Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Μετά από δύο μήνες κλειστών σχολείων και αυστηρών μέτρων αποστασιοποίησης και καραντίνας, η κυβέρνηση μέσω της υπουργού παιδείας ήρθε να ανακοινώσει το άνοιγμα των Δημοτικών, Νηπιαγωγείων και Ειδικών Σχολείων, πριν ακόμα συνεδριάσει η επιτροπή των ειδικών για το θέμα.
Η προχειρότητα και ο καιροσκοπισμός της υπουργού συμπληρώνεται από τα ανύπαρκτα μέτρα για το άνοιγμα των σχολείων, μέτρα που ήταν αντικείμενο των δυσφημισμένων διεκδικήσεων μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών πριν ακόμα από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς.
Διανύοντας τη δεύτερη καραντίνα και πάλι χωρίς μαζικά τεστ, χωρίς επαρκή σε αριθμό εμβόλια, χωρίς να έχει δοθεί ευρώ για τα νοσοκομεία και την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, χωρίς καμία ένδειξη ότι κάτι από αυτά θα αλλάξει, η κυβέρνηση έχοντας σπαταλήσει πολύτιμο χρόνο και έχοντας μοιράσει δημόσιο χρήμα σε ημετέρους, καλεί στις ίδιες στριμωγμένες αίθουσες εκπαιδευτικούς και μαθητές να γίνουν ξανά πειραματόζωα της ανάλγητης και επικίνδυνης πολιτικής της.
Όλα αυτά έρχονται να διαδεχτούν μια περίοδο τεράστιας “επιτυχίας”, με μαθητές να αποκλείονται από τη λεγόμενη “τηλεκπαίδευση” και την κυβέρνηση να “αδυνατεί” να προσφέρει Η/Υ και αξιόπιστο διαδίκτυο ή ακόμα και ρεύμα σε μαθητές λαϊκών οικογενειών, για να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εξ’ αποστάσεως “εκπαίδευση”. Σε αντίθεση με την κυβέρνηση, η εκπαιδευτική κοινότητα στάθηκε στο ύψος της, χωρίς καμία θεσμική υποστήριξη και βρέθηκε δίπλα στους μαθητές και τις οικογένειές τους, αξιοποιώντας κάθε μέσο και έχοντας επίγνωση των κινδύνων αλλά και των ορίων αυτής της διαδικασίας.
Την ώρα που το υπουργείο πανελλαδικά έχει αποκλείσει από αυτήν την “εκπαίδευση” παιδιά φτωχών οικογενειών, απομακρυσμένων περιοχών, μειονοτήτων, Ρομά και προσφυγόπουλα, την ώρα που έχει εντατικοποιήσει τη ζωή μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών με την εμμονή να βγει όλη η ύλη διαδικτυακά, έστειλε και εγκύκλιο για την αξιολόγηση των μαθητών η οποία είναι εκτός τόπου και χρόνου. Αλήθεια, το κύριο αυτή τη στιγμή στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι η αξιολόγηση των μαθητών και μάλιστα σε ένα περιβάλλον εχθρικό και αντιεκπαιδευτικό; Δεν κατανοεί το Υπουργείο Παιδείας ότι η αξιολόγηση υπό αυτές τις συνθήκες σκοντάφτει σε παιδαγωγικά αλλά και αντικειμενικά προβλήματα;
Παράλληλα, στο όνομα της “κανονικότητας” το υπουργείο και οι Διευθύνσεις πιέζουν για καταχώρηση απουσιών στο myschool χωρίς να τίθεται θέμα για τη μη προσμέτρηση των απουσιών που οφείλονται στα ουκ ολίγα τεχνικά προβλήματα και τις ελλείψεις, που προφανώς δεν καλύφθηκαν.
Προφανώς ο στόχος της κυβέρνησης είναι να δοθεί η εντύπωση (άραγε σε ποιους;) ότι δήθεν η εκπαιδευτική διαδικασία διεξάγεται κανονικά, να δείξει επικοινωνιακά πως όλα δουλεύουν ρολόι αλλά και να μονιμοποιήσει – νομιμοποιήσει την εκπαιδευτική διαδικασία με τηλεμαθήματα και εκτός της πανδημίας, καλύπτοντας έτσι τα εκπαιδευτικά κενά.
Το Υπουργείο, γελοιοποιώντας την εκπαιδευτική διαδικασία και τους εκπαιδευτικούς, υποστηρίζει ότι οι μαθητές μπορούν να αξιολογηθούν από τη συμμετοχή τους στο “τηλεμάθημα” και καλεί τους εκπαιδευτικούς με ένα πλέγμα τεχνικών οδηγιών, σε έναν αγώνα δρόμου για εξετάσεις εξ’ αποστάσεως, όταν γνωρίζει ότι αυτές δεν μπορούν να γίνουν ούτε αξιόπιστα ούτε επί ίσοις όροις για όλους τους μαθητές. Η αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων είναι ένα εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας (όχι το μόνο), και για να επιτελεί τον ρόλο της πρέπει να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία, άξια να δώσει στον μαθητή τα εφόδια, για να ανταποκριθεί στους διδακτικούς στόχους.
Επιπλέον, είναι φανερό ότι το υπουργείο, εκτός από παιδαγωγική και εκπαιδευτική ανεπάρκεια, επικαλείται την ισχύουσα νομοθεσία των εγκυκλίων, παραβλέποντας πως σε ό,τι αφορά στην αξιολόγηση των μαθητών στο Λύκειο, προβλέπεται: «Αν για λόγους αντικειμενικούς δεν πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες» (Ν. 4610/2019, Άρθ. 103, παρ. 1) και επιπλέον προβλέπεται η δυνατότητα να μην κατατεθεί βαθμολογία με αιτιολογημένη σημείωση του/της διδάσκοντα/ουσας (Ν. 4610/2019, Άρθ. 103, παρ. 4 και 7). Στον ίδιο Νόμο (4610/2019, Άρθ. 120, παρ. 2γ) για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα των ΕΠΑΛ αναφέρεται πως κατά τη διάρκεια του Α΄ τετραμήνου πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία γραπτή δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα. Αν υφίσταται αντικειμενικό πρόβλημα, η εν λόγω υποχρεωτική γραπτή δοκιμασία μπορεί να πραγματοποιηθεί στο Β΄ τετράμηνο. Το ίδιο ισχύει και για την αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου, όπου στο Π.Δ. 126/2006, Άρθρο 12, παρ. 3, ορίζεται ότι: «Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου».
Αντιθέτως, σε καμία διάταξη της κείμενης νομοθεσίας δεν προβλέπεται «τηλε-αξιολόγηση» των μαθητών. Επομένως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι εκπαιδευτικοί δύνανται να μη βάλουν ωριαίο διαγώνισμα στο πρώτο τετράμηνο και ακόμα και να μην καταθέσουν βαθμολογία, με αιτιολογημένο σημείωμά τους.
Στις θέσεις μας, άλλωστε, συνηγορούν με πρόσφατο υπόμνημά τους και οι συντονιστές/στριες του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής (https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/340550_syntonistes-adynati-i-bathmologisi-mathiton-meso-tilekpaideysis), προτείνοντας μάλιστα την επανάληψη της διδασκαλίας όσων αντικειμένων θίχτηκαν κατά την περίοδο του εγκλεισμού και επισημαίνοντας ότι η αναγκαστική «λύση» της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει ως κύριο στόχο να διατηρηθεί η επαφή των εκπαιδευτικών με τους/τις μαθητές/τριές τους κατά το διάστημα αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι καθηγητές του 7ου Γυμνασίου Χανίων, πήραν απόφαση να μην παραδώσουν βαθμολογία Α΄ Τετραμήνου. Επίσης, πολλά Πρωτοβάθμια Σωματεία, ενόψει της παράδοσης βαθμολογίας για το Α΄ Τρίμηνο, συνυπέγραψαν την παρακάτω Ανακοίνωση: «η βαθμολογία α΄ τριμήνου, που υποχρεωνόμαστε αυτές τις μέρες να σας παραδώσουμε, αποτελεί μια λανθασμένη παιδαγωγική επιλογή… η βαθμολογία που σας παραδίδουμε δε μπορεί σε καμία περίπτωση να αποδώσει την πραγματική εικόνα της επίτευξης των μαθησιακών στόχων αυτής της περιόδου. Αντίθετα θα διευρύνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες μεταξύ των μικρών μαθητών μας, θα επιφέρει σύγχυση και θα δυσκολέψει την μεταξύ μας επικοινωνία».
Το ΥΠΑΙΘ βέβαια κωφεύει απέναντι σε κάθε διαφορετική από τις αυθαίρετες αποφάσεις του άποψη.
Ως εκπαιδευτικοί δε θα νομιμοποιήσουμε τις αντιπαιδαγωγικές κατευθύνσεις. Καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες με την παιδαγωγική ευαισθησία που τους διακρίνει και την πλήρη συναίσθηση της κατάστασης, να αγνοήσουν την απαράδεκτη εγκύκλιο του Υπουργείου και μην υλοποιήσουν την “εξ’ αποστάσεως αξιολόγηση”.
Η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου στηρίζει τους/τις εκπαιδευτικούς που με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης θεωρούν ότι δεν μπορούν να παραδώσουν βαθμολογία τηλε-“εκπαίδευσης” για το Α΄ Τετράμηνο, και καλεί τους Συλλόγους διδασκόντων να σταθούν, επίσης, στο πλευρό τους.
Σε αυτή τη χρονική στιγμή η μόνη ρεαλιστική πρόταση είναι η παράταση του τετραμήνου εφόσον ανοίξουν όλα τα σχολεία, ώστε να δοθεί χρόνος στους εκπαιδευτικούς για να διδάξουν και να αξιολογήσουν δίκαια και αξιόπιστα τους μαθητές. Για την ώρα, το μόνο που μπορεί να αξιολογηθεί είναι η πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου, που κρατούν κλειστά τα σχολεία, επειδή δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν ούτε ευρώ για να είναι ανοιχτές και με ασφάλεια οι σχολικές μονάδες (σπάσιμο των τμημάτων, προσλήψεις εκπαιδευτικών, προσλήψεις προσωπικού για την καθαριότητα, διενέργεια μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ, κλπ.) και απ’ ό,τι δείχνει η ίδια η ζωή, παίρνουν κάτω από τη βάση!
Καλούμε επίσης την ΟΛΜΕ να πάρει αντίστοιχες αποφάσεις, να καλέσει τους εκπαιδευτικούς να αρνηθούν την τηλε-βαθμολογία και να αποφασίσει απεργία–αποχή από την απαξιωτική αυτή διαδικασία για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
Απαιτούμε:
- Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων (διορισμοί εκπαιδευτικών ώστε να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, προσλήψεις προσωπικού για την καθαριότητα, μέσα ατομικής υγιεινής, τακτικά και επαναλαμβανόμενα τεστ σε εκπαιδευτικούς και μαθητές).
- Να ανακληθεί η εγκύκλιος για την αξιολόγηση των μαθητών.
- Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων, και κάθε συνάδελφο και συναδέλφισσα να σταθούν με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης απέναντι στους μαθητές στο ζήτημα της αξιολόγησής τους και να πάρουν χωρίς δεσμεύσεις και φόβο όποιες αποφάσεις θεωρούν ότι συμβάλουν στην σωστότερη αξιολόγησή τους.
- Να δοθεί παράταση στο 1ο τετράμηνο ώστε να καλυφθούν κενά και ελλείψεις και να γίνει η αξιολόγηση διά ζώσης. Αν τα σχολεία παραμείνουν κλειστά, να υπολογιστεί ο βαθμός του 2ου τετραμήνου για την τελική βαθμολογία.
- Να γίνει αναπροσαρμογή της διδακτέας και της εξεταστέας ύλης.
- Να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων.
- Να διασφαλιστεί η άμεση εφαρμογή των προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για τους μαθητές και τις μαθήτριες που το έχουν ανάγκη όταν ανοίξουν τα σχολεία.
Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου
Η Πρόεδρος, Δέσποινα Νικολάου
Ο Γραμματέας, Βαγγέλης Πετσαγγουράκης