ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΡΗΤΗ

Στη Βουλή τα προβλήματα στελέχωσης στα σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου

Ανδρέας Ξανθός

Στη Βουλή θα συζητηθούν τα προβλήματα στελέχωσης στα σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, καθώς ο βουλευτής Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός κατέθεσε ερώτηση  προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα: “Οξυμένα προβλήματα στελέχωσης στα σχολεία της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου”.

Αναλυτικά η ερώτηση του κ. Ξανθού:

“Το νέο σχολικό έτος έχει αρχίσει με σοβαρότατες ελλείψεις και οξυμμένα τα προβλήματα των σχολείων τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας Ρέθυμνου.

Οι μηδενικοί διορισμοί και οι ελάχιστες προσλήψεις αναπληρωτών έχουν ως συνέπεια τη δημιουργία τεράστιων λειτουργικών κενών. Παρά την αύξηση του ωραρίου στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, την κατάργηση μεγάλου αριθμού εκπαιδευτικών δομών (πάνω από 2000 σχολεία) και την αύξηση σε 30 των μαθητών ανά τμήμα, εξακολουθούν να υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και των δυο βαθμίδων της εκπαίδευσης τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και πανελλαδικά. Καταρρίπτεται λοιπόν η θεωρία της πληθώρας των καθηγητών στη δημόσια εκπαίδευση και επιτακτική είναι η ανάγκη για μόνιμους διορισμούς.

Στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία 4 χρόνια αποχώρησαν συνολικά, λόγω συνταξιοδότησης, 9.000 εκπαιδευτικοί και στη θέση τους έχουν διοριστεί μόνο 278, δηλαδή αναλογία 1 διοριζόμενος προς 32 αποχωρήσαντες. Συνεπώς δεν τηρείται ούτε καν η μνημονιακή δέσμευση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος για μια πρόσληψη σε κάθε δέκα αποχωρήσεις. Στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου τα κενά σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και ειδικότητες είναι περίπου 150, χωρίς να υπολογίζεται η αντισταθμιστική αγωγή (τμήματα ένταξης, παράλληλες στηρίξεις και τμήματα υποδοχής). Μετά και τις πρώτες προσλήψεις αναπληρωτών, υπάρχουν σχολεία τα οποία παραμένουν κλειστά ή υπολειτουργούν. Από τα παραπάνω κενά, τα 70 περίπου είναι οργανικά κενά, πράγμα που σημαίνει την επείγουσα ανάγκη έγκαιρης προετοιμασίας των προσλήψεων από την αρχή του καλοκαιριού και κυρίως μόνιμων διορισμών ώστε να μην υποτροπιάζει κάθε χρόνο αυτό το πρόβλημα. Σήμερα υπολειτουργούν πολλά δημοτικά σχολεία και άλλα λειτουργούν ως μονοθέσια ενώ λειτουργικά είναι διθέσια. Επίσης με μεγάλη καθυστέρηση πραγματοποιούνται οι μεταβολές και τοποθετήσεις των νηπιαγωγών, με αποτέλεσμα πολλά νηπιαγωγεία στο Νομό Ρεθύμνου να υπολειτουργούν και 3 νηπιαγωγεία να κλείνουν τη δεύτερη μέρα του αγιασμού. Δεν λειτουργούν το Νηπιαγωγείο Αξού, το 2ο Νηπιαγωγείο Ανωγείων και το Ειδικό Νηπιαγωγείο.

Για τα σχολεία αναμορφωμένου προγράμματος (ΕΑΕΠ) εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρει ότι το ολοήμερο πρόγραμμα θα λειτουργήσει με τις διαθέσιμες ώρες των εκπαιδευτικών ΠΕ70 (δασκάλων) και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων! Αυτό σημαίνει πως ελαστικοποιούνται περαιτέρω οι εργασιακές σχέσεις και δεν θα υπάρχει συγκεκριμένος δάσκαλος στο ολοήμερο πρόγραμμα με ότι αυτό συνεπάγεται για την παιδαγωγική διαδικασία και την ασφάλεια των μαθητών.

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι, για το σχολικό έτος 2014-2015, προσλαμβάνονται ως προσωρινοί αναπληρωτές 198 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ02, 100 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ03, 67 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.01, 33 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.02 και 100 εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ04.04 για την κάλυψη λειτουργικών κενών σε δημόσια σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Συνολικά οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ανέρχονται στις 498. Ειδικότερα στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου προσελήφθησαν μόνο 12 αναπληρωτές για να καλύψουν τις ανάγκες παρότι υπάρχουν περίπου 110 κενά εκπαιδευτικών σε Γυμνάσια και Λύκεια. Χιλιάδες ώρες μαθήματος θα χάνονται εβδομαδιαίως, ειδικά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, στα Μουσικά Σχολεία και την Ειδική Αγωγή που είναι από τα πιο υποβαθμισμένα κομμάτια της εκπαίδευσης.

Συγχρόνως «ανοιχτή πληγή» για την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση αποτελούν οι 1645 εκπαιδευτικοί που ακόμα βρίσκονται σε καθεστώς διαθεσιμότητας ενώ 85 από αυτούς έχουν διαγραφεί από τις καταστάσεις μισθοδοσίας. Πενήντα ειδικότητες υψηλής ζήτησης έχουν καταργηθεί από την Δημόσια Εκπαίδευση και έχουν «παραχωρηθεί» στους σχολάρχες των Ιδιωτικών ΙΕΚ. Συγκεκριμένα στο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου έχουν καταργηθεί οι εξής «δημοφιλείς» ειδικότητες: Νοσηλευτικής, Βρεφονηπιοκομίας, Γραφιστικής, Αισθητικής και Κομμωτικής. Οι ειδικότητες αυτές απορροφούσαν κάθε χρόνο περίπου το 25% των μαθητών του ΕΠΑΛ Ρεθύμνου δίνοντας διέξοδο στο πρόβλημα της επαγγελματικής τους αποκατάστασης. Αποτελεί κοινό αίτημα των φορέων της εκπαίδευσης για την επαναλειτουργία αυτών των ειδικοτήτων στην επαγγελματική εκπαίδευση και την επιστροφή των προαναφερθέντων εκπαιδευτικών σε αυτήν.

Επειδή

Με την εφαρμογή των μνημονίων και των αντίστοιχων εφαρμοστικών νόμων έχουμε οδηγηθεί σε ένα δημόσιο σχολείο συρρικνωμένο όχι μόνο σε οικονομικούς πόρους και υποδομές, αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό και, εν τέλει, σε γνωστικό περιεχόμενο.

Η συνεχής μείωση των δαπανών για την παιδεία, οι πολυπληθείς σχολικές τάξεις, η έλλειψη καθηγητών και δασκάλων, η κατάργηση βασικών γνωστικών αντικειμένων και ολόκληρων ειδικοτήτων, οδηγούν στον αποκλεισμό μεγάλου μέρους των μαθητών από τη σύγχρονη και ουσιαστική μόρφωση.

Η συνεχιζόμενη υποστελέχωση της Εκπαίδευσης οδηγεί σε απώλεια διδακτικών ωρών και σε κλιμακούμενη υποβάθμιση την εκπαιδευτική διαδικασία και ιδιαίτερα το ολοήμερο σχολείο, την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Θα προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας άμεσα στη 2η φάση προσλήψεων αναπληρωτών έτσι ώστε να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν, να μη χαθούν και άλλες διδακτικές ώρες και να λειτουργήσουν εύρυθμα οι σχολικές μονάδες στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου;

2. Πως σκοπεύει το Υπουργείο Παιδείας να ανταποκριθεί στην επείγουσα ανάγκη για μόνιμους διορισμούς και στις δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης με βάση τα λειτουργικά κενά τα οποία και το ίδιο το Υπουργείο αναγνωρίζει;

3. Τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο Παιδείας για τους 1645 εκπαιδευτικούς που εξακολουθούν να βρίσκονται σε καθεστώς διαθεσιμότητας και για τη συρρίκνωση των ειδικοτήτων στην επαγγελματική εκπαίδευση;

Ο ερωτών βουλευτής
Ανδρέας Ξανθός”