ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Σούπερ μάρκετ: Νέες αυξήσεις σε 500 προϊόντα από αρχές του 2023!

Ο εφιάλτης της ακρίβειας συνεχίζεται και το 2023, το οποίο αναμένεται να κάνει ποδαρικό με νέες αυξήσεις σε τουλάχιστον 500 βασικά αγαθά (π.χ τρόφιμα) που μεσοσταθμικά θα φτάσουν το 10%, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τα νοικοκυριά. 

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε σχετικό ρεπορτάζ της Realnews, περισσότερες από 60 εταιρείες έχουν αποστείλει ήδη στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ νέα τιμολόγια με ανατιμήσεις για περισσότερες 30 κατηγορίες προϊόντων. Οι αυξήσεις αυτές ήταν προγραμματισμένες εδώ και αρκετές εβδομάδες ή και μήνες από ορισμένες επιχειρήσεις, οι οποίες τις αποδίδουν στην εκρηκτική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, αλλά και στα μεταφορικά.

Αξιοσημείωτο είναι ότι ορισμένες εταιρείες προγραμματίζουν δύο ή τρεις ανατιμήσεις που θα κάνουν στο ίδιο προϊόν σε διάστημα ενός έτους, με στόχο να «μοιραστεί» το βάρος για τους καταναλωτές και ταυτόχρονα να μην πέσουν οι πωλήσεις. Άλλωστε, τους τελευταίους μήνες δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που σταμάτησαν να βάζουν στο καρότσι του σούπερ μάρκετ τα προϊόντα με μεγάλη αύξηση στην τιμή τους. 

Αυξήσεις ακόμα και 30% 

Μάλιστα, οι αυξήσεις σε ορισμένα προϊόντα θα είναι τόσο μεγάλες, που σε κάποιες περιπτώσεις θα ξεπεράσουν ακόμα και το 30%, κάτι που αποδεικνύει ότι η ακρίβεια που σαρώνει τα ράφια συνεχίζεται με αμείωτη ένταση

Κι ενώ οι τιμές στο σούπερ μάρκετ έχουν φτάσει σε «απαγορευτικά» ύψη λόγω της ενεργειακής κρίσης, η πρόσφατη αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα δεν φαίνεται να έριξε και τις τιμές στο σούπερ μάρκετ, γεγονός που έχει προκαλέσει τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών. Σημειώνεται ότι οι περισσότεροι επιχειρηματίες, από το στάδιο της παραγωγής των πρώτων υλών μέχρι την παραγωγή των προϊόντων και τη διανομή τους στα καταστήματα λιανικής πώλησης, επικαλούνται την ενεργειακή κρίση για τις συνεχείς ανατιμήσεις. 

Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές μέσα σε έναν χρόνο

Το ζητούμενο είναι κατά πόσο είναι δικαιολογημένες αυξήσεις της τάξης του 20% και του 30%. Πρόκειται για ανατιμήσεις που προκύπτουν και από τα επίσημα στοιχεία του Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον πληθωρισμό, παρόλο που υποχώρησε στο 8,5% τον Νοέμβριο, από 9,1% τον Οκτώβριο. Και οι αριθμοί αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. 

Σε διάστημα ενός έτους προϊόντα διατροφής και αλκοολούχα ποτά ανατιμήθηκαν κατά 15%. Ειδικότερα, οι τιμές: 

  • στο ψωμί και στα δημητριακά αυξήθηκαν κατά 18,7%,
  • στα κρέατα 16,7%, 
  • στα ψάρια 1,9%, 
  • στα γαλακτοκομικά και τα αυγά25,3%, 
  • στα έλαια και τα λίπη 20,4%, σ 
  • στα λαχανικά 12,6%, 
  • στη ζάχαρη, τις σοκολάτες, τα γλυκά και τα παγωτά 6,1%, 
  • στον καφέ 13,4%, 
  • στο μεταλλικό νερό, τα αναψυκτικά και τους χυμούς φρούτων κατά 8,6%. 

Ουσιαστικά και σε πολύ μεγάλο βαθμό η μείωση του πληθωρισμού τον Νοέμβριο οφείλεται στη σημαντική αποκλιμάκωση των τιμών στο ηλεκτρικό ρεύμα, στο φυσικό αέριο, στο πετρέλαιο θέρμανσης και στα καύσιμα. 

Πώς γίνεται οι αυξήσεις να εφαρμόζονται τόσο γρήγορα

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή της η εφημερίδα, από τον Σεπτέμβριο μέχρι και σήμερα έχουν ανατιμηθεί περισσότερα από 1.500 προϊόντα, σε ποσοστό ακόμη και πάνω από 30%. Τον Σεπτέμβριο ανακοινώθηκαν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανατιμήσεις σε 500 προϊόντα, τον Οκτώβριο σε 800 και τον Νοέμβριο σε τουλάχιστον 200

Τις τελευταίες ημέρες καταφθάνουν στα καταστήματα πώλησης τροφίμων νέα τιμολόγια με αυξήσεις σε δεκάδες βασικά αγαθά, που αναμένεται να περάσουν σταδιακά στα ράφια, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων στις αποθήκες. Σε γενικές γραμμές, όμως, τα αποθέματα είναι περιορισμένα, λόγω των συνεχών αλλαγών στις τιμές, με αποτέλεσμα οι ανατιμήσεις, από τη στιγμή που στέλνονται από τις βιομηχανίες τροφίμων και τις εμπορικές επιχειρήσεις στα καταστήματα λιανικής, να περνούν στα ράφια σχεδόν αυτόματα. 

Άη Βασίλης με… αυξήσεις: Η λίστα με τις νέες τιμές 

Έτσι, από τις αρχές του χρόνου αναμένεται σταδιακά να ανατιμηθούν τα εξής προϊόντα: 

  • Παιδικές πάνες, απορρυπαντικά, σαμπουάν, ξυραφάκια, σοκολατοειδή και μπεσαμέλ έως 30%, 
  • ζυμαρικά και σάλτσες έως 29%, 
  • λουκούμια έως 27%, 
  • τσίχλες και καραμέλες έως 22%, 
  • λιαστές τομάτες έως 20%, 
  • μπάρες δημητριακών και κονσέρβες λαχανικών έως 19%, 
  • καθαριστικά σπιτιού έως 18% τυριά, 
  • μπισκότα και φρυγανιές έως 16%, 
  • ζωοτροφές έως 15%, 
  • ελαιόλαδο έως 14%, 
  • ρύζι 13%, 
  • κονσέρβες τόνου έως 12,5%, 
  • μαρμελάδες και ξύδι βαλσαμικό έως 11%, 
  • εμφιαλωμένο νερό έως 10%, 
  • αναψυκτικά έως 9%, γιαούρτια 7,5%, 
  • βρεφικό γάλα και φρουτόκρεμες έως 8%, 
  • φασόλια και κρουασάν έως 7%, 
  • μέλι και καφές εσπρέσο έως 6%, 
  • είδη προσωπικής υγιεινής έως 5%. 

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις δεν αφορούν το σύνολο των κατηγοριών, αλλά μεμονωμένα προϊόντα. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα με την ίδια ένταση.