ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗ

Μαθητές από την Κρήτη στον τελικό του διαγωνισμού της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος

DIASat Team

Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος  (ESΑ), στην προσπάθεια της να προσελκύσει νέους επιστήμονες, διοργανώνει από το 2010 έναν από τους πιο δύσκολους αλλά ταυτόχρονα και πιο δημοφιλείς μαθητικούς διαγωνισμούς.

Ο φετινός διαγωνισμός που ονομάζεται 2016 European Cansat Competition αφορά μαθητές των τελευταίων τάξεων των σχολείων που φοιτούν στις 22 χώρες που είναι πλήρη μέλη της ESA, και σε αυτόν μετέχουν μαθητές από την Κρήτη.

Παρά τις  πολλές και πρωτότυπες προτάσεις εικονικών διαστημικών αποστολών που υποβλήθηκαν, η ομάδα DIASat των μαθητών του Γενικού Λυκείου Γαζίου “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος” κατάφερε να ξεχωρίσει και να είναι μια από τις 3 μόλις ομάδες που επιλέχτηκαν από κορυφαία σχολεία 10 χωρών που δεν έχουν ακόμα Εθνικό Διαγωνισμό, για να διαγωνιστούν στην τελική φάση που θα πραγματοποιηθεί στα τέλη του Ιουνίου στην πόλη Santa Cruz της Πορτογαλίας.

Στον τελικό θα συμμετέχουν επίσης και οι 12 πρωταθλήτριες εθνικές ομάδες των υπόλοιπων μελών της ESA. Τα μέλη της ομάδας DIASat, καθηγητές, γονείς, μαθητές συναντήθηκαν στην Περιφέρεια με τον Περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη και τον Αντιπεριφερειάρχη Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Απασχόλησης Παναγιώτη Σημανδηράκη και είχαν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν απόψεις και να εκφράσουν τις ευχές τους και την υποστήριξη της Περιφέρειας στη συμμετοχή του Γενικού Λυκείου Γαζίου στο διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος(ESΑ).  

Συγκεκριμένα στη συνάντηση  ήταν: Αστρινός Τσουτσουδάκης, (καθηγητής Φυσικής, Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος) Μαρία Χριστοφοράκη,  Ειρήνη Χαριτάκη, Άρτεμις Αθανασάκη, Μάνος Σκυβαλάκης, Γιώργος Ανδρουλάκης, Θεόφιλος Ζαϊμάκης (Μαθητές) Λεμονή Ζαφειρούλα Διευθύντρια Γενικού Λυκείου Γαζίου “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος” Νίκος Γιγουρτάκης Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, Γιώργος Χατζηδάκης, Σχολικός Σύμβουλος Παιδαγωγικά Υπεύθυνος του σχολείου, Εμμανουήλ Παπαδομανωλάκης Εντεταλμένος Σύμβουλος Παιδείας Δήμου Μαλεβυζίου  και εκπρόσωποι του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Όλοι οι συμμετέχοντες στην συνάντηση ευχαρίστησαν τον Περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη και τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη για τη συνεργασία, συμπαράσταση και στήριξή τους.

Στη σύνθεση της DIASat περιλαμβάνονται από την Α’ Λυκείου: η Μαρία Χριστοφοράκη, αρχηγός ομάδας και υπεύθυνη για το σταθμό εδάφους, την ανάλυση των δεδομένων και τη δημιουργία παρουσιάσεων, η Ειρήνη Χαριτάκη, υπεύθυνη για την επικοινωνία με τους χορηγούς, τη σχεδίαση γραφικών και την ενημέρωση των κοινωνικών δικτύων, η Άρτεμις Αθανασάκη, υπεύθυνη για τη θεωρητική τεκμηρίωση, το συντονισμό και την προβολή της εργασίας στα ΜΜΕ και ο Μάνος Σκυβαλάκης, υπεύθυνος για το σχεδιασμό του δορυφόρου και την κατασκευή της κεραίας και του αλεξίπτωτου. Από τη Β’ Λυκείου συμμετέχουν: ο Γιώργος Ανδρουλάκης, υπεύθυνος για το σχεδιασμό της δομής και τη συναρμολόγηση του δορυφόρου, τις προσομοιώσεις και τα πειράματα και ο Θεόφιλος Ζαϊμάκης, υπεύθυνος για το λογισμικό και τον προγραμματισμό των μικροελεγκτών, την έρευνα αγοράς και την προμήθεια των ηλεκτρονικών.

Την επιστημονική καθοδήγηση της ομάδας και την επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος έχει αναλάβει ο καθηγητής Φυσικής  Αστρινός Τσουτσουδάκης που συμμετέχει για 2η φορά στο διαγωνισμό.

Τα Cansats, ονομασία που προέρχεται από σύντμηση των λέξεων Can (κονσέρβα) και Satellite (δορυφόρος), είναι ομοιώματα πραγματικών δορυφόρων σε μικροκλίμακα που φυσικά δεν προορίζονται να εγκαταλείψουν την ατμόσφαιρα της γης ή να τεθούν σε τροχιά γύρω από αυτήν. Εκτοξεύονται ανά ζεύγη με κατάλληλα διαμορφωμένο πύραυλο που επιταχύνει μέχρι την ταχύτητα των 544 Km/h μέσα σε μόλις 2 δευτερόλεπτα φτάνοντας τελικά σε ύψος περίπου 1000-1200 μέτρων από όπου και απελευθερώνονται.

Τα Cansats στην απλούστερη μορφή τους μεταφέρουν μια σειρά αισθητήρων  προκειμένου να πραγματοποιούν μετρήσεις ατμοσφαιρικών παραμέτρων και να μεταδίδουν ασύρματα τα σχετικά δεδομένα στο σταθμό βάσης. Σε όλη τη διάρκεια εφαρμογής της καινοτόμου αυτής μεθόδου  προσέγγισης της γνώσης (STEM), που συνδυάζει Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά, οι μαθητές αναλαμβάνουν την ευθύνη της επιλογής και συναρμολόγησης των ηλεκτρονικών μερών, τον προγραμματισμό και τον έλεγχο καλής λειτουργίας του μικροϋπολογιστή, το σχεδιασμό και την κατασκευή του συστήματος ασφαλούς προσεδάφισης, την κατασκευή των κεραιών εκπομπής και λήψης καθώς και την έρευνα και ανάπτυξη για τη δευτερεύουσα αποστολή που έχουν επιλέξει.

Να σημειωθεί ότι όλος ο ηλεκτρονικός και μηχανολογικός εξοπλισμός θα πρέπει να χωρέσει ακριβώς μέσα σε ένα κουτάκι αναψυκτικού ενώ το συνολικό βάρος δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 350 γραμμάρια.  

Η πρωτεύουσα αποστολή που είναι κοινή για όλες τις ομάδες είναι η μέτρηση της θερμοκρασίας και της βαρομετρικής πίεσης, η χρησιμοποίηση των δεδομένων για τον υπολογισμό του ύψους, της ταχύτητας καθόδου και της επιτάχυνσης και η δημιουργία των αντίστοιχων διαγραμμάτων σε συνάρτηση με το χρόνο.

Οι μαθητές της ομάδας DIASat έχουν επιλέξει σαν δευτερεύουσα αποστολή την προσομοίωση ανίχνευσης κατάλληλου μικροκλίματος και μέτρησης εδαφικών παραμέτρων σε άλλο πλανήτη ή ουράνιο σώμα μέσα στη ζώνης Goldilocks του ηλιακού μας συστήματος (εκεί ανήκουν όσα σώματα βρίσκονται στην κατάλληλη απόσταση από τον Ήλιο έτσι ώστε να μπορούν να αποκτήσουν τη σωστή θερμοκρασία για τη διατήρηση της ζωής). Στη συνέχεια θα προτείνουν την εισαγωγή για καλλιέργεια συγκεκριμένων φυτών που θα μπορούν να ξεκινήσουν τη γεωπλασία σε αναμονή μελλοντικού αποικισμού από τον άνθρωπο όταν οι πιέσεις από την αύξηση του πληθυσμού, η έλλειψη αρκετής ποσότητας τροφής και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος σε συνδυασμό με την τεχνολογική πρόοδο θα το καταστήσουν δυνατό.

Με αρωγό την Περιφέρεια Κρήτης, το Δήμο Μαλεβυζίου, τη διεύθυνση και το σύλλογο των καθηγητών του σχολείου, τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων και τη συνεχή ενθάρρυνση και υποστήριξη και της τοπικής κοινωνίας, το θεωρητικό μέρος της εργασίας παρουσιάστηκε και στο 5ο Μαθητικό Συνέδριο Επιστήμης και Τεχνολογίας ACSTAC 2016 που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη από 4-6 Μαρτίου 2016 υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και σε συνεργασία με το CERN και την Ένωση Φυσικών Ευρώπης.