΣΠΑ την περίοδο 2014 – 2020, η χώρα μας έχει στη διάθεσή της τα μισά χρήματα από όσα είχε στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο, όπου είχαμε γύρω στα 4,5 δις, τώρα έχουμε περίπου 2,3 – 2,4 δις, διαθέσιμα για υποδομές. Αυτό σημαίνει ότι τα χρήματα που μας δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο για υποδομές, δεν επαρκούν για να καλύψουν μεγάλες και σημαντικές ανάγκες, μία από τις οποίες είναι και ο ΒΟΑΚ. Εμείς λοιπόν έχουμε αναζητήσει κι έχουμε συμφωνήσει και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία θα μπορούσαν να μας εξασφαλίσουν ότι θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε σημαντικές υποδομές. Κατ’ αρχήν έχουμε μια ευχάριστη εξέλιξη με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία ανακοίνωσε ήδη δια του Προέδρου της, σε συνάντηση με τον κ. Σπίρτζη, της αύξηση της χρηματοδότησης της Τράπεζας στα ελληνικά έργα, και συγκεκριμένα στα έργα μετρό από 50% που ήταν σήμερα σε 75%, ενώ στα υπόλοιπα έργα όπως είναι τα οδικά, από 20% στο 50%. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτή είναι μια σημαντική, θετική εξέλιξη η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε και αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε σημαντικά έργα υποδομών. Ταυτόχρονα, έχουμε το πακέτο Γιούνκερ, το οποίο αφορά στις συμπράξεις του δημόσιου, με τον ιδιωτικό τομέα. Εμείς λοιπόν -σε σχέση με τον ΒΟΑΚ- είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε επιλογή θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξασφάλιση τέτοιων χρηματοδοτικών ροών και ενισχύσεων, που θα μας επιτρέψουν να ολοκληρώσουμε τον κρίσιμο αυτό οδικό άξονα. Ένα από τα πρώτα θέματα που συζητάμε με τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές Επιτροπές, αλλά και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είναι ο ΒΟΑΚ. Μάλιστα σας ενημερώνω ότι μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα πραγματοποιήσουμε συνάντηση με τα τεχνικά κλιμάκια της Τράπεζας και στα θέματα της ατζέντας είναι και ο ΒΟΑΚ, ενώ παράλληλα συζητάμε την ένταξη τμημάτων ή και ολόκληρου του έργου στο πακέτο Γιούνκερ, σε συγχρηματοδότηση δηλαδή και από τον ιδιωτικό τομέα. Οι αντιδράσεις για τέτοιου είδους παραχωρήσεις στον ιδιωτικό τομέα, στο παρελθόν ήταν έντονες, γιατί συνοδευόντουσαν με εγκατάσταση διοδίων, η οποία θα μπορούσε να συνιστά και υψηλό τίμημα. Στην περίπτωση του ΒΟΑΚ κάτι τέτοιο έχει αποκλειστεί ήδη από τον υπουργό, ο οποίος δήλωσε ότι δεν θα μπουν διόδια. Η συνεργασία με τους επενδυτές μπορεί να αφορά πληρωμές διαθεσιμότητας, και –για να το ερμηνεύσω πιο απλά- για ενοίκιο μετά την κατασκευή, που θα δίνουμε σε αυτούς που συνέβαλλαν με ιδιωτικά κεφάλαια, στην κατασκευή του έργου. Όλα αυτά είναι σκέψεις και ενδεχόμενες επιλογές. Είμαστε ανοικτοί σε οποιαδήποτε πρόταση χρηματοδότησης είναι ευνοϊκή και για το δημόσιο συμφέρον και για το συμφέρον της περιοχής».

Διαφορετικοί οι πόροι χρηματοδότησης για τη «σιδηροδρομική Εγνατία» και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Στη διάρκεια της συνέντευξης ο Γεν. Γρ. απάντησε και στα αρνητικά δημοσιεύματα στην Κρήτη, γύρω από την εξαγγελία της νέας «σιδηροδρομικής Εγνατίας», προϋπολογισμού 5 δις ευρώ. Πολλοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται πως είναι δυνατόν να μην βρίσκονται πόροι για ένα έργο 300 μόλις χιλιομέτρων για ένα τόσο σημαντικό νησί όσο η Κρήτη, ενώ να διατίθενται γενναιόδωρα πόροι για σοβαρές υποδομές στην υπόλοιπη χώρα και –κυρίως- στη Βόρεια Ελλάδα.

«Εμείς έχουμε ένα συγκεκριμένο σχέδιο και πρόγραμμα και επιτρέψτε μου να πω ότι είναι από τις σπάνιες φορές που υπήρξε τέτοιο, δηλαδή συγκεκριμένο και με περιφερειακή δομή ανάπτυξης κιόλας, όχι έργα στο κέντρο μόνο αλλά και έργα στην περιφέρεια που έχουν εθνική σημασία και ένα από αυτά είναι και η σιδηροδρομική Εγνατία. Δύο διευκρινήσεις: Δεν θεωρούμε ότι η σιδηροδρομική Εγνατία, είναι ένα έργο που μπορεί να τελειώσει μονομιάς, μέσα δηλαδή σε μια προγραμματική περίοδο, εξαιτίας και των τεχνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει, αλλά και λόγω του υψηλού του προϋπολογισμού. Ο υπουργός μάλιστα στη Βόρεια Ελλάδα, εκεί που αν θέλετε ενδιαφέρει περισσότερο τις περιφέρειες και τις τοπικές κοινωνίες της περιοχής, εξήγγειλε έναν συγκεκριμένο σχεδιασμό που υπάρχει, για την κατά τμήματα υλοποίηση του έργου, με πρώτους τους κρίσιμους σιδηροδρομικούς άξονες που συνδέονται με τα σύνορα της χώρας και τις διεθνείς μεταφορές. Δεύτερον, οι πόροι για τον σιδηρόδρομο, είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από τους πόρους για τα οδικά έργα. Είναι διαφορετικά Ταμεία, είναι διαφορετικές χρηματοδοτήσεις, άρα δεν είναι στο ίδιο «δοχείο» που βάζουμε το χέρι και παίρνουμε περισσότερα ή λιγότερα για το ένα ή το άλλο έργο. Πρόκειται για ευρωπαϊκά χρήματα από διαφορετικούς «κουμπαράδες». Το αν θα κάνουμε το ένα, δεν επηρεάζει καθόλου την εξέλιξη του άλλου.

Εκτός όμως από τον ΒΟΑΚ, ποιες είναι οι προτεραιότητες και τα σχέδια του συγκεκριμένου υπουργείου για την Κρήτη;
Δεδομένος ο από κοινού αναπτυξιακός σχεδιασμός του υπουργείου και της Γεν. Γραμματείας, με την Περιφέρεια Κρήτης

Εκτός από τη συνάντηση που είχε πρόσφατα ο υπουργός, θα έχω και εγώ μέσα στις επόμενες ημέρες συνάντηση με τον Περιφερειάρχη τον κ. Αρναουτάκη, ώστε να δούμε ένα κοινό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, του υπουργείου και της Περιφέρειας Κρήτης, γιατί θέλουμε τα έργα που προγραμματίζουμε, να συμπλέουν και να συνδέονται με τα έργα που σχεδιάζει και έχει ανάγκη η περιφερειακή κοινωνία. Ο στόχος μας είναι να έχουν την μεγαλύτερη δυνατή ωφελιμότητα και ανταποδοτικότητα στην τοπική κοινωνία.

Τεράστιο το επενδυτικό ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδας

Η Κρήτη είναι στην πρώτη ατζέντα των επιλογών μας και ήδη έρχονται θετικές εξελίξεις. Αυτό για το οποίο μπορώ να σας ενημερώσω είναι ότι το Καστέλι που βρίσκεται στην τελική του φάση της διαγωνιστικής του διαδικασίας, τέλη Φλεβάρη αρχές Μάρτη έχουμε πλέον την καταληκτική ημερομηνία για δεσμευτικές οικονομικές προσφορές, συγκεντρώνει τεράστιο ενδιαφέρον και ελληνικών και διεθνών κεφαλαίων και επιχειρήσεων στη διαδικασία που είναι σε εξέλιξη. Άρα το Καστέλι θα είναι μία από τις προτεραιότητες που θα εξελιχθούν θετικά στο αμέσως επόμενο διάστημα.

ΒΟΑΚ – Υδροδοτήσεις και Διαχείριση Πόρων σε τροχιά υλοποίησης

Επίσης, έχουμε τα έργα που προγραμματίζουμε για το νησί, συμπεριλαμβανομένου και του ΒΟΑΚ, μαζί με την Περιφέρεια Κρήτης, εντάσσουν μια μεγάλη ποικιλία επιλογών που έχουν να κάνουν –εκτός από το οδικό κομμάτι και με έργα υδροδότησης και διαχείρισης των υδάτων του νησιού, που είναι ένα εξίσου κρίσιμο θέμα.

Στην Κρήτη για την ανακοίνωση του προγράμματος υποδομών ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας

Η έμφαση που δίνεται στην Κρήτη δεν αφορά μόνο στο Υπουργείο Μεταφορών – Υποδομών και Δικτύων, αλλά στο σύνολο της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού, του κ. Τσίπρα, ο οποίος μάλιστα θα επισκεφθεί την Κρήτη, για να ανακοινώσει ο ίδιος τον προγραμματικό, αναπτυξιακό σχεδιασμό του νησιού, ανέφερε στην ΕΡΤ Χανίων ο κ. Δέδες.

Η κοινοβουλευτική παρέμβαση Αυγενάκη και οι συστάσεις για προτεραιότητα στον… «ιδιωτικό τομέα»

Ολοκληρώνοντας τη συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στην ΕΡΤ Χανίων και στη Σοφία Θεοδωράκη, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου αναφέρθηκε και στην κοινοβουλευτική παρέμβαση του βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη, σχετικά με τις συστάσεις του προς την κυβέρνηση για προτεραιότητα στο ιδιωτικό τομέα.

Είναι μια από τις «καλοδεχούμενες» επιθέσεις, η παρέμβαση του κ. Αυγενάκη, αφού έτσι μας δίνεται η δυνατότητα να συζητούμε για κρίσιμα ζητήματα και να βρούμε πιθανές λύσεις που θα βοηθήσουν τους Έλληνες πολίτες και τη χώρα, να βγούμε από την κρίση, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Δέδες.

«Ναι» στη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων με διαφάνεια και επ’ ωφελεία του Ελληνικού Δημοσίου

«Σαφώς και είμαστε υπέρ της συμμετοχής των ιδιωτών –το λέγαμε εξάλλου και πριν. Εκεί που μου είπατε ότι ήταν «κόκκινο πανί» η συμμετοχή των ιδιωτών στην κατασκευή μεγάλων οδικών αξόνων και γενικότερων έργων υποδομής, εμείς αποδεικνύεται ότι αναζητάμε στην πράξη και όχι στα λόγια τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων για να μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου.

Για εμάς, η συμμετοχή των ιδιωτικών εταιρειών, πρέπει να έχει δύο χαρακτηριστικά: Πρώτον, να είναι όπως ήδη είπα επ’ ωφελεία του Ελληνικού Δημοσίου και δεύτερον, να υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο κανόνων που θα καθορίζει τη σχέση του Δημόσιου με τους ιδιώτες. Στον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Πελοποννήσου, αναθεωρήσαμε τη σύμβαση με τον επενδυτή λίγο πριν τα Χριστούγεννα, με τρόπο πολύ επωφελή για το Δημόσιο και μειώνοντας σχεδόν στο μισό τις αποζημιώσεις προς τους κατασκευαστές και τους παραχωρησιούχους. Το κάνουμε πράξη, προωθώντας το Καστέλι, που είναι ένα έργο δημόσιας και εθνικής σημασίας, με συμμετοχή μεγάλων ιδιωτικών κεφαλαίων. Θα συνεχίσουμε με ακόμα πιο εντατικούς ρυθμούς, επειδή γνωρίζουμε ότι δεν επαρκούν μόνο οι Δημόσιες Επενδύσεις, μόνο τα δημόσια χρήματα για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε υποδομές τέτοιες, που θα μας βοηθήσουν να έχουμε μια πιο γρήγορη έξοδο από την κρίση.

Πόσο θα επηρεάσει τον στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης, η μεταφορά έργων από το την προηγούμενη προγραμματική περίοδο στην παρούσα;

Το υπουργείο μας απορρόφησε και το τελευταίο ευρώ των χρηματοδοτήσεων που ήταν διαθέσιμα από το προηγούμενο ΕΣΠΑ. Αυτό το θεωρώ επιτυχία και μάλιστα εθνικής εμβέλειας. Στο Υπουργείο Μεταφορών – Υποδομών και Δικτύων δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ που να μην απορροφήθηκε μέχρι τις 31/12/15. Μάλιστα καλύψαμε και τις υπερδεσμεύσεις που είχαμε από τα άλλα υπουργεία. Ο εθνικός στόχος λοιπόν για εμάς της αποπεράτωσης έργων ευνοϊκών για τη χώρα και τις υποδομές της, της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου επετεύχθη. Αλλά δεν επαναπαυόμαστε. Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν περίπου 762 έργα, κυρίως περιφερειακού χαρακτήρα, τα οποία δεν κατάφεραν να αποπερατωθούν μέσα στα πλαίσια της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου. Αυτό που γνωρίζω μέσα από την πληροφόρηση των περιφερειών και των δήμων που είχαν την ευθύνη υλοποίησής τους, είναι ότι θα περάσουν στη νέα προγραμματική περίοδο ως έργα «γέφυρες». Παράλληλα, επειδή ακριβώς οι πόροι της νέας προγραμματικής περιόδου είναι περιορισμένοι, γι αυτό ακριβώς έχουμε στη διάθεσή μας και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, για να οδηγήσουμε τα συγκεκριμένα έργα σε τροχιά αποπεράτωσης. Σαφώς όμως πρέπει να υπάρχει η ευθύνη και των Περιφερειών και των Δήμων, ώστε με έγκαιρο προγραμματισμό, με σωστή αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα».