ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Το 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου συμμετέχει σε δύο σημαντικά προγράμματα ERASMUS+

Tο 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, συμμετέχει φέτος σε δύο προγράμματα Erasmus+ ως εταίρος. Το ένα πρόγραμμα έχει τίτλο: ‘Pasja czytania – nowa moda I mania’- “ Reading is my passion and New Fashion” και αφορά μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικούς. Μαζί με την Ελλάδα συμμετέχουν οι χώρες: Πολωνία , ως συντονίστρια χώρα, Ισπανία, Ιταλία, Ρουμανία και Λετονία . Η πρώτη συνάντηση των εταίρων, πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο τον περασμένο Νοέμβριο και αφορούσε μόνο εκπαιδευτικούς, ενώ στα μέσα Μαρτίου ολοκληρώθηκε και η δεύτερη συνάντηση στην Μαδρίτη, που αφορούσε και μαθητές και μαθήτριες.

Το δεύτερο πρόγραμμα Erasmus+ έχει τίτλο: “ OUT OF THE BOX Ready to use classroom tools for non-violent communication and creative thinking’’ και αφορά μόνο εκπαιδευτικούς. Οι χώρες που συμμετέχουν μαζί με την Ελλάδα είναι: το Βέλγιο, η οποία είναι η συντονίστρια χώρα, η Ρουμανία, η Λιθουανία και η Κύπρος. Η πρώτη συνάντηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο Βέλγιο τον περασμένο Οκτώβριο, ενώ μόλις πριν λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συνάντηση, με την φιλοξενία από το 16ο Δημοτικό Σχολείο.

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο : “Reading is my Passion and New Fashion” η πρώτη δια ζώσης συνάντηση, πραγματοποιήθηκε στο 16ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου, από τις 15 έως και 19 Νοεμβρίου. Οι εταίροι παρακολούθησαν σεμινάρια –εργαστήρια για την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, δίνοντας βάση πρωτίστως στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στόχος εξάλλου του προγράμματος, είναι η ενθάρρυνση των μαθητών να διαβάζουν λογοτεχνία. Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι η ανάγνωση βιβλίων, προσφέρει ευχαρίστηση και διασκέδαση και να εκτιμήσουν τη λογοτεχνία. Από την άλλη πλευρά, οι εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν επαρκείς γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να παρακινήσουν αποτελεσματικά τους μαθητές τους να διαβάσουν βιβλία. Όλα αυτά θα πραγματοποιηθούν και με τη βοήθεια των γονέων, των οποίων ο ρόλος είναι σημαντικός στην εισαγωγή των παιδιών τους στη διαδικασία της ανάγνωσης.

Η άφιξη των εταίρων έγινε την Κυριακή 15 Νοεμβρίου, όπου πραγματοποιήθηκε και η πρώτη μας συνάντηση, η οποία ήταν γνωριμίας και εξοικείωσης μεταξύ μας. Μετά από ένα χρόνο με συνεχείς online συναντήσεις ο «πάγος» έσπασε γρήγορα. Την Δευτέρα 15 Νοεμβρίου, πρώτη μέρα φιλοξενίας, οι εταίροι επισκέφτηκαν το χώρο του σχολείου μας. Τους καλωσορίσαμε με τραγούδια και δρώμενα και στη συνέχεια τους ξεναγήσαμε στους χώρους του μικρού μας σχολείου. Καθημερινά στον χώρο του σχολείου προσφερόταν πλούσιος μπουφές, τον οποίο ενίσχυαν εθελοντικά οι εξαιρετικοί συνεργάτες μας, οι γονείς του σχολείου. Στον μπουφέ προστέθηκαν και τα τοπικά εδέσματα που έφερε η κάθε χώρα.

Στη συνέχεια έγινε η παρουσίαση των εφημερίδων της κάθε χώρας, τις οποίες είχαν επιμεληθεί οι μαθητές και μαθήτριες όλο το προηγούμενο διάστημα. Στην κάθε εφημερίδα έβρισκε κανείς άρθρα αφιερωμένα σε τους χώρους, όπου μπορεί να βρει κάποιος βιβλία, καθώς και συνεντεύξεις με άτομα που δουλεύουν σε αυτούς τους χώρους. Οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου μας παρουσίασαν την έρευνα που εκπόνησαν αναφορικά με την φιλαναγνωσία των Ρεθυμνιωτών, τις επιλογές των βιβλίων που έκαναν σε συνεργασία με το βιβλιοπωλείο “Βιβλιοσκόπιο” και τη “Δημοτική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου”. Η εργασία του 16ου Δημοτικού Σχολείου έχει τυπωθεί με όλη την έρευνα και όλες τις δράσεις, σε σχολική εφημερίδα.

Όταν τελείωσαν οι δράσεις στο χώρο του σχολείου, όλες οι ομάδες μεταφέρθηκαν στο ξενοδοχείο «Μέντα», όπου πραγματοποιήθηκαν δυο εργαστήρια. Το πρώτο εργαστήριο είχε θέμα τη χρήση των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, ενώ το δεύτερο, την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, μέσα από το σχολείο, την οικογένεια και την τοπική κοινωνία. Η μέρα ολοκληρώθηκε με ξενάγηση στην Πανέμορφη Παλιά Πόλη του Ρεθύμνου και στο επιβλητικό Φρούριο της Φορτέτζας.

Την Τρίτη 16 Νοεμβρίου, οι εταίροι επισκέφτηκαν την Παλιά Κάντια μαζί με εκπρόσωπο από το Τμήμα Πολιτισμού του δήμου Ηρακλείου, όπου και πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Η ξεναγός μάς έδειξε τα σημαντικότερα μνημεία της Παλιάς Κάντιας, όπως τη κρήνη Μοροζίνη, γνωστή ως «Λιοντάρια», τον Ιερό Ναό του Αγίου Τίτου, την θαυμαστή ενετική Λότζια (σημερινό δημαρχείο), ενώ η ξενάγηση κατέληξε στο ενετικό λιμάνι και τον “Κούλε”. Η επόμενη επίσκεψη ήταν στην Βικελαία Δημοτική βιβλιοθήκη. Είχαμε μια σύντομη ενημέρωση και ξενάγηση στο χώρο. Ενημερωθήκαμε για τον ιδρυτή της, το σημαντικό της έργο στο χώρο του βιβλίου και τις εκδηλώσεις που διοργανώνει πολύ συχνά. Λόγω των υγειονομικών περιορισμών δεν μείναμε πολλή ώρα, ούτε επισκεφτήκαμε πολλούς χώρους της βιβλιοθήκης. Οι επισκέψεις στο Ηράκλειο ολοκληρώθηκαν με το χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης. Εκεί φιλοξενούνταν η έκθεση με τίτλο: «Κρήτη 1821- 1898: Στους δρόμους της επανάστασης.» Μετά την επιστροφή μας στο Ρέθυμνο, η ημέρα συνεχίστηκε και τελείωσε με εργαστήριο, όπου ως θέμα είχε ’’Πώς μπορούμε να ελέγξουμε την αποτελεσματικότητα των μεθόδων που χρησιμοποιούμε, για να ενισχύσουμε τη θέληση των παιδιών στο διάβασμα.”

Την επόμενη ημέρα ,Τετάρτη 17 Νοεμβρίου, ημέρα Εορτασμού της Επετείου του Πολυτεχνείου, οι εταίροι επισκέφτηκαν ξανά το χώρο του σχολείου. Περιηγήθηκαν στις τάξεις, με όλα τα μέτρα υγειονομικής προστασίας, και παρακολούθησαν τη σχολική γιορτή για την επέτειο Πολυτεχνείου, ενώ στη συνέχεια συμμετείχαν σε βιωματικά εργαστήρια. Προσκεκλημένος στην πρώτη δράση ήταν ο συγγραφέας/εκπαιδευτικός, κύριος Γρηγοράκης Γιώργος. Αφού παρουσίασε το βιβλίο του «Η φούσκα», οι μαθητές τού πήραν συνέντευξη. Ακολούθησαν διαδραστικά παιχνίδια με τους μαθητές και τον συγγραφέα σχετικά με την πλοκή του βιβλίου. Πρωταγωνιστές του βιβλίου είναι δυο ομάδες παιδιών, οι ποδηλάτες και οι σκεϊτάδες, οι οποίες σταματούν τις κόντρες και ενώνουν τις δυνάμεις τους ώστε να ξεσκεπάσουν την υπόθεση του σπάνιου κειμηλίου που κλάπηκε από το μουσείο της μικρής τους πόλης. Τα παιδιά τελικά έδωσαν λύσεις εκεί που οι μεγάλοι απέτυχαν. Ο συγγραφέας έδειξε στους μικρούς μαθητές, ότι η ανάγνωση βιβλίων είναι πολύ σημαντική και τους βοήθησε να καταλάβουν πως με λέξεις και εικόνες μπορούν να σκεφτούν και να γράψουν μια δική τους ιστορία.

Ακολούθησε η παρουσίαση του προγράμματος «Μικρά Μολύβια», από τον κύριο Μάνθο Λίτινα, Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Σταυρωμένου και παραδείγματα της εφαρμογής του. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εφαρμόζει ο ίδιος με τους μαθητές του εδώ και μια δεκαετία. Η ιδέα γεννήθηκε από παιδιά του δημοτικού με αγάπη για τη λογοτεχνία, που δέχτηκαν να αφιερώσουν λίγο χρόνο από την ξεκούραση τους για να γίνουν… συγγραφείς. Οι συγγραφικές ομάδες αποτελούνταν από διάφορους μαθητές και μάλιστα συμμετείχαν και μαθητές και μαθήτριες που δεν έγραφαν καθόλου. Ο ρόλος των μαθητών που δεν έγραφαν ήταν εξίσου σημαντικός, αφού συχνά έδιναν μια καλή ιδέα, αξιολογούσαν καλύτερα τις ιδέες των άλλων και βοηθούσαν να υπάρχει καλό κλίμα στην ομάδα. Άλλωστε το «μότο» των « Μικρών Μολυβιών» είναι: με κέφι και έμπνευση. Η μέρα ολοκληρώθηκε με συζήτηση σχετικά με τις μεθόδους που μπορούμε να χρησιμοποιούμε, ώστε να κινητοποιήσουμε τα παιδιά να διαβάζουν βιβλία.

Την 4η μέρα φιλοξενίας, Πέμπτη 18 Νοεμβρίου επισκεφτήκαμε το Μουσείο Καζαντζάκη, καθώς είναι ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς του τόπου μας. Η ξενάγηση στο μουσείο ήταν διαδραστική και ενδιαφέρουσα. Σημαντικό μέρος της αφιερώθηκε ώστε να κατανοήσουμε πως από τα έργα των συγγραφέων εμπνέονται καλλιτέχνες και δημιουργούνται και άλλες μορφές τέχνης. Μετά το μουσείο Καζαντζάκη, όλη η ομάδα επισκέφτηκε και ξεναγήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού.

Την τελευταία ημέρα φιλοξενίας, Παρασκευή 19 Νοεμβρίου, επισκεφτήκαμε τη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είχαμε μια ενδιαφέρουσα ξενάγηση στο χώρο από τους υπεύθυνους και ενημερωθήκαμε για το ρόλο της στην εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς και για τις συλλογές βιβλίων που διαθέτει.

Μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησης, οι εταίροι επισκέφτηκαν για τελευταία φορά το σχολείο. Οι μαθητές ετοίμασαν διάφορα δρώμενα σχετικά με την προώθηση της φιλαναγνωσίας. Αρχικά παρουσίασαν ένα μικρό δείγμα των τοπικών κρητικών χωρών. Ακολούθησε η παρουσίαση ενός αποσπάσματος από τον Ερωτόκριτο, ενώ η χορωδία του σχολείου παρουσίασε και μελοποιημένους στίχους του. Στη συνέχεια είχαμε τη δραματοποίηση του μύθου του Αισώπου «Ο μέρμηγκας και ο Τζίτζικας». Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση δράσεων που έγιναν βασισμένες στο βιβλίο « Τα μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά.

Η διεθνής συνάντηση με τους εταίρους ολοκληρώθηκε με το αποχαιρετιστήριο δείπνο που πρόσφερε η χώρα μας σε κεντρικό εστιατόριο της πόλης μας. Με υπέροχες αναμνήσεις και την ελπίδα να συνεχιστεί η άριστη συνεργασίας μας, δώσαμε ραντεβού για την επόμενη συνάντηση.