ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΩΣΤΑΣ ΦΑΛΑΓΓΑΣ

Η (επαν)ίδρυση των γραφείων πληροφόρησης ταξιδιωτών

Η αφθονία των πηγών πληροφοριών έχει αναγκάσει τα γραφεία πληροφόρησης ταξιδιωτών (tourism information offices) σε ένα τουριστικό προορισμό, να αναθεωρήσουν τον ρόλο τους στην προσέλκυση και καλωσόρισμα των επισκεπτών σε ένα προορισμό.

Η επισκεψιμότητά τους έχει μειωθεί, καθώς το διαδίκτυο και τα έξυπνα τηλέφωνα διευκόλυναν τους ταξιδιώτες να κανονίσουν τη διαμονή τους και να φτάσουν στον προορισμό τους. Ωστόσο, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση τα γραφεία αυτά,πέτυχαν να πείσουν το 18% των τουριστών να παρατείνουν τη διαμονή τους, με τα αντίστοιχα οφέλη για ένα προορισμό.

Η σημασία των γραφείων πληροφόρησης ταξιδιωτών

Οι ταξιδιώτες κατακλύζονται από τουριστικές πληροφορίες, ενώ αγωνίζονται επίσης να κρίνουν τη εγκυρότητα των πηγών, καθώς και την ποιότητα και την αυθεντικότητα του περιεχομένου. Μπερδεμένοι από την αφθονία των διαθέσιμων πληροφοριών, συχνά βασίζονται στη διαίσθησή τους ή τις συστάσεις από φίλους για να αξιολογήσουν τις τουριστικές εμπειρίες που έχουν στη διάθεσή τους. Αυτή η δυναμική υπογραμμίζει τη σημασία των γραφείων πληροφόρησης ταξιδιωτών, τα οποία συχνά θεωρούνται ως ουδέτερες και αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης. Ένα αυξανόμενο ποσοστό επισκεπτών ταξιδεύει μόνο του και κάνει κράτηση την τελευταία στιγμή. Οι υπεύθυνοι στα γραφεία πληροφόρησης ταξιδιωτών μπορούν να επηρεάσουν τους επισκέπτες που οργανώνουν και παρατείνουν τη διαμονή τους, όπως επίσης και να προωθήσουν τον προορισμό στις περιόδους ομαλοποίησης επισκεψιμότητας που ορίζονται από το πλάνο marketing.

Ένα στοιχείο που επηρεάζει την επιθυμία του ταξιδιώτη

Σύμφωνα με την προηγουμένως αναφερθείσα μελέτη, οι ταξιδιώτες που επισκέπτονται ένα γραφείο πληροφόρησης ταξιδιωτών έχουν κάνει πολύ λίγη προετοιμασία του ταξιδιού τους, κι έτσι γίνονται πιο δεκτικοί στην ενσωμάτωση νέων εναλλακτικών δεδομένων κατά τη διαμονή τους στον προορισμό. Ομοίως, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση του 2017 της PhoCusWright με 2.952 συμμετέχοντες, το 44% των ερωτηθέντων κάνουν κράτηση για τις δραστηριότητές τους μόνο όταν βρίσκονται στην τοποθεσία τους. Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι τα γραφεία πληροφόρησης ταξιδιωτών μπορούν να επηρεάσουν τον χρόνο ταξιδιού και τον προϋπολογισμό των ταξιδιωτών σε ένα συγκεκριμένο προορισμό. Η ανθρώπινη σχέση μετράει πάνω από όλα, παρά την τεχνολογία που καλπάζει, διότι η ανθρώπινη σχέση θα προωθήσει και θα πείσει.

Επιπλέον, περισσότερο από το 33% των συμμετεχόντων στην έρευνα προσελκύσθηκαν να επισκεφθούν παρακείμενες τοποθεσίες αφού έλαβαν συστάσεις από τους αντίστοιχους συνεργάτες των γραφείων. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη συνεργασίας μεταξύ επιχειρήσεων σε διάφορες πόλεις και περιοχές, ή στη δική μας περίπτωση εντός του περιγράμματος της Δημοτική Αρχής, ενέργειες που θα δημιουργήσουν οργανωμένη αλληλεπίδραση η οποία θα δημιουργήσει κέρδος για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και κυρίως επαγγελματισμό, με τον άνθρωπο στο κέντρο όλων των επιδιώξεων και της ανάπτυξης.

Απαιτείται η ανανέωση τους

Αν και η εγκυρότητα των κέντρων τουριστικής πληροφόρησης δεν αμφισβητείται, πρέπει να επανεξετάσουμε την αποστολή, τη συμβολή και τον τρόπο λειτουργίας τους. Πράγματι αυτά έρχονται αντιμέτωπα με νέα ζητήματα όπως η δημιουργία αξίας, η οικονομική απόδοση και η ενσωμάτωση των τρεχουσών τεχνικών καινοτομιών. Η τεχνολογία, που μπορεί να είναι εχθρός ή σύμμαχος, ασκεί πίεση στην απόδοση των τουριστικών κέντρων πληροφόρησης. Εκτός από την παροχή ακριβών πληροφοριών, πρέπει τώρα να παρέχουν στους ταξιδιώτες μια αυθεντική γεύση του τόπου που υπερβαίνει αυτό που μπορούν να δουν στο διαδίκτυο. Πολλά κέντρα τουριστικής πληροφόρησης, περιλαμβάνουν πλέον βοηθήματα πολυμέσων. Αυτά τα κέντρα, που μοιάζουν με γκαλερί σύγχρονης τέχνης, είναι εξοπλισμένα με διαδραστικά τραπέζια και τεράστιες οθόνες αφής που επιτρέπουν στους επισκέπτες να προσαρμόσουν την έρευνά τους, να δημιουργήσουν, να κατεβάσουν και να εκτυπώσουν πληροφορίες από την κινητή συσκευή τους. Οι ταξιδιώτες σταματούν εδώ για να συνδεθούν στο WiFi, να φορτίσουν τις ηλεκτρονικές τους συσκευές, να εξερευνήσουν νέες εφαρμογές και να γοητευτούν από το διασκεδαστικό, διαδραστικό και βιωματικό ενημερωτικό στοιχείο. Χωρίς να προσπαθήσουμε να δείξουμε την πρακτικότητα ή όχι αυτών των μοντέλων, μπορώ να ισχυριστώότι τα διασκεδαστικά και διαδραστικά στοιχεία τους με την ενίσχυση του ανθρώπινου στοιχείου που βοηθάει και καθοδηγεί, ενδυναμώνουν την τουριστική εμπειρία. Άλλα γραφεία πληροφόρησης ταξιδιωτών παίζουν το παιχνίδι της ενεργοποίησης των ταξιδιωτικών κοινοτήτων και γίνονται τόποι συγκέντρωσης και κοινής χρήσης για τους. Πρέπει να σκεφτόμαστε ανάλογα την τυπολογία και τα δημογραφικά στοιχεία των αγορών που προσελκύουμε στον προορισμό Ρέθυμνο.

Αφήγημα ή αλλιώς περιεχόμενο

Τα γραφεία πληροφόρησης ταξιδιωτών, ως πραγματικός σύνδεσμος μεταξύ του επισκέπτη και του προορισμού, προορίζονται πλέον να είναι χώροι συγκέντρωσης και κέντρα πολιτιστικής και ψυχαγωγικής απήχησης, ικανά να προσελκύσουν τόσο τους επισκέπτες όσο και τους ίδιους τους κατοίκους. Πρέπει επίσης να επανεφεύρουν τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουν και παρουσιάζουν περιεχόμενο. Οι ακατέργαστες πληροφορίες δεν δημιουργούν απαραίτητα προσκόλληση στο μέρος που επισκέπτεται ο ταξιδιώτης, και δεν τροφοδοτούν τη φαντασία με τον ίδιο τρόπο που κάνει η αφήγηση. Μία τέτοια δημιουργική πρωτοβουλία μπορεί να ζωντανεύει τοποθεσίες και συνδέει τους επισκέπτες με τον πραγματικό προορισμό. Η δημιουργικότητα και η εφευρετικότητα είναι κρίσιμα στοιχεία. Τα γραφεία πληροφόρησης ταξιδιωτών πρέπει να αποτελούν πηγή συνέχειας για την εικόνα του brand του προορισμού, με την έννοια ότι αντιπροσωπεύουν την ορατή και ανθρώπινη πλευρά του. Για να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των τουριστών, αυτά τα γραφεία πρέπει να παρέχουν αξία μεγιστοποιώντας το μείγμα ανθρώπινης επαφής και τεχνολογικής παρουσίας.

*Ο Κώστας Φάλαγγας είναι Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με την Νέα Αντίληψη του Γιώργη Μαρινάκη, και Ξενοδόχος – Σύμβουλος Τουριστικών Επιχειρήσεων.