Ο βουλευτής Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ανδρέας Ξανθός επισκέφθηκε την Δευτέρα 10/12/2014 το Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ρεθύμνου στα Περιβόλια και συνομίλησε με τη Διεύθυνση του ΙΕΚ για τα προβλήματα της μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο.
Το Δημόσιο ΙΕΚ λειτουργεί στο Ρέθυμνο από το 1995 και αυτή τη στιγμή έχει 220 εκπαιδευόμενους σε πρόγραμμα σπουδών που διαρκεί τέσσερα (4) εξάμηνα. Στο Δημόσιο ΙΕΚ εκπαιδεύονται 08 ειδικότητες σε 09 τμήματα. Σημαντική παράμετρος της κατάρτισης στα ΙΕΚ είναι και η υποχρεωτική Πρακτική Άσκηση των αποφοίτων εξάμηνης διάρκειας σε χώρους εργασίας που συμβάλλει στην εξοικείωση των αποφοίτων με το εργασιακό περιβάλλον που θα συναντήσουν αργότερα, στην αναγνώριση προϋπηρεσίας για τη χορήγηση άδειας άσκησης επαγγέλματος και στην επιτυχή συμμετοχή τους στις εξετάσεις πιστοποίησης. Μετά την ολοκλήρωση της πρακτικής των αποφοίτων χορηγείται επιδότηση. Συγχρόνως υπάρχει και η πρακτική μαθητείας που συμπεριλαμβάνεται στο αναλυτικό τους πρόγραμμα και συμμετέχουν οι καταρτιζόμενοι από το α’ εξάμηνο σπουδών τους.
Ο Διευθυντής του ΙΕΚ κ. Κίσσανδρος Χαριτάκης τόνισε ότι η αύξηση των σπουδαστών από την περυσινή χρονιά (220 από 160 σπουδαστές πέρυσι) αναδεικνύει το γεγονός ότι τα Δημόσια ΙΕΚ καλύπτουν την οξυμμένη ανάγκη αντιμετώπισης της ανεργίας των νέων μέσω της διασύνδεσης με τις τοπικές επιχειρήσεις. Ο κ. Χαριτάκης ενημέρωσε το βουλευτή Ρεθύμνου για τη διαδικασία επιλογής του ωρομίσθιου διδακτικού προσωπικού του ΙΕΚ και για τον τρόπο πιστοποίησης των γνώσεων και των δεξιοτήτων των αποφοίτων των Δημοσίων ΙΕΚ. Επισήμανε ακόμα ότι χρειάζεται ευρύτερο άνοιγμα στην τοπική κοινωνία και συνεργασία με τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς καθώς και η επιλογή νέων ειδικοτήτων με βάση την αγορά εργασίας. Όμως η αποδιάρθρωση της διοικητικής δομής των ΙΕΚ με την κατάργηση του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) το 2010 χωρίς να αντικατασταθεί από μια λειτουργικότερη δομή (πέρασαν στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ) συνέβαλλε στην ανάσχεση της αναπτυξιακής τους πορείας.
Παράλληλα η ανεπάρκεια προσωπικού στο ΙΕΚ Ρεθύμνου (παλιότερα εργάζονταν τέσσερα άτομα με απόσπαση από τα δημόσια σχολεία, τώρα έχουν μείνει μόνο δύο) παρακωλύει την αποτελεσματική λειτουργία του ενώ είναι ανεπαρκής και η επιμόρφωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών με ημερίδες και σεμινάρια σχετικά με το διοικητικό τους έργο. Επίσης ο κ. Χαριτάκης επισήμανε και την ανάγκη βελτίωσης της μεταφοράς των καταρτιζομένων από και προς τις απομακρυσμένες περιοχές του Νομού Ρεθύμνου. Τέλος, εξέφρασε την άποψη ότι η υπαγωγή των Δημοσίων ΙΕΚ στη δικαιοδοσία της αιρετής Περιφέρειας θα καθιστούσε αποτελεσματικότερη τη λειτουργία τους.
Ο κ. Α. Ξανθός δήλωσε ότι λείπει η πολιτική βούληση από την Κυβέρνηση για την ενίσχυση των Δημοσίων ΙΕΚ. Η περυσινή κατάργηση ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και η εξαγγελθείσα από το βήμα της Βουλής μεταφορά τους στα Δημόσια ΙΕΚ και, στη συνέχεια, η απόφαση ακύρωσης της μεταφοράς των Δημοσίων ΙΕΚ στις κατά τόπους Περιφέρειες (παρά τις ακριβοπληρωμένες μελέτες από εταιρίες συμβούλων για τη μετάβαση των Δημοσίων ΙΕΚ στις Περιφέρειες σύμφωνα με τον 3879/2010) δείχνουν την ανυπαρξία σοβαρού σχεδιασμού και την ερασιτεχνική προσέγγιση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου στο χώρο της δημόσιας μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα Δημόσια ΙΕΚ αποτελούν εκπαιδευτικές δομές που έχουν προσφέρει σημαντικό έργο ιδιαίτερα σε παιδιά από τα λαϊκά στρώματα, τόνισε ο βουλευτής Ρεθύμνου.
Η έλλειψη εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των Δημοσίων ΙΕΚ καθώς και η υποστελέχωσή τους δεν είναι απλώς αποτέλεσμα οργανωτικών δυσχερειών και γραφειοκρατίας, αλλά αντίθετα αποτελούν μέρος ενός σχεδίου απαξίωσης της δημόσιας παιδείας και παραχώρησης ολοένα και μεγαλύτερου πεδίου δράσης στα ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα κάθε είδους. Η πολιτική του Υπουργείου αφήνει τους ιδιωτικούς παρόχους αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό και έλεγχο. Η Κυβέρνηση της Αριστεράς δεσμεύεται για την καθιέρωση ενός επαρκούς, αξιόπιστου και σύγχρονου δικτύου δημόσιας μεταλυκειακής τεχνικής–επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης ως βασικό συστατικό στοιχείο της δημόσιας εκπαίδευσης στο οποίο θα ενταχθούν τα σημερινά ΙΕΚ.