Θέμα χρόνου είναι για τον διαγωνισμό του ΒΟΑΚ να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για το βασικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Όπως ενημέρωσε σε προχθεσινή δημοσιογραφική ενημέρωση ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, τις επόμενες εβδομάδες θα προχωρήσει ο διαγωνισμός στην τελική διαδικασία από την οποία θα προκύψει η ημερομηνία που θα αποκαλύψει ποιος θα είναι ο ανάδοχος για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ.
Στον διαγωνισμό ο οποίος είναι σε εξέλιξη από το 2018 έχουν περάσει σημαντικα σχήματα. Τα σχήματα που διεκδικούν το έργο των 1,75 δισ. ευρώ είναι: “ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” αποτελούμενο από τις ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Αυτό που επίσης έχει μεγάλη σημασία είναι οι δύο προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου. Οι προσφυγές όπως έχει γίνει γνωστό κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου και ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης.
Σε περίπτωση που ικανοποιηθεί το αίτημα των δύο Δήμων, τότε ο διαγωνισμός εισέρχεται σε περίοδο μεγάλων καθυστερήσεων καθώς θα χρειαστεί η επανυποβληθεί η σχετική μελέτη με ότι αυτό συνεπάγεται. Το ποσό που έχει εκτιμηθεί από τους Δήμους ότι απαιτείται για μια τέτοια παρέμβαση εκτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Αυτό όμως θα σημάνει και τη ναρκοθέτηση των προσφορών καθώς θα πρέπει να επανυποβληθούν αντίστοιχα οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές, καθώς τα σχήματα τις έχουν καταθέσει με τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα. Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία σε περίπτωση που οι προσφυγές προχωρήσουν ο διαγωνισμός μπορεί να φτάσει σε καθυστερήσεις που να ξεπερνούν ακόμα και το ένα έτος και τα έργα να ξεκινήσουν το 2026.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης που κυμαίνεται στα 440 εκατ. ευρώ, ο υφυπουργός Υποδομών σημείωσε πως δεν υπάρχει, τη στιγμή που μιλάμε κάποιο πρόβλημα καθώς το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης αφορά τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που έχουν υπογραφεί. Για την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης στο Χανιά-Ηράκλειο, προς το παρόν είμαστε εντός χρόνου με την αίρεση και πάλι της ανατροπής από τις προσφυγές των δύο Δήμων.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα
Σημαντικό για τον ΒΟΑΚ και τις προσφορές για το Χανιά-Ηράκλειο είναι πως είναι το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου με μήκος 157,5 χλμ. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο είναι προβλέπεται η κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση).
Το επόμενο βήμα (αναμένοντας την εκδίκαση των προσφυγών) είναι πλέον η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών που όμως δεν είναι κρίσιμης σημασίας για την ανάδειξη του αναδόχου – παραχωρησιούχου. Το τελικό και πιο κρίσιμο βήμα είναι η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που θα κρίνει ποιο από τα τρία σχήματα θα κάνει δικό του το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ.
Σύμφωνα με την εμπειρία που έχουμε από προηγούμενους διαγωνισμούς, αυτό θα απαιτήσει κάποιους μήνες. Στη συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και εφόσον δεν έχουμε δικαστικές διαμάχες, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με τη συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.
Συνολικά από ανάλογες περιπτώσεις, …μπουλντόζες πιθανότατα θα δούμε από το 2025. Αυτό γιατί και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα μιας και θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.
Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί. Το πρώτο (που είναι και έργο-ΣΔΙΤ) υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.