Οι καθηγήτριες του Μουσικού Σχολείου Ρεθύμνου Βενιανάκη Κρυσταλλία ΠΕ91.01/ΠΕ02, Βουρεξάκη Ερωφίλη ΠΕ79.01, Μαυρακάκη Χρυσούλα ΠΕ07 και Πανηγυράκη Αναστασία ΠΕ02 ταξίδεψαν στη Σεβίλλη της Ισπανίας την περίοδο 23 – 27 Σεπτεμβρίου 2024 για να παρακολουθήσουν ένα σεμινάριο με θέμα “Innovative Teaching Methods” του οργανισμού Project Land Teacher Academy μέσα στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ ΚΑ122 του Μουσικού Σχολείου Ρεθύμνου με τίτλο: «Ένα σχολείο για όλους: καινοτόμες προσεγγίσεις στην ψηφιακή εποχή» και κωδικό 2023-1-EL01-KA122-SCH-000133234.
Αντικείμενο του σεμιναρίου ήταν η εισαγωγή στις βασικές αρχές των σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας και η αξιοποίηση καινοτόμων πρακτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι σύγχρονες αυτές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση παρουσιάστηκαν με διαδραστικό τρόπο, μέσα από τη συμμετοχή σε βιωματικά εργαστήρια. Οι μέθοδοι διδασκαλίας στις οποίες επικεντρώθηκε το σεμινάριο αφορούσαν στην μάθηση μέσω του σώματος (embodied learning), στην παιχνιδοποίηση (gamification), στη μάθηση μέσω της διερεύνησης (inquiry based learning), στις υπαίθριες δραστηριότητες στην εκπαίδευση (outdoor activities) και την ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom). Στο σύνολό τους οι καινοτόμες αυτές πρακτικές αποτελούν δημιουργικές και αποτελεσματικές στρατηγικές, τις οποίες ο εκπαιδευτικός αξίζει να εντάξει στο ρεπερτόριό του, καθώς είναι ειδικά σχεδιασμένες ώστε να εμπλουτίζουν τον τρόπο διδασκαλίας.
Από τα βασικότερα πλεονεκτήματα των καινοτόμων αυτών πρακτικών είναι ότι κερδίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών, αυξάνοντας το βαθμό συγκέντρωσής τους. Οι μαθητές νιώθουν άνετα μέσα σε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον, που σέβεται τους προσωπικούς ρυθμούς του κάθε εκπαιδευόμενου, ενώ μαθαίνουν μέσα από τα λάθη τους υιοθετώντας μια υγιή στάση απέναντι στην αποτυχία. Ταυτόχρονα ασκούνται στη παραγωγή αυθεντικών ιδεών, στην κριτική σκέψη και στον αναστοχασμό. Παράλληλα η υιοθέτηση αυτών των σύγχρονων πρακτικών στην εκπαίδευση επιτρέπει στους μαθητές να ερευνήσουν, να σχεδιάσουν, να φανταστούν, να αποκτήσουν προσωπική εμπειρία και να διατυπώσουν ερωτήματα και θέσεις καταλήγοντας σε αποφάσεις. Τέλος εξασφαλίζεται μια συνεργατική και πιο ουσιαστική – δια των συναισθημάτων – μάθηση.
Η κινητικότητα ήταν εξάλλου και μια καλή ευκαιρία γνωριμίας με την ιστορική, καλλιτεχνική και πολιτιστική κληρονομιά της πρωτεύουσας της Ανδαλουσίας. Οι καθηγήτριες επισκέφθηκαν μνημεία και αξιοθέατα της πόλης, όπως το Real Alcazar, την Plaza de Espana, τον καθεδρικό ναό της Σεβίλλης με το εντυπωσιακό καμπαναριό του, το Αρχείο των Ινδιών, το πάρκο Μαρία Λουίζα, τον Torre del Oro, τον ποταμό Γουαδαλκιβίρ αλλά και το τέμενος της παρακείμενης πόλης Κόρδοβα.