Η επίσημη απάντηση και οι προστάσεις του Συνδέσμου Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτορείων Ρεθύμνου στα ερωτήματα της επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης για τη δημιουργία Οργανισμού Προώθησης και Προβολής του τόπου μας:
1. Τι νομίζετε ότι λείπει από το Ρέθυμνο για να αναπτυχθεί με βιώσιμο τρόπο;
- Ανάπτυξη Βιώσιμων Υποδομών: επέκταση των δημόσιων συγκοινωνιών, ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων, περιορισμός χρήσης του αυτοκινήτου, ενθάρρυνση της χρήσης των δίκυκλων γενικά
- Αυστηρή Προστασία του χαρακτήρα της παλιάς πόλης, αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων μέσα και γύρω από την πόλη. Αυστηρότερες ρυθμίσεις στην οικοδομική δραστηριότητα με παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου και απαλλοτριώσεις για δημιουργία χώρων πράσινου αναψυχής και στάθμευσης .
- Αειφόρος Τουρισμός: Στόχος η τουριστική ανάπτυξη η οποία σέβεται την τοπική κοινωνία και το περιβάλλον και τον χαρακτήρα του δήμου. Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο πολιτιστικός τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός, ο τουρισμός εμπειρίας , ο αγροτουρισμός, και ο οικοτουρισμός στα χωριά ώστε να προσελκύουμε επισκέπτες που σέβονται τη φύση και τον πολιτισμό της περιοχής.
- Τήρηση της νομοθεσίας, χωρίς εκπτώσεις, ιδιαίτερα για κατάληψη χώρων, ηχορύπανση, παράνομη στάση και στάθμευση, με τη χρήση σύγχρονων μέσων (κάμερες, ντεσιμπελομετρα κτλ)
- Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών σχετικά με τη σημασία της βιωσιμότητας, καθώς και η προώθηση πρακτικών που σέβονται το περιβάλλον.
- Στόχευση σε ποιοτικό Τουρισμό για τη στήριξη της τοπικής οικονομίας, με έμφαση στην τοπική παραγωγή προϊόντων, και στις τέχνες. Η κυκλική οικονομία και η ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε οικονομική ανάπτυξη με λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
- Βελτίωση στην διαχείριση των αποβλήτων και του νερού. Έμφαση στην συχνότερη αποκομιδή, την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση. Διαχείριση των υδάτινων πόρων, με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών για τη μείωση της σπατάλης.
- Πλήρης υπογειοποίηση των ηλεκτρικών δικτύων.
- Δημιουργία νέων και βελτίωση υφιστάμενων πεζόδρομων
- Περιφερειακός δρόμος και σύνδεση με ΒΟΑΚ η έστω η δημιουργία περισσότερων εξόδων προς ΒΟΑΚ (πχ σε Καλλιθέα , Περιβόλια , Κουμπες)
2. Είσαστε ικανοποιημένοι από την εστίαση στην προβολή του Ρεθύμνου ως τουριστικό προορισμό;
- Καθόλου, παρόλο που διαθέτουμε μερικά από τα καλύτερα ελληνικά εστιατόρια. Το πρόβλημα έλλειψης brand name που έχει ο προορισμός Ρέθυμνο επηρεάζει και την εστίαση.
Άποψή μας είναι ότι σε αυτό έχει μεγάλη ευθύνη και η Περιφέρεια Κρήτης (παρακολουθώντας τις δράσεις της στον τομέα του γαστρονομικού τουρισμού) η οποία πρωτίστως προωθεί τα Χανιά, δευτερευόντως το Ηράκλειο και κατόπιν την υπόλοιπη Κρήτη.
Εδώ χρειάζεται από μέρους μας, καλύτερη στόχευση στις διεθνείς τουριστικές αγορές μέσω στρατηγικών συνεργασιών με επαγγελματίες, εντονότερου ψηφιακού μάρκετινγκ και φυσικά πολλών γαστρονομικών events τα οποία εκτός από κόσμο να προσελκύουν και δημοσιότητα.
3. Εσείς, τι θα θέλατε από έναν ΟΔΠΠ;
Ταχύτητα, Ευελιξία, Συμμετοχικότητα, Συνεργασία, Επιμονή, Καινοτομία με τελικό στόχο το BRANDING που τόσο έχει ανάγκη το Ρέθυμνο.
Α. Ενίσχυση της Τοπικής Ταυτότητας: Δημιουργία μιας ισχυρής και μοναδικής ταυτότητας για τον προορισμό που να τον ξεχωρίζει από τους άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς και να αυξήσει την αναγνωσιμότητα του. Πλαίσιο για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και την εδραίωση ισχυρής τουριστικής «εικόνας», με στόχο την άμβλυνση της έντονης εποχικότητας μέσω της αύξησης της τουριστικής κίνησης τους πλάγιους μήνες (Απρίλιος Μάιος, Ιούνιος, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος). Στόχος η τουριστική περίοδος των δεκαετιών ’80 & ’90 όταν η σαιζόν ξεκινούσε αρχές Απριλίου και τελείωνε τέλη Οκτωβρίου.
Β. Στοχευμένες Εκστρατείες Μάρκετινγκ: Ανάλυση δεδομένων από συχνές έρευνες αγοράς για τη δημιουργία στενευμένων εκστρατειών σε συγκεκριμένες δημογραφικές ομάδες και αγορές, αξιοποιώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προορισμού. Δημιουργία συγκεκριμένης διαφημιστικής εικόνας του προορισμού, συστηματική και επιλεγμένη προβολή του. Συνεχή αναζήτηση νέων αγορών και ομάδων στόχων, συνεργασία ντόπιων, κρατικών και ιδιωτικών φορέων και επιχειρήσεων τής περιοχής. Ως νέες ομάδες αγορές, ομάδες και στόχοι μπορούν να θεωρηθούν οι παρακάτω:
- Μαθητές- Φοιτητές: Ενέργειες δημοσιότητας, προβολή στο διαδίκτυο και συμμετοχή σε εκθέσεις . Road show στις μεγάλες ελληνικές πόλεις και διανομή πληροφοριακού υλικού κυριότερα σε λύκεια μαζί με εκπτωτικά προγράμματα. Παραγωγή συγκεκριμένου εντύπου για αυτήν την αγορά.
- Eσωτερικός Τουρισμός – σύνδεση με to Πάσχα. Έλληνες ταξιδιώτες που ταξιδεύουν τους πλάγιους μήνες και ειδικότερα στις διακοπές του Πάσχα. Ενέργειες δημοσιότητας, προβολή στο διαδίκτυο, παραγωγή συγκεκριμένου εντύπου για αυτήν την αγορά και συγκεκριμένα εντύπου που θα απευθύνεται στους τουρίστες που τους ενδιαφέρει ο Θρησκευτικός τουρισμός.
- Ειδικευμένοι tour operators που ασχολούνται με ταξίδια ειδικών ενδιαφερόντων κυριότερα με ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο αθλητικός τουρισμός , ο θαλάσσιος τουρισμός και ο τουρισμός για περιπατητές, με προωθητικές ενέργειες στους ειδικευμένους tour operators, ενέργειες δημοσιότητας και ανάλογα έντυπα.
- Συνταξιούχοι – Άτομα τρίτης Ηλικίας -Seniors: Ενέργειες δημοσιότητας, προβολή στο διαδίκτυο και συμμετοχή σε εκθέσεις που απευθύνονται σε seniors τονίζοντας τις ήπιες κλιματολογικές συνθήκες ιδιαιτέρα την Άνοιξη αλλά και προτάσεις για το τι μπορούν να κάνουν στο Ρέθυμνο κατά την διάρκεια της διαμονής τους.
- Σύνεδροι και διεξαγωγή συνεδριών : Προωθητικές ενέργειες σε συνεδριακούς πελάτες , μέσω εντύπων ,εκθέσεων και διαδικτύου.
- Επιβάτες κρουαζιέρας μεγάλων πλοίων και θαλαμηγών: Προωθητικές ενέργειες στις αντίστοιχες εταιρίες.
- Αθλητικός Τουρισμός : Προωθητικές ενέργειες σε αθλητικούς ομίλους και συμμετοχή σε ανάλογες εκθέσεις.
- Επαναλαμβανόμενοι πελάτες του Ρεθύμνου και της Κρήτης : Προωθητικές ενέργειες σε εκθέσεις με εκπτωτικά κουπόνια για την χαμηλή περίοδο.
- Εθνικότητες με ελκυστικό προφίλ
Σκανδιναβοί και κυριότερα Φιλανδοί λόγω μικρής εποχικότητας και έντονου ενδιαφέροντος στην χαμηλή περίοδο.
Γερμανοί , Ολλανδοί και Βρετανοί λόγω μικρής εποχικότητας και μεγάλης δυνητικής πελατείας.
Γάλλοι που ταξιδεύουν κυριότερα σε γκρουπ και κάνουν το γύρο του νησιού ενώ αποτελούν μεγάλη αγορά.
Ρώσοι που λόγω των κοινών ιστορικών σημείων και της κοινής θρησκείας ενδιαφέρονται να ταξιδέψουν στην Ελλάδα.
Γ. Σύνδεση του τοπικού σχεδίου μάρκετινγκ με αντίστοιχα τοπικά ή περιφερειακά και με τον γενικότερο σχεδιασμό τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής
Δ. Ψηφιακή Παρουσία: Δυναμική παρουσία στα social media και χρήση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων (SEO, Search Engine Marketing, επιλεγμένα online τουριστικά περιοδικά, influencers) για την προσέγγιση του παγκόσμιου κοινού.
Ε. Πολιτιστικά, Αθλητικά Εvents αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα μας (πχ beach volley), Γαστρονομικές γιορτές, Φεστιβάλ κ.α. τα οποία θα ενισχύσουν τη φήμη του Ρεθύμνου και θα επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο.
4. Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα μπορούσε να συνεργαστεί ο ΟΔΠΠΡ με το Γραφείου Τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνου και με άλλους φορείς και εμπλεκόμενους.
- Δημιουργία Παρατηρητήριου Τουρισμού σε συνεργασία με τη Σχολή Οικ. Επιστημών του Πανεπιστημίου η με το ΕΛΜΕΠΑ για τη Διαχείριση και Παρακολούθηση του Τουρισμού.
- Ανάλυση Δεδομένων και Παρακολούθηση: Χρήση σύγχρονων εργαλείων για την παρακολούθηση των τουριστικών ροών, την ανάλυση της ικανοποίησης των επισκεπτών και τη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Διαχείριση Φήμης και Κρίσεων: Ετοιμότητα για διαχείριση της φήμης του προορισμού και αντιμετώπιση πιθανών κρίσεων (π.χ. φυσικές καταστροφές, αρνητική δημοσιότητα)
- Συμμετοχή της Κοινότητας: Ενίσχυση της συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και στη διαμόρφωση της τουριστικής στρατηγικής.
- Συνεργασία με Τοπικές Επιχειρήσεις: Ενεργή συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις για την ανάπτυξη τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών που αντικατοπτρίζουν την κουλτούρα και την παράδοση του προορισμού.
- Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων: Ανάπτυξη νέων, καινοτόμων τουριστικών προϊόντων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες τάσεις και ανάγκες των τουριστών, όπως ψηφιακές εμπειρίες, θεματικές διαδρομές και εξειδικευμένα πακέτα.
- Προώθηση Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού: Ανάδειξη και υποστήριξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού (π.χ. αθλητικός, γαστρονομικός, πολιτιστικός τουρισμός) που εμπλουτίζουν το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν.
- Διαφάνεια στις Δράσεις και Αποτελέσματα: Συνεχής ενημέρωση της κοινότητας και των ενδιαφερόμενων μερών για τις δράσεις, τα αποτελέσματα και τις στρατηγικές του οργανισμού.
- Λογοδοσία: Ανάληψη ευθύνης για την αποτελεσματική διαχείριση των πόρων και την επιτυχή εφαρμογή των στρατηγικών που έχουν τεθεί.
Εμείς οι τουριστικοί πράκτορες του Ρεθύμνου, θεωρούμε ότι ο τόπος μας ως τουριστικός προορισμός σε σχέση με την υπόλοιπη Κρήτη έχει μείνει αρκετά πίσω (παρά τα όσα καθησυχαστικά λέγονται κατά καιρούς). Οι προσδοκίες μας λοιπόν για το ρόλο που θα έχει ο ΟΔΠΠΡ στην προώθηση και ανάπτυξη του Ρεθύμνου είναι αρκετά μεγάλες.
Θέλουμε έναν αποτελεσματικό DMMO ο οποίος να λειτουργεί σαν συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους τουρίστες, στο γραφείο τουρισμού του Δήμου, την τοπική κοινότητα και τις επιχειρήσεις, προωθώντας παράλληλα την ανάπτυξη του Ρεθύμνου με τρόπο που να είναι βιώσιμος, καινοτόμος και ωφέλιμος για όλους τους εμπλεκόμενους.