Με σημερινή απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λυδίας Κονιόρδου νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναλαμβάνει ο διεθνούς φήμης συνθέτης και μέχρι τώρα Υπεύθυνος Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, Γιώργος Κουμεντάκης.
H απόφαση θα ισχύσει από τις 3 Φεβρουαρίου οπότε και λήγει η θητεία του απερχόμενου καλλιτεχνικού διευθυντή κ. Μύρωνα Μιχαηλίδη, τον οποίο η κ. Κονιόρδου, ευχαρίστησε «για τις δύο διαδοχικές θητείες του στο τιμόνι του κορυφαίου στη χώρα μας λυρικού θεάτρου».
Τόσο η απόφαση όσο και η αναγγελία της τη δεδομένη χρονική στιγμή κρίθηκαν απαραίτητες προκειμένου να υπάρχει το απαραίτητο χρονικό διάστημα για την παράδοση, την ενημέρωση και την προετοιμασίατου νέου καλλιτεχνικού διευθυντή.
Γ. Κουμεντάκης: «Είμαι ευγνώμων για την επιλογή»
Η επιλογή του Γιώργου Κουμεντάκη έρχεται σε μια κομβική στιγμή για το μοναδικό λυρικό θέατρο της χώρας αφού ο καταξιωμένος συνθέτης _ ως τώρα υπεύθυνος της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ_ θα είναι αυτός που θα οδηγήσει την Λυρική στη μεταστέγασή της στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Φάληρο. Σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή, ο ίδιος ο Γιώργος Κουμεντάκης δήλωσε στο «Βήμα» ευγνώμων για την επιλογή αυτή εκφράζοντας, παράλληλα, τις ευχαριστίες του στην Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Από την πλευρά της, η κυρία Κονιόρδου ευχαρίστησε τον μέχρι σήμερα καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ αρχιμουσικό Μύρωνα Μιχαηλίδη για τις δύο διαδοχικές θητείες του. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού, «τόσο η απόφαση όσο και η αναγγελία της στη δεδομένη χρονική στιγμή κρίθηκαν απαραίτητες προκειμένου να υπάρξει το αναγκαίο χρονικό διάστημα για την παράδοση, την ενημέρωση και την προετοιμασία του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή».
Ποιος είναι ο νέος διευθυντής της ΕΛΣ
Ο Γιώργος Κουμεντάκης γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1959 και ανήκει στους πιο προικισμένους και πολυδιάστατους Έλληνες συνθέτες. Εκτός από τα πολυάριθμα έργα συμφωνικής μουσικής και μουσικής δωματίου, μεγάλο κομμάτι της καλλιτεχνικής του πορείας έχει αφιερωθεί στη σύνθεση μουσικής για τις παραστατικές τέχνες (θέατρο, κινηματογράφος, χορός, όπερα, installations).
Οι σημαντικές διακρίσεις του ξεκινούν από το 1985, όταν ο György Ligeti τον επιλέγει και του αναθέτει τη σύνθεση του έργου Σύμμολπα 5, ενώ λίγους μήνες αργότερα συμμετέχει στη Biennale της Βενετίας. Το 1987, συνεργάζεται για πρώτη φορά με το περίφημο γαλλικό συγκρότημα σύγχρονης μουσικής Ensemble InterContemporain και αρχίζει μία ανοδική πορεία διεθνούς αναγνώρισης, που οδηγεί, το 1992, στην τιμητική υποτροφία Prix de Rome, η οποία συνοδεύεται από ένα χρόνο παραμονής και δημιουργίας στη Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης (Villa Medici).
Την ίδια χρονιά ξεκινά τη μακρά συνεργασία του με το χορογράφο-σκηνοθέτη Δημήτρη Παπαϊωάννου και την Ομάδα Εδάφους, η οποία κορυφώνεται το 2004, με τις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, όπου διετέλεσε μουσικός διευθυντής, συνθέτης και δημιουργός του μουσικού σεναρίου.
Συνεργάστηκε με σπουδαίους καλλιτέχνες του θεάτρου, της όπερας, του χορού, όπως, μεταξύ άλλων, ο Κάρολος Κουν, ο Στέφανος Λαζαρίδης, ο Γιάννης Χουβαρδάς, η Ρούλα Πατεράκη, η Ραλλού Μάνου κ.α.
Έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής του μουσικού συνόλου «Νίκος Σκαλκώτας», του Kyklos Ensemble, του Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου, καθώς και υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού. Από το 2015 εργάζεται ως υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, όπου σχεδιάζει καινοτόμα προγράμματα και παραγωγές πάνω σε καλλιτεχνικούς, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς άξονες.
Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο, σε σημαντικές αίθουσες συναυλιών και λυρικά θέατρα, όπως, μεταξύ άλλων: Salle Olivier Messiaen, Théâtre de l’Archevêché, Teatro La Fenice, Alte Oper, Benesse Museum στη Ναόσιμα, Concertgebouw (Άμστερνταμ), Purcell Room, Wigmore Hall, Carnegie Hall, Αίθουσα Συναυλιών της Απαγορευμένης Πόλης (Πεκίνο), Muziekgebouw aan’t IJ (Άμστερνταμ), Auditorio Nacional de Música (Μαδρίτη), Clarice Smith Performing Arts Center (Μέριλαντ), Piccolo Teatro (Μιλάνο), Guarnerius Art Centre (Βελιγράδι) κ.α.
Μια από τις πιο πρόσφατες σημαντικές δουλειές του αποτελεί η δίπρακτη όπερα Η φόνισσα (2014, σε ποιητικό κείμενο Γιάννη Σβώλου, βασισμένο στο ομώνυμο «κοινωνικό μυθιστόρημα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη) που γράφτηκε κατόπιν παραγγελίας από την Εθνική Λυρική Σκηνή και η οποία συνδυάζει την ελληνική μουσική παράδοση με τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ταυτότητα του είδους.