Ενώπιον των ανακριτικών αρχών θα βρεθούν σήμερα, Δευτέρα (19/06), οι 9 Αιγύπτιοι που έχουν συλληφθεί για την υπόθεση του πολύνεκρου ναυαγίου στην Πύλο.
Οι συλληφθέντες, ηλικίας από 20 έως 40 ετών, κατηγορούνται για παράνομη είσοδο στη χώρα, παράνομη διακίνηση αλλοδαπών, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης, πρόκληση ναυαγίου, ανθρωποκτονία από αμέλεια και έκθεση ζωής σε κίνδυνο.
Και ενώ θα κριθεί η τύχη των προαναφερόμενων σχετικά με την προφυλάκισή τους ή όχι, τα ερωτήματα και οι αποκαλύψεις για τους χειρισμούς του Λιμενικού όλο και πληθαίνουν.
Μετά το θέμα με το σχοινί που έριξε το Λιμενικό στο μοιραίο σκάφος – το οποίο αρχικά ουσιαστικά διαψεύστηκε (το σκάφος του Λιμενικού “παρέμενε σε απόσταση και παρατηρούσε διακριτικά” ήταν η επίσημη θέση) αλλά τελικά επιβεβαιώθηκε – και το αν έγινε ρυμούλκηση ή όχι, προέκυψαν αμφιβολίες και για την πορεία του.
Σε ρεπορτάζ του Κώστα Κουκουμάκα για το NEWS 24/7 αποκαλύπτεται πως τα στίγματα διαψεύδουν το Λιμενικό, καθώς αποδεικνύεται ότι το αλιευτικό ήταν 11 ώρες στο ίδιο σημείο και δεν είχε “σταθερή πορεία και ταχύτητα”, όπως ισχυρίζεται το ΛΣ. Αυτό προκύπτει όχι μόνο από στοιχεία της δικογραφίας που συνέταξε το Λιμεναρχείο Καλαμάτας, αλλά και από δεδομένα της οργάνωσης Alarm Phone.
Στο ίδιο μήκος κύματος και το ρεπορτάζ του BBC, το οποίο επίσης αμφισβητεί την εκδοχή του Λιμενικού, δείχνοντας τις “σκιές” στο χρονοδιάγραμμα της τραγωδίας.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, απέκτησε μια ηλεκτρονική κινούμενη εικόνα των δεδομένων εντοπισμού που παρείχε η MarineTraffic (πλατφόρμα θαλάσσιων αναλύσεων και παρακολούθησης της κίνησης της ναυσιπλοΐας), σημειώνοντας πως τα δεδομένα «δείχνουν πολύωρη δραστηριότητα επικεντρωμένη σε μια μικρή, συγκεκριμένη περιοχή όπου αργότερα βυθίστηκε το σκάφος των μεταναστών, θέτοντας σε αμφιβολία τον επίσημο ισχυρισμό ότι δεν είχε προβλήματα με την πλοήγησή του»
Οι “σκιές” στο χρονοδιάγραμμα της τραγωδίας
Η Frontex, η συνοριακή δύναμη της ΕΕ, λέει ότι εντόπισε για πρώτη φορά το σκάφος μεταναστών γύρω στις 08:00 (ώρα Ελλάδας) την Τρίτη και ενημέρωσε τις ελληνικές αρχές.
Το Alarm Phone, μια τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης για μετανάστες που αντιμετωπίζουν προβλήματα στη θάλασσα, λέει ότι έλαβε κλήση στις 12:17 λέγοντας ότι το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο.
Το BBC αναφέρει ότι χρησιμοποίησε βίντεο και φωτογραφίες που έχουν επικυρωθεί από το BBC Verify, καθώς και δικαστικά αρχεία και ημερολόγια αποστολής, για να αναλύσει την κίνηση των πλοίων στην περιοχή.
Το κινούμενο σχέδιο του Marine Traffic δείχνει ένα πλοίο που ονομάζεται Lucky Sailor να στρίβει απότομα βόρεια στις 15:00.
Ο ιδιοκτήτης του Lucky Sailor έδωσε στο ΜΜΕ το ημερολόγιό του και επιβεβαίωσε ότι είχε ζητηθεί από την ακτοφυλακή να πλησιάσει το σκάφος των μεταναστών και να δώσει τροφή και νερό.
Περίπου μισή ώρα αργότερα στις 15:35, το ελικόπτερο της ακτοφυλακής βρήκε το σκάφος. Οι αρχές συνέχισαν να ισχυρίζονται ότι ήταν σε σταθερή πορεία εκείνη τη στιγμή. Αλλά δυόμισι ώρες αργότερα, γύρω στις 18:00, ένα άλλο σκάφος, το Faithful Warrior, πέρασε από την ίδια περιοχή και έδωσε επίσης προμήθειες στο σκάφος.
Προέκυψε βίντεο – φέρεται να τραβήχτηκε από το Faithful Warrior – στο οποίο φαίνονται προμήθειες να παραδίδονται στο πλοίο μέσω ενός σχοινιού στο νερό. Δεν φαίνονται άλλα πλοία.
Το BBC Verify το έλεγξε και διαπίστωσε ότι το σκάφος – το οποίο δεν κινείται στο βίντεο – ταίριαζε με το σχήμα του μοιραίου πλοίου και οι καιρικές συνθήκες ήταν αντίστοιχες με αυτές που αναφέρθηκαν. Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς γυρίστηκε αυτό το βίντεο.
Από τις 19:40 έως τις 22:40, οι Έλληνες αξιωματούχοι ισχυρίστηκαν αρχικά ότι το σκάφος κρατούσε «σταθερή πορεία και ταχύτητα».
Στην αρχική του δήλωση ανέφεραν ότι παρατηρούσαν από διακριτική απόσταση, αλλά μια κοντινή εικόνα που δημοσίευσαν αργότερα οι ίδιοι – από το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα – υποδηλώνει ότι το σκάφος δεν κινείται. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε αργότερα ότι η ακτοφυλακή προσπάθησε να επιβιβαστεί στο σκάφος για να εκτιμήσει τον κίνδυνο, αλλά οι επιβαίνοντες αφαίρεσαν ένα σχοινί που ήταν δεμένο και δεν ήθελαν βοήθεια.
Όλη η ναυτιλιακή δραστηριότητα των τελευταίων επτά ωρών επικεντρώθηκε γύρω από ένα συγκεκριμένο σημείο, υποδηλώνοντας ότι το σκάφος δεν είχε σχεδόν καθόλου μετακινηθεί.
Η κλίμακα του κινούμενου χάρτη υποδηλώνει ότι ταξίδεψε λιγότερο από μερικά ναυτικά μίλια, κάτι που μπορεί να αναμένεται από ένα σκάφος που χτυπήθηκε από τον άνεμο και τα κύματα στο βαθύτερο μέρος της Μεσογείου. Οι ενέργειες των ανθρώπων που βρίσκονταν σε κίνδυνο θα συνέβαλαν επίσης σε οποιαδήποτε κίνηση.
Κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου, οι Έλληνες αξιωματούχοι επέμειναν ότι δεν αντιμετώπιζε προβλήματα και αντ’ αυτού βρισκόταν με ασφάλεια καθ’ οδόν προς την Ιταλία και έτσι η ακτοφυλακή δεν προσπάθησε να κάνει κάτι.
Στις 23:00, το σκάφος βυθίστηκε με εκατοντάδες επιβαίνοντες και το κινούμενο σχέδιο παρακολούθησης δείχνει σωρεία πλοίων που σπεύδουν να βοηθήσουν.
Ένα πολυτελές γιοτ, το Mayan Queen, λαμβάνει στη συνέχεια εντολή να βοηθήσει στη μεταφορά μερικών από τους 104 επιζώντες στην ξηρά.