Όλοι μας γνωρίζουμε ότι το κρητικό λάδι έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και γεύση. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που το λάδι σε χύμα μορφή είναι περιζήτητο στις αγορές του εξωτερικού. Ελάχιστοι όμως συνειδητοποιούν το σχεδόν ανύπαρκτο μερίδιο αγοράς (market share) που το τυποποιημένο κρητικό λάδι έχει κερδίσει στα ράφια των σημείων διάθεσης σε αντίθεση με τα ιταλικά λάδια και όχι μόνο.

Δυστυχώς, ακόμα και τα λιγοστά τυποποιημένα λάδια που βρίσκει κανείς στα ράφια του εξωτερικού είναι συνήθως λάδια άγνωστης ετικέτας με αμφίβολη προφανώς ποιότητα εκτός ελαχίστων μεμονωμένων εξαιρέσεων όπως αυτών της Agreco, του Στέλιου Καλιούρη, της Biolea, της Gaea, του πολυβραβευμένου Συνεταιρισμού της Κριτσά της Σητείας (ας με συγχωρέσετε αν έχω ξεχάσει κάποια άλλη αξιόλογη προσπάθεια).

Τα παραπάνω λάδια εκπροσωπούν επαξίως το κρητικό λάδι εδώ και πάρα πολλά χρόνια και τους αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια.

Εκτός του εμπορικού ελλείμματος που δημιουργεί οι παραπάνω διαπιστώσεις στην τοπική οικονομία, η μεγαλύτερη παράπλευρη απώλεια είναι ότι ο καταναλωτής του εξωτερικού δε γνωρίζει καν ότι η Κρήτη παράγει λάδι!!! αφού συνήθως το λάδι μας διατίθεται αναμεμιγμένο με άλλα Ιταλικά ή Ισπανικά λάδια φέροντα ξένη ετικέτα.

Μόλις χθες έλαβα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μια ενημέρωση ότι το σύμβολο της αμερικάνικης «γκουρμεδιάς» (μη ξεχνάτε ότι η γαστρονομία ακολουθεί πάντα το χρήμα – είδε περίπτωση Las Vegas και όχι μόνο) η εταιρεία DEAN & DELUCA με τα καταστήματά της, σύμβολα της προσωπικής επιτυχίας και καταξίωσης των γιάπηδων και «προμηθευτές της αυλής» (διάβαζε «οίκους») της αμερικάνικης ελίτ θα διαθέσουν με την ευκαιρία των εγκαινίων ενός νέου καταστήματός τους στην πιο «ιδιαίτερη» συνοικία της Νέας Υόρκης, το SOHO, ένα ελληνικό έξτρα παρθένο από κορωνέικες ελιές λάδι της Πελοποννήσου, σε συσκευασία των 500ml.

Το εξαιρετικό αυτό λάδι φέρει τον διακριτικό εμπορικό τίτλο Eleia – Born Where It All Began (Ελιά – «Γεννημένο» Εκεί Όπου Όλα Άρχισαν) και διατίθεται στην τιμή των 36 δολαρίων η φιάλη των 500ml, δηλαδή 60€ το κιλό(!!!) χωρίς τα έξοδα αποστολής.

Σημειώστε δε, ότι ήταν το μοναδικό ελληνικό λάδι προς διάθεση, σε μια πληθώρα 13 τον αριθμόν Ιταλικών κατά το πλείστον ελαιολάδων, δηλαδή ποσοστό τοποθέτησης 8%. (ο όρος ποσοστό τοποθέτησης, είναι δικός μου).

Προφανώς το λευκό χρώμα της φιάλης παραπέμπει στον παραδοσιακό τρόπο προστασίας των ελαιοδέντρων όπου περνούσαν τον κορμό τους με ασβέστη για να τα προστατεύουν από τα έντομα και τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού.

Σημειώστε ότι τα χρόνια Π.Κ. (Προ Κρίσης, έτσι θα τα λέμε από εδώ και στο εξής) οι πωλήσεις των ειδικών προϊόντων (specialty foods) στην Αμερική αυξήθηκαν κατά +17% σε μια περίοδο δύο ετών, ενώ οι αντίστοιχες συνολικές πωλήσεις είχαν μόνο +4% αύξηση. Πριν μερικές εβδομάδες ήταν μεγάλη έκπληξη για μένα, δε ξέρω ειλικρινά πιο από τα παρακάτω, η ενημέρωση που είχα στο γραφείο μου από μια αμερικανίδα που κάνει την μεταπτυχιακή της εργασία στην Κρήτη με θέμα τον ξινόδεντρο!!! ή ότι η οικογένεια της παράγει και διαθέτει λάδι ελιάς στην Καλιφόρνια της Αμερικής.

Η ενημέρωση του DEAN & DELUCA μου θύμισε το παρακάτω:

Το ακριβότερο λάδι του κόσμου
Μπορεί κανείς να φανταστεί ότι Κρητικό λάδι, από Κορωνέικες ελιές του Συνεταιρισμού της Κριτσά του Αγίου Νικολάου (τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010 σύμφωνα με τηλεφωνική μου επικοινωνία με τον Πρόεδρο του Συνεταιρισμού κ. Ζαχαριάδη Νίκο) πωλείται σε συσκευασία 500ml, δηλαδή του μισού κιλού, 50 ευρώ δηλαδή 100 ευρώ το κιλό!!! όπως αναφέρει η ιστοσελίδα της εταιρείας που διακινεί το λάδι αυτό. Το ultra premium (εξαιρετικής ποιότητας) έξτρα παρθένο, ανήκει σε μια νέα κατηγορία σούπερ εξαιρετικών λαδιών, με οξύτητα κάτω του 0,3, δηλαδή 0,23 και άλλων ιδιαίτερων προδιαγραφών του.

Φέρει δε το διακριτικό εμπορικό σήμα λ (λάμδα – το πρώτο γράμμα της λέξης λάδι) και έχει «τοποθετηθεί» στα ακριβότερα καταστήματα του κόσμου, όπως αυτό του φημισμένου Harrods του Λονδίνου, σύμφωνα με το δελτίο τύπου της εταιρείας που το διακινεί (κατά την υπογραφή της συμφωνίας τον Ιούνιο του 2011).

Είναι το μοναδικό ελληνικό λάδι μεταξύ άλλων 16 λαδιών (δηλ. «ποσοστό τοποθέτησης» 6%), άρα με πολύ μικρότερο ποσοστό μεριδίου αγοράς.

Το marketing αυτού του προϊόντος ακολουθεί τις σύγχρονες αρχές και πρακτικές marketing για αγαθά «εξαιρετικά πολυτελή» αφού θεωρείται η Rolls Royce των λαδιών μια και είναι το ακριβότερο λάδι διατροφής στον κόσμο.

Ο πρώην πρωθυπουργός της Ελλάδας, στα εγκαίνια της Έκθεσης Θεσσαλονίκης το 2010 το είχε χαρακτηρίσει «σαν το πιο «καινοτόμο» προϊόν της Ελλάδας».

Έλλην «Πρέσβης Γαστρονομίας» επί Τιμή
Τελικά το μοναδικό ελληνικό προϊόν που βρίσκεται στα καλύτερα γκουρμέ καταστήματα του κόσμου είναι ΜΟΝΟ το Αυγοτάραχο Μεσολογγίου του Τρικαλινού.

Το προϊόν αυτό εκτός της καταπληκτικής ποιότητας που ακόμα και ο πιο βραβευμένος καλύτερος σεφ του κόσμου ο Ισπανός Φεράν Ανριάν το περιλαμβάνει στην προσωπική λίστα του σαν ένα από τους «30 μοναδικούς θησαυρούς του κόσμου», διατίθεται σε μια εκπληκτική συσκευασία που του επιτρέπει να εκπροσωπεί την Ελλάδα μας επάξια και όλοι να «υποκλίνονται» στον Έλληνα «Πρεσβευτή Γαστρονομίας» επί Τιμή.

Το ίδιο θα έπρεπε να συμβαίνει με πάρα πολλά ελληνικά προϊόντα μας.