Την Παρασκευή 21 Μαρτίου 2014, έλαβα στην κύρια διεύθυνση email της εταιρείας μου, υπηρεσιών διαδικτυακού μάρκετινγκ, μήνυμα με θέμα «Δημιουργήστε ιστοσελίδα δωρεάν! Προσφορά του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης». Υποθέτω, ότι το ίδιο email έλαβαν και τα υπόλοιπα 6500 μέλη του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης.
Έκπληκτος, θέλησα να θυμηθώ το ρόλο και τους σκοπούς του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης (ΕΒΕΡ), στο οποίο είμαι υποχρεωτικά εγγεγραμμένος και υποχρεωτικά πληρώνω.
Στην ιστοσελίδα του, προσδιορίζεται ως εξής:
“Το Επιμελητήριο Ρεθύμνης, Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, ιδρύθηκε το έτος 1934. Είναι υποχρεωτική, αυτοτελής και ανεξάρτητη ένωση φυσικών και νομικών προσώπων που ασκούν εμπορική δραστηριότητα στο Νομό Ρεθύμνης, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια υπό την κατασταλτική και διαχειριστική εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η λειτουργία του διέπεται, κυρίως, από τις διατάξεις του Ν. 2081/92. Μέλη του είναι 6.500 περίπου επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας του Νομού Ρεθύμνης (βιομηχανία, εμπόριο, βιοτεχνία, τουρισμός, λοιποί κλάδοι παροχής υπηρεσιών).
Το Επιμελητήριο είναι γνωμοδοτικό και συμβουλευτικό όργανο της πολιτείας και σύμβουλος και υποστηρικτής των προσπαθειών των επιχειρήσεων – μελών του με στόχο την οικονομική ανάπτυξη του Νομού και την εξυπηρέτηση του γενικότερου συμφέροντος της Εθνικής Οικονομίας.”
Το Επιμελητήριο Ρεθύμνης λοιπόν, διαφημίζει και προωθεί τις υπηρεσίες εταιρείας με έδρα την Αγία Βαρβάρα στην Αθήνα!
Η συγκεκριμένη εταιρεία, ετοίμασε ειδικό ιστότοπο που λειτουργεί κάτω από το δικό της όνομα χώρου (http://eber.******.gr/), εφαρμόζοντας γραφικά και λογότυπα του επιμελητηρίου Ρεθύμνης, ώστε να φαίνεται ότι το ίδιο το Επιμελητήριο είναι πάροχος των εν λόγω υπηρεσιών. Μάλιστα στο υποσέλιδο βρίσκεται η επισήμανση «Επιμελητήριο Ρεθύμνης © 2014. All Rights Reserved». Σε αυτό τον ιστότοπο, οδηγεί το email του ΕΒΕΡ.
Τι να πρωτοσχολιάσω;; Το ότι ουδέποτε μου πέρασε από το μυαλό να χρησιμοποιήσω το ΕΒΕΡ ως μέσο για γκρίζα διαφήμιση; Το ότι, ουδέποτε το ΕΒΕΡ με προσέγγισε ώστε να ερευνήσει τη δυνατότητα αντίστοιχης προσφοράς; Το ότι το ΕΒΕΡ παρουσιάζεται πλέον ως δήθεν πάροχος υπηρεσιών διαδικτύου;!
Η παραπάνω πρακτική σαφώς και είναι αντιδεοντολογική, ανήθικη και συνιστά κατάφορη κατάχρηση του ρόλου και αλλοίωση της ταυτότητας του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το ΕΒΕΡ μετατρέπεται σε αθέμιτο ανταγωνιστή δικό μου και των τοπικών συναδέλφων μου και φέρνει άμεσα σε ρήξη τη δια νόμου πλαισιωμένη σχέση μας.
Ας εξετάσουμε όμως τη μεγάλη ζημία που δυνητικά προξένησε στα υπόλοιπα 6500 μέλη του το ΕΒΕΡ.
Με διακρίνουν 14 χρόνια επαγγελματικής πορείας και συνεχούς εκπαίδευσης και επιμόρφωσης, κατά τα οποία έχω κοπιάσει και επενδύσει προσωπικό και οικογενειακό χρόνο, ώστε οι επαγγελματίες – επιχειρηματίες να γνωρίσουν τι σημαίνει το διαδίκτυο και να εξερευνήσουν το πως πρέπει να το χρησιμοποιήσουν για την επίτευξη των στόχων τους και για την επιτυχία τους.
Εμφανίζεται λοιπόν το ΕΒΕΡ, ως ο μάγος της φυλής, με τα πετράδια και τις χάντρες, να προσφέρει την ανεπανάληπτη προσφορά στα μέλη του.
Αλήθεια, γιατί το Επιμελητήριο Ρεθύμνης δεν εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία να «δημιουργήσει δωρεάν» την ιστοσελίδα του; Μήπως επιβάρυνε αδικαιολόγητα τον προϋπολογισμό του ενώ κάποιος διοικητικός υπάλληλός του θα μπορούσε να τη «δημιουργήσει δωρεάν»;!
Μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο αρκεί για να βρει κάποιος αμέτρητες δωρεάν υπηρεσίες ιστοφιλοξενίας και δημιουργίας ιστοτόπων. Καμία όμως από όσες έχω συναντήσει μέχρι τώρα, δεν έχει προταθεί από ένα επιμελητήριο ή από κάποιο εντεταλμένο σύμβουλο επιχειρήσεων, πληροφορικής ή μάρκετινγκ.
Ευτυχώς, τα περισσότερα εργαλεία και οι τεχνολογίες για τη δημιουργία ενός ιστοτόπου είναι δωρεάν. Στις μέρες μας, υπάρχουν πηγές δωρεάν γνώσης, πληροφοριών, εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στην επιστήμη της πληροφορικής, την οπτική επικοινωνία και σχεδιασμό, τη ψυχολογία, τη κειμενογράφιση, το μάρκετινγκ και ό,τι άλλο χρειάζεται για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού ιστοτόπου.
Οι ερασιτεχνικές ενέργειες ψηφιακού μάρκετινγκ αποτελούν λύση υψηλού ρίσκου για τον επαγγελματία και την επιχείρηση που πρέπει να λειτουργήσει με χειρουργική ακρίβεια στις σύγχρονες συνθήκες της αγοράς. Οι αποτυχημένες ενέργειες μάρκετινγκ δεν στερούνται απλώς του οφέλους, αλλά δημιουργούν ζημία.
Στους δύσκολους καιρούς που διανύει η τοπική και εγχώρια αγορά, με το δυσμενές οικονομικό κλίμα, και τον γιγαντωμένο διεθνή ανταγωνισμό, το ΕΒΕΡ προτείνει μια υπηρεσία που θα αναβάλει περαιτέρω τις απαραίτητες επαγγελματικές ενέργειες για την ανάκαμψη της τοπικής και εθνικής οικονομίας.
Γνωρίζει το Επιμελητήριο Ρεθύμνης ότι κατά μέσο όρο το 96% των επισκεπτών ενός ιστοτόπου δεν κάνουν καμία από τις ενέργειες που θα θέλαμε;
Γνωρίζει το Επιμελητήριο Ρεθύμνης:
- το πώς μια επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα θα μετατραπεί σε κράτηση για δωμάτιο ξενοδοχείου ή άλλου καταλύματος;
- το πώς μια επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα θα μετατραπεί σε τουριστικό ταξίδι προς το Ρέθυμνο;
- το πώς μια επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα θα μετατραπεί σε γεύμα σε μια ταβέρνα;
- το πώς μια επίσκεψη σε μια ιστοσελίδα θα μετατραπεί σε αγορά τοπικών προϊόντων από το εξωτερικό;
- κ.ο.κ.
Η προώθηση ερασιτεχνικών ενεργειών μέσω του διαδικτύου, δεν πρόκειται ποτέ να πετύχει το σκοπό της «ανάπτυξης του Νομού και της εξυπηρέτησης του γενικότερου συμφέροντος της Εθνικής Οικονομίας».
Κλείνοντας, ας μη βιαστώ να υποθέσω ότι εσκεμμένα τα μέλη του ΕΒΕΡ παραπλανώνται και εσκεμμένα ενισχύονται επικίνδυνοι, για την επιχειρηματικότητα και την οικονομία, μύθοι περί δωρεάν επαγγελματικών υπηρεσιών.
Με τιμή,
Βασίλης Κουτούβαλης
BSc(Hons) Computer Systems with Business Studies
Μέλος του British Computing Society
Μέλος του IEEE Computer Society
Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων στην Πληροφορική
Google AdWords Certified Individual
Ιδρυτής και ιδιοκτήτης της QUALIS – Digital Agency