Για ύπαρξη 15-20 πλαστικών δοχείων με εύφλεκτο υγρό στο πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα οποία προκάλεσαν την έκρηξη και τη φωτιά μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη κάνει λόγο μεταξύ άλλων το πόρισμα του πραγματογνώμονα Αχιλλέα Μιχόπουλου, που ορίστηκε από οικογένειες συγγενών θυμάτων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στο πόρισμα γίνεται λόγος για 13,7-19 τόνους υδρογονανθράκων οι οποίοι μεταφέρονταν σε πλαστικά δοχεία του ενός κυβικού, στο πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας που εξερράγησαν σε τρεις διακριτές προσκρούσεις με τις λαμαρίνες που μεταφέρονταν στη δεύτερη και στην τρίτη πλατφόρμα, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η πυρόσφαιρα (fireball). Παράλληλα, σύμφωνα με το πόρισμα αποκαλύπτεται ότι υπήρξε και ένα δοχείο που εξερράγη λόγω της φωτιάς 3 λεπτά μετά τη σύγκρουση.
«Λαμβάνοντας υπόψη το ειδικό βάρος των υγρών υδρογονανθράκων (0.87), οι ποσότητες αυτές για να μεταφερθούν χρειάζονται 15-20 δοχεία (IBCs) χωρητικότητας 1 m3» αναφέρει χαρακτηριστικά το πόρισμα.
Σε άλλο σημείο, αναφορικά με το υλικό που δημιούργησε το fireball, προκύπτει σύμφωνα με το συμπέρασμα ότι πρόκειται για «μίγμα αρωματικών υδρογονανθράκων που περιείχε βενζόλιο σε μεγάλη συγκέντρωση (θερμοκρασία ανάφλεξης -11 oC), τολουόλιο (θερμοκρασία ανάφλεξης 4 oC) και Ξυλόλιο».
Όπως περιγράφεται στο πόρισμα «Η ποσότητα των υδρογονανθράκων, με βάση την ανάλυση που προηγήθηκε, προκύπτει ότι ήταν στην πρώτη πλατφόρμα σε πλαστικά δοχεία (IBCs) χωρητικότητας 1m3 εκάστου. Έτσι ερμηνεύεται το γεγονός ότι ο σχηματισμός του fireball προέκυψε από τρεις διακριτές προσκρούσεις των λαμαρινών που λόγω αδράνειας έπεσαν στα δοχεία και τα διέρρηξαν. Οι λαμαρίνες ήταν στην πραγματικότητα τοποθετημένες στην 2η και 3η πλατφόρμα. Το συνολικό βάρος των λαμαρινών ήταν 162 τόνοι, με επιτρεπόμενο φορτίο ανά πλατφόρμα 200 τόνων. Η κατανομή τους σε 2 πλατφόρμες ήταν εφικτή. Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από το γεγονός ότι στην 1η πλατφόρμα δεν υπάρχουν υπολείμματα από τα συρματόσχοινα πρόσδεσης των λαμαρινών, ενώ υπολείμματα υπάρχουν στην 2η και 3η πλατφόρμα».
Μάλιστα, επισυνάπτονται φωτογραφίες οι οποίες τεκμηριώνουν το σενάριο. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Κανένα ίχνος συρματόσχοινου πρόσδεσης λαμαρινών, 1η Πλατφόρμα».

Παράλληλα, όπως αναφέρει το πόρισμα, τα υπολείμματα των συρματόσχοινων πρόσδεσης λαμαρινών στα βαγόνια 2 και 3 είναι ορατά.

Σε άλλο σημείο, γίνεται λόγος για το καινούργιο στοιχείο της ροής καυσίμου. Όπως προκύπτει από φωτογραφικά δεδομένα που ανέκυψαν από την κάμερα επιτήρησης κυκλοφορίας υπάρχει εμφανής ροή καυσίμου στο πρανές, αριστερά από το κατακόρυφο τοιχίο του τούνελ.
Η φωτιά στο έδαφος εμφανίζεται για πρώτη φορά στις 23:19:50, δηλαδή 1:07 μετά το τέλος της πυρόσφαιρας. Και η ροή του υγρού εμφανίζεται για πρώτη φορά στις 23:21:33, 1:43 μετά την έναρξη της φωτιάς.
