ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΡΕΘΥΜΝΟ

Το 4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου στην «καρδιά» της Ευρώπης

Το 4ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου βρέθηκε στην καρδιά της Ευρώπης, στις Βρυξέλλες Βελγίου, κατά το διάστημα 16/12/21 με 20/12/21 στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ2 με τίτλο «Shared Identity: how to build a stronger Europe beyond prejudice». Εκπροσωπήθηκε από τις εκπαιδευτικούς, Μαρία Βασάκη, φιλόλογο, και Σοφία Μπάνου, καθηγήτρια γερμανικών, καθώς και από τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου, Γιώργο Δαφέρμο, Άρη Τσίγκα, Γιώργο Τσιλεδάκη. Ήταν η τελευταία κινητικότητα του εν λόγω προγράμματος, στο οποίο συμμετέχουν σχολεία από Ολλανδία, Λιθουανία, Ρουμανία, Τουρκία.  Στόχος της κινητικότητας αυτής ήταν η διάχυση και η αποτίμηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος.

Με το εορταστικό χριστουγεννιάτικο κλίμα να είναι διάχυτο παντού μαθητές και εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν αρχικά το Parlamentarium, το κέντρο επισκεπτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο βρίσκεται στο συγκρότημα Espace Léopold του Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες. Εκεί μπόρεσαν να ξεναγηθούν μέσω πολυμέσων στην ελληνική γλώσσα και με τη βοήθεια ενός διαδραστικού επιδαπέδιου χάρτη κατάφεραν να περιηγηθούν εικονικά σε όλη την Ευρώπη εστιάζοντας σε περισσότερες από εκατό ιστορίες για την πολυμορφία της ηπείρου μας. Είδαν σε μια προβολή 360 μοιρών την Ευρώπη και το Κοινοβούλιό της. Ανακάλυψαν πώς λειτουργεί το Κοινοβούλιο, πώς θεσπίζονται οι νόμοι και γιατί έχει σημασία η ευρωπαϊκή πολιτική. Γνώρισαν μέσα από τη γιγαντιαία οθόνη τους βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τους άκουσαν να εξηγούν πώς αντιμετωπίζουν τις σημερινές προκλήσεις.

Η επόμενη προγραμματισμένη επίσκεψη ήταν στο Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας, το οποίο στεγάζεται στο όμορφα ανακαινισμένο κτίριο Eastman, στο κατάφυτο πάρκο Léopold. Ο Άρης Τσίγκας θεωρεί την εμπειρία αυτή ως την πιο ενδιαφέρουσα: «Ξεναγηθήκαμε στην Ευρωπαϊκή Ιστορία από τις απαρχές της Ευρώπης μέχρι και την «κόλαση» των Παγκοσμίων Πολέμων φτάνοντας μέχρι και τη σύγχρονη εποχή με τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και την καθιέρωση του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος ευρώ», ενώ ο Γιώργος Τσιλεδάκης συμπληρώνει: «Μου έκανε μεγάλη εντύπωση που αντίκρισα φρικιαστικές εικόνες από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον διωγμό των Εβραίων, την υπογραφή της Ελλάδος για την ένταξη στην Οικονομική και Νομισματική  Ένωση». Ο Γιώργος Δαφέρμος αναφέρει: «Στιγμές της Ελλάδας παντού: το ΟΧΙ, η εξέγερση του Πολυτεχνείου, η είσοδος της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Ήταν ένα “Σπίτι” που με έβαλε σε προβληματισμό και σκέψεις για το μέλλον και την εξέλιξη της Ευρώπης».

Η αποτίμηση του προγράμματος επισφραγίστηκε με τη συνάντηση με δύο εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπευθύνους για όλα τα ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus, την κα. Jacqueline Pacaud, διευθύντρια Erasmus +, υπεύθυνη για τη Σχολική, Επαγγελματική Εκπαίδευση Ενηλίκων και τον κ. Kristijan Vikelic, εκπρόσωπο της Γενικής Διεύθυνσης Νεολαίας, Αθλητισμού και Πολιτισμού, υπεύθυνο για τις Στρατηγικές Συνεργασίες Erasmus +, οι οποίοι μίλησαν στους επισκέπτες για τη σημασία των προγραμμάτων Erasmus και πώς αυτά βοηθούν στο να είναι η Ευρώπη Ενωμένη. Στους δύο εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έγινε ανασκόπηση των δράσεων που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος από τον Ολλανδό συντονιστή, Ralph Wallenborn, ο οποίος και τους παρέδωσε το λογότυπο του προγράμματος, κατασκευασμένο με έγχρωμο γυαλί και ξύλο από τους μαθητές του σχολείου της Ολλανδίας.  «Συνήθως δεν έχουμε απευθείας πρόσβαση στα έργα και στους συμμετέχοντές τους. Αυτό που βλέπουμε εδώ σήμερα μας κάνει χαρούμενους. Εξαιρετική δουλειά, υπέροχο αποτέλεσμα του έργου», είπε ο κ. J. Pacaud και συνέχισε λέγοντας: «Το έργο σας αποδεικνύει ότι όλοι έχετε μάθει πολλά δουλεύοντας μαζί ξεπερνώντας τις προκλήσεις μιας πανδημίας και ότι οι βασικές αξίες που βλέπουμε σε αυτό το γυάλινο πλαίσιο με το λογότυπο του έργου θα είναι το θεμέλιο των ευρωπαϊκών αξιών για τη νεολαία της Ευρώπης και για τις μελλοντικές γενιές. Αυτό το δώρο θα μας θυμίζει τη συνάντησή μας και θα διατηρηθεί στο τμήμα μας».  

Στη συνέχεια ο Γιώργος Δαφέρμος ανέλαβε την παράδοση του ελληνικού δώρου εκφράζοντας ευχαριστίες προς τους επισήμους. Ο ίδιος σχολιάζει: «Σημαντική  στιγμή ήταν, όταν συναντήσαμε τους εκπροσώπους του Erasmus, οι οποίοι μας εξήγησαν τη σημασία του προγράμματος τονίζοντας την αξία της φιλίας και της ένωσης των χωρών της Ευρώπης. Εμείς τους ευχαριστήσαμε με ένα συμβολικό δώρο: μία κούπα πάνω στην οποία υπήρχε λογότυπο με την ένωση των χωρών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αυτό, καθώς και μια ευχετήρια κάρτα με τυπωμένες τις καλλιτεχνικές δημιουργίες των μαθητών με τις θεμελιώδεις αξίες (Οικογένεια, Φιλία , Θάρρος, Ελευθερία, Ελπίδα και Πίστη), τις οποίες είχαν επιλέξει οι μαθητές όλων των χωρών για μια καλύτερη Ευρώπη». Οι υπόλοιπες χώρες έδωσαν με τη σειρά τους αντίστοιχα δώρα και διατυπώθηκαν ευχές. Ήταν μια πολύ εποικοδομητική και ουσιαστική συνάντηση, η οποία λόγω των αυστηρών περιορισμών της πανδημίας πραγματοποιήθηκε στην είσοδο του Πάρκου της Πεντηκονταετίας, κοντά στο παλάτι, το οποίο χτίστηκε για να τιμήσει την πεντηκοστή επέτειο της ανεξαρτησίας του Βελγίου.

Μετά από όλα αυτά δόθηκε ο χρόνος να θαυμάσουν οι αποστολές το Atomium, μια γιγαντιαία αναπαράσταση ύψους 130 μέτρων της κρυσταλλικής δομής ενός μορίου σιδήρου με εννέα ατσάλινες σφαίρες στις κορυφές με διαφορετικό θεματικό πλαίσιο στην καθεμία. O Πύργος του Άιφελ των Βρυξελλών, όπως συνηθίζεται να αποκαλείται το Atomium, άφησε άφωνους τους μαθητές: «ήταν η πιο ωραία στιγμή του ταξιδιού!», «εντυπωσιάστηκα!», «ήταν τέλειο!».Η περιήγηση στους κρυστάλλους και οι διαδραστικές δραστηριότητες ήταν μοναδικές και η θέα της πόλης των Βρυξελλών μαγευτική.

 Αμέσως μετά μετέβησαν όλοι στο γειτονικό υπαίθριο μουσείο Mini Europe, ένα μικρογραφικό πάρκο που βρίσκεται στο Bruparck, στους πρόποδες του Atomium. Το πάρκο αυτό παρουσιάζει αναπαραγωγές μνημείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων χωρών της ηπείρου της Ευρώπης, σε κλίμακα 1:25. Εκεί οι μαθητές και καθηγητές έπαιξαν σε μεικτές ομάδες Εuropoly και  διασκέδασαν παρά το τσουχτερό κρύο! Ήταν μια ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν οι συμμετέχοντες μεταξύ τους και να αναπτύξουν ισχυρότερους δεσμούς φιλίας: «Γνωρίσαμε καλύτερα τα υπόλοιπα παιδιά, διασκεδάσαμε, παίξαμε, μάθαμε…”πεθάναμε” στο κρύο!» (Γ. Τσιλεδάκης)

Τέλος, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στη μεσαιωνική πόλη, Μπρυζ, η οποία αποζημίωσε στο έπακρον τους επισκέπτες με την ιδιαίτερη ομορφιά της: «Είναι ο καλύτερος προορισμός αν θέλει κάποιος να επισκεφτεί το Βέλγιο, καθώς σε μεταφέρει σε μια άλλη εποχή με τα καλοδιατηρημένα κτίρια, τα πανέμορφα κανάλια, τις υπαίθριες αγορές, τους επιβλητικούς ναούς, τα πλακόστρωτα δρομάκια, τους “ξεχασμένους ιππότες. Μια πόλη παραμυθένια!». (Α. Τσίγκας)

Το τελευταίο βράδυ όλες οι αποστολές συγκεντρώθηκαν στο ξενοδοχείο, αντάλλαξαν δώρα και υποσχέσεις για μια μελλοντική συνεργασία ανάμεσα στα ίδια σχολεία με την ελπίδα να πραγματοποιηθεί το όραμά τους για μια καλύτερη Ευρώπη.

Στα παρακάτω λόγια των μαθητών αποτυπώνεται το πώς βίωσαν την εμπειρία αυτού του ταξιδιού και πώς τα προγράμματα Erasmus συμβάλλουν στο να ανοίγουν δρόμους, να αλλάζουν ζωές, αφού δίνουν ευκαιρίες στα άτομα που συμμετέχουν να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να αναπτυχθούν ως Ευρωπαίοι πολίτες και να αναπτύξουν μια διεθνή οπτική και προοπτική.

Γιώργος Δαφέρμος: «Το ταξίδι στις Βρυξέλλες ήταν μια εμπειρία ζωής. Ανταλλάξαμε κουλτούρες, μάθαμε ενδιαφέροντα πράγματα για την ιστορία της Ευρώπης και αναπτύξαμε φιλίες, που ελπίζω να παραμείνουν στον χρόνο. Πέρασα υπέροχα και εύχομαι να δοθεί η ευκαιρία και σε άλλα παιδιά να αποκτήσουν παρόμοιες εμπειρίες!».

Γιώργος Τσιλεδάκης: «Το ταξίδι στις Βρυξέλλες θα μου μείνει αξέχαστο για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως για τα μουσεία και τα αξιοθέατα που επισκεφτήκαμε, για τις απίστευτες στιγμές γέλιου με τους φίλους μου και τα παιδιά που γνωρίσαμε, για τις ξεχωριστές εμπειρίες που ζήσαμε με τις καθηγήτριές μας, αλλά και για… τις απίθανες σοκολατένιες τρούφες! Ευχαριστώ πάρα πολύ το σχολείο μας και τις καθηγήτριές μου που με εμπιστεύτηκαν!».

Άρης Τσίγκας: «Στις 16 Δεκεμβρίου 2021 εγώ και δύο συμμαθητές μου μαζί με τις καθηγήτριές μας φτάσαμε στις πανέμορφες Βρυξέλλες. Κάθε μέρα ήταν πιο συναρπαστική από την προηγούμενη, γεμάτη αξέχαστες στιγμές. Συνειδητοποίησα τη σημασία των προγραμμάτων Erasmus και πώς αυτά επηρεάζουν τη ζωή μας! Το ταξίδι αυτό ήταν μια υπέροχη εμπειρία, το οποίο θα μείνει για πάντα χαραγμένο στην καρδιά μου».

Επιμέλεια άρθρου: Μαρία Βασάκη, υπεύθυνη προγράμματος Erasmus 4ου Γυμνασίου Ρεθύμνου