Σοβαρές αντιρρήσεις σχετικά με τον σχεδιασμό για την παράκαμψη του ΒΟΑΚ στον Πλατανιά εκφράζουν κάτοικοι οικισμών του Δήμου Ρεθύμνου, που συγκρότησαν μία επιτροπή αγώνα και δηλώνουν πως θα κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να μην υλοποιηθεί, καθώς αισθάνονται όπως λένε «υπό ανηλεή διωγμό».
Η σχετική ανακοίνωση των κατοίκων:
«Ο πολυπόθητος, ασφαλής, σύγχρονος ΒΟΑΚ παίρνει σάρκα και οστά. Όμως αντί να εκπληρωθεί ένα όνειρο δεκαετιών έγινε εφιάλτης για τους κατοίκους της Δημ. Ενότητας Αρκαδίου και των περιοχών Πλατανιά και Τσεσμέ του Ρεθύμνου. Υποψιαζόμαστε ότι θα προστεθεί ασφυκτικά μια πολυέξοδος αρτηρία, υψηλών ταχυτήτων, ευρωπαϊκών προδιαγραφών δίπλα σε δύο προ υπάρχουσες οδούς (υφιστάμενος ΒΟΑΚ, παλιά εθνική οδός) χωρίς διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς. Είναι η παράκαμψη του Ρεθύμνου η οποία ξεκινά από την γέφυρα Πλατανιά, από την υφιστάμενη εθνική οδό και όταν φτάνει Σταυρωμένο-Σκαλέτα απέχει 300-150 μ. από την υφιστάμενη εθνική οδό.
Στην περιοχή Πλατανιά, που αποτελεί Ζώνη Υψηλής Παραγωγικότητας, διέρχεται και καταστρέφει την μόνη περιοχή εντός του Ρεθύμνου με μεγάλες ελαιοκομικές καλλιέργειες και ποτιστικά χωράφια, τα οποία διαμελίζει και κατακρεουργεί ολοκληρωτικά, παρά την βασική θεώρηση των αναδασμών περί αποφυγής δημιουργίας μικρών εκτάσεων που δεν μπορούν και δεν αξίζουν να καλλιεργηθούν, στη συγκεκριμένη περίπτωση τα μετατρέπει σε κηπάρια. Στον Πλατανιά σημειωτέον υπάρχει ήδη ο παλιός εθνικός δρόμος, νυν εθνικός δρόμος και τώρα ο δημιουργούμενος νέος, αλλά και ο κόμβος Αμαρίου! Όλα αυτά μέσα σε 500 μέτρα. Οι ιδιοκτήτες της περιοχής θα δουν τα ακίνητά τους να απαλλοτριώνονται για τέταρτη φορά!!! Μια στον παλιό δρόμο, μια στον νυν, μια στον κόμβο Αμαρίου και μια στον νέο αυτοκινητόδρομο!!! Οι άνθρωποι δικαίως αισθανόμαστε υπό ανηλεή διωγμό.
Πιθανολογούμε ότι σχεδιάστηκε στα γραφεία των μελετητικών εταιριών χωρίς γνώση της τοπιογραφίας, του ανάγλυφου και του οικιστικού υπόβαθρου της περιοχής.
Η ειρωνεία του νόμου 3894/2010 για τις επενδύσεις στρατηγικής σημασίας fast truck αποκαλύπτεται με τραγικό τρόπο στο Ρέθυμνο.
Αντί για τα οφέλη στην τοπική οικονομία με τρόπο βιώσιμο, αειφόρο και κοινωνικά δίκαιο, καταστρέφει το αναντικατάστατο φυσικό περιβάλλον και μαζί του την πλέον αναπτυσσόμενη τουριστική και οικονομική περιοχή του βόρειου παραλιακού μετώπου από Πλατανιά μέχρι και Σκαλέτα.
Εύλογα ερωτήματα ζητούν απάντηση:
- Γιατί δεν επιλέγεται στην παράκαμψη του Ρεθύμνου η απομάκρυνση από την παραλιακή ζώνη όπως έγινε με την ευρεία Νότια παράκαμψη στη Γεωργιούπολη-Πετρές, περιοχή με ίδια τουριστικά και οικιστικά χαρακτηριστικά με την περιοχή μας;
- Γιατί να περάσει από 2 ζώνες “Α” Αρχαιολογίας στο Χαμαλεύρι;
- Σε τι διευκολύνεται η επιχειρηματική και τουριστική δραστηριότητα όταν η περιοχή διχοτομείται από Πλατανιά μέχρι Σκαλέτα και το τμήμα που περικλείεται ανάμεσα στην υφιστάμενη εθνική και το νέο ΒΟΑΚ στην ουσία νεκρώνεται;
- Ποιοι δεσμευτικοί όροι ετέθησαν από την πολιτεία στις εταιρείες σχεδιασμού ώστε στη χάραξη αυτής της αρτηρίας για ν’ αποφύγουν τα σχέδια οικισμών (Πλατανιάς, Σκαλέτα ΦΕΚ 1076/31/12/1998 τεύχος 48), ζώνες υψηλής τουριστικής δραστηριότητας και οικονομικού ενδιαφέροντος;
- Γιατί πρέπει να υποβαθμιστεί και ν’ αλλάξει χρήση η υψηλής αξίας γη του βόρειου τουριστικού μετώπου;
- Δικαιολογείται ένα έργο τέτοιας μεγάλης κλίμακας αλλά χαμηλού κυκλοφοριακού φορτίου, με υψηλό κόστος κατασκευής, συντήρησης, απαλλοτριώσεων και λειτουργίας;
- Γιατί πρέπει να επιβαρυνθεί το φυσικό περιβάλλον και οι οικισμοί με την ηχητική και ατμοσφαιρική ρύπανση και να μειώνεται το τουριστικό και επενδυτικό ενδιαφέρον;
- Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί η επιλογή της χάραξης στην κορυφογραμμή της πλαγιάς από Πλατανιά μέχρι Σκαλέτα αποκόπτοντας τη θέα προς τη θάλασσα και ισοπεδώνοντας δεκάδες νεόκτιστες και μη κατοικίες και επιχειρήσεις; Ερευνήθηκαν άλλες λύσεις;
Αν καταστραφεί αυτή η μοναδική φυσικού κάλλους αμφιθεατρική πλαγιά, καταστρέφεται η ομορφιά όλου του Ρεθύμνου. - Προς τι η δημιουργία ενός δρόμου που αντί να δημιουργεί σύγχρονες αυτοκινητοδρομικές ευθείες, επιλέγει σε τμήμα που δεν δημιούργησε ποτέ προβλήματα και υπάρχει συνεχής ευθεία, να δημιουργήσει μεγάλο δρόμο, αλλά οπτικά κατσικόδρομο με στροφές (ανοιχτές μεν αλλά στροφές).
Υπάρχουν Λύσεις;
Το Υπουργείο διαθέτει τεχνικούς και οικονομικούς πόρους, μπορεί να επανεξετάσει την χάραξη για το βόρειο τμήμα του νομού μας.
Ζητούμε αυτή την επανεξέταση προκειμένου να δοθούν λύσεις που θα επιτρέψουν στη Δημ. Ενότητα Αρκαδίου, αλλά και τις περιοχές Πλατανιά και Τσεσμέ να συνεχίσει να αναπτύσσεται οικονομικά και τουριστικά σεβόμενη το αναντικατάστατο φυσικό περιβάλλον που οφείλομε να παραδώσομε στις επόμενες γενιές.
Λύσεις που θα διαβουλευτούν από κοινού με τους χρήστες του έργου, τους φορείς και εκπροσώπους.
Είμαστε αποφασισμένοι να κινητοποιηθούμε και ν’ αγωνιστούμε για την αποτροπή αυτής της πολυέξοδης λύσης που αντί να προσφέρει διευκόλυνση οδικής κυκλοφορίας στους κατοίκους των κοινοτήτων, οδηγεί σε υποβάθμιση οικονομική και περιβαλλοντική το παραγωγικότερο τμήμα του Νομού.
Ευχόμαστε να μην χρειαστεί η προσφυγή στη Δικαιοσύνη».
Την επιστολή υπογράφουν τα μέλη της συντονιστικης επιτροπής της δημοτικής ενότητας Αρκαδίου:
Βαροτσάκης Γιώργος (Πλατανιάς), Ζαχαριουδάκης Γιάννης (Πηγή), Δρυγιαννακης Μάρκος (Παγκαλοχώρι), Ζαχαριουδάκη Γιούλη (Χαμαλεύρι), Πλουτινάκη Μαρία (Χαμαλεύρι), Μαθιουδάκη Λίτσα (Σκαλέτα), Πρεντάκης Μανόλης Γ. (Σκαλέτα), Πρεντάκης Μανόλης (Σκαλέτα).