ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Λαϊκή Συσπείρωση: «Θέμα λογοδοσίας: Μονιμοποίηση του κυκλικού κόμβου στην Επισκοπή Ρεθύμνου»

Θέμα για τη μονιμοποίηση του κυκλικού κόμβου στην Επισκοπή Ρεθύμνου, που κατατέθηκε από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» Κρήτης και θα συζητηθεί στο περιφερειακό συμβούλιο στην αυριανή (Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025) ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας.

«Μονιμοποίηση του κυκλικού κόμβου στην Επισκοπή Ρεθύμνου.

Δικαιολογημένες είναι οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας στην Επισκοπή Ρεθύμνου, όπως  και στην ευρύτερη περιοχή,  στις Δημοτικές Ενότητες Λαππαίων, Νικηφόρου Φωκά, αλλά και της Ασή Γωνιάς του Δήμου Αποκορώνου,  σχετικά με τη μεγάλη επικινδυνότητα της μετακίνησης για κατοίκους και ταξιδιώτες στη διασταύρωση της Επισκοπής, καθώς και τα προβλήματα στην υπεραστική συγκοινωνία.

Συγκεκριμένα,  στα πλαίσια του έργου «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας στο τμήμα Γεωργιούπολη – Πετρές», η πρόβλεψη για την κατασκευή ισόπεδων κόμβων, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα για την οδική ασφάλεια στη θέση της Επισκοπής, που είναι το κοντινότερο και λειτουργικότερο σημείο σύνδεσης της Βόρειας με την Νότια πλευρά της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου προς τον Δήμο Αγίου Βασιλείου από τα Δυτικά, αλλά και προς τον Δήμο Σφακίων της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων.

Αίτημα των κατοίκων είναι η κατασκευή μόνιμου κυκλικού κόμβου στην Επισκοπή.  Άλλωστε, ο προσωρινός εργοταξιακός κυκλικός κόμβος, αποδείχτηκε ότι λειτούργησε αποτελεσματικά και κρίθηκε ασφαλέστερος από τον ισόπεδο κόμβο.

Επιπλέον, ο τρόπος τοποθέτησης Στηθαίων Ασφαλείας Οδού (ΣΑΟ) αποδεικνύει την αποσπασματικότητα, την προχειρότητα ακόμα και την επικινδυνότητα  των πολυδιαφημισμένων έργων – «μπαλωμάτων» του αστικού κράτους,  που είναι επιλεκτικά ανίκανο μόνο όταν πρόκειται για τις λαϊκές ανάγκες. Συγκεκριμένα, δεν λήφθηκε υπόψη η διέλευση βαρέων ή μεγάλων διαστάσεων οχημάτων που γίνεται δύσκολη, αφού στενεύει το πλάτος του δρόμου, ιδιαίτερα στο ύψος της διακλάδωσης Επισκοπής.  Επίσης,  τα νέα στηθαία έχουν τοποθετηθεί μπροστά από τα παλιά που δεν έχουν αφαιρεθεί !

Εκτός αυτού, στη μελέτη προβλέπεται υπόγεια διάβαση για πεζούς, η οποία δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία. Όμως, μέσα από τη νέα υπόγεια διάβαση περνά ένας μεταλλικός αγωγός, με διάμετρο πάνω από μισό μέτρο, που δεν απομακρύνθηκε κατά τη διάρκεια του έργου.  Έτσι, κόβει στα δυο το πέρασμα, με αποτέλεσμα, βέβαια, να είναι αδύνατον να περάσει πεζός και ειδικά ΑμεΑ.

Επιπρόσθετα, αίτημα των κατοίκων είναι να αλλάξει η θέση της στάσης του ΚΤΕΛ, καθώς  η  σχεδιαζόμενη μεταφορά της δεν είναι λειτουργική και προσβάσιμη.

 Είναι ξεκάθαρο ότι μόνο η κινητοποίηση των κατοίκων και η αγωνιστική διεκδίκηση μπορεί να φέρει αποτέλεσμα στην κατεύθυνση της ικανοποίησης των δίκαιων αιτημάτων τους, καθώς και γι΄ αυτό το έργο, είτε με το γνωστό άλλοθι – «μπαλάκι» των αρμοδιοτήτων είτε με χρονοτριβές και «γραφειοκρατία» και «διοικητικές ερμηνείες» που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα αυτού του δρόμου,  κεντρικό και τοπικό κράτος, με μοιρασμένους ρόλους,  παραγκωνίζουν τις λαϊκές ανάγκες.  

Αποδεικνύεται, επίσης,  πως ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, στα χνάρια των προηγούμενων, για τον ιδιωτικό ΒΟΑΚ, που στήριξε και στηρίζει η περιφερειακή αρχή, καμία σχέση δεν έχει ούτε με τις ανάγκες για δημόσιο, σύγχρονο και ασφαλή ΒΟΑΚ,  χωρίς διόδια και παραχωρήσεις σε ιδιώτες, ούτε με την πραγματικότητα, καθώς παρά τους χαρακτηρισμούς ως Πρωτεύων Εθνικό Δίκτυο, εξυπηρετεί τοπικές συνδέσεις και αστικές μετακινήσεις. 

Αποκαλύπτεται η χρόνια απαξίωση των υποδομών και πιο συγκεκριμένα του οδικού δικτύου της περιοχής που έχει διαμορφώσει συνθήκες που εγκυμονούν μεγάλους κινδύνους για ατυχήματα, με την ευθύνη να βαραίνει την κυβέρνηση της ΝΔ, τις κυβερνήσεις διαχρονικά και την περιφερειακή αρχή,  που το μόνο που κάνουν είναι να κουνούν το δάκτυλο στον λαό για την «ατομική ευθύνη» ή να μιλούν για περισσότερα κατασταλτικά μέτρα – ποινές, με στόχο να αποκρύψουν την κύρια ευθύνη που τους βαραίνει, τη μη εξασφάλιση για τον λαό υποδομών οδικής ασφάλειας.

Η ουσία είναι πως την ώρα που οι αριθμοί των θυμάτων από τροχαία είναι αμείλικτοι, η ανάγκη του λαού για οδική ασφάλεια αντιμετωπίζεται ως κόστος από το αστικό κράτος, με όλες τις κυβερνήσεις του και τους εκπρόσωπους των αστικών κομμάτων σε περιφέρειες και δήμους.  Θυσιάζεται στον βωμό του καπιταλιστικού του κέρδους, επιβεβαιώνοντας πως δεν μπορεί να εξασφαλιστεί ασφάλεια για τον λαό, όταν κριτήριο της δημιουργίας των υποδομών είναι η παραγωγή κέρδους για το μεγάλο κεφάλαιο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της άθλιας κατάστασης είναι ο ΒΟΑΚ, όπως συνολικά το οδικό δίκτυο σε όλη την Κρήτη,  με τους δεκάδες θανάτους (58 άνθρωποι  έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Κρήτης από την αρχή του 2024 μέχρι τον Νοέμβρη του ίδιου έτους) και τραυματισμούς  κάθε χρόνο από τροχαία. 

Με βάση τα παραπάνω, καλούμε την περιφερειακή αρχή να απαντήσει :

Σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προχωρήσει για να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των κατοίκων της Επισκοπής Ρεθύμνου και να εξασφαλιστεί η οδική ασφάλεια, τόσο με την εκτέλεση του έργου του Ισόπεδου Κόμβου, όσο και με την κατασκευή παράλληλων δρόμων στις απαλλοτριωμένες ζώνες Βόρεια και Νότια του ΒΟΑΚ, όπως και με την εκ νέου χωροθέτηση στάσεων λεωφορείων σε σημεία που εξυπηρετούν τους κατοίκους και τους επισκέπτες της περιοχής, ώστε να γίνει ξανά εφικτή η υπεραστική συγκοινωνία.

Ο περιφερειακός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης
Νίκος Μανουσάκης»