Υπό κατάρρευση είναι τα οδικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας με τα συμβάντα που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων να πολλαπλασιάζονται με ραγδαίο ρυθμό ειδικά την περίοδο αυτή που το θερμόμετρο χτυπάει …κόκκινο.
Την ώρα που στο πλαίσιο της συζήτησης για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης τόσο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας επαναλάμβαναν για πολλοστή φορά ότι τα πολυαναμενόμενα καινούρια λεωφορεία είναι σχεδόν …καθ΄οδόν, στους δρόμους της πρωτεύουσας η κατάσταση των λεωφορείων παραμένει τριτοκοσμική και ο διαγωνισμός για την προμήθεια καινούριων ύστερα από αλλεπάλληλες παρατάσεις, ακόμα καρκινοβατεί.
Μόλις χθες, όπως αποκαλύπτει βίντεο που ανάρτησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξοργισμένη επιβάτις, λεωφορείο της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχασε στην κυριολεξία την πόρτα του εν μέσω δρομολογίων. Οπως φαίνεται καθαρά, την ώρα που αποβιβαζόταν ο κόσμος σε στάση, η πόρτα σχεδόν έπεσε και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του οδηγού να την επανατοποθετήσει, δεν μπόρεσε να ξαναπαραμείνει στη θέση της.
Σε αποσύνθεση ο στόλος των λεωφορείων:
– Το περιστατικό ήρθε μόλις μία εβδομάδα μετά από αντίστοιχο συμβάν, όταν άλλο όχημα της εταιρίας κατά τη διάρκεια δρομολογίου έχασε τον έναν του τροχό εν κινήσει βάζοντας σε κίνδυνο όχι μόνο τους επιβάτες του λεωφορείου, αλλά και πεζούς και οδηγούς διπλανών οχημάτων.
– Την περασμένη Πέμπτη, τρίτο λεωφορείο της εταιρίας που εκτελούσε δρομολόγιο σε γραμμή του Αεροδρομίου έμεινε περίπου 1,5 ώρα ακινητοποιημένο εν μέσω θέρους έξω από τις αναχωρήσεις του αερολιμένα καθώς νωρίτερα, όπως μεταδίδουν εργαζόμενοι, είχαν «σκάσει» οι μπαταρίες και ο οδηγός χρησιμοποίησε τον πυροσβεστήρα ώστε να μην πάρει και φωτιά.
– Σε άλλο δρομολόγιο γραμμής αεροδρομίου και συγκεκριμένα της Χ93 λίγες ημέρες πριν έσκασε το μπροστινό δεξί λάστιχο του οχήματος και το λεωφορείο έμεινε μόνο με τη ζάντα μέχρι να καταφέρει να σταματήσει, γεγονός που καταδεικνύει το πόσο ταλαιπωρημένα είναι και τα ελαστικά πολλών οχημάτων.
Ανεπαρκής κλιματισμός
Η κατάσταση μάλιστα γίνεται ολοένα και πιο δυσχερής όσο ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες. Ο κλιματισμός σε πολλά λεωφορεία δε λειτουργεί, ενώ σε αρκετά από όσα έχουν μισθωθεί με τη μέθοδο του leasing είναι ούτως ή άλλως χαμηλής απόδοσης δεδομένου ότι τα οχήματα αυτά έχουν εισαχθεί από χώρες της Βόρειας Ευρώπης, όπου τα καλοκαίρια είναι πιο ήπια.
Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση οδηγού, ο οποίος αυτήν την εβδομάδα και ενώ ο υδράργυρος είχε «σκαρφαλώσει», διαμαρτυρήθηκε επειδή το λεωφορείο ανέβαζε πολύ υψηλή θερμοκρασία για να λάβει την απάντηση να …κλείνει το air condition στις ανηφόρες διότι «το όχημα ζορίζεται».
Και ενώ στους δρόμους της Αθήνας έξακολουθούν να κάνουν δρομολόγια ακόμα και λεωφορεία τριάντα ετών, το επιβατικό κοινό καλείται για ακόμα μία φορά να κάνει …περισσότερη υπομονή. Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις ότι τα πρώτα από τα 650 καινούρια λεωφορεία θα εντάσσονταν στους στόλους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το 2023, το εγχείρημα μετατέθηκε τελικά για το 2024, όπως προκύπτει από τα όσα είπε ο κ. Σταϊκούρας στη Βουλή.
Παράλληλα το Ελεγκτικό Συνέδριο έβαλε πρόσφατα φρένο σε ένα από τα σημαντικά τμήματα του διαγωνισμού, το οποίο μάλιστα αφορά 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Το Στ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδριου στο πλαίσιο του προσυμβατικού ελέγχου αποφάσισε ότι «κωλύετα η υπογραφή της σύμβασης» για το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού που αφορά την αγορά 250 12μετρων ηλεκτρικών λεωφορείων με ελάχιστη αυτονομία 180 χλμ, του απαραίτητου εξοπλισμού φόρτισής τους καθώς και της συντήρησής τους για ένα χρόνο.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, καταλογίζει στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, η οποία και «έτρεξε» τον διαγωνισμό «ουσιώδη νομική πλημμέλεια στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία» δεδομένου ότι η αναδοχος ήταν κινεζική εταιρία. Εάν το υπουργείο δεν καταφέρει να ξεπεράσει αυτόν τον σκόπελο, αυτό θα είναι το δεύτερο από τα πέντε τμήματα στα οποία είχε χωριστεί ο διαγωνισμός που ματαιώνεται καθώς και το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού που αφορούσε την προμήθεια 120 υβριδικών λεωφορείων, είχε ματαιωθεί το 2022 αφού δεν είχε κατατεθεί προσφορά από κανέναν ενδιαφερόμενο. Το γεγονός αυτό μείωσε τον αριθμό των προς προμήθεια λεωφορείων από τα 770 που αρχικά αφορούσε ο διαγωνισμός στα 650, ενώ τώρα κινδυνεύει να «κοντύνει» και κατά 250 ακόμα.
Σύμφωνα με τον νέο υπουργό, πάντως, εντός της χρονιάς θα ξεκινήσουν πιθανότατα οι διαδικασίες και για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης, που προγραμματίζεται να συγχρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ.