ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Πώς διαμορφώνεται μετά την αύξηση 2% o κατώτατος μισθός

Αύξηση στο 2%, αποφάσισε σήμερα, Παρασκευή 26 Ιουλίου, το Υπουργικό Συμβούλιο για τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο. Έτσι, περίπου, θα διαμορφωθεί, αντίστοιχα ο μισθός, από 650 σε 663 ευρώ και το νέο κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, από 29,04 σε 29,62 ευρώ.

Σημειώνεται ότι στο Υπουργικό Συμβούλιο κατατέθηκε η Εισήγηση από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωνσταντίνο Χατζηδάκη, για την παροχή σύμφωνης γνώμης για τον κατώτατο μισθό και το κατώτατο ημερομίσθιο σύμφωνα με το άρθρο 103 παρ. 7 του ν. 4172/2013 (Α’ 167).

«Με βάση όσα προβλέπει ο νόμος, οι κοινωνικοί εταίροι τοποθετήθηκαν. Και οι μικρομεσαίοι, η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΒΒΕ, τάσσονται υπέρ του «παγώματος» του μισθού επειδή έχει μεσολαβήσει μια ύφεση 8,2% πέρυσι. Η ΓΣΕΕ τάσσεται υπέρ μιας αύξησης από τα 650 ευρώ στα 751 ευρώ για λόγους στήριξης των εργαζομένων. Η κυβέρνηση έχει σταθμίσει όλα τα δεδομένα, βλέπει και τι έχει μεσολαβήσει και την προοπτική της οικονομίας και θα κινηθεί με έναν τρόπο συνετό και δίκαιο», σημείωσε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης.ADVERTISING

Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Η ανακοίνωση για την συμβολική αύξηση του 2%, προκάλεσε την αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που έκανε λόγο για κοροϊδία.

“Μετά από δύο χρόνια με μηδενική αύξηση στον κατώτατο μισθό – παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες της ΝΔ -, μετά από μια σειρά νομοθετικές διατάξεις  που περιόρισαν ασφυκτικά τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, μετά από το νόμο Χατζηδάκη που πλήττει ευθέως κάθε δυνατότητα συλλογικής διεκδίκησης των εργαζομένων και καθιερώνει την απλήρωτη υπερωριακή απασχόληση, έρχεται σήμερα ο πρωθυπουργός να ελεήσει τους “εξαρτημένους από το μισθό” (κατά τη δική του ρήση) με αύξηση περίπου 40 λεπτά την ημέρα. Ο εμπαιγμός  των εργαζομένων από την κυβέρνηση  συνεχίζεται. Δυστυχώς όμως για τον κ. Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του “δεν μπορείς να κοροϊδεύεις  όλους για πάντα”. Ο  κόσμος της εργασίας  που από την πρώτη στιγμή έγινε στόχος του αντεργατικού οδοστρωτήρα και της συνεχιζόμενης κοροϊδίας από την πλευρά της κυβέρνησης,  θα δώσει την απάντησή του στην κυβέρνηση – εντολοδόχο του ΣΕΒ. O ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία έχει δεσμευθεί για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 800 ευρώ (που αποτελεί το 60% του διάμεσου μισθού στην Ελλάδα), επαναφορά και ενίσχυση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και κατάργηση όλων των αντεργατικών διατάξεων της ΝΔ”, αναφέρεται σε ανακοίνωση του Τμήματος Εργατικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα σήμερα

Στην Ελλάδα ο νομοθετημένος από 1/2/2019 κατώτατος μηνιαίος μισθός για τους υπαλλήλους ανέρχεται στα 650 ευρώ και το ημερομίσθιο για εργατοτεχνίτες στα 29,04 ευρώ. Δεδομένου ότι στην Ελλάδα καταβάλλονται 14 μισθοί, αυτό αντιστοιχεί σε 758 ευρώ/μήνα. Με την εγκύκλιο 7613/395-18-02-2019 του Υπουργείου Εργασίας ορίστηκε ότι τα ανωτέρω ποσά προσαυξάνονται μέχρι και 30% ανάλογα με τα έτη προϋπηρεσίας που έχει συμπληρώσει ο/η εργαζόμενος/η προ του 2012. Συνεπώς ο κατώτατος μισθός μπορεί να είναι έως και 195 ευρώ υψηλότερος (βλ. πίνακα).

Αντίστοιχα από 1-1-2022 ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 663 ευρώ το μήνα (ή 773,5 ευρώ με αναγωγή των 14 μισθών) ενώ με τις τριετίες φθάνει έως και 198,9 ευρώ υψηλότερα. Το κατώτατο ημερομίσθιο από 1-1-2022 διαμορφώνεται σε 29,62 ευρώ.

Οι ισχύοντες και οι νέοι μισθοί για άγαμους και έγγαμους υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες με τις τριετίες παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα.

Κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο στην Ελλάδα – σημερινό καθεστώς και διαμόρφωση από 1-1-2022

Κατώτατος μισθός και ημερομίσθιο στην Ελλάδα

Επισημαίνεται ότι από το Φεβρουάριο του 2019, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού έχει αυξηθεί, αφενός εξαιτίας των αποπληθωριστικών πιέσεων (-1,3% το 2020) αφετέρου λόγω της μείωσης κατά 1,63% των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλουν οι εργαζόμενοι (από 15,75% σε 14,12%). Για ένα μισθωτό πλήρους απασχόλησης που λαμβάνει τον κατώτατο μισθό των 650 ευρώ το συνολικό όφελος από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ανέρχεται σε 10,6 ευρώ/μήνα ή 148,3 ευρώ/έτος (14 μισθοί).

Δηλαδή συνολικά, το πραγματικό ετήσιο διαθέσιμο των μισθωτών πλήρους απασχόλησης που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό των 650 ευρώ έχει αυξηθεί κατά περίπου 250 ευρώ το χρόνο λόγω του αρνητικού πληθωρισμού και της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και θα αυξηθεί από 1-1-2022 επιπλέον κατά 182 ευρώ με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Το ευρωπαϊκό περιβάλλον

Μεταξύ των 21 κρατών μελών της ΕΕ που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό, η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της κατάταξης όσον αφορά το ύψος του κατώτατου μισθού (11η με βάση τον ονομαστικό και 13η με βάση τα Ισοδύναμα Αγοραστικής Δύναμης).

Διάγραμμα: Ύψος κατώτατου μισθού στην ΕΕ

Οι 18 από τις ανωτέρω χώρες προχώρησαν σε ονομαστική αύξηση το διάστημα Ιαν 2020-Μαρ. 2021. Ωστόσο, η σύγκριση των ονομαστικών αυξήσεων αγνοεί σημαντικά νομισματικά και οικονομικά μεγέθη (πληθωρισμός, συναλλαγματική ισοτιμία, μεταβολή ΑΕΠ, ιστορικό μεταβολών κατώτατου μισθού). Ειδικότερα:

• Μόνο σε 9 χώρες η αύξηση υπερέβη το 2%, αν λάβουμε υπόψιν τον πληθωρισμό και τη συναλλαγματική ισοτιμία (για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης). Σε 6 χώρες η πραγματική αύξηση ήταν μικρότερη της μίας ποσοστιαίας μονάδας και σε 1 ο πραγματικός κατώτατος μισθός μειώθηκε.

• Στην Ελλάδα η πραγματική αξία του κατώτατου μισθού αυξήθηκε κατά 1,3% λόγω του αποπληθωρισμού, ενώ περαιτέρω αύξηση της αγοραστικής δύναμης επήλθε από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων κατά 1,63%.

• Η πλειονότητα των χωρών με σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού είναι μικρές και «ανοικτές» οικονομίες που είχαν έντονη αναπτυξιακή δυναμική πριν την πανδημία και επλήγησαν πολύ λιγότερο από αυτήν. Επίσης στις δύο χώρες με την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση (Λετονία, Σλοβενία) εφαρμόστηκαν αποφάσεις που είχαν ληφθεί πολύ πριν την πανδημία. Η Σλοβενική κυβέρνηση έσπευσε μάλιστα να δεσμευτεί ότι θα αποζημιώσει, εν μέρει, τις επιχειρήσεις για το αυξημένο εργασιακό κόστος.

• Η Ισπανία και η Εσθονία διατήρησαν αμετάβλητο τον ονομαστικό κατώτατο μισθό το 2020, ενώ η πραγματική αύξηση (αφού ληφθεί υπόψη ο πληθωρισμός) ήταν μικρότερη από εκείνη της χώρας μας.

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες της ευρωζώνης (Ιαν. 2020- Μαρ. 2021)

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες της ευρωζώνης

Πηγή: Eurostat *Για την Ελλάδα υπολογίζεται με 12 καταβολές

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες ΕΕ που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη (Ιαν. 2020 – Μαρ. 2021)

Μεταβολή κατώτατου μισθού στις χώρες ΕΕ που δεν ανήκουν  στην ευρωζώνη

Οι προτάσεις

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το πόρισμα του ΚΕΠΕ, που κατέγραψε τα αποτελέσματα της διαβούλευσης και το οποίο υπεβλήθη στον υπουργό Εργασίας, το σύνολο των εργοδοτικών φορέων, (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΣΒΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ) τάχθηκε υπέρ του «παγώματος» του κατώτατου μισθού στα σημερινά επίπεδα, με το επιχείρημα ότι οι επιπτώσεις ενδεχόμενης αύξησής του θα είναι δυσμενείς για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και την ανεργία.

Υπέρ του «παγώματος» του κατώτατου μισθού τάχθηκαν επίσης η Τράπεζα της Ελλάδος, το ΙΟΒΕ και το ΚΕΠΕ.

Το ΕΙΕΑΔ (Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού) εισηγήθηκε δύο επιλογές: είτε διατήρηση του μισθού στα 650 ευρώ με παράλληλα μέτρα αύξησης της αγοραστικής δύναμης είτε αύξησή του κατά 1,53%.

Αύξηση του κατώτατου μισθού εισηγείται η ΓΣΕΕ. Συγκεκριμένα, ζητά να ανέλθει στα 751 ευρώ άμεσα και στα 809 ευρώ από τα μέσα του 2022.

Με βάση αυτά τα δεδομένα το τελευταίο διάστημα το τραπέζι ετέθησαν οι εξής εναλλακτικές:

  • Πάγωμα του μισθού των 650 ευρώ έως το καλοκαίρι του 2022
  • Οριακή αύξηση

Πάντως όπως φαίνεται η κυβέρνηση επιλέγει την οριακή αύξηση ώστε να δώσει ένα πολιτικό στίγμα στήριξης των πιο χαμηλά αμοιβόμενων αλλά και συνολικά της κοινωνίας. Επίσης μια τέτοια απόφαση είναι εναρμονισμένη με το διεθνές κλίμα αλλά και με τη στόχευση για βελτίωση τη ψυχολογίας στην αγορά και βέβαια της ζήτησης.

Βέβαια μένει να διευκρινιστεί αν η αύξηση θα ισχύσει άμεσα, όπως προβλέπει ο ισχύον νόμος και είναι το πιθανότερο σενάριο ή αν θα υπάρξει ειδική ρήτρα ώστε να ισχύσει από τον Ιανουάριο του 2022.

Βέβαια άλλο ένα βασικό θέμα που επηρεάζει συνολικά τους μισθούς και το μισθολογικό κόστος των επιχειρήσεων είναι η επικείμενη απόφαση του ΣτΕ για την τύχη των 3ετιών.

Πιο συγκεκριμένα το ΣτΕ θα αποφασίσει αν μισθωτοί που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα για επιδόματα προϋπηρεσίας το 2012 τα δικαιούνται ακόμη ή θα τα χάσουν καταγράφοντας απώλειες μισθού έως και 195 ευρώ το μήνα. Υπενθυμίζεται ότι εργοδοτικές ενώσεις που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ ζητούν ο μισθός να υπολογίζεται σε όλους χωρίς 3ετίες έστω και «παγωμένες» από το 2012 και ανεξαρτήτως χρόνου υπηρεσίας.

Μια τυχόν αρνητική απόφαση του ΣτΕ για τους εργαζόμενους θα σημάνει απώλεια επιδομάτων προϋπηρεσίας και νέο ενιαίο μισθό χωρίς προσαυξήσεις για όλους.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ

Σημειώνεται ότι άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 800 ευρώ, εκκίνηση πιλοτικά του 35ωρου χωρίς μείωση μισθού, ισχυρό Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας και συλλογικές συμβάσεις, περιλαμβάνει η προγραμματική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το εργασιακό, που παρουσίασε πριν λίγες εβδομάδες ο πρόεδρος του κόμματος Αλέξης Τσίπρας.

Πρόκειται όπως ανέφερε, για ένα «σύγχρονο ευρωπαϊκό σχέδιο με εγγυήσεις για εργαζόμενους και νέους για μια καλύτερη ζωή». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, δεν αρκεί η κατάργηση του «αντικοινωνικού νόμου Χατζηδάκη, απαιτείται μία συνολική ρύθμιση του εργασιακού πλαισίου για να φθάσουμε το ευρωπαϊκό κεκτημένο».

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Τσίπρας παρουσίασε τις πέντε βασικές αρχές του νέου κοινωνικού συμβολαίου για τον τομέα της εργασίας: Δικαιοσύνη, Ασφάλεια, Δημοκρατία, Αξιοπρέπεια, Προοπτική.

Ο Αλέξης Τσίπρας επισήμανε ότι «δεν ήταν ποτέ οι εκφραστές της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας αυτοί οι οποίοι έθεταν τη βασική αντίθεση στη λογική της αύξηση του μισθού. Αυτοί οι οποίοι πάντοτε, είτε δημόσια, όχι τόσο, κυρίως παρασκηνιακά και υπογείως, έθεταν διαρκώς ζήτημα για τη μείωση του μισθού, ήταν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι και οι κύκλοι που πρόσκεινται στον Σύνδεσμο των Βιομηχάνων, αυτοί οι οποίοι στην πραγματικότητα δεν έχουν να κερδίσουν και πάρα πολλά πράγματα από την αύξηση της ενεργού ζήτησης στην ελληνική οικονομία, είτε για λόγους που έχουν να κάνουν με εξαγωγές, είτε με την οικονομία κλίμακας στις επιχειρήσεις τους». Τόνισε πως αυτούς τους κύκλους «δεν τους αφορά τόσο αυτό, τους αφορά η συρρίκνωση του δικού τους κόστους, του εργασιακού κόστους και εκείνο που βρίσκουν εύκολο κάθε φορά, είναι το μισθολογικό κόστος. Άρα, ο εργαζόμενος».