ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΩΣΤΑΣ ΦΑΛΑΓΓΑΣ

Πολιτιστικός τουρισμός: μια δημιουργική προσέγγιση στον τουρισμό και τον πολιτισμό. Ένα γενικό παράδειγμα από τη Γαλλία

Είναι σοφό να παίρνουμε παραδείγματα από χώρες που έχουν δημιουργήσει πλαίσια οργάνωσης πάνω σε σημαντικές εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Η Γαλλία δεν μπορεί να λείπει από το πάνελ ως η χώρα με τους υψηλότερους αριθμούς επισκεπτών παγκοσμίως. Εξακολουθεί δε, να είναι το πιο δημοφιλές τουριστικό σημείο στον κόσμο.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού αναφέρει ότι ο πολιτιστικός τουρισμός αποτελεί περίπου το 40% του διεθνούς τουρισμού. Η πλούσια κληρονομιά της Γαλλίας, οι ποικίλες δημιουργίες και η ζωντανή καλλιτεχνική σκηνή είναι όλα εξαιρετικά για την ανάπτυξη του τουρισμού.

Σήμερα, ο πολιτισμός είναι ένα σημαντικό μέρος του τρόπου με τον οποίο πολλές πόλεις στον κόσμο, marketάρονται στους ταξιδιώτες. Κάτι που βοήθησε να γίνει ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς κόμβους στη Βόρεια Αμερική, το Montreal, ξεχωρίζει επειδή προσφέρει καθόλο το έτος εκδηλώσεις τέχνης και πολιτισμού. Ο τουρισμός και ο πολιτισμός μπορούν να ξεπεράσουν τις διαφορές τους. Μπορούν να συνεργαστούν καλύτερα εάν υπάρχει ένα ευρύτερο φάσμα πολιτιστικών δραστηριοτήτων, και εάν οι πολιτιστικοί φορείς και οι φορείς του τουρισμού συζητούν συχνότερα μεταξύ τους. Ο προγραμματισμός τα λέει και τα κάνει όλα, εκ των προτέρων.

Ο Jean Blaise ήταν ένας από τους πρώτους ανθρώπους στη Γαλλία που συγκέντρωσε δύο κόσμους που έμοιαζαν προορισμένοι να αγνοήσουν ο ένας τον άλλον. Το έκανε αυτό διαμορφώνοντας το Voyage à Nantes μια οργάνωση που στόχος της είναι να προωθεί τον πολιτιστικό τουρισμό.

Το Chateau des Ducs de Bretagne, η HAB Galerie, και το μνημείο για το τέλος της δουλείας αποτελούν μέρος του Voyage à Nantes, το οποίο δημιουργήθηκε το 2010. Η Nantes από μία κοιμισμένη επαρχιακή πόλη, κατέστη πόλη και πόλος δημιουργικότητας, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο τη βλέπουν οι ταξιδιώτες.

Έχουν δημιουργηθεί διαδρομές  βασισμένες στη σύγχρονη τέχνη, την ιστορία και την αρχιτεκτονική. Ετησίως, ανατίθενται σε μεγάλους καλλιτέχνες, θέσεις στην πόλη για τοποθέτηση έργων διαρκείας (όπως και στην Toulouse). Εδώ λοιπόν ερχόμαστε στον τουρισμό Τέχνης, κάτι που θα μελετηθεί στο πλαίσιο του τουρισμού στο Ρέθυμνο.

Για την πόλη μας, οφείλουμε να αναδείξουμε την καλλιτεχνική και πολιτιστική ποικιλομορφίας, και αυτό δεν επαφίεται αποκλειστικά σε ήδη υπάρχοντα στοιχεία αλλά και στη δημιουργία νέων. Η προσέγγιση πρέπει να είναι δημιουργική. Πρέπει να καταρριφθούν οι κανόνες του τουρισμού του παρελθόντος, και να μάθουμε πώς να συνεργαζόμαστε με ντόπιους, πχ τεχνίτες που ξέρουν πώς να κάνουν τα πράγματα με τον παλιό τρόπο. Έτσι καταρρίπτεται και στην τέχνη η συνήθεια. Στο Ρέθυμνο μπορούν να αναδειχθεί μία πληθώρα τέτοιων τεχνιτών που στο τέλος να τελειοποιηθούν και οι ίδιοι, ως καλλιτέχνες. Στην Ibiza, μαθαίνουμε πώς να φτιάχνουμε εσπαντρίγιες. Στην Κυανή Ακτή κατά τη διάρκεια της εκτός σεζόν περιόδου, οι ταξιδιώτες μπορούν να λάβουν μέρος σε δημιουργικά μαθήματα καλλιτεχνικής φύσης. Μαθαίνουμε επίσης πως να κάνουμε ψηφιδωτά με σύγχρονους καλλιτέχνες στη Βαρκελώνη, την πόλη του Γκαουντί, η λίστα είναι μεγάλη.

Το Creative Tourism Network είναι ένας διεθνής όμιλος που προωθεί τον δημιουργικό τουρισμό. Ο επικεφαλής του δικτύου τονίζει πόσο σημαντικό είναι να κατανοήσουμε το ιστορικό, κοινωνικό και πολιτιστικό υπόβαθρο ενός τόπου. Δεν χρειάζεται να ψάξουμε τι πιστεύουν οι τουρίστες, μπορούμε να αναζητήσουμε αυτό που πραγματικά αναδεικνύει το τοπικό στοιχείο.

Ως αποτέλεσμα, ο πολιτιστικός τουρισμός δίνει στους ανθρώπους νέους τρόπους να βλέπουν τα πράγματα. Έτσι, αυτό βοηθάει στην προστασία και την προώθηση της πολιτιστικής ιστορίας των τόπων που επισκέπτονται. Σήμερα, ο δημιουργικός τουρισμός αναπτύσσεται, αλλά καιένας νέος τρόπος τουρισμού, αυτός της τεχνογνωσίαςαναπτύσσεται στη Γαλλία. Στην περιοχή της Seine-et-Marne αναπτύσσεται αυτό το είδος. Συνεργάτες εταιρειών ως επισκέπτες – ταξιδιώτες, έρχονται να δουν άλλες εταιρείες και να παρατηρούν τη ρουτίνα των συναδέλφων συνεργατών τους. Ο τουρισμός δεν έχει τέλος, ο τουρισμός δίνει προοπτική και λόγο ανάπτυξης σε μία περιοχή. Ο τουρισμός όταν λειτουργήσει σωστά αυτό-εκπολιτίζει, προωθεί, δημιουργεί υπεραξία, θέσεις εργασίας, ποιότητα ζωής.

Αυτόν τον τουρισμό οφείλουμε να σχεδιάσουμε την επόμενη 5ετία. Και τέλος ότι σχεδιάζουμε οφείλουμε να το καταστήσουμε κάθε φορά μετρήσιμο.

*Ο Κώστας Φάλαγγας είναι Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με την παράταξη της «Νέας Αντίληψης» του Γιώργη Μαρινάκη. Ξενοδόχος, Σύμβουλος Τουριστικών Επιχειρήσεων και εισηγητής στο École de Management du Tourisme (Lyon, Nantes, Montpellier, Bordeaux)