Στο χρονικό διάστημα 21 με 25 Οκτωβρίου 2019, πραγματοποιήθηκε στην πόλη Αράντ της Ρουμανίας, η δεύτερη οργανωτική συνάντηση,  στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος, Erasmus+ ΚΑ2 , 2018-1-PL01-KA229-050649_3, “Kreacja i  motywacja”, «Creation and Motivation”, «Δημιουργία & Παροχή κινήτρων», στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το 16ο Δ.Σ. Ρεθύμνου. Το πρόγραμμα εντάσσεται στη δράση Κey Action 2 των εκπαιδευτικών προγραμμάτων “Erasmus +” τα οποία τελούν υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στόχος του προγράμματος είναι η δημιουργία κινήτρων στους μαθητές να χρησιμοποιούν την Αγγλική Γλώσσα, σε πολιτιστικές δράσεις, να εξασκήσουν και τις τέσσερις δεξιότητες της γλώσσας στα Αγγλικά: ομιλία, ανάγνωση, γραφή, ακουστική κατανόηση. Επίσης οι μαθητές, οι δάσκαλοι και οι γονείς να καταστούν ενήμεροι της σημασίας της Αγγλικής Γλώσσας στο σύγχρονο κόσμο των νέων Τεχνολογιών , των  Μ.Μ.Ε. και πληροφορίας, στον κόσμο του πολιτισμού, της διασκέδασης, της πολιτικής, της εργασίας, της επαγγελματικής σταδιοδρομίας , της μάθησης, στο χώρο του τουρισμού και των ταξιδιών και στη δημιουργία κοινωνικών σχέσεων.

Εκτός της Ελλάδας στη συνάντηση  συμμετείχαν οι χώρες, της Ρουμανίας, ως οικοδέσποινα, της Πολωνίας, ως συντονίστρια, και της Κροατίας, της Γερμανίας και της Λετονίας. Την ελληνική αποστολή στην Πολωνία αποτελούσαν αυτή τη φορά δύο εκπαιδευτικοί, ο Στέλιος Ορφανουδάκης και ο Γιώργος Παραγιουδάκης. Στόχος ήταν να γίνει αποτίμηση της έως τώρα πορείας, να τεθούν τα χρονοδιαγράμματα και  οι μετέπειτα στόχοι του προγράμματος.

Για τη μετάβαση στο Αράντ χρειάστηκαν τρεις πτήσεις, μία προς το Ελευθέριος Βενιζέλος, από εκεί στο Βουκουρέστι και τελικά πτήση για την Τιμισοάρα. Από εκεί με ταξί  η ελληνική αποστολή έφτασε στην πόλη Αράντ.

Το Αράντ είναι μία μεγάλη πόλη 159.000 κατοίκων, με πολλές αντιθέσεις. Από τη μία έχει πανέμορφα κτήρια του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα, όπου κυριαρχεί η ΑυστροΟυγγρική αρχιτεκτονική. Όμως μεγάλο μέρος αυτών των κτηρίων δηλώνουν μία εγκατάλειψη και μία ανέχεια. Το Αράντ θεωρείται μία από τις πιο πλούσιες πόλεις της Ρουμανίας, χάρη στις πολλές επενδύσεις στη βιομηχανία και το εμπόριο. Συναντάς όντως πανάκριβα αυτοκίνητα, όμως και πολλούς ανθρώπους με ορατό χαμηλό οικονομικό επίπεδο.

Την πρώτη μέρα του προγράμματος επισκεφθήκαμε το ρουμάνικο σχολείο, ”Liceul Teoretic Pâncota”, στην κωμόπολη της Πουνκότα. Στην είσοδο μας περίμενε  ο Δήμαρχος της Πουνκότα και ο Διευθυντής του σχολείου. Στη συνέχεια μάς έγινε μία περιήγηση από μαθητές στους χώρους του σχολείου . Πρόκειται για ένα τεράστιο σχολείο, όπου φοιτούν 1147 μαθητές 6-19 ετών. Το 25% των μαθητών προέρχονται από οικογένειες με σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Το σχολείο διαθέτει κλειστό γήπεδο αθλοπαιδιών , ανοικτό γήπεδο ποδοσφαίρου 8Χ8, ένα άλσος όπου οι μαθητές περνάνε τα διαλείμματά τους και τις ελεύθερές τους ώρες. Παρ’ όλα αυτά δεν παρατηρείται κάτι ιδιαίτερο από πλευράς εξοπλισμού στις τάξεις. Θα έλεγε κανείς ότι αυτό αντανακλά την όχι και τόσο καλή οικονομική κατάσταση της περιοχής.

Το πρόγραμμα στη συνέχεια περιελάμβανε εργαστήριο, οργανωμένο και παρουσιασμένο από μαθητές του σχολείου, με θέμα τη σωστή χρήση και συμβολή του διαδικτύου και γνωστών ηλεκτρονικών εργαλείων, στην παροχή κινήτρων και την εκμάθηση Αγγλικών. Μας παρουσίασαν τη χρήση γνωστών εργαλείων όπως το Youtube, το Duolingo, EWA app, το Instagram, Cambridge Dictionary, Netflix, κ.ά., αλλά από μία  άλλη οπτική γωνία. Η παρουσίαση ήταν εντυπωσιακή και πολύ χρήσιμη.

Το απόγευμα της ίδιας μέρας επισκεφθήκαμε το ιδιωτικό φροντιστήριο ΑγγλικώνNeuron English, όπου χρησιμοποιείται ένας καινοτόμος τρόπος εκμάθησης αποκλειστικά μέσω Η/Υ.

Η μέρα έκλεισε με επίσκεψη,  στον ελεύθερό μας χρόνο,  στην μητρόπολη του Αράντ στον ορθόδοξο ιερό ναό της Αγίας Τριάδας.

Η δεύτερη μέρα περιελάμβανε πεζοπορία κατά μήκος του ποταμού Μούρες, του μεγαλύτερου ποταμού της Ρουμανίας, ο οποίος διασχίζει την πόλη του Αράντ. Επισκεφθήκαμε το Παν/μιο του Aurel Vlaicu, όπου παρακολουθήσαμε σεμιναριακού τύπου μάθημα Αγγλικής Ιστορίας, στα Αγγλικά  βέβαια .

Το απόγευμα της ίδιας μέρας επισκεφθήκαμε το ιδιωτικό φροντιστήριο ΑγγλικώνAmazing Kids Club, όπου παρακολουθήσαμε ένα πολυαισθητηριακό τρόπο διδασκαλίας.

Η τρίτη μέρα περιελάμβανε εκδρομή στην κομητεία Hunedoara,  στην Τρανσυλβανία και στην πρωτεύουσα, την πόλη Deva. Εκεί ανεβήκαμε στο ιστορικό φρούριο του 13ου αιώνα,  κτισμένο στην κορυφή ενός ηφαιστείου.

Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε το πιο καλοδιατηρημένο μεσαιωνικό κάστρο στην Ευρώπη,  το Hunedoara Castelul . Χαρακτηριστική γοτθική αρχιτεκτονική, με όμορφα διατηρημένη δομή, πολυτελείς αίθουσες ιπποτών, μια εντυπωσιακή γεφυροπλάστιγγα στην είσοδό του , ψηλές αντηρίδες, εσωτερικές αυλές, ένα παρεκκλήσι και περίπου 50 δωμάτια διακοσμημένα με τη μεσαιωνική τέχνη.

Αργά το μεσημέρι σε ένα κοινό γεύμα , στην  πόλη Deva , οι εταίροι είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν σε ένα πιο χαλαρό περιβάλλον και παράλληλα να γευτούν παραδοσιακή ρουμάνικη κουζίνα.

Την τέταρτη μέρα το πρόγραμμα περιελάμβανε εκδρομή στην κωμόπολη Galsa και επίσκεψη στο ορθόδοξο ιερό ναό της κοιμήσεως της Θεοτόκου. Εκεί πραγματοποιήθηκε ξενάγηση από τον εφημέριο του ναού και αναφορά στο σπουδαίο έργο της ενορίας στην τοπική κοινότητα, με επίκεντρο την διάδοση του παραδοσιακού ρουμάνικου πολιτισμού στα νέα παιδιά. Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε εργαστήριο από τις Ρουμάνες συναδέλφους, με θέμα τρόπους να δημιουργήσουν κίνητρο σε μαθητές, γονείς και δασκάλους  να ασχοληθούν με τα Αγγλικά. Επίσης πραγματοποιήθηκε κοινή συζήτηση με τους εταίρους μας, για τον καθορισμό και την οργάνωση των φετινών στόχων του προγράμματος.

Η μέρα έκλεισε με  τραπέζι – μπουφέ με παραδοσιακά ρουμάνικα εδέσματα, προσφορά της ενορίας, γνωριμία με ντόπιους, μουσικές και χορούς από όλες τις συμμετέχουσες χώρες.

Η πέμπτη και τελευταία μέρα περιελάμβανε ξενάγηση στα κτήρια μνημεία της πόλης του Αράντ. Το βράδυ παρακολουθήσαμε δωρεάν συναυλία κλασσικής και παραδοσιακής ρουμάνικης μουσικής, από κοινού με τους εταίρους μας. Αυτό ήταν και ο πιο όμορφος επίλογος στην επίσκεψή μας στη Ρουμανία.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής μας είχαμε την ευκαιρία – εκτός του προγράμματος και των στόχων του – να ανταλλάξουμε απόψεις πάνω σε παιδαγωγικά, πολιτικά,  οικονομικά  ζητήματα με συναδέλφους από πέντε χώρες. Κάτι που μόνο μέσα από τα προγράμματα ERASMUS μπορεί κανείς να πετύχει.

Δώσαμε ραντεβού στην Γερμανία τον Δεκέμβριο του 2019 με τη συμμετοχή και μαθητών από τις έξι χώρες.