ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Αντωνία Παπατζανάκη υπογράφει την εικαστική αφίσα του 12ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων από την 10η διοργάνωση του υιοθέτησε τον καλλιτεχνικό διάλογο με Χανιώτες ζωγράφους. Στο πλαίσιο αυτό σε κάθε διοργάνωση απευθύνουμε πρόσκληση σε ένα εικαστικό να μας τιμήσει με την δημιουργία ενός εικαστικού έργου – αφίσας. Για την 12η διοργάνωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων έχουμε την χαρά και την τιμή να καταθέτει 2 δημιουργίες της η Χανιώτισα δημιουργός Αντωνία Παπατζανάκη.

Η Αντωνία Παπατζανάκη γεννήθηκε στα Χανιά. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο εργαστήριο γλυπτικής του Γ. Νικολαΐδη, και συνέχισε τις σπουδές της στη Hochschule für Angewandte Kunst, στο εργαστήριο του W. Bertoni, στη Βιέννη. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. στο Pratt Institute, στη Νέα Υόρκη (Master of Fine Arts, 1997-2000) και έλαβε τιμητική διάκριση για τις επιδόσεις της (Certificate of Excellence Award for Outstanding Merit). Το 1990 παρουσίασε την πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα (Αίθουσα Τέχνης Πλειάδες, Αθήνα). Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος και έχει λάβει μέρος σε σημαντικές διεθνείς εικαστικές διοργανώσεις. Τα ζωγραφικά της έργα έχουν άμεση αντιστοιχία με τα γλυπτά της, καθώς η γραμμή στον κενό χώρο αποτελεί για εκείνη βασικό στοιχείο τόσο στη ζωγραφική όσο και στη γλυπτική επιφάνεια, στην οποία εντάσσει ως μέρος της σύνθεσης το φως με τη χρήση λαμπών νέον και φωσφορίζοντων νημάτων. Τα υλικά του πλεξιγκλάς, του πολυεστέρα, του αλουμίνιου και του ορείχαλκου τονίζουν φωτισμένα την έννοια της διαφάνειας μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας, εντός αφηρημένων γεωμετρικών συνθέσεων που κυριαρχούν στα έργα της.

Ακολουθούν τα έργα και 2 σχετικά σημειώματα από την δημιουργό τους.

Structural 47 Ανοξείδωτος Χάλυβας, Πλεξιγκλάς, Φως 120 x 120 x 10 εκατοστά

Το φως διαπερνά την πορεία του έργου μου, το οποίο εξερευνά τη δομή και τη φύση της πραγματικότητας ενώ συνδέ¬ει τη γλυπτική και την αρχιτεκτονική με την εμπειρία του φωτός. Το έργο μου εκπέμπει φως, το οποίο αλληλοεπιδρά και μεταμορφώνει την αντίληψή μας για τον χώρο και το πέρασμα του χρόνου.

Η πρόσφατη δουλειά μου αντλεί έμπνευση από τη βιολογία και περιβαλλοντικές ανησυχίες. Οι μορφές της είναι εμπνευσμένες από εικόνες μικροσκοπίου, αποκαλύπτοντας τις εσωτερικές δομές που χρησιμοποιεί η φύση για να δημιουργήσει πολυπλοκότητα και ζωή. Ακολουθεί τη μορφολογία της αναπνοής, από τα φυτά μέχρι τον άνθρωπο, με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού για τη σημασία των φυτών ως θεμέλιο της ύπαρξής μας και της οικολογικής ισορροπίας.

Το Structural 47 είναι ένα φωτεινό γλυπτό από ανοξείδωτο χάλυβα κομμένο με λέιζερ, πλεξιγκλάς και φως, εμπνευσμένο από  εικόνες ανθρώπινου πνεύμονα κάτω από μικροσκόπιο. Το ανακλαστικό υλικό του γλυπτού ενσωματώνεται στον περιβάλλοντα χώρο, γεφυρώνοντας τη σύνδεση ανάμεσα στον εσωτερικό και τον εξωτερικό φυσικό χώρο. Αν και η τρίτη διάσταση του έργου είναι περιορισμένη, το φως την επεκτείνει, ξεπερνώντας τα υλικά όρια του γλυπτού και πλημμυρίζοντας τον χώρο. Το έργο υπογραμμίζει επίσης τη σημασία του φωτός για την ύπαρξη της ζωής. 

Η σειρά Structural  αξιοποιεί αδιαφανή και ημιδιαφανή υλικά που επιτρέπουν τη διάχυση και τη μετάδοση του φωτός, δημιουργώντας μια δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ του έργου τέχνης και του αρχιτεκτονικού χώρου που το περιβάλλει. Η αντίληψη τόσο του έργου όσο και του χώρου αλλάζει μέσω της συνεχούς και μεταβλητής ροής του ηλιακού φωτός, των καιρικών συνθηκών και της διαρκώς μεταβαλλόμενης έντασης του φυσικού φωτός.

Αυτό το ψηφιακό έργο προέκυψε μέσα από τους πειραματισμούς μου με την τεχνητή νοημοσύνη, συνδυάζοντας εικόνα και λόγο. Βασίστηκα σε μια φωτογραφία του έργου μου «Ροή», το οποίο δημιούργησα το 2010 χρησιμοποιώντας πλεξιγκλάς και φως, καθώς ένιωσα ότι με κάποιο τρόπο ανταποκρίνεται στη ζωντάνια του Chania Film Festival. Παράλληλα, χρησιμοποίησα λέξεις όπως «Film Festival», «τόπος συνάντησης» και «ανταλλαγή ιδεών».

Δημιούργησα δεκάδες παραλλαγές, από τις οποίες επέλεξα το συγκεκριμένο έργο. Η τελική επιλογή δεν ήταν μόνο αποτέλεσμα των συνδυασμών εικόνας και λέξεων, αλλά και της πρόθεσης να αποδώσω την ατμόσφαιρα ενός φεστιβάλ όπου διαφορετικές ιδέες και μορφές film συναντώνται και αλληλεπιδρούν. Το Photoshop μου έδωσε τη δυνατότητα να ενισχύσω τα στοιχεία φωτός και κίνησης, που αποτελούν βασικό θέμα του έργου, δημιουργώντας την αίσθηση της δυναμικής ροής, όπως συμβαίνει και με τις δημιουργικές πορείες των σκηνοθετών και καλλιτεχνών που συμμετέχουν στο φεστιβάλ.

Η αφίσα του καλλιτέχνη για το 12ο Chania Film Festival, μέσα από τη σχέση φωτός και κίνησης, παραπέμπει στις διαδρομές της τέχνης, την ανταλλαγή ιδεών και τη διασταύρωση πολιτισμών που μεταμορφώνουν το φεστιβάλ σε έναν ζωντανό χώρο έμπνευσης και δημιουργικής έκφρασης.