“Το όνομά μου είναι Rachel Corrie”, η συγκλονιστική παράσταση σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου που είχε παιχτεί στο θέατρο του Νέου Κόσμου με μεγάλη επιτυχία, ανεβαίνει και πάλι, σε καινούρια εκδοχή με την Ιουλία Γεωργίου στο ρόλο της Rachel Corrie. και έρχεται για 3 παραστάσεις στο Ηράκλειο, το Σάββατο 28, την Κυριακή 29 και τη Δευτερα 30 Μαίου στο Πειραματικό του Νέου Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου.
Η ιστορία της νεαρής Αμερικανοεβραίας ακτιβίστριας παραμένει ζωντανή και μας διδάσκει ήθος και διάθεση για έρευνα σε σχέση με την αλήθεια και το δικαίωμα των λαών στην αξιοπρέπεια.
Ένα μικρό κορίτσι, μιά Αμερικανοεβραία ακτιβίστρια δολοφονείται στα 23 της χρόνια στις 16 Μαρτίου του 2003, απο μιά ισραηλινή μπουλντόζα που κατεδάφιζε σπίτια παλαιστινίων στη Γάζα και γίνεται ηρωίδα του παλαιστινιακού αγώνα. Η νεαρή “Αντιγόνη” κατεβαίνει στον τάφο, μόνο που μέσα εκεί βρίσκεται ένας ολόκληρος λαός. Ένας λαός που μας διδάσκει το ένστικτο της επιβίωσης.
Μαζί με την Ιουλία Γεωργίου παίζουν η Βασιλινα Κατερίνη και ο Θεοφάνης Μιλλεούνης. Το έργο είναι μια σύνθεση του Alan Rickman και της δημοσιογράφου Katharine Viner και βασίζεται στα emails που έστελνε η Rachel Corrie από τη Γάζα προς τους δικούς της αλλά και στο ημερολόγιο που κρατούσε απ΄όταν ήταν παιδί.
Σημείωμα Μάνιας Παπαδημητρίου
Ένα μικρό κορίτσι, μια Αμερικανοεβραία ακτιβίστρια, δολοφονείται στα 23 της χρόνια το 2003 από μια ισραηλινή μπουλντόζα στη Γάζα και γίνεται ηρωίδα του παλαιστινιακού αγώνα. Οι ισραηλινές αρχές αποφαίνονται ότι δεν υπάρχει δολοφονία, το κορίτσι βρέθηκε “στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή”. Οι μαρτυρίες όλων των αυτόπτων μαρτύρων όμως, λένε ότι ο οδηγός την είδε και όχι μόνο δεν έκανε πίσω, αλλά αντιθέτως γύρισε και ξαναπέρασε από πάνω της.
Η νεαρή “Αντιγόνη “κατεβαίνει στον τάφο, μόνο που μέσα εκεί βρίσκεται ένας ολόκληρος λαός. Ένας λαός που μας διδάσκει το ένστικτο της επιβίωσης. Που έχει ταλαιπωρηθεί όσο κανένας άλλος και αδικείται για 60 χρόνια. Η Rachel Corrie διαλέγει να πάει εκεί για να δει την αλήθεια της άλλης πλευράς, “της άλλης πλευράς από αυτήν που χρηματοδοτεί ο αμερικανικός στρατός” όπως λέει η ίδια στα emails της. Θέλει λέει να μάθει πως ζουν οι άνθρωποι εκεί, γιατί θέλει να γίνει συγγραφέας και “δεν μπορεί να γίνει συγγραφέας αν δεν μπορεί να πιστέψει σε μία αλήθεια… “.
Σε αυτήν την κοινωνία που ζούμε σχεδόν απαγορεύεται ο ρομαντισμός μιας τέτοιας σκέψης. Τότε γιατί ακόμα διδάσκουν τα παιδιά στο σχολείο να λένε την αλήθεια; Η Rachel Corrie δεν έκανε τίποτε άλλο από το να ζήσει τη ζωή της με απόλυτη συνέπεια. Kαι ζώντας το μικρό αυτό διάστημα με αυτήν την καθαρότητα, μας επιτρέπει και εμάς να δούμε την αλήθεια της άλλης πλευράς.
Και στην Ελλάδα, οι ευκαιρίες για να δούμε την αλήθεια ίσως είναι ακόμα πολύ περισσότερες απ’ όσες είχε η Rachel Corrie στην Ολύμπια της Ουάσινγκτον όπου μεγάλωσε.
Η παράσταση μας και πάλι με όνομα “Το όνομά μου είναι Rachel Corrie” (η προηγούμενη ανέβηκε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου με την Δήμητρα Συρου στον ρόλο της Rachel), ελπίζουμε να είναι ξανά μια ευκαιρία να συναντηθούμε με την αλήθεια της άλλης πλευράς που με τις μνημονιακές και νέες στρατιωτικές υπερδεσμεύσεις της χώρας μας είναι και για μας πια η άλλη πλευρά.
Κριτικές:
Αστερόπη Λαζαρίδου, ΤΟ ΒΗΜΑ
Ακτιβισμός σημαίνει φως
Υπάρχουν έργα που γίνονται για το θέατρο και άλλα που γίνονται στο θέατρο για να μας θυμίσουν ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι αντίστασης εκτός από το ζάπινγκ. Το έργο «Το όνομά μου είναι Ρέιτσελ Κόρι» ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.
Γρηγόρης Ιωαννίδης, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Μεταξύ αγιοποίησης και ντοκουμέντου
Για να είμαστε ειλικρινείς, συνήθως αντιλαμβανόμαστε πρόσωπα σαν αυτό της Ρέιτσελ Κόρι μέσα από μυθιστορηματικά στερεότυπα μαρτύρων της Δύσης, που ανέλαβαν να φέρουν κάποτε τη δικαιοσύνη σε δύσκολους καιρούς, σε δύσκολα μέρη.
Στο έργο, όμως, της δημοσιογράφου Κατρίν Βίνερ και του σκηνοθέτη Αλαν Ρίκμαν -που στηρίζεται σε ημερολόγια και ηλεκτρονικά μηνύματα της ίδιας της Κόρι- ο θεατής πρέπει να ακροβατεί συνεχώς ανάμεσα στην υπόγεια αγιοποίηση της μυθιστορηματικής βιογραφίας και τις απαιτήσεις του θεάτρου-ντοκουμέντο.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Νάνσυ Τρικαλίτη
Σκηνοθεσία: Μάνια Παπαδημητρίου
Σκηνικά – Κοστούμια: Άρτεμις Θεοδωρίδη
Επεξεργασία video: Μαργαρίτα Μαντά, Αγγέλα Δεσποτίδου, Μάτα Καστρισίου
Ειδική σύμβουλος: Ναταλί Γλέζου
Φωτογραφίες: Θωμάς Αρσένης
Rachel Corrie η Ιουλία Γεωργίου
Συμμετέχουν: Βασιλινα Κατερίνη, Θεοφάνης Μιλλεούνης
Είσοδος: 12 Ευρω / Φοιτητικό, Ανέργων, άνω των 65: 8 Ευρώ