Η καλλιέργεια της διαπολιτισμικής επικοινωνιακής ικανότητας μέσα από δράσεις που προωθούνται από την εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί άμεση προτεραιότητα για την ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης και προϋπόθεση για τη διαμόρφωση μιας θετικής κοινωνικής πραγματικότητας.
Οι σχέσεις αλληλεπίδρασης που διαμορφώνονται μέσα από τη δράση Κey Action 2 των εκπαιδευτικών προγραμμάτων “Erasmus +”, τα οποία τελούν υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποστηρίζουν με παιδαγωγικές μεθόδους την ανάπτυξη δεξιοτήτων, συμπεριφορών και στάσεων στους μαθητές για μια διαπολιτισμική κουλτούρα απαραίτητη για την προσωπική τους ανάπτυξη, τη μελλοντική τους απασχόληση και την ενεργό συμμετοχή τους στα κοινά ως πολιτών. Προσφέρουν, επίσης, την ευκαιρία στη σχολική κοινότητα να αποκομίσει σημαντικά οφέλη για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την υλοποίηση καινοτόμων πρακτικών, την κατανόηση εκπαιδευτικών πολιτικών και πρακτικών και την ευρωπαϊκή εξωστρέφεια.
Αυτήν την ευκαιρία μας προσφέρει και στο Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Κρήτης το πρόγραμμα Erasmus + / Κey Action 2 με τίτλο «Healthy? Wealthy. Top tips», δηλαδή μια στρατηγική εταιρική σχέση ανάμεσα σε επτά σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από Πολωνία, Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία, Πορτογαλία, Ισπανία, και Νορβηγία. Μετά από δύο επισκέψεις-μία τον Νοέμβριο στην Πολωνία και μία τον Μάρτιο στις Αζόρες -πραγματοποιήσαμε από 23 έως 30 Απριλίου 2016 την τρίτη επίσκεψη στην Τενερίφη της Ισπανίας.
Η θεματική ενότητα της Υγιεινής Διατροφής, που δηλώνει και ο τίτλος του προγράμματος, εξειδικεύτηκε από την ομάδα των τριών μαθητών και τριών συνοδών καθηγητών που επισκεφτήκαμε το σχολείο El Chapatal της Τενερίφης στο θέμα του σακχαρώδους διαβήτη το οποίο είχαν επεξεργαστεί οι μαθητές μέσα από έρευνα και επαφές με ειδικούς επιστήμονες και παρουσίασαν με την υποστήριξη σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων και βιωματικών δραστηριοτήτων.
Η Τενερίφη είναι η πρωτεύουσα των Καναρίων νησιών, ένα σύμπλεγμα από επτά νησιά (Tenerife, Fuerteventura, Gran Canaria, Lanzarote, La Palma, La Gomera, El Hierro) που ανήκουν στην Ισπανία. Στον Ατλαντικό Ωκεανό, απέναντι από τις ακτές της Βορείου Αφρικής, που βρίσκονται αποτελούν έναν μακρινό προορισμό και προϋποθέτουν ταξίδι που δε γίνεται ούτε απευθείας ούτε σε μια μέρα. Ταξιδέψαμε, λοιπόν, μέσω Βαρκελώνης όταν πηγαίναμε και μέσω Μαδρίτης στην επιστροφή και η σύντομη στάση στις δύο αυτές γεμάτες ιστορία, υπέροχη αρχιτεκτονική και κίνηση πολύβουες πόλεις μας εξοικείωσε ακόμα περισσότερο με την έννοια και την εικόνα του πολυπολιτισμικού περιβάλλοντος.
Η πολύωρη πτήση από τη Βαρκελώνη μας οδήγησε στον κύριο προορισμό του ταξιδιού μας. Στο αεροδρόμιο της Τενερίφης οι οικογένειες που θα φιλοξενούσαν τους μαθητές κατά τη διαμονή τους στο νησί, στην πόλη Santa Cruz de Tenerife, που είναι και η πρωτεύουσα, μας υποδέχτηκαν εγκάρδια. Άνθρωποι ζεστοί και φιλικοί που έκαναν από την πρώτη κιόλας στιγμή να ξεπεραστεί η όποια αμηχανία και να δημιουργηθεί άνετο και οικείο κλίμα, παρά τις πολιτισμικές διαφορές στις καθημερινές συνήθειες. Η ίδια οικεία ατμόσφαιρα διαμορφώθηκε και την επόμενη μέρα που γνωριστήκαμε με τους καθηγητές και τους μαθητές των υπολοίπων χωρών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα (Ισπανία, Νορβηγία, Τουρκία, Πολωνία, Ιταλία, Πορτογαλία) και με τους οποίους αναπτύξαμε αμέσως φιλικές σχέσεις.
Το καθημερινό μας πρόγραμμα ξεκινούσε στο σχολείο. Το El Chapatal, ένα σχολικό συγκρότημα με σύγχρονες εγκαταστάσεις – αίθουσες διδασκαλίας και γραφεία εκπαιδευτικών, βιβλιοθήκη, αμφιθέατρο, αθλητικοί χώροι, μεγάλοι αύλειοι χώροι – που εξυπηρετούν όλες τις εκπαιδευτικές ανάγκες, διαμορφώνει ένα ευχάριστο, δημιουργικό και λειτουργικό περιβάλλον μάθησης.
Το σχολείο El Chapatal
Στο αμφιθέατρο κάθε μέρα οι μαθητές από κάθε συμμετέχουσα χώρα παρουσίαζαν τις εργασίες που είχαν εκπονήσει και που όλες αφορούσαν σε θέματα υγιεινής διατροφής. Η ανορεξία, η ορθορεξία, η παιδική παχυσαρκία, ο υποσιτισμός, ο καρκίνος και η οστεοπόρωση ήταν τα επιπλέον του σακχαρώδους διαβήτη θέματα που μας απασχόλησαν και για τα οποία πήραμε πολλές, ενδιαφέρουσες και ιδιαίτερα χρήσιμες πληροφορίες. Την παρουσίαση ακολουθούσαν βιωματικές και διαδραστικές δραστηριότητες που αποσκοπούσαν στην ενεργητική συμμετοχή όλων των μαθητών οι οποίοι και τις απολάμβαναν.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνεχιζόταν με τη γνωριμία του τόπου, των ανθρώπων και των δραστηριοτήτων τους. Ξεκινήσαμε με τη γνωριμία της πόλης που μας φιλοξενούσε. Το τουριστικό λεωφορείο, που μας θύμισε τη δική μας πόλη, αφού μας έκανε βόλτα σε όλη το ιστορικό κέντρο αλλά και στην καινούργια πόλη, για να πάρουμε μια μικρή γεύση, μας οδήγησε στο Δημαρχείο στο οποίο μας καλωσόρισε θερμά ο Δήμαρχος και μας μίλησε για τον τόπο του και τα διάφορα σύγχρονα πρόβλημα στον κόσμο. Μας αποχαιρέτησαν μοιράζοντας μας μικρά αναμνηστικά δωράκια.
Η επόμενη στάση μας ήταν η La Laguna, η Παλιά Πόλη της Τενερίφης, με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική των κτιρίων, που, όπως μας πληροφόρησε η ξεναγός, ήταν κατασκευασμένα από πέτρα ηφαιστείου.
Οι επισκέψεις που ακολούθησαν ήταν συναφείς με το ειδικό θέμα του προγράμματος. Στο Ινστιτούτο Γεωργικών Ερευνών του νησιού πληροφορηθήκαμε για τα προϊόντα που παράγει η Τενερίφη και είδαμε από κοντά πολλές από τις καλλιέργειες και τις εγκαταστάσεις στις οποίες λαμβάνουν χώρα οι έρευνες. Μας δόθηκε μάλιστα η ευκαιρία να γευτούμε κάποια από τα τοπικά αγροτικά προϊόντα του νησιού για την παραγωγή και τις ιδιότητες του οποίων πήραμε αρκετές πληροφορίες στη συνέχεια. Επίσης, περιηγηθήκαμε στους χώρους του συγκροτήματος και μάθαμε, εκτός των άλλων, και για τις δραστηριότητες των σπουδαστών της σχολής.
Επιπλέον, πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η επίσκεψη στο Σπίτι του Μελιού και του Κρασιού, ένα πολύ όμορφο συγκρότημα κτηρίων, λίγο πιο έξω από την πόλη της Santa Cruz, με αναπαραστάσεις της παραγωγής του κάθε προϊόντος, που τους πρόσφερε καινούργιες γνώσεις σχετικά με τα διάφορα είδη τους με τη θεσπέσια γεύση, τα οποία είχαν την τύχη να δοκιμάσουν.
Ήταν κιόλας η προτελευταία μέρα και μας ήταν δύσκολο να συνειδητοποιήσουμε πόσο γρήγορα και ευχάριστα είχαν περάσει οι πρώτες μέρες. Ο χρόνος κυλούσε αθόρυβα όμως οι εικόνες και τα συναισθήματα ήταν τόσο έντονα που δεν άφηναν περιθώριο για μελαγχολικές σκέψεις. Μας αποζημίωσε και η επίσκεψη στο φυσικό πάρκο του Teide, ενός από τα υψηλότερα ηφαίστεια του κόσμου (3.718 μ.) στο οποίο φτάνει κανείς μέσα από μια διαδρομή μιάμισης ώρας με απίστευτες σοκαριστικές εναλλαγές τοπίου: από την καταπράσινη βλάστηση και το πυκνό δάσος στην ολόγυμνη γη και το σεληνιακό τοπίο του ηφαιστείου.
Μία σύντομη περιήγηση στο κέντρο επισκεπτών και μία δίωρη πεζοπορία έφταναν για να κατανοήσουμε τη μοναδικότητα του τόπου και να θαυμάσουμε τον απέραντο ωκεανό λάβας και πετρωμάτων που είχαν δημιουργηθεί από τις εκρήξεις του ηφαιστείου. Ο Λας Κανάντας (Las Canadas), ο 17 χλμ. οβάλ κρατήρας του ηφαιστείου Τέιδε, είναι γνωστός ως ο μακρύτερος και πιο «σωριασμένος» κρατήρας στον κόσμο. Όταν έγινε η έκρηξη, η κορυφή του δεν εξερράγη, παρά κατέρρευσε εντός του δικού του κρατήρα. Στο δρόμο του γυρισμού συναντήσαμε την όμορφη πόλη La Orotava και επισκεφθήκαμε το μουσείο της πόλης Museo Arqueológico del Puerto de la Cruz, τα εκθέματα του οποίου καταγράφουν την προ-ιστορία και την ιστορία του νησιού.
Η συνάντηση το επόμενο πρωί στο σχολείο δεν ήταν όπως τις υπόλοιπες μέρες. Συγκεντρωθήκαμε την ίδια ώρα, αυτή τη φορά όμως με τις αποσκευές μας. Αποχαιρετιστήκαμε συγκινημένοι και υποσχεθήκαμε αυτή η επίσκεψη να αποτελέσει την αρχή για στέρεες σχέσεις και φιλίες.
Η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα Erasmus + Κey Action 2 με τίτλο «Healthy? Wealthy. Top tips» μας έδωσε την ευκαιρία για ένα ανεκτίμητο ταξίδι στη γνώση και την εμπειρία. Αποτέλεσε τη δική μας “Ιθάκη” και μας πλούτισε από τη μια με εναλλακτικούς τρόπους μάθησης και από την άλλη με πολιτιστικές και κοινωνικές δεξιότητες. Ελπίζουμε ότι ο δικός μας τόπος, το δικό μας σχολείο θα αποτελέσει τον ερχόμενο Οκτώβριο ένα ακόμα “πρωτοειδωμένο λιμάνι” για τους επισκέπτες μας από τις υπόλοιπες χώρες.
Οι μαθήτριες: Εύη Ουρανού, Σουζάνα Σωπασουδάκη, Μαίρη Τσιμπούκα
Οι καθηγήτριες: Αμαλία Χόμπη, Βάσω Κατσαρού, Ειρήνη Βογιατζή.