Περιθώριο δύο μηνών έχει η χώρα μας για να απαντήσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την πολιτική που υιοθέτησε σχετικά με την ακύρωση ταξιδιών εν μέσω πανδημίας και τη χρήση voucher (κουπονιών).
Ειδικότερα, σήμερα (Πέμπτη) η Κομισιόν ανακοίνωσε πως κίνησε διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικών επιστολών στην Ελλάδα και την Ιταλία, επειδή παραβιάζουν τους ενωσιακούς κανόνες για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Ιταλία έχουν λάβει μέτρα που δεν συμμορφώνονται με τους ενωσιακούς κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών [κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 261/2004] και πλωτών μεταφορών [κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1177/2010].
Όπως σημειώνει η Κομισιόν, λόγω της πανδημίας κορονοϊού, πολλές εταιρείες στον τομέα των μεταφορών αντιμετωπίζουν μη βιώσιμες καταστάσεις όσον αφορά τις ταμειακές ροές και τα έσοδα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης, η Επιτροπή κατέστησε συστηματικά σαφές ότι τα δικαιώματα των επιβατών εξακολουθούν να είναι σημαντικά στην τρέχουσα πρωτόγνωρη συγκυρία και ότι τα εθνικά μέτρα για τη στήριξη του συγκεκριμένου τομέα δεν πρέπει να υποβαθμίζουν τα δικαιώματα αυτά.
Έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν
Η Επιτροπή τονίζει πως η Ελλάδα και η Ιταλία έχουν θεσπίσει νομοθεσία που επιτρέπει στους μεταφορείς να προσφέρουν κουπόνια ως τη μόνη μορφή αποζημίωσης. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ της επιστροφής χρημάτων και άλλων μορφών επιστροφής του αντιτίμου, όπως τα κουπόνια. Εάν προσφερθούν στους επιβάτες κουπόνια ως εναλλακτική, απαιτείται η συμφωνία τους μ’ αυτή τη λύση.
Καταλήγοντας, η Κομισιόν υπογραμμίζει πως οι δύο χώρες έχουν προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν στις αιτιάσεις της Επιτροπής, διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραπομπή των χωρών αυτών.