Παρέμβαση Κουρουπάκη (ΝΙΚΗ) για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών & την οικονομική ασφυξία των σχολείων
Δύο ερωτήσεις προς τον υπουργό Εσωτερικών Θεόδωρο Λιβάνιο κατέθεσε στις 18 Νοεμβρίου 2024 η Βουλευτής Αθηνών της ΝΙΚΗΣ Ασπασία Κουρουπάκη με θέμα την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών και την υπαγωγή των σχολείων στους Δήμους, στην περίπτωση των δήμων που διαθέτουν λιγότερες από εκατό σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το ζήτημα αυτό έχει προκαλέσει ασφυκτικούς περιορισμούς στη χρηματοδότηση των σχολείων, τεράστια προβλήματα στη λειτουργικότητά τους και σφοδρό κύμα αντιδράσεων από συλλογικούς φορείς εκπαιδευτικών και γονέων.
Η πρώτη ερώτηση έχει θέμα «Ποιος υπήρξε ο λόγος κατάργησης των σχολικών επιτροπών;» και αναφέρει:
«Με πρόσχημα διάφορα περιστατικά διαφθοράς σε σχολικές επιτροπές, η κυβέρνηση της ΝΔ κατήργησε έναν θεσμό, που επέτρεπε την ευελιξία στην αντιμετώπιση των καθημερινών ζητημάτων λειτουργίας των δημόσιων σχολίων, προκαλώντας έτσι οικονομική ασφυξία και διοικητική παράλυση σε αυτά. Παρ’ όλα αυτά οι λόγοι αυτής της πολιτικής επιλογής παραμένουν άγνωστοι.
Στην απάντηση που δώσατε σχετικά με το ζήτημα αυτό στις 11.11.2024 στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων κατά την ΚΑ’ Συνεδρίαση της, αναφέρατε αυτολεξεί, απαξιώνοντας τον θεσμό, αλλά και όσους έχουν συμμετάσχει σε αυτόν, ότι οι σχολικές επιτροπές ήταν “νομικά πρόσωπα τα οποία δεν έχουν κανονισμούς προμηθειών, δεν έχουν σαφή οικονομική διαχείριση, δεν έχουν επιτροπές να παραλάβουν υπηρεσίες και έργα, δεν αναρτούν τις πράξεις τους στη “ΔΙΑΥΓΕΙΑ”, δεν λογοδοτούν ουσιαστικά πουθενά, έχουν “μπακαλοτέφτερο” ως ταμεία και χειρόγραφες αποδείξεις για τις προμήθειες”.
Παρακαλούμε να μας απαντήσετε για ποιον λόγο οι σχολικές επιτροπές δεν ήταν εφικτό:
α) να αποκτήσουν έναν ενιαίο κανονισμό προμηθειών
β) να αποκτήσουν τη δυνατότητα ανάρτησης πράξεων στην Διαύγεια
γ) να υπαχθούν στον ν. 4412/2014 περί δημοσίων έργων και
δ) να υπαχθούν σε κάποιο καθεστώς λογοδοσίας και εποπτείας παραλαβής των προμηθειών & έργων
Σας ζητούμε να αποσαφηνίσετε πλήρως τους λογούς για τους οποίους επιλέξατε να καταργήσετε έναν τόσο χρήσιμο θεσμό, εργαλειοποιώντας μεμονωμένα περιστατικά διαφθοράς, αντί να θέσετε δικλείδες αδιάβλητης λειτουργίας.
Η Βουλευτής
Ασπασία Ιωάννη Κουρουπάκη
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β1′ ΒΟΡΕΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ»
Η δεύτερη ερώτηση, με θέμα «Πώς θα αντιμετωπιστούν τα αδιέξοδα από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών;» αναφέρει:
«Όπως γνωρίζετε αρκετά καλά, από την έναρξη της σχολικής χρονιάς χιλιάδες σχολικές μονάδες βρίσκονται σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας και αδυναμίας κάλυψης άμεσων και καθημερινών αναγκών τους, λόγω της κατάργησης των σχολικών επιτροπών. Σε σχετική ερώτηση αναφέρατε ότι “μπορεί να υπάρχουν κάποιες αναταράξεις σε διάφορα επίπεδα” με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών. Το ζητούμενο όμως είναι τι κάνει το κράτος για να αντιμετωπιστούν τα αδιέξοδα που έχουν δημιουργηθεί και τα οποία τόσο εύγλωττα αναδεικνύει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος σε σχετική επιστολή της. Είναι προφανές ότι υπάρχουν σοβαρές αρρυθμίες και η πολιτεία οφείλει να παρέμβει για να αποκαταστήσει την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Με βάση τα ανωτέρω παρακαλούμε:
- Να μας περιγράψετε αναλυτικά την διοικητική διαδικασία που πρέπει να ολοκληρωθεί προκειμένου να προμηθευθεί μια σχολική μονάδα τα απαραίτητα για την λειτουργία της, όπως γραφική ύλη, εξοπλισμό γραφείου και είδη καθαρισμού, και να επισημανθεί ποιοι φορείς εμπλέκονται σε αυτήν την διαδικασία.
- Να διευκρινιστεί ποιος αποφασίζει για την ποσότητα και ποιότητα των υλικών που προμηθεύονται οι σχολικές μονάδες και βάσει ποιων κριτηρίων, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κάποιος κανονισμός προμηθειών.
- Να διευκρινιστεί ειδικότερα ποια διαδικασία ακολουθείται για την πραγματοποίηση επισκευών σχολικών κτηρίων σε περιπτώσεις κατεπείγουσας ανάγκης, όπου υπάρχει προφανής κίνδυνος για την υγεία και ασφάλεια μαθητών και διδασκόντων, π.χ. όταν κινδυνεύει να καταρρεύσει μια μεταλλική πόρτα ή μια μπασκέτα.
- Έχει γίνει κάποια έρευνα από το Υπουργείο σχετικά με το ποιος είναι ο απαραίτητος χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των ανωτέρω διαδικασιών προμήθειας των σχολικών μονάδων;
- Υπάρχει πρόθεση του Υπουργείου να εισαχθούν ειδικές διατάξεις στον ν. 4412/2014 για την επίσπευση των προμηθειών που αφορούν σχολικές μονάδες;
Η Βουλευτής
Ασπασία Ιωάννη Κουρουπάκη
ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β1′ ΒΟΡΕΙΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ»