ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑ

Σταθμάρχες «αδειάζουν» τον Καραμανλή: «Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση που υπήρχε ως το 2019, δεν θα γινόταν ποτέ το δυστύχημα!»

Απίστευτες καταγγελίες από μηχανοδηγούς και σταθμάρχες που “αδειάζουν” τον Κώστα Αχ. Καραμανλή αλλά και τον Γιώργο Γεραπετρίτη, κατά τη συνάντησή τους με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. “Αυτή είναι η τηλεδιοίκηση που λέει ότι λειτουργεί”.

Τη βεβαιότητά τους πως εάν λειτουργούσε το Κέντρο Τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίο «λειτουργούσε από το 2009 ως τον Ιούλιο του 2019», το δυστύχημα στα Τέμπη δεν θα είχε συμβεί, υπογράμμισαν στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Αλέξη Τσίπρα, εργαζόμενοι, σταθμάρχες και μηχανοδηγοί κατά την επίσκεψή του στο κέντρο τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης.

Έτσι, διέψευσαν για ακόμα μία φορά τον Κώστα Καραμανλή πού μοίρασε “μερίδια” ευθύνης για την τραγωδία των Τεμπών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Συγκεκριμένα, πρώην σταθμάρχες της Λάρισας τόνισαν πως στο κτίριο λειτουργούσε κανονικά η τηλεδιοίκηση της Λάρισας μέχρι τον Ιούλιο του 2019, παρακολουθώντας όλα τα τρένα από τον Δομοκό μέχρι και το Πλατύ Ημαθίας.

“Όταν κάηκε ο μετασχηματιστής στην πυρκαγιά τον Ιούλιο του 2019 σταμάτησε να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση» ανέφερε ο πρώην σταθμάρχης της Λάρισας. «Για λίγα χιλιάρικα δεν αποκαταστάθηκε η ζημιά. Για 10-20 χιλιάδες ευρώ. Όσο για το προσωπικό που δούλευε εδώ, ορισμένοι έφυγαν με μετατάξεις, άλλοι με σύνταξη. Δεν ενδιαφέρονταν να λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση, τελικά την κατήργησαν”, σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρώην σταθμάρχης.

“Αυτή είναι η τηλεδιοίκηση που λέει ο κύριος Γεραπετρίτης ότι λειτουργεί. Αν το βλέπετε εσείς ότι λειτουργεί, ό,τι και να πούμε περισσεύει” κατήγγειλε πρώην μηχανοδηγός του ΟΣΕ, με τον κ. Τσίπρα να σχολιάζει πως «νομίζω ότι αυτό είναι μεγαλύτερη ύβρις από τις ίδιες τις ευθύνες για την εγκατάλειψη του δικτύου.

“Είχαν προγραμματίσει ότι αυτά πρέπει να διαλυθούν όλα”
Οι εργαζόμενοι περιέγραψαν στον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ότι μέχρι τον Ιούλιο του 2019 υπήρχε ένα πάνελ που απεικόνιζε την πορεία όλων των τρένων από τον Δομοκό μέχρι τον κόμβο Πλατύ.

Σε ερώτηση του Αλέξη Τσίπρα πόσοι σταθμάρχες ήταν στην βάρδια, υπογράμμισαν ότι στην Λάρισα ήταν δύο σταθμάχρες σε κάθε μία από τις τρεις βάρδιες στον σταθμό τηλεδιοίκησης και άλλοι δύο ανά βάρδια στο σταθμό του τρένου. “Και τώρα ήταν μόνο ένας σταθμάρχης. Όχι μόνο ένας απλά αλλά και άπειρος. Ήταν λίγων ημερών σταθμάρχης”, σημείωσε ο επί χρόνια πρώην σταθμάρχης της Λάρισας Γιάννης Κολλάτος.

Πρόσθεσε δε πως “εγώ για να μπω σταθμάρχης στην Λάρισα και να εργαστώ, έκανα 7 χρόνια σε γειτονικούς σταθμούς για να αποκτήσω εμπειρία. Επί σειρά ετών ήμουν βοηθός σταθμάρχη με κάποιον έμπειρο και αυτός ήταν 5 ημερών. Είναι έγκλημα.. 24 Ιανουαρίου ορκίστηκε σταθμάρχης και τον αφήσανε μόνο του. Μετά από εμπειρία 5 ημερών στην Καλαμπάκα. Αδιανόητα πράγματα”.

“Ήμουν 38 χρόνια μηχανοδηγός στην Λάρισα, δούλευαν όλα κανονικότητα στη Λάρισα. Αν λειτουργούσε αυτό δεν θα γινόταν το δυστύχημα|” πρόσθεσε με τη σειρά του άλλος μηχανοδηγός που βγήκε σε σύνταξη πέρσι, όπως είπε ο ίδιος.

“Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, όπως λειτουργούσε από το 2009 έως το 2019, το δυστύχημα δεν θα γινόταν” ανέφεραν χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως “είχαν όμως προγραμματίσει να καταργήσουν τον σιδηρόδρομο”.

“Είχαν προγραμματίσει ότι αυτά πρέπει να διαλυθούν όλα. Γι αυτό προσλαμβάνουν σταθμάρχες με το μπλοκάκι. Να πάρεις έναν σταθμάρχη να τον εκπαιδεύσεις 8-10 μήνες, να αποκτήσει μια εμπειρία και να εργαστεί 6 μήνες, μετά τι θα τον κάνεις; Θα πάρεις άλλον;” διερωτήθηκε πρώην σταθμάρχης του ΟΣΕ.

Τέλος, κατήγγειλε ότι παλαιότερα υπήρχε όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες. «Τη δεκαετία του ‘80 το όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες ήταν 30 ετών, μετά το κάναν 42 μετά πήγε 48 και τώρα επειδή προσελήφθη αυτός ο σταθμάρχης το κάναν 59» ανέφερε. «Ο σταθμάρχης έχει τις ευθύνες του, ήταν άπειρος άνθρωπος αλλά ανεξάρτητα από αυτό αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση δεν θα μπορούσε να γίνει ατύχημα με τίποτα. Δεν υπήρχε περίπτωση».

Κώστας Καραμανλής: Μοίρασε “μερίδια” ευθύνης για τα Τέμπη – Τι είπε στη Βουλή

«Μερίδιο πολιτικής ευθύνης» καταλόγισε στον εαυτό του, μιλώντας σήμερα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για την τραγωδία στα Τέμπη ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε επίσης στις διαχειριστικές ευθύνες επιρρίπτοντας τις περισσότερες στον σταθμάρχη Λάρισας τονίζοντας ότι επέλεξε να μην χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που (όπως κατηγορηματικά δήλωσε ο πρώην υπουργός) υπήρχε στον σταθμό ενώ μίλησε και για «παθογένειες του ελληνικού δημοσίου» που για να αντιμετωπιστούν «χρειάζονται χρόνια». Παράλληλα υποστήριξε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε μόνον το 18% της σύμβασης 717 για τις υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου.

Αναφερόμενος στους λόγους της παραίτησής του ο Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής σημείωσε πως «παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μία ανείπωτη τραγωδία» τονίζοντας πως «ούτε είχα ή έχω κάποια εξάρτησή από κυβερνητική θέση». Επισήμανε επίσης πως «παραιτήθηκα ενάντια στην πρακτική του να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων» σημειώνοντας πως «η ανάληψη όμως της πολιτικής ευθύνης να μείνει γράμμα κενό αν δεν συνοδευθεί από την αναζήτηση διαχειριστικών ευθυνών».

Ο πρώην υπουργός επισήμανε πως «πρώτα από όλα ας εξετάσουμε την σύμβαση 717 του 2014» υποστηρίζοντας πως «αν είχε ολοκληρωθεί η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου θα ήταν ασφαλέστερο». Δήλωσε πως «παραλάβαμε το έργο αυτό βαλτωμένο και το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%» αφού «δεν παραδόθηκε ποτέ το 33% και παραδόθηκε το 18%» και «από το 2017 μέχρι το 2019 δεν έγινε απολύτως καμία εργασία» ενώ επικαλέστηκε και τις καταγγελίες του βουλευτή Νίκου Νικολόπουλου. Σημείωσε πως «κατ’ όνομα είχαμε παραλάβει το 33% του έργου όμως η λειτουργικότητα ήταν στο 18%» έτσι «σημαντικό μέρος κληθήκαμε εμείς και το ανακατασκευάσαμε». Αναφερόμενος συνολικά στο έργο είπε πως «η ολοκλήρωση ενός συστήματος σηματοδότησης σηματοδοτείται από την ύπαρξη πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής από την ΕΡΓΟΣΕ» ενώ επέρριψε ευθύνες στο ότι υπήρξε «σπάσιμο των εργολαβιών» και πως αυτό «δημιουργεί μία Βαβέλ».

Αναφερόμενος στην περίοδο της διακυβέρνησης της Ν.Δ ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είπε πως «το πρώτο μας μέλημα ήταν να εκκινήσουμε αυτό το έργο» σημειώνοντας πως «αντιμετωπίζαμε πλέον και τις πρωτογενείς δυσκολίες της πανδημίας». Δήλωσε έτσι πως «από το 2021 έως σήμερα έχουμε φτάσει στο 90% της υλοποίησης αλλά στο 70% της πιστοποίησης».

Ειδικά για τον σταθμό της Λάρισας επισήμανε ότι «παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022» τονίζοντας πως «αυτό το αποδεικνύει το σχετικό πρωτόκολλο παραλαβής» έτσι δήλωσε «οι σταθμάρχες πρέπει να χαράσσουν την διαδρομή στον πίνακα».

Τόνισε πως «ο σταθμός της Λάρισας διέθετε σύστημα τηλεδιοίκησης» το οποίο «χρησιμοποιήθηκε έως τις 22.12 της 28ης Φεβρουαρίου» δηλαδή «ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν το δυστύχημα». Επίσης παράθεσε ως απόδειξη το ότι «σύμφωνα με το ανακριτικό υλικό, αυτό καταγράφεται στο μαύρο κουτί του συστήματος». Με βάση τα παραπάνω ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είπε πως «συνεπώς ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά. Δυστυχώς δεν το έκανε την χάραξε χειροκίνητα και δυστυχώς άφησε σε λάθος θέσης ένα από τα κλειδιά» σημειώνοντας πως «μπορούσε επί 12 λεπτά να δει πως το τραίνο ήταν σε λάθος πορεία, όμως δεν το είδε». Επίσης ο πρώην υπουργός αναφέρθηκε στο σύστημα ETCS, το οποίο δεν ήταν εγκατεστημένο στο σταθμό της Λάρισας, λέγοντας πως το αν θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία «δεν το γνωρίζουμε» γιατί «όλα τα συστήματα ακόμη και τα πιο άρτια καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται η δυστυχώς που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται».

Ο Κ. Καραμανλής απάντησε και στην κριτική της αντιπολίτευσης σχετικά με το εποπτικό κέντρο της οδού Καρόλου λέγοντας πως «σκοπός του κέντρου αυτού είναι κυρίως η παρακολούθηση των δρομολογίων για να καταγράφονται οι καθυστερήσεις» δηλαδή δεν ήταν «τίποτε περισσότερο από ένα κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης». Παράλληλα χαρακτήρισε αναληθές ότι υπήρχαν 2 σταθμάρχες ανά βάρδια που καταργήθηκαν επί Ν.Δ λέγοντας ότι βάρδιες ενός σταθμάρχη υπήρχαν και τα προηγούμενα χρόνια.

Ο πρώην υπουργός αναφέρθηκε και στην σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την Hellenic Train. Όπως είπε «το 2022 υποχρεώνουμε την Ηellenic Train να πραγματοποιήσει επενδύσεις 600 εκατομμυρίων ευρώ» όπως και να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια της.