Ο φόβος της μαζικής αποστολής φουσκωμένων λογαριασμών ρεύματος, είναι πιθανό να κρύβεται πίσω από τις καθυστερήσεις στις καταμετρήσεις. Οι υποψίες των καταναλωτών και οι διαβεβαιώσεις του ΔΕΔΔΗΕ
Για καθυστερήσεις στην καταμέτρηση της κατανάλωσης ρεύματος διαμαρτύρονται με αναφορές τους προς τη Ρυθμιστική Αρχή κάποιοι καταναλωτές, φαινόμενο που καταγράφεται για πρώτη φορά, προφανώς υπό το φόβο ότι θα συσσωρευτούν στον εκκαθαριστικό μεγάλες καταναλώσεις και συνεπώς τεράστιοι λογαριασμοί ρεύματος.
Οι πολύ μεγάλες χρεώσεις που βλέπουν στο λογαριασμό τους οι καταναλωτές, από το Σεπτέμβριο και μετά, χρεώσεις που βρίσκονται στις περισσότερες περιπτώσεις πολύ πάνω από τις δυνατότητες νοικοκυριών και επιχειρήσεων να αντεπεξέλθουν, έχει κάνει τους πάντες να παρακολουθούν από κοντά πλέον, τόσο τα ποσά που χρεώνουν οι εταιρείες, όσο και τον τρόπο υπολογισμού τους.
Με αυτό τον τρόπο έχουν μπεί στο στόχαστρο των καταναλωτών, αλλά και των καταναλωτικών οργανώσεων, πρώτα από όλα η «ρήτρα αναπροσαρμογής» που έχουν σχεδόν όλες οι συμβάσεις των παρόχων, και δεύτερον οι τροποποιήσεις στις συμβάσεις, κυρίως τις «σταθερές», που επιφέρουν μονομερώς οι εταιρείες ενέργειας, πότε τηρώντας τους συμβατικούς όρους και πότε όχι.
Μεθόδευση με την καταμέτρηση;
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, όπως προκύπτει από τις καταγγελίες στη ΡΑΕ και στις καταναλωτικές οργανώσεις, κάποιοι καταναλωτές φαίνεται ότι υποψιάζονται μεθόδευση σχετικά με τη συχνότητα με την οποία γίνονται οι καταμετρήσεις στα «ρολόγια». Διαμαρτύρονται δηλαδή ότι έρχονται συνεχώς έναντι λογαριασμοί και όχι εκκαθαριστικός, με αποτέλεσμα, όταν έρθει ο εκκαθαριστικός να πρέπει να πληρώσουν τεράστια ποσά.
Ως γνωστόν, ο εκκαθαριστικός λογαριασμός ρεύματος περιλαμβάνει την αξία της κατανάλωσης όλης της περιόδου που καταμετρήθηκε (τις περισσότερες φορές ανά τέσσερις μήνες) μειωμένη ή αυξημένη ανάλογα με τους ενδιάμεσους έναντι λογαριασμούς που έχουν αποδοθεί.
Οι έναντι λογαριασμοί εκδίδονται κάθε μήνα και δεν είναι κάτι άλλο πέρα από τον κατ’ εκτίμηση υπολογισμό από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος γίνεται με βάση τα ιστορικά στοιχεία του εκάστοτε καταναλωτή, που προκύπτει κυρίως από την κατανάλωση ρεύματος του προηγούμενου έτους.
Σκοπός τους είναι να ανταποκρίνονται με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια στην πραγματική κατανάλωση, αν και αυτό δε συμβαίνει πάντα. Οι όποιες πιθανές αυξομειώσεις έρχονται σε μια ισορροπία στους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς.
Την ευθύνη για τις καταμετρήσεις δεν την έχουν οι εταιρείες ρεύματος (ΔΕΗ και ιδιώτες) αλλά ο Διαχειριστής του συστήματος διανομής ρεύματος, ο γνωστός ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος δίνει τα στοιχεία στις εταιρείες προμήθειας για να βγάλουν τους λογαριασμούς.
Η τυπική περίοδος καταμέτρησης είναι το τετράμηνο. Ωστόσο υπήρχε πάντα ένας αριθμός «ρολογιών» που δεν καταμετρούνταν στην ώρα τους, είτε επειδή υπήρχε πραγματική αδυναμία (κλειστή πόρτα, εμπόδια ή άλλη αιτία) είτε επειδή τα συνεργεία των υπεργολάβων στους οποίους πολλές φορές ανατίθεται η εργασία αυτή έχουν ανεκπαίδευτο προσωπικό και μειωμένη αποτελεσματικότητα.
ΔΕΔΔΗΕ: Κάντο μόνος σου
Ο ΔΕΔΔΗΕ διαβεβαιώνει ότι δεν έχει αλλάξει κάτι επ’ αυτού και ότι τα ποσοστά ανεπιτυχούς καταμέτρησης είναι κάθε μήνα πάνω – κάτω τα ίδια με το παρελθόν.
Ο Διαχειριστής μάλιστα παροτρύνει τους καταναλωτές, για να έχουν ακόμα πιο ισορροπημένη κατανομή των δαπανών τους, να κάνουν οι ίδιοι καταμέτρηση στα «ρολόγια» τους και να κοινοποιούν τα νούμερα στις εταιρείες προμήθειας, οι οποίες, όλες πλέον, δίνουν τη δυνατότητα αυτή στους πελάτες τους.
Σύμφωνα, δε, με τις αρμόδιες αρχές, ανεξάρτητα από το αν ένας λογαριασμός είναι έναντι ή εκκαθαριστικός, αντικατοπτρίζει έναν αριθμό κιλοβατωρών.
Για αυτές τις κιλοβατώρες θα πρέπει να περιλαμβάνει χρεώσεις απολύτως σύμφωνες με όσα έχει συμφωνήσει ο καταναλωτής μέσω της σύμβασης που έχει υπογράψει, και τίποτα παραπάνω. Θα πρέπει επίσης να περιλαμβάνει την έκπτωση που δικαιούται ο καταναλωτής με βάση τις επιδοτήσεις που εφαρμόζει η κυβέρνηση.