Η Γοργόνα των Ματάλων, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα της ελληνικής ψυχεδέλειας, όχι τόσο για την τεχνοτροπία της, όσο για τον συμβολισμό της.
Φιλοτεχνήθηκε την Άνοιξη του 1970, από την (δεκαεξάχρονη τότε) Κρητικιά, Πηνελόπη Ξαγοραράκη, στην πρόσοψη του ιστορικού Καφέ-Ρέσταραν, «The Mermaid», στην παραλία των Ματάλων. Σήμερα, η τοιχογραφία αυτή, δυστυχώς δεν υπάρχει, και –όπως άλλα έργα Τέχνης, σαν την Πηγή του Ντυσάν- ιδέα μόνο παίρνουμε από μία (και μοναδική), μακρινή φωτογραφία.
Το έργο, όπως και το Καφενείο, έγινε εμβληματικό, για την Παγκόσμια Ψυχεδέλεια, αφού εκατοντάδες χίπις από όλα τα μέρη του κόσμου, το θαύμασαν σε πραγματικό χρόνο, και η Joni Mitchell, που έζησε τότε εκεί, το απαθανάτισε στο τραγούδι της, Carey.
Ακόμα και σήμερα, οι παλαιοί χίπις, αναφέρονται με συγκίνηση, για τη Γοργόνα και το The Mermaid Cafe.
Στην πατρίδα μας, η τοιχογραφία, το ιστορικό Καφενείο, αλλά και τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν εκεί, εκείνη την Άνοιξη, είναι σχεδόν άγνωστα, αφού ελάχιστοι Έλληνες, είχαν πάει τότε στα Μάταλα Κρήτης, και κανείς μετά, δεν τα συνέδεσε, όπως θα έπρεπε, με την Ιστορία του Ροκ στην Ελλάδα. Και έχουμε το παράδοξο: Ένα δικό μας έργο, διάσημο και με χιλιάδες αναφορές στο εξωτερικό, να είναι άγνωστο στην Ελλάδα. Η Πηνελόπη χρησιμοποίησε χρώματα και κοχύλια, για να δημιουργήσει την Γοργόνα, στην πρόσοψη του Καφενείου, στους εσωτερικούς τοίχους του οποίου υπήρχαν, και άλλες τοιχογραφίες, και που απεικόνιζαν βασικούς ήρωες της παγκόσμιας ψυχεδέλειας, (Beatles, Hendrix κ.α).
Η Γοργόνα, υπήρξε σε δύο μορφές. Στην πρώτη ήταν γυμνόστηθη, στην δεύτερη όχι. Ο λόγος είναι, ότι, την πρώτη φορά, φιλοτεχνήθηκε γυμνή, όπως και έπρεπε, αφού δεν νοείται, Γοργόνα ντυμένη. Όμως, οι χουντικοί χωροφύλακες, απαίτησαν από τον ιδιοκτήτη του Καφενείου και αδελφό της Πηνελόπης, Στέλιο Ξαγοραράκη, να …ντύσει την Γοργόνα! Έτσι η πρώτη καταστράφηκε, και στη θέση της έγινε άλλη που φορούσε …στηθόδεσμο.
Η δεύτερη εκδοχή, αν υπήρχε σήμερα, θα ήταν μνημείο εκείνου του σκοτεινού καιρού, όταν οι χουντικοί του «ΕλληνοΧριστιανικού ιδεώδους», έντυσαν ακόμη και τις Γοργόνες. Όμως και αυτή η εκδοχή, δεν υπάρχει, αφού το Καφενείο γκρεμίστηκε. Η δεύτερη εκδοχή της ντυμένης Γοργόνας Παραμένουν τουλάχιστον οι φωτογραφίες, που θα έπρεπε, να αναφέρονται μαζί με το εννοιολογικό τους πλαίσιο, δείχνοντας τη νοοτροπία των χουντικών, και υπενθυμίζοντας τα γεγονότα, εκείνης της Άνοιξης, στα Μάταλα Κρήτης.
Πηγή: blog.mantinades.gr