ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

ΠΑΣΟΚ: Τα 7 + 1 σημεία διαφωνίας με το νομοσχέδιο Πιερρακάκη

Ανακοίνωση Στέφανου Παραστατίδη, Βουλευτή Κιλκίς και υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Παιδείας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής

+1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Το ζήτημα είναι στην καλύτερη περίπτωση συνταγματικά αμφιλεγόμενο κάτι που δημιουργεί ένα περιβάλλον ανασφάλειας δικαίου. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι υπάρχει διχογνωμία μεταξύ συνταγματολόγων και ειδικών του ευρωπαϊκού δικαίου, αλλά υπάρχει και μία παγιωμένη νομολογία του ΣτΕ, που ποτέ δεν αμφισβήτησε τη συμφωνία του άρθρου 16 με το Ενωσιακό Δίκαιο. Σε ένα τόσο κρίσιμο θέμα θα έπρεπε να προχωρήσουμε με απολύτως στέρεα βήματα. Γιατί εν τέλει τη συμφωνία του νόμου με το Σύνταγμα θα την κρίνουν ανώτατοι δικαστές (ΣΤΕ) και θα ήταν εγκληματικά επιπόλαιο να βάλουμε σε μια περιπέτεια νέα παιδιά, οικογένειες αλλά και όσους αποφασίσουν να εμπλακούν. Η δική μας θέση είναι ότι η ρητή απαγόρευση που μπήκε στο Σύνταγμα, πρέπει να βγει και από το Σύνταγμα. Όχι από την κυβέρνηση, ως μεσάζοντα του Συντάγματος.

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΗ κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το σχέδιο νόμου είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα. Επικαλείται γνωμοδοτήσεις συνταγματολόγων και αλλαγή του Ενωσιακού Δικαίου. Η Κυβέρνηση βασίζει τη φερόμενη συμφωνία προς το Σύνταγμα του νομοσχεδίου σε 3 πυλώνες:

Ø Μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας

Ø Διασυνοριακότητα (Παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων)

Ø Ισχυρό πλαίσιο εποπτείας και διασφάλισης ποιότητας

Οι πυλώνες αυτοί αποδεικνύονται σαθροί.

1. ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ.

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ : Ο πρώτος πυλώνας της πολιτικής μας εστιάζει στον υποχρεωτικά μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα για όλα τα μη κρατικά ιδρύματα. Για εμάς θεμελιώδης και μη διαπραγματεύσιμη αρχή αποτελεί η σαφής και ξεκάθαρη διάκριση μεταξύ εμπορικού-επιχειρηματικού κέρδους και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μόνον αυτή η προσέγγιση μπορεί να εγγυηθεί την ακαδημαϊκή εγκυρότητα και ελευθερία.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Αρκείται στην γραμματική διατύπωση του μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα χωρίς να εισάγει οποιαδήποτε ρύθμιση που να αποτρέπει την νόθευση του χαρακτήρα αυτού.

Ø Επιτρέπει α) την ίδρυση μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων από κερδοσκοπικά πανεπιστήμια του εξωτερικού σε συνεταιρικά σχήματα με επιχειρηματικά funds, β) την ίδρυση παραρτημάτων από επιχειρηματίες, εγχώριους ή ξένους, χωρίς απολύτως καμία συμμετοχή του μητρικού πανεπιστημίου μέσω εμπορικών συμφωνιών (franchise/validation), συμφωνίες που έχει “βαπτίσει” ως ειδικές ακαδημαϊκές συμφωνίες.

Ø Δεν περιέχει καμία απαγόρευση outsourcing υπηρεσιών (μάνατζμεντ, εκτύπωσης βιβλίων, real estate), σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα διασυνδεδεμένα με τους εταίρους του παραρτήματος, με αποτέλεσμα να αφήνει ανοικτό το πεδίο για έμμεση διανομή εσόδων του παραρτήματος.

2. ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Η αδειοδότηση των μη κρατικών ιδρυμάτων και των σχολών/τμημάτων τους θα πρέπει να συνδέεται με την αντίστοιχη στάθμη αξιολόγησης και διεθνούς κατάταξης των σχολών/τμημάτων των δημοσίων ιδρυμάτων.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη στο Νομοσχέδιο. Η όλη διαδικασία αξιολόγησης απλά ανατίθεται στην ΕΘΑΑΕ που επιφορτίζεται με επιπλέον αρμοδιότητες, ελέγχου και πιστοποίησης των νέων δομών, χωρίς να ενισχύεται θεσμικά και λειτουργικά, την στιγμή που ήδη περίπου 1000 προγράμματα σπουδών εκκρεμούν στην ΕΘΑΑΕ προς έγκριση.

3. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Ενίσχυση δημοσίου πανεπιστημίου σημαίνει αύξηση χρηματοδότησης, βελτίωση κρίσιμων δεικτών ποιότητας, στρατηγικός σχεδιασμός, σοβαρός ακαδημαϊκός χάρτης, κατοχύρωση πραγματικού αυτοδιοίκητου και ισόρροπη στήριξη των περιφερειακών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στη χώρα μας.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣΤίποτε από όλα αυτά δεν κάνει το παρόν νομοσχέδιο. Η κυβέρνηση τσουβαλιάζει νομοτεχνικές τροποποιήσεις σε προβληματικά άρθρα του νόμου Κεραμέως και μεταφέρει τμήματα από το ΔΙΠΑΕ στο ΔΠΘ χωρίς καμία αξιολόγηση προσωπικού, υποδομών και χρηματοδότησης για να μας πει ότι το 70% του νομοσχεδίου αφορά το δημόσιο πανεπιστήμιο. Αντί ουσιαστικών δεσμεύσεων για αύξηση της χρηματοδότησης παραθέτει κατάλογο ήδη υφιστάμενων χρηματοδοτήσεων. Αντί ενός οδικού χάρτη και σαφούς χρονοδιαγράμματος σύγκλισης του ελληνικού πανεπιστημίου με την Ευρώπη σε κρίσιμα πεδία όπως το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης ή την αναλογία εκπαιδευτικών/φοιτητών στα οποία η χώρα είναι ουραγός, πανηγυρισμοί για αύξηση μόλις κατά 11 εκ από τον εθνικό προϋπολογισμό. Αντί χάραξης ενός ακαδημαϊκού χάρτη εισάγει άναρχα και χωρίς διάλογο στο πεδίο της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αμφιβόλου συνταγματικότητας και ποιότητας ιδιωτικά ΑΕΙ.

4. ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ : Το σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα, ανεξαρτήτως χαρακτήρα, δημοσίου ή μη κρατικού, οφείλει να είναι κοινό και ενιαίο. Το ζήτημα αυτό δεν αφορά μόνο την αυτονόητη ανάγκη εφαρμογής κανόνων ισότητας και αξιοκρατίας αλλά και το επίπεδο και την ποιότητα των σπουδών.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣΟι διατάξεις του νομοσχεδίου κινούνται στα όρια του εμπαιγμού:

– Ως κατώφλι πρόσβασης ορίζεται: α) Απολυτήριο Λυκείου και βαθμολογία στις Πανελλαδικές με μ.ο. μεγαλύτερο ή ίσο με την μικρότερη ελάχιστη βάση εισαγωγής των επιστημονικών πεδίων πολλαπλασιαζόμενη με τον συντελεστή 0,8 και όχι της σχολής. Για τους μεν αποφοίτους δημοσίων λυκείων της χώρας το κατώφλι εισόδου θα είναι πολύ χαμηλό ειδικά στις σχολές υψηλής ζήτησης.

5. ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Ένταξη των μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων στον ευρύτερο ακαδημαϊκό χάρτη με κριτήρια γεωγραφικά, οικονομικά και κατανομής επιστημονικών πεδίων.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣΣτον ορατό κίνδυνο εξαφάνισης των περιφερειακών δημοσίων πανεπιστημίων και στην παντελή απουσία κρατικής ρύθμισης και στρατηγικού χωρικού σχεδιασμού ώστε τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να υπηρετούν τον σκοπό της περιφερειακής ανάπτυξης το Υπουργείο απαντάει με ένα “σκόντο” (50%) στα ήδη χαμηλά ποσά των εγγυητικών επιστολών (1.000.000 αντί 2.000.000 ευρώ) και αντίστοιχων παραβόλων (300.000 αντί 600.000 ευρώ) για ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα έχουν έδρα εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης. Είναι νομοτελειακό ότι πολλά τμήματα της περιφέρειας θα οδηγηθούν σε κλείσιμο, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των φοιτητών τους προέρχονται από την Αττική, όπου προβλέπεται ότι θα εγκατασταθούν οι νέες εκπαιδευτικές δομές.

6. ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΟΜΩΝ ΣΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Είναι κρίσιμο ότι για να λειτουργήσουν στην Ελλάδα, τα μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια θα πρέπει να προβλέπεται συγκεκριμένη ρήτρα διασφάλισης της μακροπρόθεσμης εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού σχεδίου. Ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα εγκαταλείψουν το πλάνο παροχής ποιοτικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών και θα αφήσουν ξαφνικά τους φοιτητές τους μετέωρους.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣΔεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη. Αντίθετα ο χαμηλός πήχης στο ύψος της επένδυσης (εγγυητική επιστολή 2.000.000 για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 1.000.000 για τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και παράβολο 600.000 και 300.000ευρώ αντίστοιχα) δεν συνιστά σοβαρή δέσμευση μακροχρόνιας παραμονής στη χώρα.

7. ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΑ ΜΗ ΚΡΑΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Προστασία των δικαιωμάτων των πανεπιστημιακών και διασφάλιση ότι οι συνθήκες εργασίας τους θα είναι σύμφωνες με τις εγγυήσεις ανεξαρτησίας και ακαδημαϊκής ελευθερίας που ισχύουν για το δημόσιο πανεπιστήμιο

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣΔιαμορφώνεται ένα δυστοπικό περιβάλλον εργασίας με πολλές ώρες διδασκαλίας, συμπιεσμένους μισθούς, αρνητικό για την παραγωγή έρευνας που δημιουργεί συνθήκες εγκλωβισμού και εξάρτησης από την ιδιοκτησία σε βάρος της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Δεν προβλέπονται βαθμίδες για τα μέλη ΔΕΠ, ούτε ορίζεται κατώτατο όριο αμοιβών για τα μέλη ΔΕΠ και ΕΔΠ σε αντίθεση με τη διεθνή πρακτική.

Θ. Γλαβίνας: «Το νομοσχέδιο του κ. Πιερρακάκη έχει ραφτεί άψογα για να κουμπώνει στις διευθετήσεις, που θέλει να κάνει η κυβέρνηση»

Καλεσμένος στον τηλεοπτικό σταθμό της ΕΡΤNEWS και την εκπομπή «NEWSROOM» με τη Στέλλα Παπαμιχαήλ και Μάκη Προβατά βρέθηκε σήμερα το πρωί ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Θανάσης Γλαβίνας.

Ενόψει της σημερινής συνεδρίασης της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ με θέμα συζήτησης το επικείμενο νομοσχέδιο για τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, ο κ. Γλαβίνας είπε χαρακτηριστικά : «Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό νομοσχέδιο, το οποίο είναι δεδομένο ότι θα καταψηφίσουμε διότι δεν καλύπτει τις προϋποθέσεις που εμείς έχουμε θέσει ώστε να επιτευχθεί η συνύπαρξη ισχυρών δημόσιων πανεπιστημίων με μη κρατικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα, με τα τελευταία μάλιστα να λειτουργούν μέσα από ισχυρές ρυθμίσεις συμπληρωματικά και προς ενίσχυση τόσο της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσο και της ερευνητικής».

«Ο τρόπος που φέρνει η Νέα Δημοκρατία αυτό το νομοσχέδιο, αφενός χωρίς διαβούλευση κι αφετέρου μ’ έναν αμφισβητήσιμο τρόπο σε σχέση με το Σύνταγμα, κάτι που κι ο ίδιος ο κ. Πιερρακάκης το ανέφερε, δημιουργεί τριγμούς. Έχει γίνει επομένως ένα κακό ξεκίνημα, από το οποίο θα δημιουργηθούν στρεβλώσεις οι οποίες και θα οδηγήσουν σε προβλήματα, περισσότερα απ’ αυτά που λένε ότι θέλουν να λύσουν. Αυτό είναι το ζήτημα και γι’ αυτό και είμαστε αντίθετοι ως προς την συγκεκριμένη ρύθμιση» τόνισε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και συνέχισε: «Είναι ένα νομοσχέδιο, το οποίο έχει ραφτεί με τέτοιο τρόπο που κουμπώνει άψογα στις διευθετήσεις που θέλει να κάνει η κυβέρνηση».

Αναφορικά με την κυβερνητική στάση, ο κ. Γλαβίνας εξήγησε πως «η κυβέρνηση δεν άκουσε τι λένε οι φορείς, οι πανεπιστημιακοί, οι φοιτητές για το πως θα θωρακίσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο και στη συνέχεια πως θα φέρουμε τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά, πως θα αναθεωρήσουμε το άρθρο 16. Εμείς δεν είμαστε αναχρονιστές. Ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ν. Ανδρουλάκης συναντήθηκε μάλιστα με πρυτάνεις από ανώτατα ιδρύματα της χώρας και ήταν εκείνοι που μίλησαν για χαμηλή χρηματοδότηση, ανεπαρκείς υποδομές και την χειρότερη αναλογία μελών ΔΕΠ σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες». Εξήγησε επίσης πως «διαβάζοντας το νομοσχέδιο δυσκολεύεται κανείς να εντοπίσει τις αυστηρές προϋποθέσεις με τις οποίες θα έρθουν αυτά τα πανεπιστημιακά ιδρύματα στη χώρα μας και θα παρέχουν υψηλού επιπέδου εκπαίδευση. Αν όλο αυτό αφορά μία υψηλή εγγυητική επιστολή τότε δεν θεωρώ ότι αυτό από μόνο του εξασφαλίζει τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα τους. Η απάντηση ότι θα έρθει οποιοδήποτε ιδιωτικό πανεπιστήμιο του κόσμου στην Ελλάδα και θα ιδρύσει ένα μη κρατικό μη κερδοσκοπικό ίδρυμα σε συνεργασία με ένα fund, μπορεί να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις για ένα μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο; Επιπλέον, το νομοσχέδιο όπως το φέρνει η ΝΔ, με ποιο τρόπο ενισχύει τη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση; Μεταφέροντας κάποια τμήματα από το διεθνές πανεπιστήμιο στο Δημοκρίτειο κι αυτή είναι η μόνη ενέργεια που κάνει προς αυτή την κατεύθυνση. Ενώ αλλάζει 85 άρθρα που η ίδια η κυβέρνηση είχε φέρει όταν στον τιμόνι του υπουργείου ήταν η κα. Κεραμέως το καλοκαίρι του 2022. Αλλάζει δηλαδή μόνη της τον νόμο που η ίδια έφερε, παραδέχεται δηλαδή ότι δεν τα έφτιαξε σωστά. Και όλο αυτό είναι η ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου και σε 20 άρθρα, στο τέλος του νομοσχεδίου, κρύβει τις ρυθμίσεις για τα μη κρατικά πανεπιστήμια».

«Εμείς θεωρούμε ότι θα ήταν πιο ασφαλές βήμα να πηγαίναμε σε μία διαβούλευση με περισσότερο χρόνο, ώστε να χαρτογραφήσουμε τον χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να φτάσουμε σε ένα σύνολο αποφάσεων κοινή συναινέσει. Επιπλέον, υφίσταται ενόψει μία συνταγματική διαδικασία. Ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένας λόγος να ρισκάρουμε, εφόσον είναι πολύ πιθανή μία προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η παιδεία είναι ένα κοινωνικό αγαθό που οφείλει να παρέχεται με έναν τρόπο αξιακό, όπου θα διασφαλίζει ότι θα υπάρχει ένα υψηλό επίπεδο σπουδών. Το ΠΑΣΟΚ από θέση αρχής είναι θετικό, αλλά δεν οφείλει να ψηφίσει άκριτα ό, τι φέρνει η κυβέρνηση. Αυτό δεν σημαίνει ότι αλλάξαμε στάση σε σχέση με όσα λέγαμε στην αρχή, πριν δούμε την τελική μορφή του νομοσχεδίου. Είναι εύλογο να προχωρήσει η Ελλάδα στην ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων γιατί δεν μπορεί να αποτελεί τη μόνη εξαίρεση αλλά πρέπει να βρούμε τον σωστό τρόπο. Εμείς δεν αρνούμαστε το να μπει μία τάξη στα πτυχία των κολλεγίων, την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των παιδιών αλλά με σαφείς οδηγίες» ενώ ο κ. Γλαβίνας συμπλήρωσε πως «το ΠΑΣΟΚ δεν θέτει θέμα κομματικής πειθαρχίας αλλά θα πάει συντεταγμένα στην καταψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, με άλλα λόγια ακόμη κι αν υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, η στρατηγική είναι ενιαία και η κοινοβουλευτική ομάδα θα εκφραστεί με μία φωνή».

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση και αναφορικά με τη σύγκριση που γίνεται τις τελευταίες ημέρες μεταξύ του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Γλαβίνας σχολίασε πως «το ΠΑΣΟΚ έψαξε και βρήκε έναν τρόπο υλοποίησης της μεταρρύθμισης με βάση το σκανδιναβικό μοντέλο και συζητά την αναθεώρηση του άρθρου 16, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ λέει όχι στο νομοσχέδιο με έναν αφοριστικό τρόπο. Εμείς λοιπόν κουβεντιάζουμε το πως θα υλοποιήσουμε τις αλλαγές αλλά μ’ έναν διαφορετικό τρόπο. Δεν είναι δυνατό να απαιτεί η ΝΔ συμπολιτευόμενη αντιπολίτευση χαρακτηρίζοντας μάλιστα το ΠΑΣΟΚ ως «πράσινο ΣΥΡΙΖΑ» με αφοριστικό λόγο. Εμείς μάλιστακάναμε μία ημερίδα διάρκειας 8 ωρών σε σχέση με το πως πρέπει να γίνουν τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, έχουμε παρουσιάσει σε πάρα πολλές πλατφόρμες και με αρθρογραφία το μοντέλο, το οποίο προτείνουμε, κι εδράζεται σ’ ένα πλαίσιο που εφαρμόζεται στη σκανδιναβικές χώρες για το πως λειτουργούν συμπληρωματικά τα μη κρατικά ιδρύματα παράλληλα με ισχυρά κρατικά πανεπιστήμια».